Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2048
Hei! Jeg slo datan min etter at den hang seg under en brenneprosses.
Da jeg skulle skru den på igjen lagde harddisken bare masse rare lyder.
Det står at den ikke oppdages.

Det er en 200GB ATA, 7200RPM. (Samsung)

Går det an å få filmene mine ut av den harddisken på en måte. Har sykt masse bra filmer der jeg MÅ ha! Håper dere kan hjelpe!

Takk på forhånd!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvis det er skikkelig viktig ville jeg tatt kontakt med http://www.ibas.no/. De koster (tar antakeligvis rundt 10 000 bare for å SE på problemet ditt), men de får jobben gjort. Hvis det ikke er SÅ kritisk ville jeg først prøvd å montere disken med en Linux-distro, for skylds skyld, og hvis det ikke funket så eventuelt leke med "getdataback" etc.
Som Tias sier prøv å mount disken med en linux distro eller brukt et getdataback program!

En annen mulighet jeg selv har brukt når jeg har hentet ut data fra hardisker er å finne en helt lik disk og bytte om "kontroll kortene" på diskene! Altså kortet som ligger under hardisken.

Dette har fungert til meg kjempe mange ganger og jeg har fått ut dataen jeg ønsker!

Bare å si ifra om du ikke skjønte helt hva jeg skrev her så skal jeg prøve å forklare bedre
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
IBAS koster 3.5k for forberedende analyse, dvs, finne ut om dei kan berge noko eller ikkje. Dersom data er verdt dette, så ta ut disken, og ring IBAS ASAP. Ja, dei har døgnvakt. Dersom data ikkje er så viktige, prøv med gjenoppretting, men dersom disken lager rare lyder og bios ikkje finn den - vel så er den død.
Nja, min erfaring er heller at så lenge harddisken lager lyd så er det håp. Har reddet ut data fra 10+ disker med getdataback (runtime.org) og lignende. Om plata ikke spinner derimot..

Edit: Og ha god tålmodighet, om maskinen bruker en halvtime på å boote og biosen ikke finner disken så er det fremdeles håp
Sist endret av sputch; 8. januar 2007 kl. 23:02.
har samma problemet med en disk, har bare lagt den fra meg og bruker den ikke. Problemet med den er at BIOS krasjer i oppstarten på "Loading IDE drives". Keen på å prøve getdataback, men det er litt vanskelig da jeg ikke får starta PC-en med disken tilkoblet. Noen tips?
En disk fikk biosen til å "klikke" og sende ut mange tegn istedenfor info om diskene. Prøvde å starte maskinen flere ganger, og til slutt startet den etter å ha stått ca. 10 min i BIOS. Etter en relativt treig oppstart av Windows XP fikk jeg ut mesteparten av filene med getdataback. Anbefaler deg å lage et image av disken, det tok 24 timer å lage et image av den disken som var på 40 GB.
Jeg la harddisken i fryseren i går og skal ta den opp idag å se hva som skjer når jeg prøver å starte.

Mange interessange poster her:
Getdataback er vel litt vanskelig når jeg ikke får starta opp i disken.

Linux Distro vet jeg ikke helt hva er.

Men det EXzlator sa, kan jo kanskje fungere? Men da må jeg kjøpe en helt ny, lik harddisk da?

Uansett så skal jeg se hvordan det går etter at den har ligget i fryseren en stund.
Sist endret av Same i Skauen!; 9. januar 2007 kl. 10:16.
Bruker du Mac er Data Rescue II tingen
For alle OS, er tct( ww w.porcupine.org/forensics/tct.html#features ) tingen, som kan kjøres fra hvilken som helst Linux distro.
Same, Ubuntu/Debian er 2 linuxdistroer.

Når windows krasjet her (-_-) så bootet jeg opp med ubuntu og fikk tak i filene mine.
Sitat av Phreaken
Same, Ubuntu/Debian er 2 linuxdistroer.

Når windows krasjet her (-_-) så bootet jeg opp med ubuntu og fikk tak i filene mine.
Vis hele sitatet...
Det fungerer sikkert hvis WINDOWS er ødelagt, ja, men hvis selve harddisken du BOOTER fra er ødelagt, da går det jo ikke å boote opp med ubutu eller noe? Eller hva?
Jo, du kan bruke en såkalt live-cd. Da booter du opp fra CD-en. Bare last ned ubuntu (den nyeste versjonen er en live-cd, hvor du eventuelt kan installere systemet i ettertid).
Ok! Naa sitter jeg her paa pcen med Ubuntu. Hva gjor jeg for aa finne harddisken og overfore filene over internett til annen data...
Nå har jeg prøvd Ubuntu på en annen harddisk, men den dukker verken opp i ubuntus; "sudo fdisk -p" eller BIOS.
Kan også si at harddisken lager noen små "klikke-klikke"-lyder.

