Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1639
NB! Jeg er seriøs her!!

Hva legger dere i dette begrepet i dag? Jeg oppfatter det utelukkende negativt, men hvorfor er det blitt slik?

Grunnen til dette er at jeg skrev en tekst til bandet mitt der vi blant annet synger "Og Norge det er best!!"
Etter dette ble vi stemplet som nasjonalister. Jeg ELSKER landet mitt, men har ingen ting imot folk av annen rase, hudfarge osv osv.
Kan jeg rett og slett ikke skrive slike tekster uten å bli stemplet pga. samfunnet har blitt som det har blitt, eller skal jeg drite i samfunnet, men da være nødt til å forklare meg hver gang vi har fremført denne sangen (som jeg synes ble sinsykt rå)??

Meninger...
Det er ikke noe galt i å elske landet sitt... så lenge man respekterer andres land...
Skrev sammen med en kamerat særoppgave om nasjonalisme for en stund siden, her er innledningen vår:

---

Introduksjon

”En nasjonalist er en forkjemper for nasjonal selvstendighetspolitikk. En person som legger stor vekt på de nasjonale interesser og den hjemlige kultur, tilhenger av sterkt selvhevdende nasjonal politikk, særlig av en kraftig utenrikspolitikk”. Fra Gyldendals fremmedordbok. Slik blir en nasjonalist beskrevet. Kan vi, Nordmenn kjenne oss igjen i en slik karakteristikk? Og i så fall, på hvilke måter og hvor i hverdagen dukker dette opp?

I denne oppgaven kommer vi til å fokusere litt på det negative aspektet ved nasjonalismen. Det er jo nettopp det folk tenker på når de hører ordet ”nasjonalisme”. Når man hører utsagn som ”Norge for Nordmenn”, som er et nasjonalistisk utsagn, trekker de fleste linjer til nazismen. Nasjonen har blitt definert som et forestilt, politisk fellesskap. Dvs. at selv om de fleste f. eks nordmenn aldri har møtt hverandre, har de et forestilt fellesskap mellom seg fordi de føler at de har en felles historie. Dette merker vi spesielt ved idrettsarrangementer hvor det er det kollektive norske ”vi” som vinner. Nasjonalister kan tolke dette slik at ingen andre en de som deler felles kultur og historie med nordmenn bør slippe inn i staten Norge. Dette kan være skummelt og fort lede til hat over de med en annen kulturell bakgrunn, nasjonalismens grunnbegreper kan lett mistolkes.

Nasjonalisme er et begrep som de siste årene blitt mye brukt. I den norske EU-debatten ble det forsøkt å skille mellom a) positiv og b) negativ nasjonalisme, og der "positiv nasjonalisme" var kjærlighet til sitt eget land uten å hate andre. Nasjonalisme ble sett på noe som positivt når landene i Øst-Europa ville bli selvstendige, men det er stor skepsis mot høyreekstremisters bruk av nasjonalisme i deres argumentasjon for å gjøre sine egne land etnisk rene. Den negative nasjonalismen vil si at ens eget land, folk og kultur er bedre enn andre og derved rettferdiggjør forskjellsbehandling.

Forståelsen av nasjonalismen i vår tid er avhengig av fortolkninger. Opplysning gjennom media og opplysning gjennom forskning gir forskjellige konklusjoner. Jeg tror at vi her finner grunnlaget for mye av det som i våre dager må kalles misbruk i tolkningene av nasjonalismens forutsetninger og følger. Massemediene kan bruke ”nasjonalist” for å karakterisere de som støtter opp om et udemokratisk militærdiktatur, eller om geriljagrupper som vil styrte et sittende styre med vold. Norske EU-motstandere, som mener Norge er best tjent med løsere politiske forbindelser til Brussel, har vært kalt nasjonalister. Sportsentusiaster som heier på Norge under vinter-OL er nasjonalister. Skeptikerne til en liberal innvandringspolitikk er nasjonalister. Tilhengere av en mer bevisst norsk kulturpolitikk er nasjonalister. Det samme er ”Skin Heads” som slåss med blitzere i Oslos gater. Vil ikke akkurat si at dette er å treffe spikeren på hodet når det gjelder karakteriseringen av den opprinnelige nasjonalist, men gode karakteristikker av dagens nasjonalist.

Nasjonalisme, nasjonalist o.l. har blitt utsvevende begreper som går lenger og lenger vekk fra opprinnelsen. Når man skal diskutere slike begreper må ta for seg et bredt spekter av tilfeller, fra dagliglivet, historien osv. Dette er grunnlaget for de neste tekstene.


