Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 5586
Opprinnelig postet av Gusto
[b]*host*Bullshit*host*

Hvis det er en ting jeg vet, så er det at INGEN slipper unna med bare Astma/Allergi. (Var på VPV under min førstegangstjeneste) Du vet like godt som meg at det er en annen grunn, men det er forståelig at du ikke vil lufte det for hele nFF.
Vis hele sitatet...
Tja, de spurte om jeg ville sleppe og da hadde jeg med legeerklæring på at jeg hadde astma og alergi. Så det er nok god grunn, selv om du var litt strengere.

Men jeg ville inn, og fikk innkallelse til marinejegeren for et par dager siden:9 skal vel egentlig bli minedykker eller no slikt da..
Kan fønkiser komme i militæret? Da må de ha en egen skvadron med spesialsersjant. Det hadde vært litt tåpelig. De hadde bare synget og lekt hele dagen og hvis de ble satt på noe fysisk utfordrende ville de bare sittet seg i en søledam og hylt.
MP 7.august sessvollmoen på meg. flere?
Opprinnelig postet av zadaz\
6. divisjon, sambandsbrigaden
sætermoen

det som er så fint er at stebrorn min bor på finnsnes .. som bare er 15-20 min unna... med buss
Vis hele sitatet...
6. divisjon, sambandsbrigaden holder til i bardufossleir, ikke setermoen.

http://www.mil.no/haren/6div/start/T...Bardufoss_leir
Opprinnelig postet av n0||i
6. divisjon, sambandsbrigaden holder til i bardufossleir, ikke setermoen.

http://www.mil.no/haren/6div/start/T...Bardufoss_leir
Vis hele sitatet...
er vell ikke så langt unna finnsnes det helle da...
Det vet jeg lite om, tenkte jeg bare skulle informere deg... Står Setermoen på min innkallelse og (tror jeg). Mulig det blir 3 måneder på Setermoen, for deretter å bli flyttet til Bardufossleir.
får brev i mai 2004 og skal inn i august.
samband/leirtjeneste oppe i nord i infanteriet. tenkte jeg skulle søkt gsv
og droppa ut etter 2 dager, men jeg flykter nokk til danmark og søker eksil
Jeg fikk utsatt til 2005 når jeg var på sesjon i fjor, av en så latterlig grunn som "Jeg går ett 5-årig it-kurs på Noroff IT-Akademi" .. Kisen sjekka det ikke opp engang.. Jaja, works for me..
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg er i luftforsvarte nå, vakt og sikring på rygge flystasjon. Dimmer den 27. juni så jeg har ikke så alt for lenge igjen. Har det helt greit her, fin turnus og greier

Skjønner egentlig ikke hvorfor det er så mange som er så negativt innstilt til førstegangstjensten. Jeg hadde ikke villet vært uten det året jeg har vært i forsvaret. Har opplevd masse, blitt kjent med mange og lært en god del. Mulig du ikke får så mye ut av førstegangstjenesten økonomisk, men at en kaster bort et år av livet synes jeg er bullshit. Tror de fleste vokser en god del på det året de er inne. Tjener jo også å ha det på papiret da en skal søke jobb o.l.
Forsvaret kan jo tilby noe for de fleste, og utdanning kan du jo også få i forsvaret. Er greit nok for folk som ikke kan gjøre førstegangstjenesten, men folk som gjør alt for å slippe bare for å sitte hjemme å glo, har jeg sinnsykt liten respekt for.
Jeg var vel ikke så alt for positivt innstilt da jeg skulle inn, men jeg måtte jo gjennom det da jeg bor i norge og det er slik det fungerer her, og jeg er glad for at jeg har fullført det.
Opprinnelig postet av z0py3r
Skjønner egentlig ikke hvorfor det er så mange som er så negativt innstilt til førstegangstjensten.
Vis hele sitatet...
Fordi det er tvang. Så fritt og demokratisk som Norge er synes jeg ikke det er noe rart i at folk motsetter seg overformynderi fra f.eks et befal.
Opprinnelig postet av |d13m0b
Er innkalt til HMKG i huseby. Håper på å kunne komme inn i jegertroppen, eskortetroppen eller pioneertroppen(sibo) - må møte 15. juli på huseby
Vis hele sitatet...
Det kan du bare glemme. Kommer du inn 15. juli kommer du i 1. gardekompani der jeg snart har gjort meg ferdig.

Jeg dimmer 3. juli, og det er da hele 1. kompani som dimmer, og dermed følgelig der dere vil havne. 1 gardekompani er et helt vanlig geværkompani der man bedriver vakt ca 1/3 av tiden og resten av tiden er vanlig rottetjeneste. Du bør være klar over at alt fungerer på en ganske latterlig måte i garden og jeg er jævlig glad jeg snart er ferdig.

http://tropp3.servebeer.com for noen bilder av tjenesten du vil oppleve.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Ang. den førstegangstjenesten og slikt. Er det slik at man kan ta førerkort for bil pluss at man får tatt lærlingetida si? Det hadde vært morro
Ikke mulig å ta klasse B på forsvarets regning nei, men dersom du har klasse B fra før kan du prøve å få tatt buss/lastebil lappen på forsvarets regning.

