Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 27688
Dette har ikke så veldig mye med
høflighet å gjøre, men
jeg synes det er veldig irriterende å lese poster hvor posterne bruker enter i
hue og ræva uten noen
som
helst form for logikk,
som jeg nå gjør i denne
posten.
Ein kjem so mykje lenger med å vera snill og grei, enn viss ein er nedlatande og respektlaus
Sitat av DryYouTear
Dette har ikke så veldig mye med
høflighet å gjøre, men
jeg synes det er veldig irriterende å lese poster hvor posterne bruker enter i
hue og ræva uten noen
som
helst form for logikk,
som jeg nå gjør i denne
posten.
Vis hele sitatet...
Hva i helvette har det med saken å gjøre og hvor i helvette har det vært et tilfelle?

Dessuten er det ikke særlig irriterende Synes det er mye mer irriterende med folk som rakker ned på andre fordi de har "mye mer erfaring" enn andre. Det eneste som er irriterende er folk som bruker søplenorsk eller sms-språk som det også kalles, men jeg orker ikke rakke ned på det med mindre det er ekstremt noe jeg må si meg skyldig i.

Les skikk og bruk.
Scr0tum: Du synes ikke det er litt irriterende med folk som bruker ordet "irriterende" i hver setning da?
ps: Sorry, måtte frem...


Kunne uansett ikke ikke vært mer enig i trådstarter, trenger ikke se langt før du finner de en post ala "kan du ikke bruke den jævla søkefunksjonen, idiot...". Har ikke orket å ta det opp før nå, men godt noen gjør det.
Sitat av Dably II
Greit at det blir irriterende å hjelpe en som ikke er interessert i å lære, men få et produkt i fanget. Men å be en som faktisk prøver, om å dra til helvete og bli der, fordi han ikke får det til, selv etter et vagt hint eller to, DET er drøyt.
Vis hele sitatet...
Det finnes de som bare holder på å be om hjelp, men viser at de ikke har planer om å lære, bare å få hjelp av andre. (Finnes masse eksempler, men skal ikke henge ut folk.)
Sitat av Dably II
Sånn bortsett fra den konstante redselen for slakt og sletting dersom jeg stiller et PHP-spørsmål etter å ha googlet og lest i lengre tid, så har jeg ikke sett noen sinnsyk flaming her inne. Så det er ikke det jeg mener. Vidarlo; det jeg reagerer på er at du mener det faktisk er saklig, og helt på det rene, å be en annen dra til HELVETE fordi han ikke evner å lære. Selv om vedkommende ikke nødvendigvis mener noe vondt med det. Hva med å si; "Sorry m8, du er et håpløst tilfelle. Vil du lære dette leser du mer selv. Punktum finale." Istedetfor "Dra til helvete og bli der, n00b. Du er evneveik og ubrukelig."
Vis hele sitatet...
Han overdrev nok en del når han skrev "Dra til helvete".
I et (hypotetisk) tilfelle der du for eksempel holder på med en hjemmeside i php, og har lært deg php (siden det faktisk er et prosjekt og du bør ha lært deg php selv), og søkt på google etter en bestemt funksjon uten resultat er det helt ok og spørre, du kan kanskje også skrive at du har søkt på google for å slippe at folk spør etterpå.

Det han mener er tilfeller der en kanskje har et større prosjekt, og poster spørsmål etter spørsmål fordi han ikke gidder å lære det selv (og bare ignorerer poster som ber han om å gjøre det), i sånne tilfeller burde de heller betale en som kan det for å gjøre det for dem.
Sist endret av TanteSpiker; 5. desember 2007 kl. 10:55.
Sitat av Scr0tum
Hva i helvette har det med saken å gjøre og hvor i helvette har det vært et tilfelle?

Dessuten er det ikke særlig irriterende Synes det er mye mer irriterende med folk som rakker ned på andre fordi de har "mye mer erfaring" enn andre. Det eneste som er irriterende er folk som bruker søplenorsk eller sms-språk som det også kalles, men jeg orker ikke rakke ned på det med mindre det er ekstremt noe jeg må si meg skyldig i.