Fasadenasjonalisten

En fasadenasjonalist er en person som er nasjonalist kun utvendig, på fasaden. Nesten alle nordmenn er fasadenasjonalister. Denne gruppen er ikke nasjonalister til daglig, men glimter til med en voldsom pro - Norge propaganda, minst én gang i året. Denne ene gangen i året er 17. mai. Hele Norges befolkning ikler seg nasjonaldrakt, stryker flagget og går ut for å feire innføringen av norsk grunnlov – symbolet på norsk selvstendighet som stat. Det går jo ikke an å bli mer nasjonalistisk spør du meg. Bortsett fra den andre gangen i året hvor Ola Nordmann glimter til; Han har fått besøk fra USA og benytter anledningen til å vise frem det ypperste av norsk kultur, de tingene som er med på å gjøre Norge til en nasjon. Jeg kan nevne i fleng; Holmenkollen, som symboliserer nordmannen – født med ski på beina, Frognerseteren, som symboliserer vikingen, det norskeste av det norske mener mange, selv om det vel så mye er et skandinavisk fenomen. Kanskje han tar turen til Bygdøy, der en rekke eksempler på Norsk suverenitet er utstilt. Han vender hjem til sitt laftede trehus med gress på taket hvor han stolt viser frem bindersen, el – bilen som står og lader i garasjen, sprayboksen og runder det hele av med å skjære en tynn skive brunost som han legger på et stykke kneip brød og serverer dent målløse amerikaneren mens han samtidig ønsker han god tur hjem.

Fasadenasjonalisten liker å glimte til som nasjonalist innimellom, frykter å bli omtalt som en og avstår ellers fra alt som heter nasjonalisme.

---

Vet ikke hvor spennende det var å lese det, men poenget vårt var vel mer eller mindre at det finnes ulike former for nasjonalisme. Syns ikke du burde være redd for å like "landet ditt", og syns heller ikke det er noe galt i å skrive det, så fremt du ikke rangerer Norge over andre land du trolig ikke har noen kunnskap om.

Har du teksten til sangen?

Edit: Slike temaer hører vel strengt talt hjemme i "samfunn og politikk"?
Wow: Dette synes jeg var MEGET interessant og lese.

Teksten: (NB! Som ble laget som en humor tekst i full fart, men som jeg faktisk synes ble litt kul)

Eg elsker mitt Norge med fjorder og fjell
Når eg er ute i verden om Norge eg fortell
Ja her er godt å leve for kvinne og mann
Ja eg elsker Norge, verdens beste land

For Norge, det er bra
Det sier folk med vett
Ja, Norge det er bra
Ja, Norge det er BEST!

Å vikingen seilte fra fjellhøge nord
med vikingskip fra Norge ut i verden han dro
Å vikingen plyndret og drap i hvert land
Ja, vikingen var en kriger av rang.

For Norge, det er bra
Det sier folk med vett
Ja, Norge det er bra
Ja, Norge det er BEST!

................
Jeg skjønner at dette kanskje er litt på kanten, men jeg synes det er galt å kalle meg "Negativ-nasjonalist" pga. denne teksten. Jeg er bare fryktelig stolt av landet mitt og skriver litt historie...!?!
Opprinnelig postet av wong
Carlo: så du støtter blodtørstige terrorister som bedriver tilfeldige henrettelser,og bevisst misbruker Islam for å undertrykke et helt folk?ok.
du er tydeligvis en fiende av de som kjemper for demokrati og ytringsfrihet,så hvorfor ikke stenge dette forumet så er du et stykke på vei.
Vis hele sitatet...
Carlos poeng var vel heller at ikke alle i Afghanistan drev med undertrykkelse, henrettelser og terror, men at de ble utsatt for det. Et mindretall dikterte et stort flertall.

Du er tydeligvis en treøyd kronesis med jordbær.

Edit: dunkaPunk: Fatter at teksten kan virke negativt på folk. "Vikingen var en kriger av rang" og lignende gjør vel egentlig sitt til at du/dere på en måte hyller vikingenes herjinger som innebar tjuveri, drap, voldtekt, slaveri osv.
Sist endret av AnaMorph0s|s; 8. juli 2002 kl. 19:55.
Joa, kult nok det, MEN

Etter teksten min og dømme, uten at dere kjenner meg i det hele tatt. Er jeg nasjonal-romantiker, eller nasjonalist?
Opprinnelig postet av dunkApunk
Joa, kult nok det, MEN

Etter teksten min og dømme, uten at dere kjenner meg i det hele tatt. Er jeg nasjonal-romantiker, eller nasjonalist?
Vis hele sitatet...

vulgær-nasjonalromantiker.
Hehe, vulgær kan jeg takle. Det trenger jeg nemlig ikke unnskylde på hver konsert. Men blir jeg beskylt for å være nasjonalist og for å hate alle utlendinger, da er jeg nødt til å ta "action".
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
hmmm....hadde tenkt å si noen ord, men etter å ha lestoppgaven till anamorphis følte jeg meg en smule utilstrekkelig
Better than thou.
Haha! :P

dunkApunk; Dra med en pakistaner opp på scenen og få ham til å synge med dere når dere drar den låta da vett. ;]

