Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4083
Hei!

Som sikkert samtlige her inne vet, har Google kjøpt opp YouTube...

Høres vel helt greit ut det, MEN..!
Etter en stund er det ikke lov å legge inn hvilket som helst lydspor som matcher en tredjepart. Altså alle sanger (de fleste) er jo copyrighted, og nemlig ikke lov å bruke i noen youtube cideo du poster.

Greit nok det, de fleste har vent seg til dette.

Så begynner det og poppe opp store grelle reklamer midt i filmen... "WTF?" tenkte jeg.
Har vendt meg til det også, er ganske greit egentlig, selv om det er irriterende.

Men nå begynner de å gå over streken!
Skulle logge inn på accounten min her om dagen, og ser at det snart ikke skal gå ann å logge inn via det brukernavnet du laget på YouTube når du registrerte deg, snart MÅ man logge inn med en google account.

Og her i sta når jeg var og skulle se en trailer til The Tournament ( som jeg forøvrig anbefaler alle ogs se, for den virket bra, gleder meg til å se den.)
Men tilbake til saken.
Nå er de begynt å legge inn en at fra 5-7 sekunders reklamefilm før du får sett den valgte videoen!?

Dette synes jeg er å gå over streken.
De har jo ødelagt gode gamle YouTube.
Det var en 7 sekunders lang grell reklamefilm for et Samsung kamera.
Hvor det sto i små skrift nederst i ruta, "This is an advertisment, yout video will start in 7 seconds"...

Da tenkte jeg bare "ooh my gooood, ikke de også!?"

Hva synes dere som saken?
Har google ødelagt YouTube?
Det synes iværtfall jeg, og hvordan tror dere YT er om 1 år?
Det ender sikkert i endring av navn også, logo og det hele..
Hmm, jeg har aldri opplevd reklame på noen av videoene.
Søkte opp 'The Tournament', men fikk ikke reklame på noen av videoene der heller...

Men vil ikke slik reklame evt. bare gjelde videoklipp utgitt av filmselskap osv.?
Sist endret av s1gh; 25. oktober 2009 kl. 01:00.
Helt forkastelig!
Youtube er død for meg, døde da lydspor ble fjernet.
ja google har ødelagt youtube helt enig!

vel navn tror jeg ikke kommer til å bli endret men logo er garantert etterhvert.
tipper om ett år så må man betale for å se på youtube.

ren ondskap fra google spør du meg.
Sitat av s1gh Vis innlegg
Hmm, jeg har aldri opplevd reklame på noen av videoene.
Søkte opp 'The Tournament', men fikk ikke reklame på noen av videoene der heller...

Men vil ikke slik reklame evt. bare gjelde videoklipp utgitt av filmselskap osv.?
Vis hele sitatet...
Reklamene kommer opp elt random..
Prøve å refreshe siden, og da var ikke reklamefilmen der lengere.

Men det er en start, og de prøver å smyge det inn, sakte men sikkert.

Hmm, kan henne du hr rett der, men har merket på nesten alle filmene jeg har sett.
Så popper det opp en 40x300px reklame.. Irriterende i grunn, selv om det går an å klikke den ut.
YouTube har vel tapt penger helt siden oppstarten, så det er vel naturlig at de prøver å dra inn litt inntekter på annonsering. YouTube med reklame er bedre enn ingen YouTube.
Jeg har aldri opplevd reklame på youtube, bruker riktignok AdBlock og NoScript, så kanskje det har noe å si? Ser at doubleclick.net (reklamefirma) er blokkert hos meg btw..

Så forresten The Tournament i går, ganske fet film.
Sist endret av serpentine; 25. oktober 2009 kl. 01:09.
Sitat av serpentine Vis innlegg
Jeg har aldri opplevd reklame på youtube, bruker riktignok AdBlock og NoScript, så kanskje det har noe å si? Ser at doubleclick.net (reklamefirma) er blokkert hos meg btw..

