Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3100
Hva er vitsen? Det er jo faenmeg mer ubrukelig enn damer uten høl!

Finnes det noen midler på markedet med diklormetan (eller noe annet som virker). Det er snakk om lakkert teak, så lut er ikke aktuelt.
Det er vel fordi det er et veldig helseskadelig løsemiddel som ikke bør selges over disk til ukvalifiserte folk uten kunnskap og gode sikkerhetsrutiner. Noe jeg tyder utifra måten din å utrykke deg på at du med stor sannsynlighet er.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hva er vitsen? Det er jo faenmeg mer ubrukelig enn damer uten høl!

Finnes det noen midler på markedet med diklormetan (eller noe annet som virker). Det er snakk om lakkert teak, så lut er ikke aktuelt.
Vis hele sitatet...

Lut er ut!

Som malerlæreren på malerteorien sa hele tiden, ved ufullstendige spørsmål skriv; jeg tok en forutsetning!!

Så jeg tok en forutsetning på at det gjelder båt

Hadde testet med aceton vask ned med grønnsåpe.

https://baatplassen.no/i/topic/109000-teak-behandling/

Eller så kan du lete igjennom. Må det fjernes med kjemikalier? Blir det for stor jobb å for eks slipe ned?

Hilsen maleren/overflatebehandler
Sist endret av 420master; 26. april 2021 kl. 21:09.
Du tippet ikke veldig feil, er et ratt til båt. Omtrent noe slikt:
https://www.bestmarin.no/produkter/s...ratt-pH1001414

Det er et lite satan å komme til i kriker og kroker, og lakken er hard som fy der den ikke flasser. Så noe lurium ville vært kjekt.
Har prøvd Duxola Power Gel (benzylalkohol), den var omtrent like effektiv som alkoholfri pærecider. Biltemas guffe med dimetylsulfoksid er noe bedre, men gjør likevel mer skade på penselen jeg bruker.

@ Muncho: Jeg har håndtert langt farligere stoffer enn diklormetan...
Sist endret av Fulmen; 26. april 2021 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
@ Muncho: Jeg har håndtert langt farligere stoffer enn diklormetan...
Vis hele sitatet...
Det er nok av de. Dessverre er lovlighet en funksjon av minste felles multiplum, og på kjemifronten ligger lista lavt. Det er en nedadgående trend, som sådan: I dag okker vi oss over at diklormetan er borte, men back in the days kunne man kjøpe akkurat den forbindelsen med enda flere kloratomer påhekta over disk. Eller hva med trikloretylen eller benzen? Det tar det meste, men er veldig fy-fy nå.

Det er kanskje like greit at det har blitt slik, men kjemikeren i meg gremmes stadig over at alle de tre bokstavene i HMS som oftest betyr "virker ikke". Men har du prøvd WD-40, CRC eller lignende? De er for alle praktiske formål det samme som whitespirit, bare med litt mindre størrelse på hydrokarbonene for å få opp flyktigheten og ned viskositeten. I tillegg er det trykksatt. Når du skal komme til i kriker og kroker, eller få faenskapet under lakken, så kan det funke ganske bra. YMMV.
Sist endret av Myoxocephalus; 27. april 2021 kl. 00:17.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
alle de tre bokstavene i HMS som oftest betyr "virker ikke".
Vis hele sitatet...
ROFLMAO!

Det er som det er, hvorfor er sånn sett ikke så nyttig. Men om det finnes noen produkter som faktisk funker vil jeg gjerne høre om de.

Tipper dette er en 2-komp lakk av god gammel årgang.
Kan skrivet navnet eller ta bilder når jeg kommer på jobb.
Vi bruker sterke 2comp typ maling

Faen jeg var litt snar på avtrekkeren og var litt for sein til og få redigert det..

Kan skrivet navnet eller ta bilder når jeg kommer på jobb.
Vi bruker sterke 2comp typ maling som epoksy og polyuretan men også div lakk og vinyl osv. Grafitti fjerner på boks blanda sammen med malingsfjerner gele fra Jernia er noe som fungerer overraskende bra og som den vanlige "sivile" mann I gata kan kjøpe og bruke.
Vi styra lenge med og få henda på en type som ikke er lovlig i Norge engang for det profesjonelle yrket. Det måtte bestilles fra Finsland og merkes om som noe helt annet og var skikkelig prosjekt og få det i hus.
Er det 1comp eller 2comp lakk du skal ha fjernet ?
Og vet du hva type lakk / stoff det er snakk om ?
Sist endret av freakypedro; 27. april 2021 kl. 06:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ingen anelse om hva det er, annet enn at det er 35år gammel original klarlakk. Og selv etter nesten ett døgn med Biltemas guffe sitter den fremdeles godt. Jeg prøver igjen med Duxola til i morgen, etter det blir det vel blåselampe og grov vold.
Sityronsyre, tar lang tid(kan være nødvendig å la virke over natten) men ingenting skadelig i den.

