Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5418
Hei alle søte freaks der ute!

Jeg skal studere på Universitet i Tromsø i høst og bor nå i Stavanger. Jeg har utrolig mye greier jeg vil ha med opp av klær, sko, piano, gitar, kjøkkenutstyr m.m. og tenker at å ta med dette på flyet blir nok litt vanskelig....

Siden det ikke går noe særlig tog til tromsø, vurderer jeg å ta med meg bilen. Jeg ser jeg har omtrent 30 timers kjøretur forann meg her..

Noen der ute som har kjørt til tromsø eller tilsvarende lengde? Regner med jeg må stoppe å sove, men har ikke råd til hotell - litt skummelt og sove i bilen midt ute i hytti heiti :S

Takker for innspill!!
Hva med å finne en koselig trønder freak å overnatte hos? Det kan være en spennende opplevelse
Sist endret av ZELDUR; 14. februar 2011 kl. 16:30.
Tar bare litt over en dag å kjøre. Dette klarer du lett
Er vel bare og passe på og få i deg noe kaffe og sukker på veien. Har kjørt lignende distanser selv. Har dog sovet i bilen i forsetet. Alt går når du blir trøtt nok skal jeg si deg. Et døgn burde du dog klare og holde deg våken uten at du blir så alt for farlig i trafikken
Et godt råd, kjør Sverige, E6 fra Oslo og nordover er langt fra behagelig å kjøre for tiden.
Trådstarter
8 2
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Hva med å finne en koselig trønder freak å overnatte hos? Det kan være en spennende opplevelse
Vis hele sitatet...
Haha ja det hadde jo vært hyggelig det! Tenkte kanskje jeg skulle se om noen andre skulle samme vei, plukke opp litt haikere
Skjønner ikke hvorfor du skulle synes det er skummelt og sove ute i bilen i "hutti heiti". Hvis du kjører svenskeruta (norskeruta også for den del) så tror jeg det er større sjans og bli spist av bjørn en og bli kidnappet/ranet
Trådstarter
8 2
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor du skulle synes det er skummelt og sove ute i bilen i "hutti heiti". Hvis du kjører svenskeruta (norskeruta også for den del) så tror jeg det er større sjans og bli spist av bjørn en og bli kidnappet/ranet
Vis hele sitatet...
Takk, føler meg mye tryggere nå :P
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor du skulle synes det er skummelt og sove ute i bilen i "hutti heiti". Hvis du kjører svenskeruta (norskeruta også for den del) så tror jeg det er større sjans og bli spist av bjørn en og bli kidnappet/ranet
Vis hele sitatet...
Nå i disse dager så må man i såfall sove i en sovepose. Ikke så bra å våkne opp med frostskader : p
Du kan trøste deg med at hvis en bjørn først bestemmer seg for å spise deg så pleier den ikke å pine ihjel byttet som katter. Den pleier stort sett og drepe relativt kjapt
Sitat av mo3 Vis innlegg
Nå i disse dager så må man i såfall sove i en sovepose. Ikke så bra å våkne opp med frostskader : p
Vis hele sitatet...

Tror ikke du hadde våknet opp i det hele tatt jeg :S

Men sto han skulle kjøre opp på høsten, så da er det no problemo, hvis du uansett føler deg utrygg går det ann og sjekke inn på en random campingplass og spørre om de har hytte for natta, (pleier og bli ganske billig hvis du kommer rundt 10-11 tiden og bare skal bli en natt)
Trådstarter
8 2
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Tror ikke du hadde våknet opp i det hele tatt jeg :S

Men sto han skulle kjøre opp på høsten, så da er det no problemo, hvis du uansett føler deg utrygg går det ann og sjekke inn på en random campingplass og spørre om de har hytte for natta, (pleier og bli ganske billig hvis du kommer rundt 10-11 tiden og bare skal bli en natt)
Vis hele sitatet...
hun.... men ja, må vell planlegge turen litt jeg da, se hvor det finnes overnattingsmuligheter
Man kjører nå ifra finnmark til oslo på rundt 24 timer, via sverige.

