Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2908
Det har seg slik at en tidligere arbeidsgiver har utbetalt penger til min konto, penger jeg ikke skulle hatt. Slik det er nå har jeg noen tusenlapper på kontoen som ikke tilhører meg, men som jeg godt kan tenkte meg å beholde. Har noen kjennskap til hvordan jeg kan forholde meg til dette?

Altså, den etiske tilnærmingen har jeg lagt fra meg, jeg likte ikke måten arbeidsgiver behandlet meg på og sluttet der relativt kjapt. Derfor har jeg ingen betenkeligheter med å ikke returnere de pengene. For det er klart at dette vil bli oppdaget før eller siden av dette firmaet og de vil da be om pengene tilbake. Om jeg da nekter, hva kan de gjøre? De har ved en feiltakelse overført penger til min konto, jeg har sådan ikke gjort noe ulovlig for å få disse pengene.
Men det er derimot straffbart å ikke si i fra. Sorry.
Dette finner din arbeidsgiver ut av veldig raskt gjennom sine regnskaper og da MÅ du betale tilbake.
Sånn er det bare!
Du kan overføre alle pengene til en bankkonto i Sveits under falskt navn, bytte identitet og flytte til Marokko. Eller du kan si fra.
Er du sikker på at det er satt inn på feil konto og at du ikek abre har fådd feriepengene som blir utbetalt i disse dager ?
Trådstarter
14 0
Hehe, Marokko frister lite, spesielt ikke for noen skarve tusenlapper. Da var det vel som jeg tenkte, lite å gjøre med den saken. Jeg setter ihvertfall pengene på høyrentekonto til jeg hører fra dem, så kanskje jeg får et par kroner ut av det.

Det er ingen tvil om at utbetalingen er feil, jeg fikk nemlig feriepenge oppgjør da jeg sluttet der for flere år siden.

Forresten, jeg kom over en artikkel i db.no hvor en privatperson har overført penger til feil konto. Dette stiller seg kanskje annerledes enn bedrifter, men banken uttaler i alle fall: Vi har ingen juridisk rett til å kreve tilbake pengene som er overført til feil konto. Da må kunden gå rettens vei, sier avdelingsleder Tvedt.

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/08/21/346579.html
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Jeg fikk feriepengene mine utbetalt 2 ganger en gang. Skulle hatt 17.000 kr - fikk 34.000 kr. Hehe, det første jeg gjorde var å hoppe på toget til Quart-festivalen og bruke opp alt sammen. Da jeg kom hjem ringte arbeidsgiveren min og beklaget hele affæren veldig. "Åååååja, det var feil sum ja?", sa jeg da - og så satte jeg opp en avbetalingsplan for tilbakebetalingen. Hehe.. Det gikk bra da, men jeg må innrømme: Det var uansvarlig av meg Var bare 17 år eller noe.
for at du må betale tilbake pengene, må det foreligge en dom i rettsvesenet... og er ikke mange som gidder å gå til rettsak og få den publisiteten for noen usle lapper...
Sitat av wwwking
for at du må betale tilbake pengene, må det foreligge en dom i rettsvesenet... og er ikke mange som gidder å gå til rettsak og få den publisiteten for noen usle lapper...
Vis hele sitatet...

Hvorfor skulle en ikke gå til sak for noe sånt?
En så kurant sak gjør en advokat unna på 5 min, og hvor dust føler man seg ikke når en sitter der med en dom på tilbakebetaling+renter+motpartens saksomkostninger.
Sitat av view
Det har seg slik at en tidligere arbeidsgiver har utbetalt penger til min konto, penger jeg ikke skulle hatt. Slik det er nå har jeg noen tusenlapper på kontoen som ikke tilhører meg, men som jeg godt kan tenkte meg å beholde. Har noen kjennskap til hvordan jeg kan forholde meg til dette?

