Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3644
Etter den forholdsvis gode responsen jeg fikk på forrige site, så tenkte jeg å legge ut en site som jeg er klar for mer hard kritikk på:

http://www.vice.no/seozen2

Dette er en site jeg har lagt ned litt mer arbeid i, og totalt har jeg brukt ca 7 timer på siten. Siten utvikles i delvis samarbeid med lord_kami m.fl. (på programmeringssiden)

Men: da er til gjengjeld CSS-koden svært mye bedre (såkalt "Table-less design"), filstrukturen er penere og HTML-koden ryddigere. Samtidig er jeg ganske godt fornøyd med selve designet.

Kom veldig gjerne med innspill rundt hvordan CSS'en og/eller andre aspekter ved nettsiden kan gjøres bedre :-)

Merk: Navnet på den endelige siten vil ikke bli "Seozen", da dette allerede er snatchet av domene-sittere (dvs. folk som kjøper et domene og håper at det skal bli verdt mye penger... Fuckings idioter)
Sist endret av Stormen; 22. oktober 2006 kl. 18:17.
Stilige greier, men tror jeg skal ha en alvorsprat med deg ang. logoen på kontoret i morgen.
Enig med digital hybrid.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Logoen er jo "da bomb".. Det er den som kommuniserer hele SEO-greia; at dette er en site laget for å hjelpe deg lykkes i Google.

Det kan hende man må forstå SEO-konseptet før man også forstår at logoen er en bevisst pastisj på Google sin logo; SEO står for "Search Engine Optimalization", og samtlige av verdens større siter jobber aktivt med dette - å heve Pageranken sin i Google. Dette kan mangedoble besøket til en webside, så det er absolutt på sin plass å benytte Google sin "identitet" for å kommunisere dette :-)
Det lille bildet av kulene under den venstre menyen, der er den gule kula litt mongo, særlig i overgangen mot den røde.

Og du har skrever "searchengines" i ett ord. På engelsk så skal det skrives i to.

Og jeg er ikke fan av google-ripoff logoen

Ellers er alt supert!
may be, men pen var den ikke :P men orker ikke å gi no kritikk her nå, så det blir i morra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei kulene dine trur eg gjerne at google si varemerkeavdeling vil ha ein liten diskusjon om, for det bryt afaik solid med google sine varemerke, og samme gjer nok logoen også...

Så eg vil råde deg til å finne litt andre logoer
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg syntes at siden var ille. Jeg likte ikke den kanten i menyen, heller ikke logoen. Greit og ha en smo ligner på google sin, men den var ikke serlig pen.

Men er det sånn som dette siden skal se ut?:
http://www.forum-extreme.com/seozen.JPG
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
PureOwnage, nei, absolutt ikke.. Jeg har ikke sjekket hvordan siden så ut i gamle Internet Explorer i det hele tatt; kun Firefox og nye IE v7. Jeg kan allerede se hva som er problemet; det er måten gamle IE håndterer padding-attributtet på - som ikke er i henhold til standarden. Jeg antar jeg får fikse dette i morgen... Sjekk siten i Firefox, så vil den nok se noe bedre ut.

Forøvrig er det meg et sant mysterium hvordan du har klart å strekke nettsiden i høyden, slik at f.eks den grønne sirkelen i topphjørnet ikke er rund - men heller egge-formet.. Jeg antar dette er bakgrunnen for ditt nick, PureOwnage.

Når det gjelder andre kommentarer:
- Kulene er jeg enig i; de tar jeg vekk (direkte copy fra google.com)
- Logoen blir, without a shred of doubt
- searchengine endres til "search engine" :-)

Andre ting?
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Grunne til at den ser ut som det gjør et at jeg ikke gadd og strekke den firkantet :P hehe. Men den rundre greia i hjørnet er rund Skal prøve Firefox nå
Vurdert andre farger? Syntes ikke helt gult å hvitt passet noe særlig.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Hehe.. Selvfølgelig har jeg vurdert andre farger. Det var ikke slik at jeg hang opp en dart-skive med 20 farger på, og så kastet to piler - hvorav den første landet på gul og den andre landet på hvit. Jeg syntes gul og hvit er en dynamisk kombinasjon, og hele farge-paletten - foruten det sorte - er hentet fra Google sin visuelle profil.