Er det da ingenting jeg kan gjøre for å berge innholdet?

(Hadde vært fint med noen possitive svar)
Men jeg burde vel kanskje innse at disken er død?
Forhåpentligvis ikke...
En kollega av meg fortalte at han byttet hode(eller hva den nå kalles) på harddisken, og fikk berga disken. Nå har jeg ikke alt for mye erfaring på dette område. Fikk selv oppleve èn gang at biosen osv. ikke fant disken, og at den lagde klikkelyder:/
Sitat av Xeon
Fikk selv oppleve èn gang at biosen osv. ikke fant disken, og at den lagde klikkelyder:/
Vis hele sitatet...
Og da fikk du aldri tilgang til den lenger?

Har tenkt på det å skifte hode, men da må jeg vel kjøpe en helt lik disk, vel?
Har vel aldri gjort noe innsats for å redde den, hadde ikke noe viktig på disken utenom OS'et.
Det er jeg litt usikker på egentlig, men det er fult mulig... har jo i bøtter å spann på jobben, så tok vel sikkert bare fra samme type disk da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xeon
En kollega av meg fortalte at han byttet hode(eller hva den nå kalles) på harddisken, og fikk berga disken. Nå har jeg ikke alt for mye erfaring på dette område. Fikk selv oppleve èn gang at biosen osv. ikke fant disken, og at den lagde klikkelyder:/
Vis hele sitatet...
Folk som hevder å ha bytta hovud på disken sjølv trur eg ikkje på, ettersom du for å bytte hovud må demontere så godt som heile disken.

Og avstanden mellom lesehaud og diskoverflate er liten. 0.3µm. Eller 300 milliarddels meter. Et støvkorn er mange ganger den størrelsen, og sjølv sigarettrøyk vil vere for stor... så det vil rett vere umulig for en privatperson uten å ødelegge for mykje.

Eg har heller ikkje sett sjapper som selger rw-haud laust...
Hvis det er noe problem med hodet er vel frysertrikset tingen å gå for, funker en gang iblant.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvis ikke en gang BIOS finner den, er vel alt håp ute skulle man tro
Sitat av Ond^Sofa
Hvis ikke en gang BIOS finner den, er vel alt håp ute skulle man tro
Vis hele sitatet...
Litt offtopic, men ta ikke for ubesluttsomme meninger. Getdataback sier faktisk at de kan få data tilbake TILOGMED om BIOS ikke finner den.

Ikke for å være naiv, men så lenge det står på sida så...
Sist endret av Same i Skauen!; 9. januar 2007 kl. 22:39.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Same i Skauen!
Litt offtopic, men ta ikke for ubesluttsomme meninger. Getdataback sier faktisk at de kan få data tilbake TILOGMED om BIOS ikke finner den.
Vis hele sitatet...
Kan nevne at det har aldri funka i tilfellene jeg har prøvd, så begynner å tvile på akkurat den featuren. Men er vel mer enn en faktor som spiller inn akkurat der

Forsåvidt så må det nevnes at GTB fungerer veldig bra når disken faktisk er i live
Etter at harddisken hadde ligget i fryseren i 3 døgn nå, fant BIOS harddisken. Men jeg fikk ikke boote fra den andre. Den andre står på MASTER og den defekte på SLAVE.

Hvis jeg tar harddisken ut av fryseren, starter dataen slik at den booter fra den andre også kobler til den interne harddisken under dataen starter opp. Da kan det kanskje gå?
Nå har jeg et håp igjen!
Neida, har du prøvd å boote maskinen for så å koble til harddisken? Det har funka her før.

I mitt tilfelle var dette en 400gb seagate disk. Bootsectoren på disken var ødelagt og ble defor ikke detektert av bios. Prøv å koble til harddisken etter at du har boota ferdig win/lin og se hva som skjer.
jeg kan iallefall på Gentoo linux'en min koble til i en harddisk etter at systemet er bootet opp og finne harddisken(kun testet ved IDE PATA). så du skal ikke se bort ifra at det fungerer på andre livecd'er også.
Harddisken min krasja også en gang.
Lasta ned Knoppix fra http://www.knoppix.com/
La dette inn på CD, boota fra CD, og deretter fant linux-operativsystemet som kjøres fra CDen alle harddiskene mine.
Koblet til en ekstern harddisk, overførte filene jeg vil spare på.
Sendte deretter harddisk til reparasjon.
Det er vanskelig å åpne en disk og reparere den..
Har åpnet et par.. (mest for å stille nyskjærrighet)

