Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1136
Har et lite problem. Skal strekke kabel fra et hus til et annet, men kabelen må gjennom et tynt rør som allerede er fylt opp med andre kabler. Det andre husets eier er ikke villig til å lage flere hull i vegger og tak, så jeg på et vis få kabelen gjennom røret.

Tro om "effekten" blir borte, hvis jeg fjerner "sokken" og alt annet rundt de tynne kablene? Kan de tynne kablene tapes sammen med elektrotape for å eventuelt skjerme litt? Det er snakk om 2,5-3 meters strekning.

De andre kablene røret inneholder er telefonkabel og et annet nettverkskabel.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Om du fjerner plast beskyttelsen rundt ledningene kan du risikere at noen av parene ikke lenger er "twisted" noe som vil medføre tap på signal kvaliteten.
Det er utrolig viktig å passe på at cat6 kabelen er tvinnet skikkelig hele veien. Ikke bare parene, men også selve kabelen Ellers vil farten fort falle til 100 mbit..

Om det du spørr om er mulig, har jeg liten peiling på
Sist endret av A-H; 12. juni 2009 kl. 00:52. Grunn: Manglet en T
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
kan jo eventuelt prøve med å bare fjerne isolasjonen akkurat det hvor kabelen skal gjennom hullet. Men antar at du vil få mye tap i det punktet, og ende opp med 100 mbit istedet.
La oss se litt nærmere på problemet. Har prøvd å illustrere litt.

Faktisk veldig artig å tegne med Paint.

Det går to kabler - én fra en router og én fra en telefon - gjennom et rør/hull i veggen. Derfra strekker de seg videre oppover veggen inni et rør. Glemte å illustrere røret inni veggen, gjorde jeg visst. Røret er såpass lite at det lenger ikke er plass til flere kabler der.

Kabelen jeg har er av denne typen.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvorfor ikke kjøpe kabel og RJ45-plugger som du kobler sammen etter å ha strukket kabelen?
idlemob: virka igrunn som at han allereie hadde kjøpt seg plugga. Det eg har sett med egne auge er at kablane fungera fint sålenge du kødda minst mogelig med kablane inne i ledningen. På CAT6-kablar skal det vere ei sekundær skjerming og ein streng. Så lenge du ikkje riv vekk den sækundere skjerminga (type aluminiumsfolie) så skal det nok ikkje vere noko problem å ta av det ytterste laget (den kvite isolasjonen).
Sitat av Ryan Vis innlegg
idlemob: virka igrunn som at han allereie hadde kjøpt seg plugga. Det eg har sett med egne auge er at kablane fungera fint sålenge du kødda minst mogelig med kablane inne i ledningen. På CAT6-kablar skal det vere ei sekundær skjerming og ein streng. Så lenge du ikkje riv vekk den sækundere skjerminga (type aluminiumsfolie) så skal det nok ikkje vere noko problem å ta av det ytterste laget (den kvite isolasjonen).
Vis hele sitatet...
Endelig et svar som jeg likte! Men er det så enkelt? Går det greit å tape over den sekundære skjermingen med elektrotape? Må neste tape for å unngå at folien blir revet i stykker under "transporten".
Sist endret av Ulopolitanus; 12. juni 2009 kl. 11:43.
Sitat av Ulopolitanus Vis innlegg
Endelig et svar som jeg likte! Men er det så enkelt? Går det greit å tape over den sekundære skjermingen med elektrotape? Må neste tape for å unngå at folien blir revet i stykker under "transporten".
Vis hele sitatet...


ytterste isolering er til for å holde alt påplass og sørge for at det ikke slites.
vist du selv da lager egen isolering som du mener bør holde går dette greit ja
Husk nå for guds skyld å teste ut kabeln før du kobler til..
Sitat av ztaale Vis innlegg
Husk nå for guds skyld å teste ut kabeln før du kobler til..
Vis hele sitatet...
Skal prøve.
Sist endret av Ulopolitanus; 12. juni 2009 kl. 13:12.
men den gamle nettverkskabelen som ligger der, er det noe spesiell grunn til at den ligger der i tillegg til den nye cat6'en du skal trekke?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
men den gamle nettverkskabelen som ligger der, er det noe spesiell grunn til at den ligger der i tillegg til den nye cat6'en du skal trekke?
Vis hele sitatet...
Den er faktisk i bruk i det huset jeg skal strekke fra.
Sist endret av Ulopolitanus; 12. juni 2009 kl. 15:04.