Les skikk og bruk.
Vis hele sitatet...
Du blir kanskje overrasket (les: irritert :P) av dette, men det er minst et par gjengangere på dette forumet som bruker den stilen. Er enig i det du sier. Det er greit med feil, men når man går inn for å få mest mulig skrivefeil og å kutte flest mulig vokaler, bør andre postere få lov til å kuke litt. :P

Oops, jeg mener:

U blr knsje lit ovrrskt av dte...............?!?!?!?!?!??!?!?!!?!? mn dt r mnst 1 pr JeNGngre pÅ dtE fruMT sm brkr dn stlen!?!?!?!?!?!?!??!?!?!?!?!?!?!?. r EnIg I dt U sir dt R GReTT md fEIL mn nr man gr in 4 Å få mst mlig skrfeil å å ktte flst mulg vklr br AnDr pOsTr få lov til Å kkE litt!?!?!!?!!!!!!!!!!....................................... ...... :P:P:P:P:P::::PP:P:P OP
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av DryYouTear
Er enig i det du sier. Det er greit med feil, men når man går inn for å få mest mulig skrivefeil og å kutte flest mulig vokaler, bør andre postere få lov til å kuke litt. :P
Vis hele sitatet...
Andre brukere får lov til å bruke regelbrudd-knappen. Ved å "kuke" begår de selv et regelbrudd.
Er enig i at man ikke skal være så frekk, men er også enig med vidarlo. De som er så dumme og lite opptatt av å faktisk lære og tenke litt selv, og som poster 30 poster etter noe som har blitt sagt, er litt irriterende. nFF er jo ikke et sted hvor vi blir betalt for å hjelpe, og man burde derfor kunne bruke google littegrann før man poster en post.

Det er ofte det kommer tråder som har blitt postet før. F.eks så har "hvilken gamingmus skal jeg kjøpe meg"-tråden oppstått flere ganger. Og da burde man også heller ikke svare SØK FFS OMG U FCKIN RATFUCKER, men heller hjelpe personen ved å søke. På den måten "hever" man seg over personen uansett, og "driter" ut personen som lagde posten, bare på en litt kulere måte samtidig som du har hjulpet han/henne. Hun lærte at "dæven, jeg burde kanskje ha søkt, for han der Max-Mekka, han kunne virkelig søke", men samtidig så fikk han svaret sitt. Eller hvad?
Sitat av max-mekka
På den måten "hever" man seg over personen uansett, og "driter" ut personen som lagde posten, bare på en litt kulere måte samtidig som du har hjulpet han/henne. Hun lærte at "dæven, jeg burde kanskje ha søkt, for han der Max-Mekka, han kunne virkelig søke", men samtidig så fikk han svaret sitt. Eller hvad?
Vis hele sitatet...
Det er langt fra alle som føler seg pinlig berørt over å få hjelp til å søke. Jeg tror tvert om at mange av dem som ikke gidder å søke, men som får hjelp allikevel tenker at her er det hjelp å få. "Her søker dem til og med for meg". Jeg har til og med sett folk som har skrevet i slutten av posten "orker ikke søke". Man skal ikke undervurdere latskapen.

Personlig så har jeg ikke noe i mot om folk spør spørsmål som er blitt besvart før, men disse "hvordan hacke"-trådene går meg noe jævlig på nærvene. Spesielt de 10-20 som har som første post på forumet skriver at "det funker ikke pga <sett inn lame unnskyldning her>, også er det besvart tidligere (Eller i hovedposten), bare at dem ikke gidder å lese ferdig alt.

