Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2621
jeg tar den på osndag og jeg har lest bok liksom 2 ganger,er det noen som har tatt muntlig teori fortell hvordan det var og hvordan de gjorde det
Du tar bilder til sertifikatet, så setter du deg inn i et rom med datamsakiner. Der gjennomfører du den. Det meste er veldig logisk, bare bruk hodet. Du tuter ikke på gamle folk eller små barn. Ei heller betyr "Barn leker" at fartsgrensen er 40 km/h. Noe er lesestoff. Jeg fikk f.eks 5 spørsmål om bilforsikring, noe jeg nærmest er helt blank på. Jeg fikk totalt 2 feil.
Er det fortsatt mulig å ta muntlig teori? Jeg kjenner en del unge døve som sliter i norsk og har behov for å ta muntlig istedet (med døvetolk selvsagt), men de sa at det var lenge ikke mulig å ta muntlig. Merkelig. Hvordan fikk du det til? Du som kan lese...

Men de eldre døve jeg kjenner har tatt muntlig teori for noen år siden. De bare bablet alt de visste, og svarte på spørsmålene sensoren spurte. De tok teorikurs på forhånd.
Trådstarter
jeg bare søkte jeg hehe
om du har lesevansker tror jeg det er mulig å ta muntlig kan døve folk egentlig ta lappen?
Sitat av Torefaen
kan døve folk egentlig ta lappen?
Vis hele sitatet...
Jada, på kjøreskolen møtte jeg en fyr som skulle ta lappen og var døv, snakket med han med papir og blyant.
Litt rart om han øvde til lappen hvis han ikke kunne ta den?
Sitat av Henriken
Jada, på kjøreskolen møtte jeg en fyr som skulle ta lappen og var døv, snakket med han med papir og blyant.
Litt rart om han øvde til lappen hvis han ikke kunne ta den?
Vis hele sitatet...
hehe, ja tenkte bare at man trengte hørsel for å kjøre bil
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Nei er ikke nødvendig det. De døve har spesielle krav som de må klare, men døve har like stor rett til å kjøre som alle andre.
Tydligvis ikke.
Snakket med en tunghørt slektning (som også hadde tatt lappen) om det, hun var visst pålagt å se ekstra i speilene for å oppdage utrykningskjøretøy(siden hun ikke hørte de) men ellers fikk hun klasse B setfikat uten problemer.
De andre klassene vet jeg ikke kravene til.
Noen kjøreskoler har lærere som kan tegnspråk også, det er vel synet som er det mest kritiske for om man kan få lappen.
Trådstarter
hva skjer hvis de blir vinka inn for en alkotest eller no
Sitat av seigalf
hva skjer hvis de blir vinka inn for en alkotest eller no
Vis hele sitatet...
Hva som skjer? Vel, de bør jo kjøre inn da.

Når man ikke kan SE at man blir vinket inn, er man blind, og da har man ikke stort man skulle gjort i trafikken.
De er jo ikke blinde da.. De ser jo politimannen, er da ikke så vansklig å få personen til å forstå at han/hun skal ta en alko-test.. :P

edit: Der var du hakket kjappere ulldott
Sist endret av fredrikweb; 24. august 2007 kl. 00:13.
Ja, jeg mener at hørslen er 10% ellerno, jeg husker ikke helt. Og synet er 90%? mulig jeg bommer totalt
Synet er 90% ja, det mener jeg også å ha lest.
Bruker selv hørselen endel når jeg kjører, mest til å høre etter utrykningskjøretøyer og giring.
Kan høre om turtallet er for høyt eller motoren protesterer og gire etter det.
Med automatgir (eller kanskje bare en turteller) er ikke det noe problem for den døve.

Og forstår de ikke politimannen kan de jo bare be han skrive på et ark, de tunghørte/døve jeg har møtt kan lese og skrive vanlig norsk.
(tror tegnspråket har en annen gramatikk, ikke sikker)
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Beklager å avbryte, men jeg tror tråden sporer helt av nå.
Trådstarter
helt enig tnt,jeg spurte om muntlig teori og nå snakker vi om døve og blinde folk ,men er det noen flere som kan kanskje komme med noen tips hva jeg kan forvente meg på muntlig teorien bortsett fra spørsmåla jeg får
Sist endret av seigalf; 24. august 2007 kl. 09:32.
Kompisen min tok en såkalt muntelig teoriprøve..
men det som er, er at den egnetlig ikke er muntlig... Han trodde man kunne formulere svarene, for sensoren, men sånn er det ikke, det som man gjør på en muntlig prøve er at man må lese spm høyt for en sensor, så man kan vise at man har forstått spørsmålet, og sensoren kan forklare deg betydningen av vansklige ord.. men den er fortsatt på data...