Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1274
Min broder og jeg skal sette opp en server med den gamle maskinen min.
Det er en Pentium 150 Mhz med 6 gb harddisk plass, og 32 mb ram

Alle anbefaler selvfølgelig linux til server, men hvilken linux bør jeg bruke?
Regner med serveren vil bli brukt til litt irc (eggdrop) og webserver..

Noen tips som kan komme til nytte?
original reprint
xaff's Avatar
Jeg ville anbefalt FreeBSD. Klikk.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
det er jo totalt unødvendig med mandrake for å kjøre eggdrop og webserver. alt det er jo console. jeg ville ha hørt på xaff og kjørt freebsd. du kan installere apache gjennom ports, og bare kompilere en bot. alt kan være oppe og kjøre innen en halvtime hvis det ikke blir noe krøll underveis.
original reprint
xaff's Avatar
For siste gang, det heter ikke "MDK er noob og Slackware er leet". Bruk den distroen du liker, ikke den andre presser på deg med idioti. Men Mandrake er mer en workstation distro enn en server distro.
www.slackware.org

Xaff; Men når er det jo tilnærmet slik MDK har mye hjelpeapplikasjoner for system konfigurasjon og installasjon. Slackware har mye mindre. Men så finnes det hauger av distroer så
Trådstarter
9 0
Det ble Red Hat 7, for det hadde vi på cd allerede.. Pokker... alt dette linux greiene er stress.. *ringe til smart-nørd-kompis*

Hvis det går an å gjøre dette lettere, pliz si ifra..
Sist endret av vaskeklut; 18. juli 2002 kl. 18:58.
rekylvinyl.no
hold deg unna grafiskgrensesnitt, velg en tynn liten distro.
debian eller slack.
har du bare pcikort og også tenker på sikkerthet ville jeg gått for trustix, norsk, www.trustix.net
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Personlig bruker jeg Slackware 8.1 på min server. Det er snakk om en 150 mhz Cyrix cpu, 40 mb ram, og 3 gb hdd.

Jeg kjører kun console, og bruker den til å route adsl linja her hjemme og til webserver. Til dette så fungerer den ypperlig!
Altså.. Ikke hør på noen av disse.

Debian er det du bør velge. Kjør minimal installasjon, og installer det du trenger etterpå.

Begrunnelse? Det er så enkelt å vedlikeholde debian (med apt) at bestemor kunne klart det. Ved hjelp av én kommando oppgraderer du hvilket som helst program til nyeste versjon.
men han skal vel gjøre mer enn å oppdatere shitten, den skal jo servere og!
dephic:
Altså.. Ikke hør på noen av disse.
FreeBSD er det du bør velge. Kjør minimal installasjon, og installer det du trenger etterpå.

Begrunnelse? Det er så enkelt å vedlikeholde freebsd (med ports) at bestemor kunne klart det. Ved hjelp av én kommando oppgraderer du hvilket som helst program til nyeste versjon.'




Vel, jeg må si meg enig i at Debian fungerer ypperlig om server (har ikke vært borti Slack eller BSD)
Det er egentlig det samme hva slags distro du velger, alle kan formes så godt som helt etter ditt eget ønske og behov.
Hvis du har tenkt å være tilkoblet 24-7, så ville jeg likevel anbefale Smoothwall. Det er en ren firewall/router som kjører på en linuxkjerne (2.2.14 tror jeg) og hvis du er ute etter sikkerhet, så vil jeg anta at SW dekker de fleste behov. Evt kan du kjøre Portsentry og Tripwire i bakgrunnen.

Mener nå jeg. :-)
Opprinnelig postet av na1t
men han skal vel gjøre mer enn å oppdatere shitten, den skal jo servere og!
Vis hele sitatet...
høh, servere ?
Er linux servere blitt servitører også nå ?
Hvis min linux maskin kan servere så skal jeg
søke jobb for den, så kan jeg håve inn penger mens
maskinen slaver for resturant bransjen..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det er det en server gjør xEn0s. Den serverer
hmm, hvis du har liten erfaring med linux, og servern skal stå på en adsl-linje, kan clarkconnect være veldig grei. Clarkconnect er basert på red-hat, så du kan enkelt legge til det meste, ved hjelp av rpm's. Tror Cc kan være veldig grei å begynne med, så kan du kanskje gå over til freebsd etterhvert.

Stifinner : smoothwall er veldig sikker og bra, men å legge inn eggdrop kan bli ganske vanskelig
Clarkconnect var det jeg begynte med, men freebsd er ikke så gale heller, bare du har litt hjelp å få
synes debian med to nettverkskort og defcon4 firewall rules (http://www.vap0r.com/html/firewall.html/) er helt ypperlig, jeg.