Bare sånn for å forklare designet, helt konkret:

Dette er et såkalt konseptuelt design.
Dette betyr at designet søker å underbygge budskapet; på samme måte som f.eks en Western-side ville hentet elementer som f.eks treverk, pistoler og brunt støv i det grafiske, så henter jeg her elementer fra Google.com. Dette søker altså å underbygge hva nettsiden handler om; nemlig Google-optimalisering, søkeord, Pagerank og lignende. Derfor burde det ikke være så vanskelig å forstå hvorfor logoen blir; den har nemlig større aspirasjoner enn bare å være en "fin logo" - den forsøker å forklare hva slags nettside du er på :-)

Men: Det at jeg må forklare dette, betyr enten at jeg har gjort en for dårlig jobb med å kommunisere dette via designet - ELLER at mitt publikum er for dårlig. Jeg tar selvkritikk, og vurderer det dithen at designet fortsatt har litt å hente, før det er konseptuellt nok :-)
Sist endret av Stormen; 22. oktober 2006 kl. 22:33.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg skjønte hvor du ville med logoen, men jeg føler ikke at siden har det enkle og minimalistiske designet google har. Da synes jeg også logoen blir litt feil. Er kanskje den mørke bakgrunnen som ødelegger litt. Det bør selvfølgelig ikke være en kopi av google, men ville ikke en hvit/lys bakgrunn vært bedre? Ihvertfall på logoen. Synes også overgangen på de kulene krasjer litt fra den mørke bakgrunnen. (mister noe av 3d-effekten)
Erling, du er en mann jeg respekterer og bejubler, men akkurat her synes jeg ikke jeg kan gi deg trampeklapp og stående applaus for webdesignet. Standard- og teknikkmessig er den plettfri og ingen kan si den ser direkte "rar" eller "stygg" ut. Videre forstår jeg bruken av logoen og Google-referansene siden dette er en del av forretningsidéen.

Klarer likevel ikke fri meg fra tanken: Den ser litt "billig" ut. Litt leketøy. Kanskje litt barnslig even? Google unngår dette hårfint siden de bruker hvit bakgrunn og lite farger (forskjellige farger, men lite). De oppleves corporate, selv om de bruker samme farger som deg.
Det ser sågar litt lite forsseggjort ut, selv om layouten er vanskelig nok å få til i CSS. Den er enkel uten å være minimalistisk. Et problem.

Et annet interessant aspekt, og det viktigste:
At du velger å speile Google så til de grader ødelegger for det budskapet du sender ut. Ved første øyekast er det nemlig ikke noe budskap!

Det er ikke noen særlig visuell forskjell på adwords-reklamen og på f.eks. menyen.
For å strekke det litt langt så sitter jeg med inntrykk av at hele siden din er en litt fresh adword, og jeg klarer ikke ta innholdet ditt seriøst. Jeg klikket meg ut. Jeg ønsket ikke å "learn more". Det ser for generisk ut. Som en av disse "søkesidene" du finner på parkerte .com-adresser. Dette er grunnen til at dette ikke var noe blivende sted for meg.
Og det til tross for at jeg GJERNE skulle visst mer om hva dere tilbyr, når du forklarer det her. Ville tilogmed betalt for tjenestene deres (helt alvorlig), men jeg forsvant før jeg skjønte at jeg burde være interessert.

I tillegg så ville jeg hørt på Jesper ang. logoen, for det finnes mer subtile måter å få folk til å assosiere til google på i en logo. Ville undersøkt disse litt nøyere.
Sist endret av Loud; 22. oktober 2006 kl. 23:04.
Sitat av Stormen
Logoen er jo "da bomb".. Det er den som kommuniserer hele SEO-greia; at dette er en site laget for å hjelpe deg lykkes i Google.

Det kan hende man må forstå SEO-konseptet før man også forstår at logoen er en bevisst pastisj på Google sin logo; SEO står for "Search Engine Optimalization", og samtlige av verdens større siter jobber aktivt med dette - å heve Pageranken sin i Google. Dette kan mangedoble besøket til en webside, så det er absolutt på sin plass å benytte Google sin "identitet" for å kommunisere dette :-)
Vis hele sitatet...

hvis ditt mål er å bygge opp en seriøs seo-side, så vil jeg anbefale å bygge opp ditt eget merkenavn. sånn som det er nå vil du bli husket som en tulling som gjorde et mislykket forsøk på å utnytte et av edb-verdenens sterkeste merkenavn, og du vil neppe bli tatt seriøst. hvis du istedenfor lager ditt helt egne merkenavn og logo, så vil brukerne knytte dette merkenavnet til kvalitetsartikler og kvalitetsverktøy. da er det ikke lenger uaktuelt for brukerne å besøke siden igjen og anbefale den til andre.

