Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 5580
Jeg regner med at de fleste 18/19-åringer som ble klassifisert som tjenestedyktig har fått brev fra vernepliktsverket med innkallelse.

Jeg lurer derfor på hvor folk skal hen, skal selv inn på Luftvernartilleriet på Ørland Hovedflystasjon, så hvis det er noen andre her som skal inn dit.. Skrik ut høyt
Jeg er FRITATT =) måtte bare briefe litt med det
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Mr-ISO: Hvordan?
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
De som skal inn får brev 3 måneder (ca) før de skal inn... Jeg vet jeg skal inn i september, de sa det på innkallelses kontoret eller hva det heter.. Så jeg får vel brevet denne måneden tror jeg.. Skal på Madlamoen i Stavanger, Marinen i ett år... BANG!
Jeg blir innkalt til tjeneste neste år i juli. Jeg valgte Samband! (Elektronisk Krigsføring), og infantri om jeg ikke kommer inn der
Elsker våpen, så håper infantri
magstr: Jeg har Astma/Allergi og slapp glatt unna
15. August. Artilleriet, divisjon 6, nordre brigade, Setermoen. Noe sånt. Er for ærlig og dum til å dimme på dette tidspunkt.

It's the best year(s) of your life they want to steal ...
- Joe Strummer

Får gjøre det beste ut av det. Kommer nok til å lære en hel del viktige og en enda større del uviktige ting, men man blir tross alt kjent med endel folk og får anledning til å trene en god del, ikke så altfor dumt.

Pluss, hvor godt grunnlag har jeg ikke for å evt. kunne kritisere forsvaret etter å ha vært del av det selv?
Skal visstnok inn før eller senere, men jeg har ikke hørt noe mer fra dem etter sesjonen. Blir nok kopimaskinsfører i Sambandet eller noe sånt (skev rygg), så kan jeg sitte å spille Elastomania dag inn og dag ut i et år. Knall.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Er innkalt til HMKG i huseby. Håper på å kunne komme inn i jegertroppen, eskortetroppen eller pioneertroppen(sibo) - må møte 15. juli på huseby
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Trådstarter
Skal søke om 1 års utsettelse jeg da, pga utdanning.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
jeg skal til gsv, ikke konge.. tror det ender med at jeg prøver å dimme.. kommer til å lengte meg halvt ihel hjem til bergen å damen min. men vi får nå se
Jeg har ikke fått noe brev, er det et godt tegn?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
nei, det er helt klart ett dårlig tegn :P
Selvom jeg det er en god stund til jeg skal i militæret, så er det STOR sjangse på at jeg blir fritatt

grunn: Har - 6 på begge øynene, så hvis jeg mister brillene på slagmarken så er det over og ut!
Opprinnelig postet av Dweep
Selvom jeg det er en god stund til jeg skal i militæret, så er det STOR sjangse på at jeg blir fritatt

grunn: Har - 6 på begge øynene, så hvis jeg mister brillene på slagmarken så er det over og ut!
Vis hele sitatet...
Eller du blir plassert på depoet eller no
Skal bli kystjeger, Indre troms eller noe...

Et stykke unna, men jeg tror det blir en fet tjenestetid...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Mr-ISO
magstr: Jeg har Astma/Allergi og slapp glatt unna
Vis hele sitatet...
*host*Bullshit*host*

Hvis det er en ting jeg vet, så er det at INGEN slipper unna med bare Astma/Allergi. (Var på VPV under min førstegangstjeneste) Du vet like godt som meg at det er en annen grunn, men det er forståelig at du ikke vil lufte det for hele nFF.