Selv om nålen skal ligge støvfint nær overflaten, så skulle det gå an å få til det.
Når disken spinner, skal nålen 'løftes' opp og ligge å flyte over flaten.
Det virket som det skulle la seg gjøre, om så med 25% sjans. hehe

Selve disken har et klistremerke på siden, som når du fjerner det, forsvinner et undertrykk (co2 inni?)
Så, det ville være lurt å i det minste åpne den i et mindre slags kammer, så støvfritt som mulig.
Når den settes på plass igjen, kan en forsøke å bruke en kanyle igjennom en tape bit, trekke ut luft og kanskje få et lie undertrykk.

Når disker feiler, er det ofte pga hodekrasj..
Hodet smeller borti flaten, og det kan se ganske stygt ut. Spesielt om en har forsøkt å skanne disken noen ganger. ehe.

Men om den ikke er kjørt seg fast, så går det an å søke igjennom disken, notere hvilken sektor den stopper på.
Så hoppe over noen, og forsøke å fortsette derifra.

Helt til en har 'kartlagt' de sektorene som ikke svarer.

Deretter åpner en partisjoneringsverktøy..
Jeg går for cfdisk på linux, og partition magic på win. (joda, fdisk om en må

Så lager en, eller helst reziser partisjonstabellen, så tabellen ikke inkluderer de ødelagte områdene.


På denne måten har jeg klart å redde ut 95% av en disk som hørtes ut som en snøfreser.


Men ikke uten en god porsjon flax!




Om diskflatene er skadet,
ville et større firma pirke de ut, og sette de i en frittstående overflateleser..
Denne går saktere, og kan se etter ujevnheter i overflaten, og bevege armen etter kurvaturen.

Sånn kan de også hente ut relativt mye data, selv fra en delvis bøyd, smeltet, ripet, etc.... disk.

Er ca sånn jeg har forstått den prosessen.


Good lux!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EO2
Selv om nålen skal ligge støvfint nær overflaten, så skulle det gå an å få til det.
Når disken spinner, skal nålen 'løftes' opp og ligge å flyte over flaten.
Det virket som det skulle la seg gjøre, om så med 25% sjans. hehe
Vis hele sitatet...
Lesehaudet blir løfta nokre nanometer, eller nokre milliondels millimeter om du vil, over diskoverflata. Det er med andre ord ikkje plass til et einaste støvkorn eller partikkel mellom plate og haud, uansett om haudet løfter seg. Det er så lite at du vil ikkje kunne observere mellomrommet med auget.
Sitat av EO2
Selve disken har et klistremerke på siden, som når du fjerner det, forsvinner et undertrykk (co2 inni?)
Så, det ville være lurt å i det minste åpne den i et mindre slags kammer, så støvfritt som mulig.
Når den settes på plass igjen, kan en forsøke å bruke en kanyle igjennom en tape bit, trekke ut luft og kanskje få et lie undertrykk.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje undertrykk i en disk. Det er nøyaktig samme trykket som utanfor, med vanleg luft. Det er et pustehull med filter, som skal sørge for at trykket alltid er det samme som utenfor. Det hullet er merka breather hole.
Sitat av EO2

Når disker feiler, er det ofte pga hodekrasj..
Hodet smeller borti flaten, og det kan se ganske stygt ut. Spesielt om en har forsøkt å skanne disken noen ganger. ehe.
Vis hele sitatet...
Jepp. Det river laus partikler fra overflata, som kjem i mellom haud og disk, og riv laust meir. Det er ein sjølvforsterkande effekt, og det riv laus stadig større flak av diskoverflata som inneheld data. Derfor bør du ikkje bruke en disk dersom du skal få IBAS til å redde data.
Sitat av EO2
Men om den ikke er kjørt seg fast, så går det an å søke igjennom disken, notere hvilken sektor den stopper på.
Så hoppe over noen, og forsøke å fortsette derifra.
Vis hele sitatet...
Igjen, stor fare for at du øydelegg meir. Men klart, er det rimelig verdilause data er dette verdt å prøve.
Sitat av EO2
Helt til en har 'kartlagt' de sektorene som ikke svarer.

