Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1766
God dag

Har i det siste slitt veldig med å komme meg opp på morgenen. Jeg legger meg til fornuftige tidspunkter, men likevell presterer jeg å sove til langt på dag (skal stå opp 06:00).
Har prøvd forskjellige vekkeklokker, blant annet en app som heter for "sleep cycle" som vistnok skal vekke meg i det jeg er i det "våkne" stadiet av søvnsyklusen. Den har funket greit av og til, men som regel ender jeg opp med å få telefonen under magen da den må ligge i senga for å funke.

Har i det siste eksprimentert med andre mer effektive vekkemåter som f.eks. å legge telefonen på en tallerken på nattbordet. Det funket ikke i dag da jeg våknet klokken 11:00.

Vet at en slik gammeldags vekkeklokke med bjeller på kan funke, men sist gang jeg brukte en slik en "drepte" jeg den etter å nesten ha fått hjerteinfarkt. Jeg våknet, men jeg har ikke råd til å kjøpe en ny en hver gang jeg hiver den i veggen...

Trenger altså tips til kreative, utprøvde og effektive måter å vekke meg selv på om morgenen.
Jeg har kjøpt meg en radio med vekkerklokke som jeg elsker å bruke iforhold til mobilen. Er så mye bedre å våkne til radioen enn en den samme jævlige alarmen hver dag.
Har hatt det samme problemet og kan varmt anbefale en app som heter "Sleep as android".

I tillegg til å være veldig brukervennelig og lett å forstå har appen flere funksjoner for en sove/vekkerklokke-app enn jeg har sett noe annet sted. Smarte funksjoner som å måtte scanne en QR-kode for å deaktivere alarmen har fungert veldig bra for meg i hvertfall.

Jeg setter som oftest koden som strekkoden på noe fra butikken (f.eks en pose kaffe eller en krukke peanøttsmør) som jeg plasserer ved siden av en ferdigpåfylt kaffetrakter. Når alarmen ringer og jeg går for å deaktivere den setter jeg like gjerne på kaffetrakteren i samme slengen. Hvis jeg da ikke står opp med en gang går det ikke mange minuttene i senga før jeg ikke kan motstå den gode lukten av rykende fersk blå java som kaller

Man kan jo også printe ut en QR kode for å henge den i dusjen f.eks.

Andre ting å nevne om appen:
  • Den registrerer søvnsyklus og kan innstilles til å vekke deg på et optimalt tidspunkt.
  • Den kan ta opp hva du sier hvis du snakker i søvne (Spesielt nyttig dersom du driver med lucid dreaming og ikke har lyst å måtte skrive ned drømmene i oppvåkningsfasen)
  • Den kan påminne deg når du bør legge deg basert på når alarmen din er satt på dagen etter og hvor mye søvn du trenger
  • Alarmene kan deaktiveres ved å løse matteoppgaver, riste mobilen i x antall sekunder, utføre reaksjonsspill, eller bare ved å trykke disable/snooze.
  • Den kan brukes med smartklokker for vekking via vibrasjon

Appen er hovedsakelig gratis i og med at de fleste funskjonene kan brukes selv om man ikke betaler, noe jeg har valgt å gjøre. Det finnes en betalt versjon der man får flere funskjoner riktignok, men jeg har ikke hatt noe behov for det enda. Det er mulig jeg oppgraderer en gang i fremtiden, rett og slett på grunn av hvor gjennomført appen er og hvor hyppige oppdateringer utviklerene sender ut.

Kan dessverre ikke si noe om apper til Iphone, men jeg regner med at man kan finne noe tilsvarende på appstore hvis man leter.
En kombinasjon av vibrerende vekkerklokker(slike døve bruker, de er ganske heftige) og en timer festet til en hps-pære over senga burde funke bra. Om du klarer å sove gjennom 400w og 50000lumen mens hele senga di rister så har du et problem...
Du får noe som kalles aktivitetsarmbånd, noen av disse har vibrerende vekking.
Veldig praktisk da det er lydløst for alle andre, som f,eks samboere som ikke skal opp.
Eksempel: http://www.teknikmagasinet.no/produk...hr-large-black
Sånn vekke klokke med lys er ganske kult og funker type sånn en : http://www.elkjop.no/product/helse-t...CvsxoCq1vw_wcB