Opprinnelig postet av Dweep
Selvom jeg det er en god stund til jeg skal i militæret, så er det STOR sjangse på at jeg blir fritatt

grunn: Har - 6 på begge øynene, så hvis jeg mister brillene på slagmarken så er det over og ut!
Vis hele sitatet...
Du må være blind på minst ett øye eller ha såpass dårlig syn at briller ikke hjelper for å dimme på synet.
Jeg har søkt meg til luftforsvaret, kommer vel bare til å sitte på et lite grått kontor eller så hadde det vært kult å hoppet litt i fallskjerm. Kan ikke si jeg gruer meg så veldig, tar det som et hvileår før videre utdannelse - førsteganstjenesten blir til hva du gjør den til

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=62136

dette er vel i grunn bare en fordel
Jeg skal til GSV, Garnisonen i Sør-Varanger. Håper på å få kjøre scooter og firhjuling osv. Ellers satser jeg på å ta en del kurs som forsvaret tilbyr gratis.
Jeg skal ta siviltjeneste (har søkt) . Da får jeg kanskje gjort noe nyttig også...
Opprinnelig postet av Dweep
Selvom jeg det er en god stund til jeg skal i militæret, så er det STOR sjangse på at jeg blir fritatt

grunn: Har - 6 på begge øynene, så hvis jeg mister brillene på slagmarken så er det over og ut!
Vis hele sitatet...
Tror ikke du slipper unna tjeneste nei.. Når jeg var inne i forsvaret, så hadde jeg -6,5 og -7.

Til dere andre, så kan jeg si at dere vil komme til å hate en del, men når dere er ferdig, så kommer dere til å se tilbake på tjeneste tiden som en fantastisk tid.
Skal ikke inn før til neste år, men jeg lurte på en ting. Jeg har hatt store problemer med ryggen (i en alder av 17 år) er det god nokk grunn til å slippe førstegangstjenesten??
Opprinnelig postet av dreb
Skal ikke inn før til neste år, men jeg lurte på en ting. Jeg har hatt store problemer med ryggen (i en alder av 17 år) er det god nokk grunn til å slippe førstegangstjenesten??
Vis hele sitatet...
Da skal det nok være store problemer. De kan alltids gi deg noe stillesittende vettu.

Samfunnstjeneste kan jo også være så mangt (kjedelig), så hvis du ikke kommer inn i militæret finner de alltids noe annet...
Jeg skal også til HMKG på Husebyleiren, oppmøte 0800 15 juli ;P
Dimma for tre uker siden... syns synd på deg anamorph... Var der du skal... Råder deg til å søke deg til brannstasjonen med en gang du kommer opp der... 2 uker på 2 uker av.

Jeg var i MLRS. Tror det er det chilleste av batteriene du kan søke på... Du skriver at du kommer til å lære en hel del ting... Er ikke mye du lærer du... (utenom å kjede seg og å stå i kø) Vet ikke hvor mye bruk du har for vendinger og sengestrekk senere i livet...

Hvis du lurer på noe mer bare spør...
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sabotage: Ta på deg en rosa shorts og ei alpelue og ha ei papegøye med deg da, så jeg kjenner deg igjen da..
[quote]Opprinnelig postet av dreb
Skal ikke inn før til neste år, men jeg lurte på en ting. Jeg har hatt store problemer med ryggen (i en alder av 17 år) er det god nokk grunn til å slippe førstegangstjenesten??[quote]

Da skal det nok være store problemer. De kan alltids gi deg noe stillesittende vettu.
Vis hele sitatet...

du vil bli stemplet som tjeneste dyktig og kalt inn når den tiden kommer...
jeg vle stemplet tjenestedyktig men går rett ut igjen når den tiden kommer for meg... pga. ryggproblemer
det var den beskjeden jeg fikk av legen der og obersten (eller hva nå en rang han har)
Opprinnelig postet av yeah00
Dimma for tre uker siden... syns synd på deg anamorph... Var der du skal... Råder deg til å søke deg til brannstasjonen med en gang du kommer opp der... 2 uker på 2 uker av.

Jeg var i MLRS. Tror det er det chilleste av batteriene du kan søke på... Du skriver at du kommer til å lære en hel del ting... Er ikke mye du lærer du... (utenom å kjede seg og å stå i kø) Vet ikke hvor mye bruk du har for vendinger og sengestrekk senere i livet...

Hvis du lurer på noe mer bare spør...
Vis hele sitatet...
Hehe, godt å vite. Jeg har planer om å søke meg til kavalleriet på Rena, eller i hvertfall til en annen plass enn Setermoen, hører det er helt døden der ...
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=62136

Dette er artikkelen på vg.no om kortere vanlig verneplikt (3 mnd)

Quote: "Senterpartiet er imot kortere tjenestetid og frykter at Norge går fra et folkeforsvar til å få en elitehær."

