Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 1388
Har søkt litt rundt om på nettet for å se etter noe svar, men finner ikke noe.

Jeg har en Dell Inspirion 6000 som blir alt for varm, noen som vet hvordan man plukker den fra hverandre for å få renset den ? Eller om noen har en annen smart idè ?

Finner ikke noe på Dell sine sider, finnes sikkert et sted men...

Henrik
Sist endret av Henrik_1983; 22. august 2007 kl. 02:08.
umm. Du kan prøve å kjøle ned overflaten nedenfor.
Kjøpe sånn kjøle plate til den liksom? Har sett noen til salgs, men hvordan fungerer disse i praksis og hvordan er det med støy fra de ?
Hei navnebror.
Du kan prøve å blåse ut støvet ved å bruke trykkluft på boks.(fåes i altmuligbutikker, clas ohlson ol.)
Prøv også å sette maskinen oppå noen klosser og se om det hjelper.
det burde fungere, men som personlig tror jeg at det e dårlig byggd opp fra dells sin side til å ha bærbare pcer, Produsere så mye varme i pc'n
Hei hei.
Har prøvd å blåse litt, og det hjalp litt, men det hadde vært greit å fått blåst det ut, derfor mitt ønske om å plukke fra hverandre hele dritten.

Har hatt den oppå sånne klosser, men syntes det er litt irriterende å måtte bygge opp et lite palass så den skjøre pc'en skal ha det greit... Fortjener det ikke syntes jeg.. Og da er den jo ikke så mobil lenger som var grunnen til at jeg kjøpte den.
Umm, tingen er at når laptopen blir varm eller dårlig? så betyr jo ikke det at du skal rense shiten ut av laptopen hver eneste gang. Tenk på det!
neida, skjønner det. Men den er vel 2,5 år nå og jeg har aldri gjort det hittil, så derfor tenkte jeg at det kanskje var på tide med en skikkelig renjøring der.. Nå formaterte jeg den i dag også, så tenkte bare å starte med "blanke ark"...
Har du prøvd deg med støvsuger i diverse luftinntak?
Støvsuger er vell ikke så lurt da disse lager mye statisk elektrisitet
Støvsuge en datamaskin burde ikke være noe problem hvis kontaktene er ute og du passe rpå å ikke komme for nært noe inni maskinen.
Not Penny's boat
argh's Avatar
Eller så kan du gå for en laptop kjøler, koster ikke så altfor mye (350-450,- ca).

Akasa Aluminium Notebookkjøler, 2xLo-noise Vifter, Ekstra USB Port
http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=164206

Zalman NC1000B Aluminium Notebookkjøler, sort, 2 Vifter, Ekstra USB Port
http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=163953

Det var også to andre kjølere der, men de kom på lager litt senere i august.
Sist endret av argh; 22. august 2007 kl. 09:01.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Laptopkjøler er et veldig godt alternativ.

Du sier heller ikke noe om HVOR du bruker PC'en, Laptoper er ikke beregnet på å bli brukt på bord med duk f.eks eller i sengen oppå dyna.

Du vil ikke få ut noe spesielt mer støv ved å skru den fra hverandre da alle veier som trekker inn støv er ved luftåpningenene uansett, trykkluft\støvsuger hjelper her.
Jeg har samme problem med laptopen min. Den blir spesielt varm når den ligger i fanget mitt.
Og kjøleviften går nesten konstant. I og med at det er en 3 år gammel pc jeg også har, må vi nok bare finne oss i at de blir litt varme.

Støtter meg til støvsuginga. Det tror jeg at jeg må prøve også.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du har den på fanget blokkerer du sikkert luftinntaket i bunn (dersom din har dette) og derfor blir den varmere.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Det er bra med macbookene er det at den har ingen vifter under pcen og blir ikke spessielt varm av og ligge i senga.
jeg og kjører en dell insporen, dåg har jeg modellen 6400. Denne har og en tedens til og bli alt for varm. DVS at nå kjører den med en CPU temp på 25 grader, og en HDD temp på 55. Renset inntaket, men den er fortsatt like varm. Finnes det andre plasser det er anbefalt og fjerne støv? Kanskje skru den opp og rense forskjellige vifter inni i laptopen?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
CPUtemp på 25 grader er ikke varmt iallefall.

