Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1707
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
har hørt fra flere folk at de skal øke dagpenger og dimmepenger til det tredobbelte etter nyttår. Men noen mener at det ikke trer i kraft før 2005. noen som vet noe om dette?
dagpengene har nettopp økt til 111,-! Kjipt at jeg dimma før jeg fikk nyte de 3 kr ekstra!

Kommer et forslag hvert år om dimmepenger på 25k... Er bare rykter at de skal øke... De øker sånn rundt 300,- hvert år...

I det siste har det vært uvanlig mye diskusjon om verneplikten, så jeg tviler ikke på at det blir en forandring snart (snart og snart, tar nok litt tid å gjennomføre endringene)... Er jo kun 50% av de som møter opp første dagen av verneplikten som gjennomfører. Så noe bør vel gjøres...
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
det jeg hørte, var at det var bestemt å øke dagpengene til 300,- og dimmepengene til ca 20k
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Har hørt rykter om det ganske lenge nå, men det har vel ikke blitt bestemt enda. Har hørt rykter om at alle de som har vært inne de 3 siste (er ikke helt sikkert på om de var 3) årene får også ettersendt mere dimmepenger. Så jeg håper det blir mere dimmepenger snart
Vel, håper på det beste... skal inn om en uke idag
Hæ? Etter endt milit får man 20/25K?
Ikke slik som det har vært frem til nå ivertfall..
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det er mye snakk om å heve statusen til verneplikten nå om dagen. Og det er ganske mange forslag rundt dette emnet, men det er vel ikke så mye som er kommet gjennom enda.
Egentlig håper jeg det blir mye verre, siden jeg er ferdig med min førstegangstjeneste
Det er veldig mange statushevende tiltak som vurderes om dagen, og enda flere løse rykter. Å øke dimmelønna til ca 25k er et forslag det har vært jobbet mye med, men som dessverre ligger en stund frem i tid ennå. Å øke tjenestetillegget til 300,- er bare et løst rykte som har lite/ingen fast grunn i virkeligheten.
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Fikk akkurat vite dimmedato, jeg dimmer om 1 uke
Rett på aetat og melde meg arbeidsledig 8000 i mnd for å sløve er pent
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Trådstarter
zyrtec, takk for en total meningsløs post
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av tnt
zyrtec, takk for en total meningsløs post
Vis hele sitatet...
hehe, var bare et utbrudd av glede

Foreslår tredobling av soldatenes dimmepenger


Soldatenes dimisjonsgodtgjørelse bør tredobles, tjenestetillegget økes og et eget utdanningsstipend opprettes, mener en arbeidsgruppe i Forsvaret.


http://www.mil.no/multimedia/archive/00019/penger_19860a.jpg
URETTFERDIG? Stortinget har bedt Forsvaret utrede statushevende tiltak for soldater. Nå foreligger forslag som skal gjøre at de som avtjener verneplikt, kommer styrket ut økonomisk. Foto: Kim H. Bjorheim, FMS.


En arbeidsgruppe nedsatt av Forsvarets overkommando foreslår en rekke økonomiske tiltak som et svar på det uttalte politiske målet om å heve soldaters status. Kun 40 prosent av det mannlige årskullet gjennomfører tjeneste, og dette må kompenseres, har Stortinget tidligere uttalt.

De foreslåtte tiltakene, som skal til intern behandling i Forsvaret før de eventuelt legges frem for politikerne, kommer i tillegg til tidligere vedtatte statustiltak - som blant annet rett til egenmelding ved sykdom og større medbestemmelse i forhold til tjenestested og -stilling. Morgendagens soldater får langt mer penger i pungen, hvis arbeidsgruppens forslag blir vedtatt:


Dimisjonsgodtgjørelsen tredobles, fra 7351 kroner til ca
25 000 kroner for soldater med vanlig tjenestelengde. Prislapp: 227 millioner kroner i året, 150 millioner kroner mer enn i dag.

Tjenestetillegget heves ca ti prosent, fra 108 kroner til 119
kroner per dag. Prislapp: 449 millioner kroner i året, 41 millioner
kroner mer enn i dag.

Det opprettes et eget utdanningsstipend på 5000 kroner for alle militære vernepliktige. Kan brukes på videreutdanning. Prislapp: 50 millioner kroner i året.

Soldatene skal få reise helt gratis med all kollektivtransport
utenom fly. I dag er rabattsatsen 90 prosent, i tillegg til at
soldatene har et begrenset antall gratisreiser. Prislapp:
45-90millioner kroner (avhengig av økt reisefrekvens). I dag
brukes det 40 millioner kroner årlig på
soldatenesollektivtrafikkreiser.

Total prislapp på arbeidsgruppens forslag er rundt 800 millioner kroner årlig, ca 300 millioner kroner mer enn det som brukes i dag.

Krever betydelig løft
- Når under halvparten gjennomfører tjeneste, må dette kompenseres skikkelig. Soldater trenger et betydelig økonomisk løft, sier landstillitsvalgt Jan Peter Rostrup Haugen i Tillitsmannsordningen (TMO).

De soldattillitsvalgte har vært representert i arbeidsgruppen - og stiller seg helhjertet bak forslagene. Rostrup Haugen lover at de skal kjempe hardt for å få gjennomslag for tiltakene, både opp mot forsvarsledelsen og det politiske miljøet.

Avklaring i mai?
Men det er usikkert hvilke av tiltakene som blir satt ut i livet - og spesielt når. Forsvarets overkommando er inne i innspurten med forsvarssjefens anbefaling til Forsvarsdepartementet om hvordan 2004-budsjettet bør se ut.

- Innen 1. mai vil vi gi forsvarsjefens innspill til departementet. Så første indikasjonen på om tiltakene blir å finne på budsjettet for 2004, vil man se første uken i mai, sier oberstløytnant Eirik Davidsen i Fellesstaben i Forsvarets overkommando.

Han presiserer at selv om forslagene blir foreslått fra Forsvarets side, må de også overleve Forsvarsdepartementets og Stortingets behandling. Hvis ikke det finnes rom på 2004-budsjettet, blir arbeidsgruppens forslag vurdert opp mot Forsvarets neste langtidsplan, 2005-2008.

Bedre utstyr og utdanning
Arbeidsgruppen har også sett på andre tiltak, men med mer usikker prislapp: Soldatene bør få bedre utstyr, bedre utdanning og samme type uniformer. Videre mener gruppen at Forsvaret bør utrede nærmere hva det vil koste å redusere antall soldater i såkalte støttefunksjoner - for eksempel kjøkkenpersonell og sekretærer samt videreutvikle Forsvarets lærlingordning.
Vis hele sitatet...
Tviler på det blir med dimmepenger med det første, som kjent tar ting tid (ttt) i forsvaret. Kommer sikkert litt etter litt.