Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 5027
Men nå snakket vi jo om asfalt, for det var jo der du hadde 100% kontroll på sykkelen som du sa selv.
Man er jo idiot hvis man sykler med en sånn sykkel i terrenget, for rammene er ofte laget av karbon og knekker sammen hvis den får slag på seg, og felgene er ikke laget for det og kommer mest sannsynelig til å bli bøyd og bulket.

Hvis du vil krangle mer får vi ta det via PM, men jeg har stort sett sagt mitt i denne saken, og synes det begynner å bli latterlig hvordan denne tråden har blitt.

Kort oppsummering:
Hjelm er ikke teit, det kan redde livet ditt.
Heisann!

Hjelm er tøfft om du liker å sykle. Det er som å bruke shorts på fotballbanen. Jeg sykler en god del, og hjelmen ER en viktig del av "uniformen". Du burde stole på din bedre halvdel og bruk hjelmen, det er bedre å se proff ut enn å se "kul" ut. Det ER kult å se proff ut, og da er hjelmen et MUST! Du vi til slutt sjønne dette da du tryner i 60km/t i en våt nedoverbakke. Da er du glad for at du stolte på din bedre halvdel og tok på deg hjelmen. Om du da ville se kul ut, er det ikke sikkert du vil få mulighet til å sykle igjen.

Sikkerheten først. Husk å drikke og spise nok når du trener da
Oppstår da fort både sand/grus og steiner på asfalt da? Som et 1cm breie dekk ofte ikke klarer så pent?
Det er ofte også en god del helle-veier i byene, som 1 cm breie dekk ikke på noen måter takler pent (Se eksempel ifra TdF, der de titt og ofte går på trynet når de sykler på helleveier i 40-60 km/t) Eller når de kommer ut på grus i veien... da er det fint mange som tryner...
Hadde dekket vært 1 cm breiere, så hadde de overlevd relativt fint.. Og hadde farten vært redusert til 15-20 km/t, så hadde ca ingen gått på tryne der...

Skal man sykle i over 40 km/t i områder der man fort kan støte på heller, grus, småstein o.l, så er på mange måter hjelm å anbefale.
Skal man ta seg en søndagstur i 15-20 km/t, og man faktisk har syklet før, så trenger man igrunn ikke på noen måter hjelm...
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av ZyPreXa Vis innlegg
I Bergen er får du bot for å sykle langs vei uten hjelm og lys. Jeg har ikke hørt om at noen faktisk har fått bot, men bare så du er opplyst om det.
Jeg sykler stort sett aldri uten hjelm, for jeg hvordan bilistene syns om syklister langs vei. De tar sjelden hensyn.
I tillegg er jeg en hykler som hater at bilistene ikke bryr seg om at du sykler langs vei, i tillegg til å hate de jævla syklistene som absolutt skal sykle langs veien når jeg kjører bil.

Du kan jo si det fint at om han skulle være ute for et uhell, så kan hjelmen være tingen mellom å overleve eller bli grønnsak.
Du finner faktisk noen hjelmer som ser ok ut på hode om du går opp litt i pris på en sykkelbutikk.
Vis hele sitatet...
Det mest irriterende jeg vet, er når syklister på død å liv skal syke midt i veien i 60 sonen, når det er ett stort og flott fortau rett ved siden av, blir så inni helvette provosert. Lager store køer, og farlige situasjoner.
Sist endret av djxfade; 19. juli 2009 kl. 15:04.
Sykkelhjelm vil også hjelpe hvis hodet ditt møter panseret til en aggresiv billist som djxfade, folk som det gir meg mer enn nok grunn til at jeg aldri sykler uten hjelm.
<offtopic>
Sånne holdninger er farlige, la syklistene sykle i veien og unngå at dem kjører på fotgjengere på fortauet. Når jeg kjører bil selv så kjører jeg bak syklister uansett om dem ligger midt i veien eller langs kanten, av den enkle grunn av at de som ligger langs kanten av veien kan havne i farlige situasjoner om to biler passerer hverandre samtidig som syklisten.