Folk som har som spørssmål på førsteposten på forumet uten å ha gjort leksa si først (Google) plager meg også litt. Da føler jeg virkelig at folk utnytter meg, og da gidder jeg somregel ikke svare, eller så svarer jeg at dem skal google. Vi er da heller ikke n00bens slave slik det virker i noen nylinger. Nå skal jeg ikke slå alle under en kam her, og mange nylinger har en forholdsvis ydmyk tone. Det har jeg ikke noe i mot. Men nye folk som nærmest forventer at vi skal hjelpe dem med ting som er besvart tidligere (Enten på forumet eller google) irriterer meg. Hvorfor ikke da sette dem på plass med en gang? Om de får hjelp så lærer de jo ikke noe. Da funket det jo.

"Gi en mann en fisk, og han er mett en dag. Lær en mann å fiske, og han er mett resten av livet". Det er sikkert helt feil i forhold til den egentlig ordlyden, men alle vet hvilket sitat jeg prøver å sitere, og alle skjønner poenget
Høflighet? "Vel, har postet to poster jeg". Jeg bildesøkte på google som en idiot for å lete etter den teite splintvesten jeg prøver å få tak i. Så la jeg ut noe om en pc jeg prøver å skaffe meg, åja, jeg har søkt på nettet. Blei overraska over ganske mange gode svar og tilbakemeldinger.

Jeg synest nFF er et bra forum, med utroli mange kunnskapsrike folk. Synest ingen opfører seg noe særlig tullete her, men så har jeg ikke vært her noe særlig lenge heller. Men dette blir jo bare min erfaring, eller er det andre som føler det samme? Moderatorene gjør by the way en veldi bra jobb.
jeg må få presisere at det er veldig merkelig at alle er enig med trådstarter om at det er viktig at de dustene som er tastetøffinger bør holde litt igjen. Er det ingen som kjenner seg igjen? Jeg kan huske å ha opplevd denne sjargongen veldig lenge. Dette er ikke min første brukerkonto, jeg har en permban for å ha vært uhøflig mot admin da jeg var uenig en gang.

Til de som skjønner at de går under beskrivelsen i første post: greitt, la være å innrømme det, men ta det til deg?

Til de som ikke skjønner det: *vinke*
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jeg må bare få yttre min irritasjon til all den ubegrunnete rasisme bruken som er på forumet.
Spesielt med tanke på oldtimers som synest det er veldig morsomt å bruke rasistiske utsagn i diskusjoner hvor det så absolutt ikke har noe med saken å gjøre.
Jeg er ikke en forkjemper for anti-rasisme eller noe KKK. Men jeg kan ikke se grunnen til at rassistiske utsagn blir brukt i diskusjoner hvor det uansett handler om off topic.
Jeg synest dette også hører med under nff og høffelighet, og det står vel en aldri så liten notis i regelheftet om dette også.
Med 26k medlemmer på forumet er det veldig rart om det ikke er utenlandske medlemer her på forumet.
Det er forkastelig om disse personene kankje er "redd" for å yttre sin hudfarge eller fortelle om sin nasjonalitet, fordi at det går sport i å være rasistisk på forumet.
Dette er noe jeg synest er like galt som å svare en n00b frekt.

Jeg forstår at det kan være 'lol' av og til. Men hva med å spotte kristendommen eller what ever,i stedet for å publisere rasistiske utalelser på freakforum?
OM du virkelig er rasist, er det ikke mulig å bruke et annet forum for å spre hatet sitt?
Om du ikke er rasist? Hva er da poenget med å fake et hat til mot en stor folkegruppe, som vil føle seg undertrykket av det du skriver?
Dette har lite med internet å gjøre. Ingen kan si at -det er jo bare noen ord på et internet board.- Det er så mye mer enn akkuratt det. Og da spesielt i lengden.