Du må muligens betale sivil oppkjøring for disse klassene, men opplæringen får du. Dette gjelder altså IKKE for klasse B
du kan få tilbud om f.eks lastebil-lappen dersom du har bruk for det i tjenesten, har du ikke det kan du se langt etter den..
mao må du havne på loguks/transport.

afen: sjekk ut www.mil.no for lærling, du kan ta tida di der og få en utdannelse i forsvaret
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av ezkild
du kan få tilbud om f.eks lastebil-lappen dersom du har bruk for det i tjenesten, har du ikke det kan du se langt etter den..
mao må du havne på loguks/transport.

afen: sjekk ut www.mil.no for lærling, du kan ta tida di der og få en utdannelse i forsvaret
Vis hele sitatet...
Jeg har fått lastebil teori/praksis og glattkjøring for lastebil/buss sponset(80%) av forsvaret, og jeg har ikke bruk for lappen i tjenesten
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Skal på Hvalsmoen, ingenørvåpnet i August. Ingen flere? Har en ledig plass fra Trondheim ;p
LFSK 30. august, Luftforsvarets befalskole på Kjevik, Kristiansand. Er ikke førstegangstjeneste, men er ihvertfall første året mitt i force'n
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Opprinnelig postet av afen
Ang. den førstegangstjenesten og slikt. Er det slik at man kan ta førerkort for bil pluss at man får tatt lærlingetida si? Det hadde vært morro
Vis hele sitatet...
Hvis du kan berrefte at du skal ha en jobb som sjåfør i fremtid der du må ha klasse B sertifikat, kan du få stipend til å dekke 80% eller maks 8000,- av lappen. Så hvis du kjenner noen som eier/er leder i et sånt firma kan du få de til å skrive under på dette.
Skal prøve å få tatt læretiden min der, så jeg vet ikke om jeg har så mye valg med hvor jeg ender opp. Skal søke LB.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
selv skal jeg i 6. panserdivisjon. Men har rekrutten på sessvollmoen, og skal senere opp til Setermoen.
Opprinnelig postet av Gusto
*host*Bullshit*host*

Hvis det er en ting jeg vet, så er det at INGEN slipper unna med bare Astma/Allergi.
Vis hele sitatet...
UDYKTIG!!!! funket fint med en legeatest, bare sørg for at det ikke står direkte at det er astam/allergi, men heller en kronisk sykdom som manfisterer seg i øyne,nese,hals,hud og luftveier.
Ingen som skal eller har noe erfaring med Garnisonen i Sør-Varanger? Sku gjerne hatt noen tips om hva man kan gjøre for å få en bra tjeneste der =)
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av Bangar
Ingen som skal eller har noe erfaring med Garnisonen i Sør-Varanger? Sku gjerne hatt noen tips om hva man kan gjøre for å få en bra tjeneste der =)
Vis hele sitatet...
Hva med å bruke søkefunksjonen ?
"Utdannings- og kompentansesenter for Hærens samband, Jørstadmoen" 12. aug. Flere? Er to andre i klassen som også skal dit og koke risotto. Noen som har vært der? Skal prøve med på en liten utsettelse, men jeg er jo ikke akkurat kjent for å lykkes med alt, så det blir vel 12 måneder med skopussing og potetskrelling.
Fikk også tilbud om internasjonalt fredsgniss etter jul, tjenestegjøre i utlandet. Fred my arse. Vel-vel.
3-måneder er noe tull, det ville jo være idiotisk av forsvaret å bruke penger på å utdanne soldater for å ha dem i bare tre måneder
Vis hele sitatet...
tja. Ideen er ikke så dødfødt som den virker ved første øyekast. Man klarer enkelt og greit å lære folk grunnleggende soldatferdigheter på 3 måneder. Har snakket med fyren som står bak dette forslaget faktisk, og det virker mye mer genialt enn dere tror. Ideen er som følger:

ALLE (ikke 50% som nå) blir kallt inn til 3mnd grunnleggende soldatutddanning. Siden perioden er så kort kan dette tas i løpet av en sommerferie. For de som ikke er interesserte i å bruke et (eller flere år) i Forsvaret dimmiteres man etter denne perioden og har således unngått å "kaste vekk" et år av livet. De som derimot trives og kan tenke seg en karriere videre tilbys 9 måneder videre opplæring, som selvfølgelig innebærer bedre vilkår enn det dagens vernepliktige blir tilbudt (selv om lønna øker til hele 111,- dagen fra 0107).

Konsekvenser av dette er at vi får en slags elite-hær, samtidig som verneplikten beholdes og sannsynligvis vil vi få en større mobiliseringshær (siden alle, ikke 50% kalles inn til grunn-utdanning). I tillegg vil dette virke statushevende fordi soldatene vil være soldater! Ikke kopimaskinførere, gressklipperassistenter osv.

Bakdelen med det hele er selvfølgelig kostnadene. Vernepliktige i støttefunksjoner er langt billigere enn å tilsette sivile.
Skal inn i befalsskolen for sjøforsvaret i horten. Noen andre som også skal dit?
Opprinnelig postet av Mr-ISO
magstr: Jeg har Astma/Allergi og slapp glatt unna
Vis hele sitatet...
Jeg har også astma, men ble erklært tjenestedyktig.
Samma faen, tar siviltjeneste uansett.
Opprinnelig postet av helgefar
Jeg har også astma, men ble erklært tjenestedyktig.
Samma faen, tar siviltjeneste uansett.
Vis hele sitatet...
Merklig. Jeg har også astma, men ble tjenesteudyktig. Legen bare kikka litt på legeattesten min satte udyktig med en gang.
Det varierer kraftig fra lege til lege, har kompiser som bare har sagt at de "ser litt dårlig" og "har litt problem med ryggen" og slapp unna alt. Selv hadde jeg med kopi av hele journalen min fra sykehuset, men sesjonslegen jeg hadde va ei hællvettes fetta, og mente jeg godt kunne kaste bort et år på en "lettere tjeneste". Vits.
22. september madlamoen i marinen er nok min skjebne.
Var visst ikke alene om dette ser jeg. Totto har lidd samme skjebne. Blir sikkert livat det ja.