Så forresten The Tournament i går, ganske fet film.
Vis hele sitatet...
Yeeah, tror at AdBlock har mye og si...
Kanskje jeg skal begynne og surfe YouTube med FireFox:P

Men bruker Google Chrome pga. skriveleifer (Y)


Ja, holder på å laste den ned nå

Sitat av steinarlima Vis innlegg
YouTube har vel tapt penger helt siden oppstarten, så det er vel naturlig at de prøver å dra inn litt inntekter på annonsering. YouTube med reklame er bedre enn ingen YouTube.
Vis hele sitatet...
Ja det er greit, den er jeg med på...

Men, de kunne ha reklamert på en annen måte, ikke kludre all reklamen inn i filmene.

De kunne ha hatt reklame i banneret, eller på siden.
Ja, det er også irriterende, men er bedre enn og bli forstyrret når man skal se en youtube film.
Sist endret av Ondskap; 25. oktober 2009 kl. 01:12.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Skulle logge inn på accounten min her om dagen, og ser at det snart ikke skal gå ann å logge inn via det brukernavnet du laget på YouTube når du registrerte deg, snart MÅ man logge inn med en google account.
Vis hele sitatet...
Dette har ikke jeg hørt noe om før. Har du noen kilder å vise til?
Sitat av Archj Vis innlegg
Dette har ikke jeg hørt noe om før. Har du noen kilder å vise til?
Vis hele sitatet...
Nei, har dessverre ikke det.
Og vet det er svakt og komme med utsagn uten noe og referere til.

Men du vet når det kommer en tekst med rød bakgrunn som sier "the video is not allowed in your country" el.`?

Etter jeg hadde logget inn kom det en slik notification, bare med en gul bakgrunn på teksten, på samme plass, bare en gul stripe som var litt feitere.

Heheey!

Logget inn og fikk meldingen igjen!
Dog ikke gul, men grønn:P

http://i36.tinypic.com/2aik8dh.jpg

Sorry med litt for bredt bilde...
Men var vist bare passordet det var snakk i.
Men man kan da ikke logge inn på youtube accounten din med google acc?

Men husker for en stund siden jeg fikk spørsmål om å knytte google accounten min med YouTube accounten min.
Er sikkert en grunn...

Men er likevel forkastelig!
Sist endret av Ondskap; 25. oktober 2009 kl. 01:21.
Jeg tror youtube fjerner Copyrightede sanger fordi eierne av sangene saksøker youtube.
Hvordan klarer du å få det til en dårlig ting at de faser ut Youtube sin innlogging og heller benytter seg av Google-kontoen din, som kan benyttes i mange sammenhenger gjennom OpenID?
Sist endret av Deezire; 25. oktober 2009 kl. 01:22.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvordan klarer du å få det til en dårlig ting at de faser ut Youtube sin innlogging og heller benytter seg av Google-kontoen din, som kan benyttes i mange sammenhenger gjennom OpenID?
Vis hele sitatet...
Selv om Google har kjøpt opp YouTube synes jeg det er helt vilt at de ikke lar youtube være youtube...
De driver jo ville vesten, og har ødelagt YouTube.
Det var bedre før, greit nok at de har utelatt copyrighted sanger... Men en plass må grensa gå.

Nå må jo YT brukere registrere seg en Google account for å fortsette.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Selv om Google har kjøpt opp YouTube synes jeg det er helt vilt at de ikke lar youtube være youtube...
De driver jo ville vesten, og har ødelagt YouTube.
Det var bedre før, greit nok at de har utelatt copyrighted sanger... Men en plass må grensa gå.

Nå må jo YT brukere registrere seg en Google account for å fortsette.
Vis hele sitatet...
Ja det er litt dritt, må jeg se :/
Men jeg forstår ikke at det er noen grunn til å bli så irritert for?
Hvis du ikke liker det, kjøp YT selv (kødd)
Sitat av stick dude Vis innlegg
Ja det er litt dritt, må jeg se :/
Men jeg forstår ikke at det er noen grunn til å bli så irritert for?
Hvis du ikke liker det, kjøp YT selv (kødd)
Vis hele sitatet...
Du prøver å være smart her hæ?:P

Klart det er noe å bli irritert for.
Alt det google har gjort med YT nå, har gjort at de har mistet en bruker.
Ikke så trist det, men sikkert mange flere som blir å sverge til Break el.
Youtube var en gang et flott prosjekt.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Du prøver å være smart her hæ?:P

Klart det er noe å bli irritert for.
Alt det google har gjort med YT nå, har gjort at de har mistet en bruker.
Ikke så trist det, men sikkert mange flere som blir å sverge til Break el.
Vis hele sitatet...
2 Brukere.