Altså, den etiske tilnærmingen har jeg lagt fra meg, jeg likte ikke måten arbeidsgiver behandlet meg på og sluttet der relativt kjapt. Derfor har jeg ingen betenkeligheter med å ikke returnere de pengene. For det er klart at dette vil bli oppdaget før eller siden av dette firmaet og de vil da be om pengene tilbake. Om jeg da nekter, hva kan de gjøre? De har ved en feiltakelse overført penger til min konto, jeg har sådan ikke gjort noe ulovlig for å få disse pengene.
Vis hele sitatet...
Bare behold pengene på konto, og se hva som skjer. Hvis dette er en feiltagelse vil du få en melding om dette. Hvis de ikke kontakter deg, kan du bruke pengene og eventuellt ordne en avbetalningsplan hvis du skulle drite deg ut.
Det er jo ikke som at de kan gi deg sparken eller noe
Ta høyde for at de finner det ut, ikke bruk de hvis du ikke har råd til å betale de tilbake.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Kan de virkelig kreve pengene tilbake? I så fall, kan også jeg gjøre det hvis jeg ved en feiltakelse overfører penger til feil konto?
om du kan kreve de tilbake vet jeg ikke. men regner med at du får de tilbake om du spør.
Kjenner en person som fikk en heftig sum inn på kontoen sin. Rundt 100.000.- Denne personen var som regel konstant blakk å rotekopp av de store. Han ble fristet til å bruke disse pengene fordi han hadde diverse uvaner, snakker ikke om lovlige ting som røyk og alkohol!
Selfølgelig ble det oppdaget å han ble krevet tilbake disse pengene!
Vet ikke hvor mye av disse pengene han brukte, men han fikk en heftig gjeld.

Mener å ha lest at du er ansvarlig for å holde orden med kontoen din. Dvs. at er det penger som ikke skulle ha vært der er du pliktig til å si i fra!

I mitt tilfelle en gang, kom det 3000.- feil inn på min konto. Brukte disse (*Kremt*, ja uansvarlig av meg, men var "Ung å dum" og blakk!!), men da gikk bare kontoen min i 3000 minus når de fant ut av feilen! Tror det var snakk om 2 dager før de fant ut av det.
Der var jo også ei kjerring som fikk rundt "10 milliarder" på kontoen sin
Kan leve lenge på de rentene der.

http://www.freakforum.nu/forum/showt...ght=milliarder
Banken har ingen rett til å ta pengene tilbake uten ditt samtykke, selv om de i de fleste tilfeller prøver å overbevise deg om det !
Jeg fikk en gang flere tusen i aksjeutbytte inn på konto, jeg gikk i banken og sa att de måtte levere pengene tilbake igjen, da jeg ikke eide aksjeer.
De sa blankt nei, de pengene skulle til meg, dermed basta !
Etter mye mas og kjas tok jeg bare ibruk pengene.

Etter noen måneder fikk jeg en telefon fra banken der de sa att overførselen var feil, og att kunden ønsket pengene sine tilbake igjen, da måtte jeg komme inn i banken og gi autorisasjon på at det var greit å tilbakeføre summen.

Desverre tror mange bankfunksjonærer att de er kongen i økonomi og jus, dermed kjører de sitt eget løp. Spør banken din om du bør anmelde dem for uautorisert inbrudd på din konto hvis de tilbakefører pengene...
Jeg fikk engang dobbel betaling fra en arbeidsgiver, 2 timer senere var den ene betalingen trekt tilbake. Tror fint banken kan gjøre slikt.
Hvis du bare bruker opp pengene på noe og ikke har råd til å betale tilbake når det blir oppdaget, sier du bare du handlet i god tro om at dette var dine penger for noe uoppgjort med tanke på det tidligere arbeidsforholdet. Spill dum.
Sitat av view
Det har seg slik at en tidligere arbeidsgiver har utbetalt penger til min konto, penger jeg ikke skulle hatt. Slik det er nå har jeg noen tusenlapper på kontoen som ikke tilhører meg, men som jeg godt kan tenkte meg å beholde. Har noen kjennskap til hvordan jeg kan forholde meg til dette?

