Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 18021
Hei,
har hørt og sett at man kan kjøpe titler på forskjellige sider.
noen sier det er scam noen sier det motsatte.
noe sier også at man bare kan søke om å endre navn til (insert royal tittel) ole nordman ?
hva kan man ikke ha i navnet sitt?

takk takk
Man kan kjøpe titler på lik linke som man kan kjøpe en doktorgrad eller en tomt på månen. Man får et fint papir i posten, kanskje med gullskrift til og med, men når man forsøker å bruke det til noe merker man at det ikke er verdt arket det er skrevet på.
Du kan kjøpe deg Baron tittel i Sealand.
Hei Hei
Trådstarter
men ingen titler som kan brukes til noe fornuftig? som ha ha i passset og på bankkortet?
Tror ikke "royale" titler er lov i Norge. Baron, hertug osv.

Please, ikke skyt meg om jeg tar feil..
Sist endret av Beis; 8. november 2010 kl. 17:35.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
men ingen titler som kan brukes til noe fornuftig? som ha ha i passset og på bankkortet?
Vis hele sitatet...
Du kan jo alltids endre navn

Er utrolig hva som går igjennom!

http://www.vg.no/nyheter/utrolige-hi...p?artid=573953
Arnstein Landsem i Autofil gjorde dette, han måtte kjøpe seg en mikroskopisk bit med land i Skottland(?) og fikk deretter brev fra et offentlig kontor der, som han kunne legge ved søknad om å endre navn til Lord Arnstein Landsem.

http://www.facebook.com/lord.arnstein.landsem
Sist endret av MB300Diesel; 8. november 2010 kl. 17:40.
Det enkleste er nok å skifte navn til Jarl Ola Nordmann.
Lord Ola Nordmann / King Ola Nordmann? Høres fett ut.
Hei Hei
Trådstarter
noen som vet om man kan kjøpe seg titelen sir? hvis ikke tror jeg ender opp med Laird som tittel. ( min far er fra halvt fra skotland så det passer :P men vil helst ha sir. eller Lord...
Sitat av Beis Vis innlegg
Tror ikke "royale" titler er lov i Norge. Baron, hertug osv.
Vis hele sitatet...
Stemmer vel det. Grunnloven av 1814 forbød opprettelsen av adelstitler og annerkjennelse av eksisterende titler fra statens side opphørte ved Adelsloven 1821. Dette var ganske uproblematisk i Norge da vi knapt hadde noen adel, og den som fantes var for det meste Dansk.

Kjøper en nordmann en adelstittel fra utlandet vil den altså ikke bli annerkjent i Norge. Å endre sitt eget navn til en adelstittel er nok ikke lov, med mindre det er så vanlig at ingen tenker på det som særlig adelig (Jarl f.eks.).

Sitat av Petterjfs Vis innlegg
har hørt og sett at man kan kjøpe titler på forskjellige sider.
noen sier det er scam noen sier det motsatte.
noe sier også at man bare kan søke om å endre navn til (insert royal tittel) ole nordman ?
Vis hele sitatet...
En tittel er en form for annerkjennelse. Norge er som nevnt ikke interessert i å annerkjenne adelige titler blant Nordmenn, og det er vel mindre trolig dine venner vil begynne å tenke på deg som adelig hvis du kjøper en tittel fra utlandet.

I England har de enda adel, men selv de vil nok nøle med å annerkjenne personer som har kjøp en kvadratmeter myr i et baronat - som en baron. Annerkjennelsen du kan få kommer nok ene og alene fra personen som solgte deg den (og tjente på det), og ellers bare som en morsomhet.

En adelsperson skal helst utmerke seg gjennom store formuer/eiendeler/eiendommer og oppsiktsvekkende forbruk for å bli annerkjent.