Det du snakker om oppdaget jeg en god stund siden.

Og for ikke så lengesiden så fikk jo alle youtube channels den nye layouten.
Styggeste jeg har sett.

Like ille som nigahiga =/ (som ligger på 1plass lol)

baibai retardtube.
Ro dere ned gutter. Det er bare å innse fakta - internet kommer ikke til å bestå i samme form som i dag. Flere og flere kommersielle aktører har innsett at de ikke klarer å overleve på dagens reklamemodeller og har begynnt å se seg om etter alternative løsninger. De siste månedene har det bl.a. kommet frem at flere og flere av verdens største nettaviser ser på muligheten for å innføre betalingsløsninger for å lese nyheter. At YouTube smetter inn noen reklamefilmer i ny og ne er et eksempel på en trend som man sannsynligvis kommer til å se mer og mer av i fremtiden. Dette tror jeg er en uungåelig utvikling som det ikke nytter å kjempe i mot.
Sist endret av steili; 25. oktober 2009 kl. 01:50.
Har boikotta youtube jeg.
Dem har jo ødelagt gleden med youtube.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Det er bare å innse fakta - internet kommer ikke til å bestå i samme form som i dag.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke snakk om selve internettet da, men internettsamfunnet...
Youtube var bra da jeg oppdaget det, men har sviktet meg mere og mere.
Først og fremst med at de selger til google.

Og deretter så svikter google oss med og ødelegge youtube.
Sist endret av Ondskap; 25. oktober 2009 kl. 01:55.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Nå er det ikke snakk om selve internettet da, men internettsamfunnet...
Youtube var bra da jeg oppdaget det, men har sviktet meg mere og mere.
Først og fremst med at de selger til google.

Og deretter så svikter google oss med og ødelegge youtube.
Vis hele sitatet...
Sett deg selv i YouTube/Google sin posisjon. Du har helt ville utgifter på servere, null reklame og 1 milliard hits om dagen.

Resten burde du klare å tenke ut selv.
Herre, er det om å gjøre alt negativt? Etter google kjøpte opp google har det vært MASSIVE forbedringer. Og snart blir dere flere.. HQ, kjappere seeding.
- Google har forresten sagt at de prøver å få til at de kan laste opp fulle filmer osv på youtube i god kvalitet. Slik at du kan se filmer gratis, med god kvalitet.

Er ikke alltid like kult å være den som prikker på det som ikke er ferdig utvilket .
Jeg kan ikke helt forstå hva google har gjort med Youtube som har ført til så mye dårlig.
  • De fjernet rettighetsbeskyttede sanger. Etter å ha blitt saksøkt av flere rettighetshavere for ulovlig bruk av deres materiale.
  • De har endret på reklamemodellen etter å ha slitt med å tjene penger siden oppstarten.
  • De prøver å fase brukerne over til å bruke google-innlogging. Hva er problemet?
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Jeg kan ikke helt forstå hva google har gjort med Youtube som har ført til så mye dårlig.
  • De fjernet rettighetsbeskyttede sanger. Etter å ha blitt saksøkt av flere rettighetshavere for ulovlig bruk av deres materiale.
  • De har endret på reklamemodellen etter å ha slitt med å tjene penger siden oppstarten.
  • De prøver å fase brukerne over til å bruke google-innlogging. Hva er problemet?
Vis hele sitatet...
  • De har gjort det mulig med HD-film på YouTube, er det i det hele tatt noen som husker hvor crap kvalitet det var før?
Har ikke sagt jeg prøver å gjøre alt negativt, og det at de prøver og gjøre slik at man kan laste opp fulle filmer gratis er jo faktisk enda mer på trynet enn det de har fått til i dag.