Hva er det å frykte at vi får en leethær?
3-måneder er noe tull, det ville jo være idiotisk av forsvaret å bruke penger på å utdanne soldater for å ha dem i bare tre måneder
Better than thou.
Opprinnelig postet av Gusto
Du må være blind på minst ett øye eller ha såpass dårlig syn at briller ikke hjelper for å dimme på synet.
Vis hele sitatet...
Hvis han har minus 6 på begge øyenene er han så godt som blind uten briller..
Opprinnelig postet av Gavin
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=62136

Dette er artikkelen på vg.no om kortere vanlig verneplikt (3 mnd)

Quote: "Senterpartiet er imot kortere tjenestetid og frykter at Norge går fra et folkeforsvar til å få en elitehær."

Hva er det å frykte at vi får en leethær?
Vis hele sitatet...
Det samme sier jeg. Verneplikt er faktisk ganske idiotisk. Det faktum at ganske mange folk faktisk vil inn i militæret burde være et godt nok signal for politikerene om at et elite-forsvar ikke er så dumt likevel.
Jeg er ferdig med førstegangstjenesten min om et par uker, og tenkte jeg skulle tilføye noen ting her.

Du skal ha ekstremt dårlig syn for å slippe unna. Men det er forskjellige ting i militæret du ikke kan bli/bli tatt inn på om du har så og så dårlig syn, er fargeblind etc.

En annen ting. Til de som blir kalt inn i Sjøforsvaret skal dere 95% sikkert inn til KNM Harald Hårfagre, også kjent som Madlamoen i Stavanger. Der blir 90% av dere i 7 uker, før dere blir sendt ut på båter o.l. alt ettet Forsvarets behov og deres ønsker. De resterende 10% kan bli igjen på Madlamoen hele førstegangstjenesten. Det er absolutt til å anbefale, så lenge det ikke innbefatter seg med kjøkkentjeneste.


Noe jeg også må si er at om dere er negativt innstilt til førstegangstjenesten, så prøv å dimmiter. Om du ikke er interessert i ett år i Forsvaret så kom deg unna, ellers blir året skikkelig dritt. Og for de som vil dimme, skaff legepapirer og anbefaling fra lege på at du ikke vil klare førstegangstjenesten. Om du bare er litt plaga med ryggen/kneet/har migrene etc. hjelper ikke da. Da blir du kun fritatt for den fysiske fostringen du ikke klarer pga. skaden din.

Den letteste måten å dimmitere på er nok å lyve på deg at du ikke klarer å leve sammen med så mange andre personer. Du klarer ikke å spise, sove, og har bare lyst hjem. Slike ting. Ikke kom med en tannbørste i en snor hengende etter deg, det blir for åpenlyst dumt.
Altså jeg fikk bare et brev om at jeg skulle få vite til neste år hvor jeg skulle på førstegangstjeneste.
Eller det var et brev hvor det stod at de ville vente et år med å ta meg inn på sesjon.
Det var ganske greit =)

Lurer på hvor jeg skal.
Tror jeg skal prøve å komme meg til luftforsvaret eller.no.
It's sounds cool.
Brodern var på Ørlandet. Greit nok at det var et stykke hjem da, men tror han trivdes ganske godt.

Bodø har jo også en plass jeg kan være.
Får se om ikke jeg og en kompiss skal prøve å komme oss inn sammen.
glad det er lenge til jeg skal drive med det der

Opprinnelig postet av Mr-ISO
magstr: Jeg har Astma/Allergi og slapp glatt unna
Vis hele sitatet...
skal prøve få meg fri for at jeg har kronisk bronkitt, så slipper jeg å springe rundt i skogen med gevær.

