Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 8089
Kjøpte ny prosjektor, en BenQ. Den har widescreen matrise og hyggelig bilde! På esken står det at den er 3D kompatibel.

Har bestilt to 3D briller fra ebay, aktive briller med lading fra usb.

Satser på å laste ned en 3D blue ray rip for å teste...

Der er filmens to bilder side ved side.

Så er spørsmålet, takler VLC dette formatet?

Neste problem, min pc kan gi maks 60Hz ut. Det er en gammel pc, så kanskje jeg må kjøpe ny?

Når jeg googler påstår en at du trenger 120Hz ut fra skjermkort, mens en annen mener 60Hz er ok.

Er det noen som har 3D kompatibelt utstyr med aktive briller som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Må jeg bruke HDMI kabel eller kan jeg bruke RGB VGA?

Jeg har sett 3D film på en,stor plasma med aktive briller, utrolig bra! På min lokale kino brukte de passive briller, men det ga dårlig dybde og elendig bilde I forhold til de aktive brillene. Så derfor har jeg lyst på min egen 3D kino, de fleste tver tok jo bort støtte for 3D dessverre...
3D på TV var virklig oppskrytt og skikkelig elendig, dog testet med passive briller. Husker det ble hypet sykt mye for endel år tilbake. Kanskje hjelper det med projektor?

Det er vel ikke særlig fokus lengre på 3D så kanskje ble det aldri helt bra til hjemmebruk? Har hatt bra opplevelse på 3D kino med passive briller men det var jo et svært digert kinolærret og ikke en knuslete skjerm. Aldri testet aktive 3D briller.

Du får oppdatere tråden når du har fått testa ut og fortelle om opplevelsen var bra samt hvilke type 3D briller du brukte.
Passive briller var noe dritt, så dette på kino. Det som er problemet er at dybden ble for liten, wow faktoren forsvant.

Med aktive brille svevte ting ut I rommet, f.eks. et sverd suste ut I luften. Så jeg koste meg virkelig med formatet.

Prosjektoren er veldig lyssterk, måtte kjøre denne I eco mode for mindre lys og ikke bli blendet.

Med 3D blir kontrasten halvert, så da må jeg nok kjøre på full guffe.

Kommer tilbake med test rapport, jeg kan jo spørre noen på elkjøp butikken eller BenQ ansvarlig I Norge.

Filmen ble jo ikke bedre I 3D, men litt show faktor til venner. ��
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg hadde trodd at passiv 3D skulle være best, da er begge bildene der hele tiden, men med forskjellig polarisering. Aktiv 3D bytter mellom bildene hele tiden, så det kan oppleves som flimring.
Jeg mistenker at dybdeopplevelsen har noe med produksjonen å gjøre, jeg har opplevd god effekt med passive briller på kino, men dårlig med aktive hjemme.

Hvilken projektor har du? Fulgte det med en IR-sender til brillene? Det er nødvendig for å synkronisere brillene.
Når du kjører side-by-side skal ikke bildefrekvensen ut fra PC ha noe å si for 3D.
Du bør bruke HDMI, VGA gir tap av kvalitet.
Trådstarter
Det er en BenQ prosjektor, det står på esken at den er 3D kompatibel. Brillene er fra e-bay, annonsen sier de er batteridrevet og universal og kompatibel med ben Q. Mener jeg brukre side ved side og VLC player sist. Får prøve eksisterende PC med 60Hz før jeg kjøper ny PC...
Bruk HDMI. HDMI er maks 60 fps uansett. Har du på noe interlacing? Jeg vil tro problemet ligger i avspillingsprogram og innstilling på projektor.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Okay, fikk dette til. Funka bra med side by side format og 60Hz fra PC. Billedkvaliteten et helt syk bra, fin dybde og ting og tang svever ut av bildet. Det er mange ting som skal jobbe sammen men alt fungerer. Bruker side by side film og VLC player. Det som er problemet nå er gode filmer å se, dette var kjempebra!
Sist endret av Tekniker2; 10. november 2020 kl. 12:35.