Da blir det garantert mye mer reklame, mere grelle poppups.
Eller så må man betale...
Uansett, så har vi bukta. Google kommer aldri til å klare å toppe dem.
Jeg ser heller ikke problemet her. Hvorfor skal det alltid klages når ting som er gratis plutselig blir dårligere?
Dere har null rettigheter til noe dere ikke har betalt for på nettet.

Det samme gjelder de som syter over at dem får reklamer på Spotify og lignende. Jeg legger dere alle i samme bås.

Jeg skjønnet at enkelte kan bli frustrerte over forandringer, men dere kan (sannsynligvis) ikke gjøre noe med det. Og det hjelper i alle fall ikke å klage til folket på nFF. Klag heller til Google, som faktisk kan gjøre noe.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg ser heller ikke problemet her. Hvorfor skal det alltid klages når ting som er gratis plutselig blir dårligere?
Dere har null rettigheter til noe dere ikke har betalt for på nettet.
Vis hele sitatet...
Det er da ingen som forventer rettigheter?

Jeg er så klart enig i at det med high-def video er supert.
Men all reklamen som de har pressa inn i den lille ruta videoen spilles av i, er helt unødvendig, de kunne ha reklamert på en annen måte.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Og det hjelper i alle fall ikke å klage til folket på nFF. Klag heller til Google, som faktisk kan gjøre noe.
Vis hele sitatet...
Og for det andre...

Jeg opprettet da ikke denne tråden for å klage til dere andre freakere, jeg ville rett og slett starte en diskusjon om hvordan dere ser på saken, og vil ha deres mening, og hvordan dere tror youtube vil være om et år.

Hva er posotivt med endringene, hva er negativt.
Så klart er det mye positivt, men er noe negativt og pirke på også.

Så ikke 'get smart with me" og prøv å sette meg i dårlig lys for å så si at jeg klager.
Dette er et diskusjonsforum, ikke en oppslagstavle for klager.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
de kunne ha reklamert på en annen måte.
Vis hele sitatet...
Hadde du sett på reklamen om den hadde vært et annet sted?

De får X ganger mer penger for å ha reklamen der folket garantert ser den.
Drifting av en av verdens største tjenester koster sikkert mer om dagen enn ditt hele livsopphold.

Sitat av Ondskap Vis innlegg
Jeg opprettet da ikke denne tråden for å klage til dere andre freakere, jeg ville rett og slett starte en diskusjon om hvordan dere ser på saken, og vil ha deres mening, og hvordan dere tror youtube vil være om et år.
Vis hele sitatet...
Rart. For jeg ser nesten bare klaging i alle postene dine.
Sist endret av Grimdoc; 25. oktober 2009 kl. 02:15.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Hadde du sett på reklamen om den hadde vært et annet sted?
De får X ganger mer penger for å ha reklamen der folket garantert ser den.
Drifting av en av verdens største tjenester koster sikkert mer om dagen enn ditt hele livsopphold.
Vis hele sitatet...
Greit nok det, men rart at andre sider klarer og tjene masse penger, uten og ha reklamene trødd oppi der filmene skal være.


Rart. For jeg ser nesten bare klaging i alle postene dine.
Vis hele sitatet...
Greit, synes du at jeg klager så for det bare bli med det.
Sist endret av Ondskap; 25. oktober 2009 kl. 02:19.
Jeg vil gjerne se eksempler på sider av samme størrelse, med samme type innhold, og med samme reklamemodell som du vet tjener masse penger.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Jeg vil gjerne se eksempler på sider av samme størrelse, med samme type innhold, og med samme reklamemodell som du vet tjener masse penger.
Vis hele sitatet...
Er ikke mange sider som er like store, men av samme innhold.
Jeg og mange andre har ihvertfall begynt og bruke break.com
De klarer og holde reklamen utenfor underholdningen, og likevel tjener de penger på det.
Sist endret av Ondskap; 25. oktober 2009 kl. 02:22.
det vil alltid bli klaging når det skjer endringer, bare se i loggen på nettby hver gang varsler, status, og slikt blir lagt til/flyttet, folk blir helt gale.