Går litt kjappere om du treffer på ferga oppover, via norge ifra stavanger.
Så regn med 20-24 timer kjøring =)

Sats på å starte på natten å kjøre, slik at du treffer på første ferge, slik at du får en liten blund på den =)
du kan stoppe i mo i rana....
Legg ut noen anonser ang frakt til Tromsø. Det er ikke lønnsømt for bedrifter å kjøre tom, så hør rundt omkring, gjerne her oppe i Tromsø området om det er folk er på tur opp til tromsø i perioden. Mener også der var en nettside som tok for seg akurat slike tilfeller. Tenker ikke på haikeren.no.
Dette kan løse seg for en billig penge. (Har tatt utgangspunkt i at du setter bilen igjenn i Stavanger)
Trådstarter
8 2
Sitat av xavi0n Vis innlegg
du kan stoppe i mo i rana....
Vis hele sitatet...
jasså, du tilbyr hotell du altså? :P
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Hva med å finne en koselig trønder freak å overnatte hos? Det kan være en spennende opplevelse
Vis hele sitatet...
E du spinnj hakke toljatt?! Hvor har du fått for deg at vi Trøndere er koselige? Mannen vil jo få varige mén!

Neida, fra spøk til alvor. Hvorfor ikke slenge alt i en kontainer? Først går den med tog opp til Bodø, over på lastebil opp til Tromsø?
Du betaler i vekt\volum. Så du slipper nok en hel kontainer alene, blir nok ikke mange kronene
Sist endret av Pumpkin; 14. februar 2011 kl. 18:09.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
har selv kjørt tromsø oslo flere ganger.

tar en plass mellom 20 og 22 timer og jeg sover to ganger 30min normalt sett.
Jeg flyttet selv fra kr.sand til tromsø for å studere; og hadde med meg ganske mye ting oppover. Det jeg gjrode var å sende det som flyttelass. Hør med bedrrifter rundt om kring om noen skal sende forsending til Tromsø, og om du kan kjøpe plass til en europalle. Eventuelt har du firmaer som f.eks. schenker. Jeg betalte selv 6000,- Og da fikk jeg med meg ganske mye.
siden du skal ha et piano med deg, regner jeg med du har en større varebil.. disse er det ofte webasto i som gjør det veldig godt og varmt i bilen når motor er stoppet.. kjøre den distansen er ikke noe problem, men kjør via sverige.. mye bedre veier, ingen ferger osv..

en ide kan jo også være å kjøre opp til bergen, å shippe både deg og tinga med hurtigruta, er ikke så dyrt det!
Sist endret av TurboOlsen; 14. februar 2011 kl. 18:11.
OT: Hva skal du studere? Skal opp selv i høst!
En kompis av meg skulle kjøre oslo-bergen en gang, billigst mulig. Han ringte et firma som leide ut biler i bergen og spurte om de hadde lånt ut noen biler som var blitt kjørt til oslo èn vei. Det hadde de, og dermed fikk han ordnet helt gratis tur til bergen, om man ser bort ifra de få hundrelappene han brukte på mat!

kanskje dette er en idè for deg, om du egentlig ikke er så keen på å ha bilen stående i tromsø?

lykke til!
Kan hjelpe deg med Monjetas hvis du har plass til et par ting i bilen

Er selv student i Tromsø og har et par ting hjemme jeg skulle hatt opp
Trådstarter
8 2
Sitat av wargriff Vis innlegg
OT: Hva skal du studere? Skal opp selv i høst!
Vis hele sitatet...
Skal studere ledelse innovasjon og marked dersom jeg kommer inn Du da?

Sitat av Atuhl Vis innlegg
Kan hjelpe deg med Monjetas hvis du har plass til et par ting i bilen

Er selv student i Tromsø og har et par ting hjemme jeg skulle hatt opp
Vis hele sitatet...
Har en slik bil: http://www.thefundu.com/wp-content/u...-side-view.jpg

... så har liksom ikke plass til mitt eget en gang tror jeg :P
Sitat av Rosafrosk Vis innlegg
Skal studere ledelse innovasjon og marked dersom jeg kommer inn Du da?



Har en slik bil: http://www.thefundu.com/wp-content/u...-side-view.jpg

... så har liksom ikke plass til mitt eget en gang tror jeg :P
Vis hele sitatet...
Unnskyld at jeg spør, men skulle du ha plass til et piano i den bilen?
Du kan sikkert ikke ha med deg alle småtinga heller pga bilens nyttelast
Trådstarter
8 2
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Unnskyld at jeg spør, men skulle du ha plass til et piano i den bilen?
Du kan sikkert ikke ha med deg alle småtinga heller pga bilens nyttelast
Vis hele sitatet...
Hmm har ikke tenkt så mye på nyttelasten nei.. Jeg flytter inn i ferdig møblert leilighet, så det er bare ting og tang jeg skal ha med.