Deretter åpner en partisjoneringsverktøy..
Jeg går for cfdisk på linux, og partition magic på win. (joda, fdisk om en må

Så lager en, eller helst reziser partisjonstabellen, så tabellen ikke inkluderer de ødelagte områdene.
Vis hele sitatet...
Det er enklere å bruke badblocks, som faktisk beholder partisjonstabellen slik den er, men merker dårlige blokker som dårlige, og ikkje bruker dei. Da kan du redde ut mesteparten av data som er utenom dei dårlige blokkene.
Sitat av EO2
Om diskflatene er skadet,
ville et større firma pirke de ut, og sette de i en frittstående overflateleser..
Denne går saktere, og kan se etter ujevnheter i overflaten, og bevege armen etter kurvaturen.
Vis hele sitatet...
IBAS vil sette platene i PATAN-2, som ikkje er meir enn en funky disk som spinn platene sakte, og les ut data sakte, og les fleire ganger for å sjekke at det blir samme kvar gang
Sitat av EO2
Sånn kan de også hente ut relativt mye data, selv fra en delvis bøyd, smeltet, ripet, etc.... disk.
Vis hele sitatet...
Curie-punktet til kobolt seier at dersom platene er delvis smelta så er du FUBAR uansett korleis du vender deg. Bøyde diskplater har eg *aldri* hørt om, og om du skulle finne nokon blir det et uhyggelig bidrag til IBAS' årsresultat. Da ville eg tippe du snakker hundretusen-kronersklassen veldig fort.
Sitat av EO2
Er ca sånn jeg har forstått den prosessen.


Good lux!
Vis hele sitatet...
Kort oppsummert: å opne disken sjølv er enklaste måten å garantere at vanlige dødelig aldri meir kan lese fra den igjen.

Eg trur enkelt og greit ikkje på dei som hevdar dei sukkessfullt har flytta plater fra en disk til en anna fordi mekanikken var gåen, eller at dei har fiksa en disk ved å opne den. Smak på dimensjonane. Milliondels millimeter. Det er *liten* avstand. Til sammenligning så er et hårstrå ca. 40µm i diameter. Eller 40 milliondels meter. Om lag 10000 ganger tjukkare med andre ord. Og et hårstrå er rimelig smått...
Jess. takker for mer info.

Skulle gjerne hørt mer om Patan oppsettet.
Tross alle advarsler, ville det vært gøy å forsøke å sette opp noe slikt selv og engang.

Med tanke på den eskalerende effekten vidarlo påpeker, så ser jeg hvor usannsynlig mye flaks jeg hadde med min hd backup noen år tilbake.

Den var rimelig sikkert allerede 'hodekrasjet'.. Drev å hostet og skrapte inni, men ikke ofte, ennå..
Du nevnte å bruke scandisk med -badblocks, som teoretisk ville gått, om det ikke var eneste disk i systemet den gang, og microsoft hadde laget programmet litt bedre
scandisk failet samme sted hver gang. Så det var eneste mulighet der og da, å lage flere partisjoner, som kunne leses.

Det var senere, etter jeg fikk backet ut det meste og disken tygget videre på seg selv, at jeg åpnet den.
Da var den ganske skrapt i et 2 mm sirkel, pluss fint aluminiumstøv rundt om. hehe

Ang. undertrykk gikk jeg klart 5 på.
Det er noe jeg har fått høre mange ganger, men ikke trodd på før jeg fikk 'se det'..
Disker til bruk utenfor atmosfæren er 'pressurised', ellers ikke
Det sa næmlig 'scvupp' når jeg rev vekk den lille tape biten.
Bra du arrasterte meg på den, og når du sier det husker jeg og det var et 'Breather hole'.
(Jeg regnte med den var kun til motoren inni eller noe. : )
Vet ikke. Kanskje breather holet var tett med rusk, kanskje tillogmed årsaken til det failet, og det gav 'undertrykkslyd'?

Courie-punktet? maks varme?
Går det ikke å hoppe over smeltet/bøyd område, som om det var badblock feks.? Roknes ulykken?

Noen tips til hvordan å 'løfte armene' av uten at de blir bøyd ut av sine ultranøyaktige posisjon da?
'Starter' de disken, for så å be servoen lande armene utenfor diskplatene, istedenfor på hvileområdet?

sku visst hatt en patan på lur
Du jobber med å utvikle den?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Courie-punktet er det punktet der magnetisk materiale blir umagnetisk. For kobolt-blandinga i disker er det 650°C om eg ikkje husker heilt feil. Da forsvinner alle data, og disken blir ubrukelig. Metallet i platene treng 8-900 for å smelte...

Og når det gjeld å flytte armane så veit eg ikkje...

Og nei, eg jobber ikkje med PATAN eller med ibas i heile tatt.