Biltema har en malingsfjerner som luker veldig citrus-aktig så hvis du ikke vil kjøpe en 25 kg sekk på FK til 1700kr eller betale ut nesen på apotek eller på butikk i krydderposer så kan den være en mulig løsning...
Har du prøvd duxola graffitti fjerner ? Den sprayen løser opp bedre for seg enn gelen. Men blandet sammen er det en ganske sterk guffe.

Kan sliping være et alternativ? En eksentersliper kan da være et gull alternativ.
Det går overraskende fort og slipe ned en tørrfilm tykkelse på 6-700my med en sånn sliper, og du får laget litt ruhet på underlaget for bedre vedheft til evt neste behandling.
Nesten håpløst å slipe med maskin pga formen. Får prøve den grafitti-fjernere, de påstår at den skal ta epoxy.. .

Og det var nok et jævla produkt som ikke virker. Dyrt var det også.
Sist endret av Fulmen; 28. april 2021 kl. 20:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor lenge lot du den få stå og virke og reagere ? Man påfører ikke for så å dra av med en gang da det må få virke i noen timer.

Den tar epoxy om man sprayer på tjukt og godt lag og lar det stå og virke lenge.
Når det ligger og virker kan du gjerne spraye på litt mere underveis så det alltid er et litt tykt lag. Du vil etterhvert se det bobler littegrann når det står å reagerer og gjør jobben.

Jeg brukte graffitti fjerner på polysiloksan og glass pigmentert epoksy igår. Påførte gurba i 7 tiden igår morges, hadde på litt mere utover dagen, og skrapa av litt i 13-14 tiden.
Skal alt løses opp for og skrapes vekk må det jo kanskje flere runder til også.

Har vanskelig for og tro at du sitter på en klarlakk så sterk at den er umulig og løse opp med noe som funker på industrimaling og industrilakk.
Tro hva du vil. Jeg tok en sjekk nå etter å ha latt det stå over natta, faenskapet sitter fremdeles. Mulig at den slipper litt lettere når jeg skraper, men jeg blir ikke veldig imponert.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Tro hva du vil. Jeg tok en sjekk nå etter å ha latt det stå over natta, faenskapet sitter fremdeles. Mulig at den slipper litt lettere når jeg skraper, men jeg blir ikke veldig imponert.
Vis hele sitatet...
Prøvd å bruke litt sandpapir så overflaten blir litt ru før du påfører malingsfjernern?
Noe effekt har det, det er akkurat så det går an å skrape nå. Men å kalle det malingsfjerner er å ta i, jeg kan til nød gå med på "mild malingssvekker".

*urk*
Bland sammen alt du har av strippere, malingsfjernere og graffitti fjernere i en bøtte / et bad og legg rattet oppi og gnu rundt med en pensel for og få guffen ned i lakkfilmen.
Har du noe maling eller lakk tynner så hell i en liten skvett av det også.
BRAND ∞ STRONG
Hvor mye har du investeret i kjemikalier til nå?
Spesiell affeksjons verdi i rattet, eller er tiden inne for å kjøpe nytt i stedet?
@freaky: Det var det første jeg gjorde, 3 typer guffe pluss litt cellulosetynner. Helt utrolig hvor mye den lakken tåler.

@vindaloo: Har bare kjøpt den grafittifjerneren for dette, de to andre hadde jeg fra før. Og et nytt ratt i teak koster jaggumeg over 3 laken, så det er verdt bryet. Men det er ikke akkurat den mest spennende jobben...

Når lakken er borte blir neste spørsmål hva jeg skal behandle den med. Linolje funker jo "greit nok" og er lett å vedlikeholde, men det må også vedlikeholdes jevnlig. En kamerat har trebåtsyken, mulig han har noe som duger. Og så har jeg en boks med POR-15 2K Urethane klarlakk for et annet prosjekt. Eneste er at produsenten ikke nevner treverk med et eneste ord, så jeg vet ikke om det er så lurt.
Uretan lakk funker fint på treverk. Tre gir veldig god vedheft Vs f.eks stål og metall. Vil du bedre vedheften litt kan du gå over med pusse papir.
Har lakkert mange tre møbler og ikea lekekjøkken med uretan og siloksan direkte på treet etter litt pussing.
Det var det jeg også tenkte, syntes bare det var rart at produsenten ikke nevnte det med ett eneste ord.