hvis du derimot bare skal lage en spam-side, hvor du skal selge hemmeligheten om hvordan du ble rik med seo uten å gjøre noen ting, så greier du kanskje å lure en eller annen tulling til å tro at du har en forbindelse til goolge, slik at stakkaren finner fra kredittkortet sitt.

det er forøvrig spam-side jeg tenker når jeg ser på siden. fargene var smakløse, grandientene i kombinasjon med den lysere kanten rundt var smakløs, plasseringen av menyen var smakløs og layouten generelt hadde null balanse. den grønne stjernesaken passet overhodet ikke inn, og fortjener også betegnelsen smakløs. hvis du fortsatt vil ha slike runde kanter og menyen plassert på samme måte, må menyen begynne litt lenger nede slik at du ikke får to hjørner som vender samme vei rett etter hverandre. videre bør du fylle opp med noe under menyen, for å få et minimun av balanse i siden.

hvis jeg var deg ville jeg begynt på nytt. jeg antar at siden skal bestå at forholdsvis mye tekst, og da ville jeg satset mer på pikselelementer framfor grandienter og tykke kanter.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Jeg antar at dette koker veldig ned til personlig smak - og forståelse - så jeg skal derfor bare kommentere kort..

Loud, at du klikker deg ut fordi du ikke vil "learn more", det er kanskje ikke så rart - all den tid det ikke er noe innhold på siten. Jeg er ganske sikker på at de besøkende på siten vil komme for verktøyene; ikke for designet - som kun vil fungere som en ramme. Hvis du syntes at siden ser ut som en "fresh adword", så er jeg godt fornøyd.

frittjaaff, at du engang insinuerer at jeg skulle få noen til å dra frem kredittkortet for å betale for noe, det ser jeg på som en majestetsfornærmelse - og det er såvidt jeg gidder kommentere innlegget på ditt, ene og alene på grunn av det. Men jeg skal allikevel gjøre et forsøk:
- Når det gjelder din kommentar om "pikselelementer", så ser jeg på det som veldig 2000, så dette styrer jeg unna. Men takk for tipset, jeg har virkelig ikke hørt om den trenden før.
- Når det gjelder dette at du syntes det ser smakløst ut, så får dette stå for din regning. Vi har alle forskjellig syn på hva godt design er, og du har nå redegjort for ditt. Når det er sagt, så vil jeg påpeke at det finnes flere måter å melde kritikk på - og din måte å frembringe din på, imponerer ikke.

Her, ta en titt på konkurrentene:
http://www.seochat.com/seo-tools/future-pagerank/
http://www.rustybrick.com/pagerank-prediction.php
http://www.iwebtool.com/pagerank_prediction

- så ser dere hvordan konkurrentene tenker. frittjaff, nok "pikselelementer" for deg?

Denne siten skal være en gratis ressurs med gode verktøy - spesiellt for norske webmastere og webdesignere - og med et web2.0-aktig interface. Det er noe jeg selv har lett etter lenge, og jeg er fullt klar over at ikke alle liker web2.0-feelingen. De kan jo isåfall bruke en av linkene jeg nevner ovenfor.
Sist endret av Stormen; 23. oktober 2006 kl. 00:15.
Til dels enig med Loud.

Det hele koker litt ned til logoen. Og fargene i denne. Blåfargen faller litt i ett med den svarte bakgrunnen, mens gult blir en veldig klar kontrast. Syns det ser litt merkelig ut.

Når det gjelder awarden/seglet/stjernen - dette er billig! Ikke fan av slikt.