Ta deg god tid som billist, og vent på forsvarlige tidspunkt å passere syklister. Det verste jeg ser er billister som passerer "midt i veien" syklister i en sving uten sikt, slike skulle blitt fratatt lappen på stedet.

Husk å se i speilet og bruk blinklys når du skal forbi syklisten, i tilfelle det er en skikkelig hissigpropp som ligger på siden din idet du skal passere syklisten.

Beklager å ta det i denne tråden da det allerede er en tråd om syklister i trafikken. (videre diskusjon her)

TIPS:
for de med digre hoder anbefaler jeg "BELL triton", den koster ca 600kr og passer for de med størrelse 58-65.
Jeg sleit veldig med å finne hjelm som passet da jeg har str. 64 før jeg fant denne på XXL sport.
Sitat av Slapshox Vis innlegg
Har ikke brukt hjelm siden fjerde klasse og kommer aldri til å gjøre det igjen, men det innebærer også at jeg ikke utsetter meg for livsfarlige situasjoner. Er det dårlig sikt, mye trafikk eller glatt føre...ja, da sykler jeg ikke som en idiot heller... Hvis du er noe av en idrettsmann, kjenner du dine egne begrensninger godt nok til å gjøre hjelmen helt overflødig.
Vis hele sitatet...

Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
For min del er hjelmen en overflødig. Vist man sykler i sånn passe fart og ser hvor man sykler og for all del ikke sykler på motorveiene på langs som to 7-åringer som er drittkule så går det for det meste bra. Lever fortsatt godt selv om det er over snart 10 år siden jeg sluttet og bruke hjelm.
Vis hele sitatet...
Dette er det mest naive argumentet jeg har hørt. Hvorfor ta noen sjanser? Det er selvsagt fritt frem, men vær for guds skyld klar over risikoen og ikke unnskyld seg med at det _aldri_ vil skje noe.

Men bruker hjelm like mye for å beskytte seg MOT andre. Bilister, syklister, fotgjengere, _barnevogner_, det er så mange faktorer en selv ikke kan kontrollere. Det er fritt fram å bruke hjelm eller ikke, men det er ikke veldig reflektert å avfeie hjelmen. Alle sykler forskjellig, men sykler man på bilvei/ i noen lunde hastighet mener jeg at hjelm er absolutt nødvendig, rett og slett fordi det er tullete bilister der ute som tar sjanser du ikke kan kontrollere.

Hvis du er noe til en idrettsmann er du smart nok til å vite at hjelmen aldri blir øverflødig.

Off topic:
Sitat av djxfade Vis innlegg
Det mest irriterende jeg vet, er når syklister på død å liv skal syke midt i veien i 60 sonen, når det er ett stort og flott fortau rett ved siden av, blir så inni helvette provosert. Lager store køer, og farlige situasjoner.
Vis hele sitatet...
Nå er det også slik at veistandarden er betraktelig bedre enn fortauet, fordi det er inn- og utkjørsler (og der viser bilister ingen nåde), humper og ujevnheter, pluss forbipasserende i alle mulige former. Skal man holde en viss hastighet er veien en absolutt nødvendighet om det ikke er sykkelfelt.

Selv sykler jeg ofte på fortau om det er stille ute, eller om det er korte turer. Men skal jeg sykle noen mil er det både skadelig for dekkene/felgene med alle hullene i fortauene, samtidig som jeg utgjør en risiko for de jeg sykler forbi. Sykler jeg på vei er det jeg som tar støyten, ikke de jeg måtte treffe.
Sist endret av Keyser Söze; 19. juli 2009 kl. 18:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
har knust 3 hjelmer i mitt liv.
2 av gangene er det stor sannsynlighet for at jeg ikke hadde sittet her vist jeg ikke hadde hatt hjelm på.
hjelm er en nødvendighet. er ikke alt man kan styre selv. noen ganger koliderer andre med deg.....
Det er da ikke noe vits å krangle om at det er lurt å bruke hjelm, idiotene som lar den ligge tar Darwin hånd om en eller annen gang uansett.
Brannvarslere er også ukult, hvem har vell tenkt å brenne ned huset sitt?
Alle har vell full kontroll over bruk av lighter.