nå sm facebook har blitt bygget om, har jeg sett opp til tre forskjellige grupper, "vi som hater nye facebook".

neste uke er alt glemt, og det nye later til å virke mye greiere enn slik det var før

lev med det, hvor vanskelig er det å trykke på krysset i reklamen, eller vente de 7 sekundene den lille reklamesnutten tar? tar det mer enn 2 minutter å lage seg en google account, og linke den opp mot youtube accounten din?
Sist endret av VivaLatrina; 25. oktober 2009 kl. 02:29.
Det var en grunn til at det ble døpt _youtube_.
Regner med at dette raskt vil bli endret til noe som like gjerne kunne vært www.googletube.com eller nomoretubingforyou.com.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
snart MÅ man logge inn med en google account.
Vis hele sitatet...
Sitat av Youtube;
Sign in to YouTube with your YouTube OR Google Account
Vis hele sitatet...
9595599595tegn
nomoretubingforyou.com blir fort faktum om man skal begynne å reversere de forandringene som har blitt gjort. Før Google kjøpte Youtube var det et prosjekt tuftet på investorpenger som gikk med massivt underskudd. Google har ingen interesse av å tape penger på et nettsted, og måten de har gjort forandringene på er svært smakfulle sammenlignet med hvordan man andre sider velger å gjøre det (helsidersreklame før du i det hele tatt entrer siden, digre flashbannere som gjør siden erketreg, digre vindu som blokkerer hovedvinduet før du klikker det bort)

Vær heller takknemlige for at noen faktisk besitter ressursene til å drive en side som hadde vært en umulighet for bare et ensifret antall år siden. Nå kan filmskapere sågar tjene penger på siden, fordi de tilbyr royalties til de som har populære videoer. Dette blir som å klage på Spotify fordi de sender reklame når man ikke engang gidder å betale prisen for ei halv CD-plate i måneden. Hva slags høytemposurfing er det dere bedriver som gjør at dere ikke kan vente noen sekunder på en video / klikke bort reklamen / holde internettsider levedyktige?
I like turtles
Skyfex's Avatar
There's no such thing as a free lunch.

Herregud. Kanskje Google skulle begynne å betale deg penger for å se på YouTube? Du ser jo ut til å kreve at de skal fortsette å tape penger. Har du noe bedre forslag enn reklamer? Det har vist seg gang på gang at folk ikke er villig til å betale for ting på internett. I minste fall må man ha en dobbel løsning slik som Spotify.

Når det gjelder det med kontoen.. jeg synes det er fantastisk at Google sentraliserer innlogging på alle tjenestene sine. Skal de fortsette å være snille mot de få tidlige brukerne.. som tydeligvis i dette tilfellet ikke er villig til å se på reklame for tjenesten en gang?

Hvis du vil ha et flott alternativ til YouTube kan du sjekke Vimeo. De har lenge hatt høykvalitets video, og jeg tror inneholdet er ganske bra og. Det er ikke så mye reklame enda.. men det kommer vel.
Ligger jo ett lass med lydspor på youtube enda da..
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Nei, har dessverre ikke det.
Og vet det er svakt og komme med utsagn uten noe og referere til.

Men du vet når det kommer en tekst med rød bakgrunn som sier "the video is not allowed in your country" el.`?

Etter jeg hadde logget inn kom det en slik notification, bare med en gul bakgrunn på teksten, på samme plass, bare en gul stripe som var litt feitere.

Heheey!

Logget inn og fikk meldingen igjen!
Dog ikke gul, men grønn:P

http://i36.tinypic.com/2aik8dh.jpg

Sorry med litt for bredt bilde...
Men var vist bare passordet det var snakk i.
Men man kan da ikke logge inn på youtube accounten din med google acc?

Men husker for en stund siden jeg fikk spørsmål om å knytte google accounten min med YouTube accounten min.
Er sikkert en grunn...

Men er likevel forkastelig!
Vis hele sitatet...