Pianoet er forresten sammenleggbart.. elektrisk piano - nesten som et keyboard :P Skulle kanskje nevnt det litt tidligere
Kjørte Harstad - Voss - Harstad i 2009. Ekstremsportveko ftw.
Gikk fint. Men vi har 2 som kjørte.
Ned: Kjørte til krampa tok oss og kjørte videre. Hadde vel 2 stopp på 1-2t.
Ned: Kjørte i 12t sov i 2 kjørte igjen på turen nordover.

gikk fint på sommern og stoppe på truckstopp og sove. Men jeg advarer deg. du er virkelig knust et par dager etterpå om du sover i bilen og kjører så hardt. anbefaler et stopp og det bør da blir hotell/motell/seng
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
. Hør med bedrrifter rundt om kring om noen skal sende forsending til Tromsø, og om du kan kjøpe plass til en europalle..
Vis hele sitatet...
Lite piano om det får plass på en europalle

OT


Send det med båt? det må være det billigste alternativ?
Trådstarter
8 2
Sitat av Gig Vis innlegg
Lite piano om det får plass på en europalle

OT


Send det med båt? det må være det billigste alternativ?
Vis hele sitatet...
Billigste må vell likevel være bil dersom jeg får plass til alt? Jeg har leasingbil så betaler jo for den enten om jeg bruker den eller ei, men egentlig føler jeg ikke at jeg trenger den i tromsø, da det er så korte avstander til alt... Men vil jo ha med alle tingene mine på en trygg måte
Trenger ikke bil i Tromsø, bussen går såpass hyppig og dit man måtte ønske å dra, at man klarer å få gjort det meste med buss.
Problemet oppstår bare når man skal forflytte større ting, eller treng ting på plasser bussen ikke går til =)
Du kan leie en campinghytte billig på en random campingplass da?
Lykke til! Tromsø er verdens styggeste og mest oppskrytte by og er kun kjent som "Nord-Norges hovedstad" fordi i dansketiden trengte man et fort der for 2 ting:

- Sikre seg kontroll over samene før russerne fikk det.

- Beskytte de som skulle sikre den kontrollen mot russiske pirater.

Siden har idioter i Oslo lagt alt opp dit fordi ting var så godt etablert og en hel landsdel ble lagt i ruin, der alt gikk til ei iskald øy med noen stygge Svalbard rundt som ser ut som arbeidsledige hvaler (inntil nylig).

Tyskerne f.eks. foretrekte heller Harstad.
Er ihvertfall varmere og grønnere der og kanskje litt fetere uteliv enn det oppskrytte hølet som kalles Tromsø.
Verste drittplassen jeg har har vært uheldig nok å ha kasta 3 år av livet mitt bort på!
Sist endret av offjerk; 15. februar 2011 kl. 12:04.
Sitat av offjerk Vis innlegg
Lykke til! Tromsø er verdens styggeste og mest oppskrytte by og er kun kjent som "Nord-Norges hovedstad" fordi i dansketiden trengte man et fort der for 2 ting:

- Sikre seg kontroll over samene før russerne fikk det.

- Beskytte de som skulle sikre den kontrollen mot russiske pirater.

Siden har idioter i Oslo lagt alt opp dit fordi ting var så godt etablert og en hel landsdel ble lagt i ruin, der alt gikk til ei iskald øy med noen stygge Svalbard rundt som ser ut som arbeidsledige hvaler (inntil nylig).

Tyskerne f.eks. foretrekte heller Harstad.
Er ihvertfall varmere og grønnere der og kanskje litt fetere uteliv enn det oppskrytte hølet som kalles Tromsø.
Verste drittplassen jeg har har vært uheldig nok å ha kasta 3 år av livet mitt bort på!
Vis hele sitatet...
Åh så sinna. Blitt dumpa av ei tromsøbærta?
Sitat av offjerk Vis innlegg
Lykke til! Tromsø er verdens styggeste og mest oppskrytte by og er kun kjent som "Nord-Norges hovedstad" fordi i dansketiden trengte man et fort der for 2 ting:

- Sikre seg kontroll over samene før russerne fikk det.

- Beskytte de som skulle sikre den kontrollen mot russiske pirater.

Siden har idioter i Oslo lagt alt opp dit fordi ting var så godt etablert og en hel landsdel ble lagt i ruin, der alt gikk til ei iskald øy med noen stygge Svalbard rundt som ser ut som arbeidsledige hvaler (inntil nylig).