Sitat av Petterjfs Vis innlegg
noen som vet om man kan kjøpe seg titelen sir? hvis ikke tror jeg ender opp med Laird som tittel. ( min far er fra halvt fra skotland så det passer :P men vil helst ha sir. eller Lord...
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis går ikke det ann. Du er nødt til å være borger i et land som annerkjenner kongen/dronningen av England som statsoverhode for at tittelen "Sir" som refererrer til ridder av Engelsk monarks godkjennelse, skal bli godkjent. Selv da skal du måtte gjøre mer enn å bare slenge litt penger på bordet, men å utmerke deg som en bra ridder. Rike mennesker har letterere for det, men det er ingen garanti.
Sist endret av Kinseek; 8. november 2010 kl. 17:54.
Hei Hei
Trådstarter
hvis jeg er englesk og norsk statsborger, vil da england godkjenne min lille kvadratmeter med skog og gi meg tittlen laird i passet? og vil da norge gi meg det samme i det norske passet og bankkort?
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
hvis jeg er englesk og norsk statsborger, vil da england godkjenne min lille kvadratmeter med skog og gi meg tittlen laird i passet?
Vis hele sitatet...
Nei. Litt wikipedia lesning sier også at "Laird" ikke er brukt som en adelstittel, men mer som høflighet.

Sitat av Petterjfs Vis innlegg
og vil da norge gi meg det samme i det norske passet og bankkort?
Vis hele sitatet...
Som jeg nevnte - nei. Den norske grunnloven forbyr dette.
Sist endret av Kinseek; 8. november 2010 kl. 17:58.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Stemmer vel det. Grunnloven av 1814 forbød opprettelsen av adelstitler og annerkjennelse av eksisterende titler fra statens side opphørte ved Adelsloven 1821. Dette var ganske uproblematisk i Norge da vi knapt hadde noen adel, og den som fantes var for det meste Dansk...
Vis hele sitatet...
Er ikke navneloven endret? Orket ikke å bla gjennom lovdata ATM, men kanskje noen andre finner det:http://www.lovdata.no/all/nl-20020607-019.html
Sitat av Fleff Vis innlegg
Er ikke navneloven endret? Orket ikke å bla gjennom lovdata ATM, men kanskje noen andre finner det:http://www.lovdata.no/all/nl-20020607-019.html
Vis hele sitatet...
Om navneloven er endret eller ikke vet jeg ikke (forsåvidt ikke om Adelsloven også er det, men jeg går utifra at den gjelder). Iogmed at vi her ikke snakker om navn, men om adelstittel og et relativt åpenbart forsøk på å skyte det inn som "navn" og ikke tittel, så vil det nok ikke bli godkjent/tilatt å gjøre. Adelsloven sier jo at staten ikke skal annerkjenne titler, og da kan ikke staten føre inn en tittel som "navn" når det er åpenbart henviser til titler.
Hei Hei
Trådstarter
men i england er det jo lov? da burde det jo fungere der?

er du helt sikker kinseek?
Hva burde fungere der? Å lure inn tittel som at det er et "navn"? Jeg er ganske sikker på at det er lover i England som garanterer for at folk som ikke har legitim adelstittel, ei heller kan kalle seg det som "navn". Adelen vil aldri godkjenne folk som åpenbart ikke hører til adelen. Tenk deg litt om - tror du adelen tenker det er legitimt å kalle seg adelig om man kjøper en kvadratmeter torv på internett eller har en adelsperson 1/1000 ute i slekten?

En tittel er noe andre mennesker annerkjenner. Du kan selv tenke deg over hva det er sannsynlig man annerkjenner eller ikke. Ingen vanlige mennesker jeg kjenner vil gjort annet enn å småhumre om du krever å bli kalt "Sir Petter" fordi du har kjøpt torv på nettet.
Sist endret av Kinseek; 8. november 2010 kl. 18:10.
Hei Hei
Trådstarter
men i følge skotsk lov så har man rett på titelen hvis man er eier av tomt innen ett spesiellt område. !!! så da mener jeg å ha det som tittel.
Er ikke navneloven endret? Orket ikke å bla gjennom lovdata ATM, men kanskje noen andre finner det:http://www.lovdata.no/all/nl-20020607-019.html
Vis hele sitatet...
Å lese gjennom denne loven, er ikke alt for mye å orke. Det er gjort på mindre enn et kvarter.