Altså, den etiske tilnærmingen har jeg lagt fra meg, jeg likte ikke måten arbeidsgiver behandlet meg på og sluttet der relativt kjapt. Derfor har jeg ingen betenkeligheter med å ikke returnere de pengene. For det er klart at dette vil bli oppdaget før eller siden av dette firmaet og de vil da be om pengene tilbake. Om jeg da nekter, hva kan de gjøre? De har ved en feiltakelse overført penger til min konto, jeg har sådan ikke gjort noe ulovlig for å få disse pengene.
Vis hele sitatet...

Du kan selfølgelig ta de selv, men det er straffbart, og da taper du selvfølgelig på det. (hvis arbeidsgiver finner det ut, og du får sikkert sparken også)
Sitat av Poopur
Du kan selfølgelig ta de selv, men det er straffbart, og da taper du selvfølgelig på det. (hvis arbeidsgiver finner det ut, og du får sikkert sparken også)
Vis hele sitatet...
Tenkte bare å informere om at han allerede har sluttet, om jeg ikke tar helt feil..
Trådstarter
14 0
Riktig, det er flere år siden jeg var ansatt hos bedriften som har foretatt utbetalingen. Har forøvrig ikke hørt noe foreløpig. Prøvd å Google litt info om dette, fant frem til et Jussbuss hefte: http://www.jus.uio.no/jussbuss/brosj...html#Heading24

Det er noen interessante bemerkninger som f.eks.:

5.2.4. Hvem som kan bebreides feilen

Dersom det først og fremst kan bebreides arbeidsgiver at det er utbetalt for mye lønn og feriepenger, er dette et moment for at det overskytende beløp ikke skal tilbakebetales. Vurderingen blir derimot for tilbakebetaling dersom feilen i første rekke skyldes arbeidstaker, f.eks. p.g.a. misforståelser i forbindelse med arbeidstakers utfylling av timelister, slik at det blir for mange oppgitte timer.


5.2.6. Beløpet er brukt opp

Lønn og feriepenger går i hovedsak til konsum og det vil derfor ofte være lite eller ingenting igjen av det feilutbetalte beløpet etter en viss tid. Ren rimelighet taler for å la arbeidstaker beholde beløpet når det i realiteten er brukt opp.

Tiden går..
5.2.1. Ond tro

Dersom arbeidstaker har vært i ond tro, d.v.s. at hun har visst om feilen allerede da hun mottok pengene, er dette et sterkt moment for tilbakebetaling. Det er i det hele tatt nærmest et vilkår at arbeidstaker var i god tro da hun mottok for mye utbetalt lønn eller feriepenger. På den andre siden kan god eller ond tro ofte vanskelig la seg bevise. Dersom det oppstår rimelig tvil om dette spørsmålet, vil de andre momentene komme inn i vurderingen.


Du er ikke ansatt der lengre. Tror du skal slite litt med å finne en god forklaring for at du trodde du skulle ha pengene, med mindre du nettopp slutta...
Sist endret av EnderW; 17. juni 2005 kl. 12:17.
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
14 0
For å sparke liv i denne tråden igjen et år etterpå, jeg beholdt pengene og brukte dem opp i løpet av sommeren. Etter sommeren fikk jeg et par ubesvarte anrop fra bedriften, det ble aldri lagt igjen melding og jeg fikk aldri noe brev eller annen kommunikasjon.

Tydeligvis en blemme fra bedriften, så jeg sier meg fornøyd med at jeg fikk 15 laken ekstra fra den jalla arbeidsgiveren, det ble en ekstra hyggelig sommer

Jeg hadde ikke fått noe igjen for å være ærlig i denne saken (jadda, samvittigheten min kan du få gratis), så det er fornøyelig når man har hatt et dårlig forhold til arbeidsgiver.