Jeg logger inn med Gmailen min og det funker bra
Dette med reklame i videoer - er det ikke de som legger ut filmene som avgjør om det skal være reklame i dem? Så får disse personene deler av avkastningen, og alle blir lykkelige. Det er vel faktisk folk som tjener ganske store penger på youtube (som ikke gjør annet enn å legge ut filmer).

Kutt whiningen.
Sist endret av Snillorg; 25. oktober 2009 kl. 09:49.
Kjapt spm til deg Ondskap: Hvis youtube hadde begynt med abonnement, hadde du da valgt å betale for det?
Si, 50-100 kr per mnd for å slippe all reklame, samt få litt ekstramuligheter.

Lite sjokkert over det du skriver i denne tråden. Klager på reklame, samtidig som du laster ned piratkopiert materiale. Way to go!
Du har helt rett. Youtube er ødelagdt. Det skjønte man vel fra den dag google kjøpte det opp..

Utrolig leit.. Fordi det var så bra side. Hadde vært kult å få til en norsk boikott eller no.. ikke noe youtube på 2-3 dager fra hele Norge.. KANSKJE det hadde vekket dem..litt..?
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Du har helt rett. Youtube er ødelagdt. Det skjønte man vel fra den dag google kjøpte det opp..

Utrolig leit.. Fordi det var så bra side. Hadde vært kult å få til en norsk boikott eller no.. ikke noe youtube på 2-3 dager fra hele Norge.. KANSKJE det hadde vekket dem..litt..?
Vis hele sitatet...
Lag en facebook-gruppe....
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Greit nok det, men rart at andre sider klarer og tjene masse penger, uten og ha reklamene trødd oppi der filmene skal være.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du hvor mye de tjener? Også, det med reklame i filmene er det nok mange som liker, for når du får nok hits på din video spør Google om du vil tjene litt penger, de får deler av det Google tjener, ikke mye, men penger er penger.
Sitat av morten Vis innlegg
Kjapt spm til deg Ondskap: Hvis youtube hadde begynt med abonnement, hadde du da valgt å betale for det?
Si, 50-100 kr per mnd for å slippe all reklame, samt få litt ekstramuligheter.

Lite sjokkert over det du skriver i denne tråden. Klager på reklame, samtidig som du laster ned piratkopiert materiale. Way to go!
Vis hele sitatet...
Jeg hadde gladelig betalt 100 kroner i måneden for en tube uten reklame!
Og det tror jeg mange andre også hadde gjort, jeg har premium spotify account, og andrer ikke et sekund.

Ja, jeg lever i bukta hver dag, og er ikke den eneste.
Ja jeg klager på at de reklamerer, jeg er ikke den eneste.
Men den eneste dere henger er trådstarter.

Sikker på at mange av de som svarer her gjør det bare for å virke smart.
Er sikker på at dere også irriterer dere noen ganger over all den reklamen som er begynt å kommer, at lydsporet er borte(som egentlig er helt greit), at du ikke kan se en video fordi den ikke er lov i norge?

Vist du bruker YouTube så ofte og flittig som jeg gjør, så hadde du forstått hva jeg mener.
Jeg bruker YouTube hver dag, og ser kanskje 10-40 videoer hver dag, kommer helt an på.

Så slutt å lage en kvalm diskusjon om meg som person som klager over at ting som er blitt gratis er blitt dårligere.
Jeg endte da vitterlig tråden med "Hva synes dere på saken?"
Men dere henger trådstarter sikkert uten å ha lest hele posten...

" Aaah, enda en jævla fyr som klager... " Så fyrer dere i gang og kjefter på meg, og dere nevner nesten ikke et jævla ord om hva dere synes om hvordan tuben har blitt i det siste, og hvordan dere tror den kommer til å bli.

Kommer de til å fyre samme ordning som spotify?
Premium accounter?
100,- i mnd.?

Det hadde jeg gladelig betalt fordi jeg bruker tuben såpass mye.
Hadde jeg sett saklige punkter i det du sa, skulle jeg skrevet det annerledes. Det du velger å gjøre, er å fokusere på alt som er negativt med utviklingen på Youtube etter at Google tok over. For å være ærlig så tror jeg at hvis det oppkjøpet ikke hadde skjedd, hadde Youtube vært borte nå.