Så vidt jeg kan se, gjelder de fleste restriksjonene bruk av etternavn, og bare i den grad disse blir brukt som familienavn. Det er altså ikke sikkert at du uten videre kan kalle deg Georg Anker-Hanssen. Lord Hanssen burde imidlertid bli godkjent, ettersom det finnes flere enn 200 som bruker etternavnet Hanssen, og det derfor ikke har status som et beskyttet etternavn. Lord vil da bli fornavnet ditt, og ikke en tittel som sådann. Det skal i alminnelighet temmelig vektige grunner til å underkjenne et fornavn, spesielt dersom du velger navnet for deg selv, og ikke ungen din.
Skotland er ikke det samme som Norge.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
men i følge skotsk lov så har man rett på titelen hvis man er eier av tomt innen ett spesiellt område. !!! så da mener jeg å ha det som tittel.
Vis hele sitatet...
Da er det opp til Skotske myndigheter og loven der om de vil annerkjenne deg med tittel. Den norske stat kommer ikke til å annerkjenne din tittel, det er imot loven. Vanlige mennesker kommer nok heller ikke til å annerkjenne det. Sannsynligvis kommer heller ikke ekte adelsmennesker til å annerkjenne det heller.

En tittel er ikke en gjenstand, men en annerkjennelse. Du får lese det jeg har skrevet tidligere...

Sitat av Nickodemus Vis innlegg
Så vidt jeg kan se, gjelder de fleste restriksjonene bruk av etternavn, og bare i den grad disse blir brukt som familienavn. Det er altså ikke sikkert at du uten videre kan kalle deg Georg Anker-Hanssen. Lord Hanssen burde imidlertid bli godkjent, ettersom det finnes flere enn 200 som bruker etternavnet Hanssen, og det derfor ikke har status som et beskyttet etternavn. Lord vil da bli fornavnet ditt, og ikke en tittel som sådann. Det skal i alminnelighet temmelig vektige grunner til å underkjenne et fornavn, spesielt dersom du velger navnet for deg selv, og ikke ungen din.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler. Selv om ting ikke står nevnt under et bestemt kapittel, her navneloven, så betyr ikke det at andre lover andre plasser også virker inn. Grunnloven forbyr annerkjennelse av adelstitler, og det er jo åpenbart at å kalle seg selv "Lord" er et forsøk på å snike inn en adelstittel og ikke et navn - ergo ikke gyldig.
Sist endret av Kinseek; 8. november 2010 kl. 18:18.
Skulle gjerne likt å hatt tittelen Sir, men man må vel ha gjort seg fortjent til det...

Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Skotland er ikke det samme som Norge.
Vis hele sitatet...
Nei sier du det...
Hei Hei
Trådstarter
serr! er ikke skotland og norge det samme ? :O men hvis england aksepterer tittleen laird og lord. så kan jeg vell bare skaffe meg ett engelsk bankkort som jeg bruker i norge?
Freakforum er ikke et bildeforum. Har du ikke noe annet å si enn "o rly" etc (til og med i form av et bilde) - la være å poste.

Sitat av Petterjfs Vis innlegg
serr! er ikke skotland og norge det samme ? :O men hvis england aksepterer tittleen laird og lord. så kan jeg vell bare skaffe meg ett engelsk bankkort som jeg bruker i norge?
Vis hele sitatet...
Engelske bankkort har ikke id på baksiden. Du får kun navnet ditt printet på kortet.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
men hvis england aksepterer tittleen laird og lord. så kan jeg vell bare skaffe meg ett engelsk bankkort som jeg bruker i norge?
Vis hele sitatet...
Tviler på at engelske banker trykker på adelstitler på bankkortene sine.

Men HVIS du får en engelsk adelstittel godkjent av en bank i England og HVIS banken trykker adelstitler på bankkortet så kan du bruke et bankkort med tittelen på ja.

Men du kan enda ikke kreve at den norske stat og venner og andre skal annerkjenne dette. Annerkjennelser kommer først og fremst fordi man vil annerkjenne noe - ikke fordi noen skriker ut om det.
Sist endret av Kinseek; 8. november 2010 kl. 18:30.