Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3238
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Hei,
Jeg sitter med en rekke domener registrert på meg. Noen av dem er ikke i bruk. Men jeg ser for meg å ta de i bruk i fremtiden og ønsker at det skal være vanskeligst mulig å spore tilbake navnet av eieren bak domenet. Finnes det noen smutthull for dette? Typ med org. nummer, enkeltmannsforetak som eier, AS eller annet selskapsform som eier? Eller er det bare å glemme?
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
For .NO-domener er dette nestinntil umulig.
For .COM og visse andre domener er det mange som selger anonymiseringstjenester som skjuler eierinfo.
.no og .priv.no -domener må registreres med organisasjonsnummer og/eller PID (fåes hos NORID). Det finnes ingen måter å skjule denne informasjonen på om du skal ha domenet registrert på deg eller firmaet ditt.

De store domene registrarne tilbyr anonymiseringstjenester for de mest kjente toppdomenene (.com, .org, .net, .xyz osv.) ved at domene registrar står som eier i WHOIS -databasen, selv om du er rettmessig eier.

Jeg har ikke satt meg nok inn i dette til å si det sikkert men jeg har forstått det slik at skal du gjøre et domene virkelig anonymt, må du aktivere en slik anonymiseringstjeneste ved første registering/opprettelse av domenet. Flere WHOIS -tjenester søker nemlig opp informasjon om domener, og lagrer dette til senere bruk (til bruk i feks. kommersielle tjenester). Det er derfor nok til å bryte anonymiteten at et domene en gang i livsperioden har vært registrert på rettmessig eier.