edit: 123 poster, magic moment
Sist endret av klarhimmel1234; 3. juni 2003 kl. 14:09.
Se det DarkStaar.. Kommet inn samme plass som deg 12. aug ville de ha meg inn. Søke om utsettelse til neste år jeg også. Utdanning
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
xnid: Det fungerer bare hvis studiet er påbegynt. Ikke hvis du begynner på noe nytt til høsten.
Jeg skal ta forkurs til ingeniør? funker ikke det å få det utsatt et jævla år pga. av det? har liksom søkt leilighet og skoleplass og hele horet.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Hvis ikke studiet er påbegynt før du mottar innkallelsen i posten, får du ikke utsettelse. Og hvis du ikke har hatt leiligheten i mer enn 4 mnd før du skal inn, så dekker ikke forsvaret den heller.
Jeg kan jo bare skrive at jeg vil ta 3mx og 2fy før jeg reiser inn (noe jeg får på forkurset). Jeg har jo tatt 1MY og har da egentlig "begynt" 3mx.
Opprinnelig postet av AnaMorph0s|s
15. August. Artilleriet, divisjon 6, nordre brigade, Setermoen. Noe sånt. Er for ærlig og dum til å dimme på dette tidspunkt.

It's the best year(s) of your life they want to steal ...
- Joe Strummer

Får gjøre det beste ut av det. Kommer nok til å lære en hel del viktige og en enda større del uviktige ting, men man blir tross alt kjent med endel folk og får anledning til å trene en god del, ikke så altfor dumt.

Pluss, hvor godt grunnlag har jeg ikke for å evt. kunne kritisere forsvaret etter å ha vært del av det selv?
Vis hele sitatet...
Hoy man!

Er selv fra setermoen Tror at du komer til åtrives her oppe i nord. Fin natur og masse snø Selve setermoen er på størrelse med en liten by i alaska med 4000 innbyggere, men ellers bra..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av xnid
Jeg kan jo bare skrive at jeg vil ta 3mx og 2fy før jeg reiser inn (noe jeg får på forkurset). Jeg har jo tatt 1MY og har da egentlig "begynt" 3mx.
Vis hele sitatet...
Nja, VGS er ferdig, og det er det som betyr noe. Men selvsagt, det kan jo hende at du får utsettelse. Da skal du i såfall være heldig.

Tips til dere som ikke har vært på sesjon ennå (hvis dere ikke vil inn):
På det skjemaet dere skal levere inn angående hvor og når dere vil inn, så søk på Januar eller April. For når du får innkallelsen på senhøsten har du allerede begynt på skolen, og da kan de ikke gjøre annet enn å utsette tjenesten din. Men husk at da er det ekstra kjipt å bli innkalt når utdannelsen er ferdig. Men tro meg, det er ganske lite sannsynlig. Forsvaret sparer penger på å kalle inn 18-åringer som verken har leilighet, kone og barn. Forsvaret må nemlig betale både leiligheten din (forutsatt at du har hatt den i over 4 måneder) og familiepenger når du er inne i førstegangstjenesten.

Og hvis du lurer på de 4 månedene, så er det fordi at da kan ikke enhver som har blitt innkalt ta og leie seg en leilighet rett før han reiser inn. (Gratis leilighet på Aker Brygge i et år f.eks. )
Har du noen forslag? Hva bør jeg gjøre? seriøst.. jeg vil virkelig bli ferdig med forkurset før jeg reiser inn, det er liksom ikke noe dimme forsøk.
Skal du slippe militære så er det bare å syte å klage masse. Klager du over ryggen din, har dem ikke lov til å gjøre så mye med deg. Det er kun du som kjenner ryggen din og de har ikke lov til å sette deg for store påkjenninger.
Jeg har ikke lyst til å slippe militæret, har bare lyst til å utsette det.
Gusto: ?? Har jeg en anne grunn ja. Da vet du dette tydeligvis bedre en meg. For jeg slapp pga det. Jeg vet iallefall ikke noen annen grunn.. Så ikke si at jeg lyver.
Og hvis du tenker over det så er det bare 50% som slipper inn i millitæret, å hvorfor ikke da luke ut de som blir annpustne og dårlige etter 1 minutt? Tro det eller ei, jeg ble fritatt pga Astma/Allergi.
Jeg skal til 6. divisjon, sambandsbrigaden.
Men jeg tror jeg heller blir militærnekter enn å dra til Nord-Norge
Ble innkalt til det samme for to dager siden kermit
Tvilsomt at jeg drar, får se...
6. divisjon, sambandsbrigaden
sætermoen

det som er så fint er at stebrorn min bor på finnsnes .. som bare er 15-20 min unna... med buss