Ellers, veldig bra... Jeg vil ha noen av din css skillz.
BTW: Hvorfor Seozen ?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Seozen er bare midlertidig.. Det er en referanse til prosjektet CSSzen, som forsøker å vise hvor bra CSS er.. Zen betyr "ro i sjelen" eller lignende på japansk, og SEO betyr "Search Engine Optimalization".. Altså: "Ro i sjelen for folk som arbeider med Search Engine Optimalization" Men som sagt: Domenet er tatt, så må finne på noe annet. Blir noe med "SEO", for å gjøre dette til en litt avgrenset greie.
Greit at menyen på venstre side er i en annen farge og derfor burde skille seg fra reklamepanelet på høyre side, men jeg får fortsatt en feeling av at det som står på venstresiden er mer eller mindre sponset selv om det er aldri så mye egne lenker.

edit: og dermed kaster jeg ikke blikket mer enn 0.2 sek dithen.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Liten oppdatering:
http://www.vice.no/pagernkr/default....uture_pagerank

(gamle siten: http://www.vice.no/seozen2)

Som dere ser har jeg gjort om ballene til firkanter (er jeg ikke original?), endret logoet, lagt til en del innhold, digg- og reddit-linker, etc., etc..

Begynner å ligne på noe nå :-)
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hva med å la de kulene med google-fargene være referansen til google?
I motsetning til de andre som har postet her, liker jeg fargevalget ditt ganske godt. Ble spesielt mye bedre og tydeligere etter at du la til det grønne elementet under det gule.

Bakgrunnen synes jeg derimot er for mørk, jeg får flashbacks til den gangen mørke sider var virkelig in. Jeg synes det gir siden et litt mindre seriøst preg. I tillegg gjør stjerna oppe til høyre at det ser litt "billig" ut
Sitat av Stormen
Jeg antar at dette koker veldig ned til personlig smak - og forståelse - så jeg skal derfor bare kommentere kort..

Loud, at du klikker deg ut fordi du ikke vil "learn more", det er kanskje ikke så rart - all den tid det ikke er noe innhold på siten. Jeg er ganske sikker på at de besøkende på siten vil komme for verktøyene; ikke for designet - som kun vil fungere som en ramme. Hvis du syntes at siden ser ut som en "fresh adword", så er jeg godt fornøyd.

frittjaaff, at du engang insinuerer at jeg skulle få noen til å dra frem kredittkortet for å betale for noe, det ser jeg på som en majestetsfornærmelse - og det er såvidt jeg gidder kommentere innlegget på ditt, ene og alene på grunn av det. Men jeg skal allikevel gjøre et forsøk:
- Når det gjelder din kommentar om "pikselelementer", så ser jeg på det som veldig 2000, så dette styrer jeg unna. Men takk for tipset, jeg har virkelig ikke hørt om den trenden før.
- Når det gjelder dette at du syntes det ser smakløst ut, så får dette stå for din regning. Vi har alle forskjellig syn på hva godt design er, og du har nå redegjort for ditt. Når det er sagt, så vil jeg påpeke at det finnes flere måter å melde kritikk på - og din måte å frembringe din på, imponerer ikke.

Her, ta en titt på konkurrentene:
http://www.seochat.com/seo-tools/future-pagerank/
http://www.rustybrick.com/pagerank-prediction.php
http://www.iwebtool.com/pagerank_prediction

- så ser dere hvordan konkurrentene tenker. frittjaff, nok "pikselelementer" for deg?

Denne siten skal være en gratis ressurs med gode verktøy - spesiellt for norske webmastere og webdesignere - og med et web2.0-aktig interface. Det er noe jeg selv har lett etter lenge, og jeg er fullt klar over at ikke alle liker web2.0-feelingen. De kan jo isåfall bruke en av linkene jeg nevner ovenfor.
Vis hele sitatet...

altså... når du ber om kritikk, så bør du sette pris hva på få vite hva folk VIRKELIG synes om siden, slik at du kan bli klar over eventuelle svakheter før lansering og utbedre disse. jeg kom med en forholdsvis velbegrunnet, og ikke minst ærlig, redegjørelse for mitt syn. selvfølgelig kunne jeg ha utøvd litt større variasjon i min adjektivbruk, men jeg står fortsatt inne for at dette er skivebom i forhold til hva du har gjort før.

når jeg tenker på pikelselementer, så tenker jeg på ting du kan tegne med en énpikslers pensel uten å bytte farge så altformange ganger. alle sidene du henviser til bruker énpikslers kanter, og de ulike boksene kunne også ha vært tegnet med en énpikslers pensel. de sidene var dog ikke eksempler på særlig spennende design.

ta for eksempel last.fm, regner med dette er et skoleeksempel på en web2 side. selvom den har én grandient i toppen, har den likevel satset veldig mye mer på pikselelementer enn deg, og resultatet ligger milevis foran hva det ville vært hvis alle boksene på last.fm hadde én grandient og fempikslers kant.