Jeg har ingen statistikk å støtte meg på når jeg sier dette, men jeg vil anta at Youtube i dag er en av de streaming-sidene som generer mest trafikk (og da naturlig har veldig store utgifter). Jeg har ikke lest en eneste sak (etter oppkjøpet) at Youtube har tjent penger.
Google har jo nesten gjort det til en prinsippsak at man ikke skal betale for tjenestene deres, at man heller skal få reklame som er rettet inn mot brukeren. Det er nok i denne sammenheng de også vil "tvinge" youtube brukerene til å benytte seg av Google kontoen sin. Jeg har igjen ikke noe som backer meg på dette, men det ville ikke overraske meg noe særlig hvis det viser seg at google lagrer visse stikkord og til slutt lager en slags profil av hver brukerkonto, som gjør at de kan spesialisere reklamen (og på den måten ta mer penger fra firmaer som ønsker å reklamere).

Så det som du har sett skjedd med Youtube er jo at de har innført litt mer effektive måter å få bort kopibeskyttet materiale. Jeg mener å ha hørt at Google har uttalt seg om at de ønsker å ha alle musikkvideoer på Youtube i fremtiden, så dette er nok bare en midlertidlig sak. Det samme skjer f.eks på Spotify hvor man i Norge ikke har tilgang til alle sanger, men man kan i mange tilfeller finne andre utgaver av sangen som man har tilgang til. Sanger som youtube har automatisk endret lyd på / slettet blir jo som regel lastet opp av andre brukere på en litt "snedig" måte så man får hørt/sett det man vil uansett.

Det er nok søksmålene som er Youtube's største fiende akkurat nå. Hvis Google virkelig vil ha igang et samarbeid med "alle" plateselskapene for å legge ut "alle" musikkvideoene på youtube, så er jo (kanskje) en av de bedre måtene å gjøre dette på ved å innføre metoder som holder plateselskapenes kopibeskyttede materiale borte fra youtube i første omgang.

Anngående reklamen som dukker opp i videoene, det du nevner med at det kommer 5-7 sek reklame før en video har jeg ikke sett enda, så det skal jeg ikke uttale meg om. Det du sier om den lille irriterende reklamen (som man kan klikke bort) som dukker opp i bunnen av videoen fra tid til annen er det brukerene som velger å ha der. Selvfølgelig tjener også Google penger på denne reklamen, men det er i størsteparten av tilfellene brukeren selv som har satt den der. Eller kan hende den blir lagt der automatisk når det viser seg at videoen er ustyrtelig populær (evolution of dance osv), men dette trodde jeg ikke var tilfellet.

Litt spent på hva slags videoer det er som du har så lyst til å se på på youtube som hele tiden får musikk fjernet, er full av reklame eller blir fjernet i det hele tatt. Min erfaring med youtube er at man får linker tilsendt på epost, fra forum, fra facebook og liknende medier. Det er som regel en morsom snutt, som er veldig populær for øyeblikket. Veldig ofte er videoen tatt i fra et annet nettsted og så lagt ut på youtube, for så å bli veldig populær. Hvor ofte ser man ikke videoer på youtube med logoer fra andre streaming-sider? (Og ja, det skjer nok andre veien også).

Her er forresten en liten sammenlikning av youtube.com og break.com (siden det er de to sidene som har blitt nevnt her) fra Alexa:


http://traffic.alexa.com/graph?&w=400&h=220&o=f&c=1&y=u&b=ffffff&r=1m&u=youtube.com&&u=break.com&u=collegehumor.com&u=liveleak.com&

http://traffic.alexa.com/graph?&w=400&h=220&o=f&c=1&y=t&b=ffffff&r=1m&u=youtube.com&&u=break.com&u=collegehumor.com&u=liveleak.com&

http://traffic.alexa.com/graph?&w=400&h=220&o=f&c=1&y=s&b=ffffff&r=1m&u=youtube.com&&u=break.com&u=collegehumor.com&u=liveleak.com&