Opprinnelig postet av wong
Carlo: så du støtter blodtørstige terrorister som bedriver tilfeldige henrettelser,og bevisst misbruker Islam for å undertrykke et helt folk?ok.
du er tydeligvis en fiende av de som kjemper for demokrati og ytringsfrihet,så hvorfor ikke stenge dette forumet så er du et stykke på vei.
Vis hele sitatet...
Sigh.... Hadde jeg vært en motstander av ytringsfrihet ville jeg bare slettet posten din med en gang. Jeg gidder ikke ta denne diskusjonen med deg mer da du tydeligvis skal vri og vende på alt til at jeg er en landsforæder, diktator-wannabe og whatnot.
Sist endret av Carlo; 8. juli 2002 kl. 21:10.
Opprinnelig postet av Carlo
Haha! :P

dunkApunk; Dra med en pakistaner opp på scenen og få ham til å synge med dere når dere drar den låta da vett. ;]

Vis hele sitatet...
Hmm. god idè. Gudene vet at dem liker landet vårt!
nasjonalist = en kar som elsker landet sitt.

Dog i dag stempler folk flest nasjonalister som nazister, ganske trist...
Hva legger dere i dette begrepet i dag? Jeg oppfatter det utelukkende negativt, men hvorfor er det blitt slik?
Vis hele sitatet...
Jeg synes nasjonalisme er negativt... Vi må slutt å krangle om flagg og grenser, og begynne å sammarbeide som en rase.

"The world is like a ride in an amusement park. And when you choose to go on it, you think it's real because that's how powerful our minds are. And the ride goes up and down and round and round. It has thrills and chills and it's very brightly coloured and it's very loud and it's fun, for a while. Some people have been on the ride for a long time and they begin to question, is this real, or is this just a ride? And other people have remembered, and they come back to us, they say, "hey - don't worry, don't be afraid, ever, because, this is just a ride..." and we kill those people. "Shut him up." "We have a lot invested in this ride. Shut him up. Look at my furrows of worry. Look at my big bank account and my family. This just has to be real." Just a ride. But we always kill those good guys who try and tell us that, you ever notice that? And let the demons run amok. But it doesn't matter because: It's just a ride. And we can change it anytime we want. It's only a choice. No effort, no work, no job, no savings and money. A choice, right now, between fear and love. The eyes of fear want you to put bigger locks on your doors, buy guns, close yourself off. The eyes of love, instead, see all of us as one. Here's what we can do to change the world, right now, to a better ride. Take all that money that we spend on weapons and defences each year and instead spend it feeding and clothing and educating the poor of the world, which it would many times over, not one human being excluded, and we could explore space, together, both inner and outer, forever, in peace." --Bill Hicks
Joa, det hørers vanvittig fint ut, men det er desverre fullstendig urealistisk. (Jeg er realist)
En stat er et land. En nasjon er et folk som hører sammen i et land. En nasjonalist er en som støtter nasjonen og viser sympatier. Det er ikke negativt.

I mine ord; nasjonalisme gir støtte, negativ nasjonalisme gir fremmedhat.
Joa, det hørers vanvittig fint ut, men det er desverre fullstendig urealistisk.
Vis hele sitatet...
Kanskje, men jeg tror det er nødvendig for å sikkre vår rases videre eksistens... Ja ja, vi får vel som fortjent.
bare du rynker på nesa fordi d var ketchup i kebabeben er du jo nasjonalist(gjeit ost glorifist).. for å være på det rene må du være medlem av sån natur shit, drikke kaffe på blitz hver fredag, ikke like purken eller alle andre autoritære organer inkl. alle politikere, synes synd på alle som utøver vold og terror, passe på å ha noen eksotisk venner og ikke like purken som sagt!

nei da ser jeg heller positivt på livet og er evig lykkelig for det jeg har og gomler videre på brunosten min jeg ass!!!!

*overtid vås fra en sulten ARBEIDER*
Sist endret av Eriken; 9. juli 2002 kl. 16:45.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
ettersom jeg mener at ett av de største grunnleggende feilene på denne jordkloden er territorialinndeling, så skal jeg la være å kommentere denne for mye.. men
hva kaller man en som absolutt gir faen.. altså som ikke hater landet sitt.. men kunne ikke gitt mer bæng om det het norge, sverige eller russland?
label me!
Vel, dette synes jeg er interessant siden jeg aldri før har hørt noen virkelig mene det. Det får jo være opp til den enkelte mener jeg. Så lenge folk ikke ser på meg som en rasist, "innvandrer-hater" osv. fordi jeg bryr meg om landegrensene og virkelig ELSKER landet mitt, skal ikke jeg "lable" deg fordi om du gir faen!
wungo hørtes ut som han der journalisten under den kalde krigen.
husker ikke hva han heter men han beskyldte alle for å være kommunister og mente de var en trussel mot demokratiet.
nso: Det nærmeste ordet jeg kommer på er 'idiot', er vel italiensk. Og nei, jeg prøver ikke å være morsom. :-P