Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 549
Hei...

Har lenge brukt PHP til mini nettsider, men har lyst til å prøve ut ASP. Bare for å prøve det også.

Men! Har ett lite problem her nå, i PHP har jeg alltid brukt ett include script for å navigere...

Da har jeg limt inn denne i index.php

<?
IF(!$side){ // Hvis $side ikke er oppgitt {
include("hovedside.php"); // Inkluderer hovedsiden
}
elseIF(strstr($side, "http://")){ // Eller hvis http:// er oppgitt i $side {
include("hovedside.php"); // Inkluder hovedsiden
}
elseIF(!file_exists("$side.php")){ // Eller hvis siden som er oppgitt i $side ikke finnes {
include("404.php"); // Inkluderer 404-fil
}
else { // Ellers {
include("$side.php"); // Inkluderer siden som er oppgitt i $side
}
?>
Vis hele sitatet...
og når jeg har skrevet linker, ser de slik ut

index.php?side=hovedside
Vis hele sitatet...

Da ser addressen ut sånn:

Dette har fungert sånn helt greit i php, bortsett fra att hvis jeg legger linkene i kolloner på rekke med innholdet. Følger kollonen med linker nedover på siden når innholdet utvides.

Men hvordan kan jeg bruke en tilsvarende løsning i ASP, noe bedre ?
Har sett noe sånt Gjør ikke noe om det er litt avansert, jeg har tid til å lære... Men må ha noen kilder.
i vanlig asp finnes det egentlig ikke noen tilsvarende måte. du må bruke <!--#include file="filnavn.inc"-->, men den må stå utenfor asp-taggene. alle filene blir inkludert før koden kjøres, så du kan ikke ha asp-kode inni dem.

personlig synes jeg det du vil gjøre ser både sløvt og amatørmessig ut. det ser bedre ut, og det er mer praktisk å skille ut det som er felles i én fil, som du inkluderer i alle de andre filene, altså motsatt av det du vil gjøre...

Men hvordan gjøres det til vanlig med ASP? eller asp.net eller hva som er best.

Kode

<% if len(side) = 0 then %>
<!--#include file="hovedside.inc"-->

<% elseif lcase(side) = "lenker" then %>
<!--#include file="lenker.inc"-->

<% elseif lcase(side) = "ommeg" then %>
<!--#include file="ommeg.inc"-->

<% elseif lcase(side) = "sendepost" then %>
<!--#include file="sendepost.inc"-->

<% else %>
<!--#include file="404.inc"-->

<% end if %>
hvis ingen side er angitt vises hovedsiden, hvis siden som er angitt heter "lenker" vises lenkesiden, o.s.v, ellers vises en 404-side. alle filene inkluderes uansett, men hvilken som vises kommer an på hva utfallet av if-statementet blir. filene inkluders før koden kjøres, så du kan ikke ha kode i inkluderingen, slik at alle sider som skal kunne inkluderes må hardkodes. derfor er det egentlig bedre å velge en annen løsning.
2 spørsmål..

1. Hvordan lager jeg linkene ? Hva skal stå i koden på linkene, i PHP skrev jeg som sagt: index.php?side=hovedside hva skal jeg skrive her?

2. Hvordan har du laget: hovedside.inc? hvorfor ikke .asp ? eller noe annet?
første spørsmål:

default.asp?side=hovedside, default.asp?side=lenker osv. lcase-funksjonen gjør at det er det samme om du bruker små eller store bokstaver, default.asp?side=lEnkEr virker også. du lagrer data fra querystring-en i en variabel med

side = request.querystring("side")

andre spørsmål:

det er egentlig det samme hvilken filtype du bruker, men hvis du bruker en spesiell filtype som kun systemet har rettigheter til å lese fra, så gir dette samme effekt som om filene du inkluderer ligger nedenfor root. altså hvis noen skriver inn http://dinside/hovedside.inc så får de ikke tilgang hvis systemet er riktig confet.
Takk for gode svar, noe du har å tilføye som jeg må huske hvis jeg skal lage en side i ASP ?

ASP.net eller ASP VBscript??

Noe mer?