HDDtemp på 55 var litt drøyt, er det en 7200RPM'er ?
det er en 5400 RPM jeg merker selv at maskinen er varm, og viftene suser og går hele tiden. i motsetning til tidligere da det var kun da den ble brukt en del de suste og fikk.
Jeg har CPU temp på over 80 grader og hdtemp på godt over 50 grader.. Den står fast på et bord så det er ikke problemet med dyner eller noe.. Kanskje bare ringe Dell å høre om de har noe gode forslag utenom å sende den inn ditt å betale en masse penger..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du har blåst ren alle vifter med trykkluft og det ikke er noen vifter som lager ulyder kan det virke som et upraktisk kjøleproblem.

Har du ikke garanti enda?
Snakket akkurat med Dell. De skulle ta den inn å bytte vifte/kjølingsrgreiene gratis. Selv om det var en gammel pc. Det var jo kjekt...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Grunnen til det vil jeg tippe at de har en servicenote på maskinen.

Akkurat som at 400.000 skoda må trekkes tilbake for at AC-anlegget ikke blåser kaldluft f.eks :-)
Meget mulig.. Men det er jo bra for meg, selv om at det hadde vært bedre at det ikke inntraff...
Noen her som vet hvor lang tid de bruker på sånne servicesaker..?
Det er vel ikke som med iPod at de skal sende de jorden rundt først.
Jeg har samme problem med min Macbook Pro, jeg pleier å legge laptopsleven mellom lår og laptop, men blir fremdeles varm. Skulle ønske noen utviklet en metallplate som ved omringet med hard eller myk plast, siden plast ikke overfører varme bra.
Sitat av Henrik_1983
Noen her som vet hvor lang tid de bruker på sånne servicesaker..?
Det er vel ikke som med iPod at de skal sende de jorden rundt først.
Vis hele sitatet...
Ikke annet enn at jeg mener å ha hørt at Dells hovedlager for Europa ligger i Irland, så godt mulig at det tar litt tid.

For øvrig, vær forsiktig med å bruke støvsugeren i viftene (eller kanalene som fører luft til dem), selv om det er gøy at den høres ut som en jetmotor, har ikke akkurat kulelageret det like moro. =)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Krinkov
Ikke annet enn at jeg mener å ha hørt at Dells hovedlager for Europa ligger i Irland, så godt mulig at det tar litt tid.

For øvrig, vær forsiktig med å bruke støvsugeren i viftene (eller kanalene som fører luft til dem), selv om det er gøy at den høres ut som en jetmotor, har ikke akkurat kulelageret det like moro. =)
Vis hele sitatet...
Servicesenter er stort sett infocare over hele landet.

Irland har stort sett bare callcenters, samme med danmark.
Sa du varm? :P
http://i100.photobucket.com/albums/m31/spirituz89/varm.png
Om du ikke vet hva du driver med fraråder jeg deg og skru den opp.
Da jeg selv testa det for noen mnd, siden - og den siden aldri har funka ;p

Laptopper har uvendelig mange skruer, og uvendelige mange deler du skal skru opp for at du skal komme i nærheten av vifta/avkjøling.

Gikk i dass for meg, så ny pc i vente, bare pass på at du vet hva du gjør, før du kjører samme variant som meg .. :P
Jeg gadd ikke lese gjennom alt... Men har du idiotforsikring, så får du jo ny, hvis du heller øl over den ellerno.. seff etter du har tatt backup
HAr ikke sånn kløne forsikring, vurderte å tegne en nå i ettertid.. Kostet ikke stort, men fant ut at det ikke var så etisk riktig...
underclock pc da!!
da blir pc litt tregere,men den blir ikke så varm!