Bruk hjelm, dine sykkelferdigheter er ikke eneste faktoren som avgjør om du havner i en ulykke.
jeg har ALDRI brukt hjelm trur jeg, syntes det er ubehagli og klamt driter i sveisen osv. bor langs riksvei 7 bry meg ikke om bilene syntes det bare er for ekkelt og klamt osv og bruke hjelm, tryner du ille er det bedre og dra paa legevakta og betale 400 spenn for noen sting osv en og bruke hjelm syntes jeg i verfall.
Poenget med hjelm er ikke å forhindre skrubbsår, men å forhindre at hodet ditt knuser.
Det er ikke bare å dra på legevakta med kraniebrudd.
Til de som mener de har 100% kontroll på sykkel: Dere bruker vel ikke bilbelte når dere kjører bil heller ? dere skal jo ikke kræsje eller? Hvem gidder vel å bruke penger på en sikker bil ?
Det irriterer meg at hjelm ofte blir sett på som ukult. Akkurat som fjortiss skategutta som mener de ikke trenger beskyttelse på rampen, helt til de knuser kneskåla eller kraniet og ikke får skatet på et halvt år, eller kanskje aldri igjen.

Jeg ser mange som tar på seg sykkelhjelmen både på seg selv og sine barn som om det var en kippa! Hjelmen skal sitte et sted mellom midt på panna og rett over øyenbrynene og ikke et sted rett over hårlinja! Man skulle tro folk skjønte at hodet knekker like godt fremme som bak. Å ha hjelmen der den skal være og ikke balansert på issen gjør også at du unngår mindre skader om du skulle tryne.
Jeg har aldri brukt hjelm, men jeg blir pappa i januar, og hjelm er nå innkjøpt. Både for å være godt forbilde og for at ungen skal ha mindre sjangs for at pappa blir grønnsak fordi han eventuellt tryna på sykkelen.
Sitat av GothQueen Vis innlegg

Jeg ser mange som tar på seg sykkelhjelmen både på seg selv og sine barn som om det var en kippa! Hjelmen skal sitte et sted mellom midt på panna og rett over øyenbrynene og ikke et sted rett over hårlinja!
Vis hele sitatet...
Dette er også ett veldig viktig poeng, i tillegg bør hjelmen sitte så godt plassert på hodet at man ikke kan gjøre den berømte bevegelsen "facepalm" mot hjelmen og treffe panna.

Med andre ord bør den ikke skli av hvis ansiktet ditt treffer asfalten.
Jeg sitter bare her og måper, etter det gang på gang triller inn LATTERLIGE unnskyldninger for hvorfor man ikke skal bruke hjelm. Til de som mener at dem ikke trenger hjelm fordi dem aldri kommer til å være innblandet i noen ulykke; på hvilken planet ble dere oppdratt til å bli bedrevitere?
For det første, så er det ikke bestandig dere selv er den som skaper ulykken. Den kan skje når dere triller sykkelen over et gangfelt, når et barn sparker en ball i hjulet ditt så du ramler uti veien, når det er blitt sølt en oljeflekk i en sving som er vanskelig å se (eller bittelitt sand på våt asfalt), når en bilist kjører ut av veien eller når du punkterer i høy fart. Man må da være vannvittig lite lur når man ikke greier å forstå at man ikke selv kan bestemme om man kommer til å være innblandet i en ulykke eller ikke?

Er dette en del av evolusjonsteorien, survival of the fittest? De som er dumme nok til å ikke bruke hjelm er ikke smarte nok til å ta vare på for menneskeheten uansett.

Selvom sjangsen er 0.1% for at du kan bli innblandet og skadet i en ulykke, er ikke det en veldig stor sjangse å ta, når det er den eneste sjangsen du har? Tenk på moren din som må kjøre deg rundt i rullestol, faren din som må bytte kateteret ditt, eller broren din som legger blomster på grava di fordi du hadde 5.klasse-holdninger ang. hjelmbruk. Er det mulig? Hvor gamle er dere? Jeg vil ha svar fra alle som svarte at hjelm er unødvendig!

Mennesker som ikke bruker hjelm eller bilbelte har misforstått