den lyser opp rommmet gradvis og du får en mer "naturlig " oppvåking , ikke bråvåkingen som du får av de gamle høylytte vekkeklokkene.
Sist endret av h3kr0; 28. januar 2015 kl. 15:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg bruker også Sleep as android, og en funksjon jeg liker godt er muligheten til å halvere snooze-tiden hver gang du snoozer. Da unngår du å kunne ligge for lenge.
Koble mobilen til forsterkeren og plasser noen tomme glass ved siden av hverandre (oppå eller på siden av sub/høytaler)
Jeg har samme problemet og jeg bruker AlarmClock Extreme.
Den er rett og slett HELT JÆVLIG, men den får jobben gjort, jeg sover med øreplugger fordi det er mye støy i nabolaget, og jeg kommer meg fortsatt opp med denne.
Jeg har det problemet at jeg kan slå av en alarm i søvne som er hvorfor jeg også har på små mattestykker som jeg må gjøre 3 av før jeg får slått av alarmen.

Jeg må advare, det er vondt, men når jeg måtte stå opp klokka 05:20 for å komme meg på arbeid gjorde det trikset.
Sist endret av Pyro_Killer; 31. januar 2015 kl. 06:20.
Jeg selv er en skikkelig sleepyhead når jeg er hjemme.
Jeg jobber på fiskebåt, men kjører noe budbil når jeg er hjemme og. Hjemme forsov jeg meg hver dag, helt til jeg kjøpte den gammeldagse ringeklokka du nevnte, og satte den oppå klesskapet mitt (jeg knuser den ikke :'D)

Mens her ute på havet står jeg opp på første purring! Her brukes telefoner på hver av lugarene. Det er en gammeltype stasjonær telefon som står på bordet på lugaren, med den gode, gamle "ringetonen". De fleste skjønner nok hvilken jeg mener. J
Jeg aner ikke hvorfor, men den vekker meg hver gang! Og det har ikne noe med forpliktelser for å stå opp å gjøre, for jeg har jo jobb hjemme og. Som sagt, vet ikke hvorfor, men det funker. Kanskje en lignende alarmmelodi vil ha samme effekt for deg?

Jeg selv er en skikkelig sleepyhead når jeg er hjemme.
Jeg jobber på fiskebåt, men kjører noe budbil når jeg er hjemme og. Hjemme forsov jeg meg hver dag, helt til jeg kjøpte den gammeldagse ringeklokka du nevnte, og satte den oppå klesskapet mitt (jeg knuser den ikke :'D)

Mens her ute på havet står jeg opp på første purring! Her brukes telefoner på hver av lugarene. Det er en gammeltype stasjonær telefon som står på bordet på lugaren, med den gode, gamle "ringetonen". De fleste skjønner nok hvilken jeg mener. J
Jeg aner ikke hvorfor, men den vekker meg hver gang! Og det har ikne noe med forpliktelser for å stå opp å gjøre, for jeg har jo jobb hjemme og. Som sagt, vet ikke hvorfor, men det funker. Kanskje en lignende alarmmelodi vil ha samme effekt for deg?
Sist endret av Pulev1; 31. januar 2015 kl. 08:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Patient zero
iblis's Avatar
Slik fungerer mitt "vekkeklokke" prosjekt:

Jeg har en slik: Fibaro Universal Sensor

Koblet til en slik: Philips Klokkeradio

Fibaro sensoren kommuniserer med domotica programvaren Indigo Domotics via Z-Wave.

Når alarmen går på klokkeradioen så trigger den Fibaro sensoren som igjen sender en trigger til Indigo. Når Indigo får triggeren så kan den starte en hvilken som helst scene som du selv har programmert.

Min går slik:

Alarm aktivert klokken 06:00
Lux verdier ute = Mørkt (Vinterstid)
Da aktiverer vi simulert soloppgang ved å dimme lysene i rommet fra 0% til 100% over en tid av 30 minutter.
Lux verdier ute = Lyst (Sommerstid)
Da aktiverer vi simulert soloppgang ved å gradvis åpne persiennene fra 0% til 100% over en tid av 30 minutter.

Klokken 06:15 så starter en Sonos Play1 å spille Edvard Grieg - Morgenstund.
Klokken 06:30 så slår TVen seg på med TV2 som valgt kanal.

Jeg har da en sceneknapp ved soveromsdøren som jeg trykker på når jeg går til badet for å ordne meg. Den slår av TVen på soverommet og starter andre ting på Baderommet. Hvis ikke sceneknappen har blitt aktivert før klokken 07:00 så starter Sonos Play1 å spille Air Raid Sirens på full guffe.