Tyskerne f.eks. foretrekte heller Harstad.
Er ihvertfall varmere og grønnere der og kanskje litt fetere uteliv enn det oppskrytte hølet som kalles Tromsø.
Verste drittplassen jeg har har vært uheldig nok å ha kasta 3 år av livet mitt bort på!
Vis hele sitatet...
WTF? :P

Tromsø er jo en kjempeflott by. Har studert i både Trondheim og Tromsø, og jeg velger lett Tromsø fremfor Trondheim

Naturen her oppe er fantastisk og utelivet er helt vilt

Rosafrosk: Jeg studerer Ledelse, innovasjon og markeder nå, kjempestudium
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Fra Stavanger (By)
Stavanger, Rogaland
Til Tromsø (By)
Tromsø, Troms
Distanse 1983 km
Estimert tid 1 dag, 3 timer og 46 minutter
Bompenger 112 NOK

Langtur du skal på altså.
Mitt tips vil kanskje å høre med et transport firma og høre om de har ruter til tromsø, og hva de skal ha for å flytte noen saker for deg. Ofte har de lite på et retur lass så da kan det godt hende du får det billig også.
Så kan du fly isstedenfor.

Hvis du skal kjøre selv, burde dere være 2 stk for å dele på kjøringa, hvis du kjører aleine så burde du stoppe å sove i 15min når du begynner å bli trøtt (dette hjelper faktisk utrolig mye).
God tur
Sist endret av r0bin; 15. februar 2011 kl. 12:51.
kjørte en gang fra Andebu i vestfold til ålesund og så tilbake uten mer stopp enn fylling av diesel 3 ganger og pålessing oppe i ålesund. gikk flotteflott, dro klokka 0630 hjemmafra og var hjemme igjen 0130på natta
kjørte en slik citroen jumper og hadde overlass på ca 3-400kilo på vei ned. Branndører er jaggu tunge greier

så om du føler det skal gå bra så kjør til du ikke orker lenger og så bare slapper du av i 5 minutters tid
men aller helst ha en copilot som idet minste kan holde deg med selskap, lettere og ikke sovne om man har ansvar for ikke bare ditt eget liv

men som folk har sagt, kjør sverige oppover, da tar det sikkert 10 timer mindre.
Sist endret av tribalgoth; 15. februar 2011 kl. 13:25. Grunn: leif was here
Sitat av offjerk Vis innlegg
Lykke til! Tromsø er verdens styggeste og mest oppskrytte by og er kun kjent som "Nord-Norges hovedstad" fordi i dansketiden trengte man et fort der for 2 ting:

- Sikre seg kontroll over samene før russerne fikk det.

- Beskytte de som skulle sikre den kontrollen mot russiske pirater.

Siden har idioter i Oslo lagt alt opp dit fordi ting var så godt etablert og en hel landsdel ble lagt i ruin, der alt gikk til ei iskald øy med noen stygge Svalbard rundt som ser ut som arbeidsledige hvaler (inntil nylig).

Tyskerne f.eks. foretrekte heller Harstad.
Er ihvertfall varmere og grønnere der og kanskje litt fetere uteliv enn det oppskrytte hølet som kalles Tromsø.
Verste drittplassen jeg har har vært uheldig nok å ha kasta 3 år av livet mitt bort på!
Vis hele sitatet...
Jeg ler! Tromsø er fantasisk på alle måter!
En idé kan jo være å ta Hurtigruten deler av reisen, da får en slappet av og samtidig opplevd naturen langs kysten fra båt :-) Eneste ulempen er at det fort koster noen kroner (men bensin er heller ikke billig nå til dags), eks Trondheim - Tromsø i begynnelsen av august kommer på rundt 4 000 kr med studentrabatt.
Mye idiotiske svar her. Man kjører ikke 200 mil uten å hvile ofte. Forsvarlig så vil jeg si 1 1/2 døgn pluss til Tromsø om man kjører forsvarlig og tar nødvendige pauser som man bør gjøre. Husk øynene blir trett før kroppen og en blir fort en farlig bilfører om en blir trøtt.
Jeg har litt det samme problemet, jeg har noen ting jeg skulle ha fraktet fra Trondheim til Skien mot sommeren. Å kjøre bil er dessverre nokså uaktuelt i denne sammenhengen.
Min mor nevnte noe om å sende det som linjegods (?) med toget, vet noen noe om hvordan sånt foregår? Det dreier seg i hovedsak om en kontrostol og en stasjonær PC, ikke noe voldsomme greier.
Kjør over sverige