-Edit: Nei jeg kan ikke komme med klare eksempler på dette nå, f.eks fordi jeg sletter det med en gang jeg ser det.
Sist endret av spQ; 7. desember 2007 kl. 14:11.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
ok, gammel tråd, men syns den er viktig. jeg har ikke så veldig lang bevandringstid her på forumet, men jeg har etterhvert sett meg kraftig lei på folk som enten har 50% kp eller er registrert før -03(plussminus). faktum er at nff har mange nye brukere hvert år, og jeg irriterer meg så grenseløst over beßerwißerne som kommer med spydige, sarkastiske og frekke svar. hele jævla forumet blir forpesta av at det når som helst kan komme en råtten kommentar. greit nok at folk spør om idiotiske ting, men faen heller, en kan svare normalt fordet. *steamblow*
Kan legge til at dette har kraftig forbedret seg etter denne posten og folk jobber aktivt med å opprettholde høfligheten når det blir for mye flaming i noen tråder.
Det forbedret seg såppass etter posten din? Fyfader.. /Kverulere

Jeg synes folk er relativt hjelpsomme mot noobs her, men noen diskusjoner går ofte veldig fort inn i en frekk\fiendtlig tone.
Vell, jeg må si meg enig med Vidarlo. Det er mangen ganger man svarer normalt, også får man omtrent det samme spørsmålet på nytt.
Ikke det at det er noe å irritere seg for, men mange blir fort oppgitt av slikt, og presiserer da å klemme ut et par "ubehagelige" ord mot personen, for å "understreke" at det var et idiotisk spørsmål e.l.
nikita: eksemplet på folk som sitter på sin høye hest og kjører på...
spy på med spydige og nedlatende kommentarer, skulle likt å vite hva du har i tankene.

poenget mitt er at det er irriterende å lese poster som besvares med snørrhovne kommentarer som hører hjemme hos en pubertal fjortiss som krangler med mora si.

OG; å få samme spørsmål opp igjen er irriterende, men nff er jo et forum, ikke en plass der innlegg og spørsmål skal analyseres til minste grad, bare fordi noen stakkars jævler finner sport i det.
Sist endret av borch; 29. mars 2008 kl. 02:19.
Som dere kan se er jeg i høyeste grad ny på nFF og enig i det DonTomaso(trådstarter) her påpeker om generel høflighet. Selv har ikke opplevd noen ubehagligheter her på forumet (foreløpig, men jeg har vel kun +/- 10 stakkers innlegg ), men jeg ser nok av andre som får innleggene sine slaktet rimelig fort. Dette gjelder da helt fra folk som mener en eller annen er en idiot fordi han selv ikke har klart å google seg fram til informasjonen han trengte, til folk som har behov for å holde en moralpreken ang. emnet han/hun ønsker å diskutere.

Det er sålangt disse moralpreknene som har irritert meg mest og som jeg føler har vært mest ødeleggende for mange av trådene her. Men dette henger jo absolutt sammen med høflighet. Derfor skriver jeg her et lite innlegg om mitt syn på disse moralpreknene.
(Obs! Tørr humor og sarkasme følger xD )


Etter å ha lest utallige moralprekner rundt om kring her på nFF, klarer jeg nå ikke lengre å holde kjeft! Hva er det dere tenker? Dere går inn på et emne, leser hva det omhandler og hva trådstarter lurer på/ønsker å diskutere. Så setter dere i gang med å skrive et mesterverk av en moralpreken som ikke inneholder svar på noe av det tråden handler om, tvert i mot noe vedkommende som start tråden har vudert før han/hun startet tråden. Tror dere at dere er de eneste som er utstyrt med dømmekraft?

Hvis alle hadde følt for å komme med moralprekner til enhver tid, samt andre personlige meninger som ikke er relevante for det tråden faktisk omhandler ville enhver tråd blitt ødelagt. Det finnes alltid noen som ønsker å vri og vende på det trådstarter spør om, eller ønsker at det ikke skal diskuteres i det hele tatt.

Her er noen eksempler satt litt på spissen for at dere skal se hvor dumt det blir:

[Q]Hvordan stjele en bil? [A]Du skal ikke stjele.

[Q] Hvordan lure en løgndetektor? [A] Du skal ikke si falskt vitnesbyrd mot din neste.

[Q] Jeg ønsker å kjøpe meg en bil av type Lada, noen forslag til modeller?
[A] LOL, Volvo240 er det eneste som river!

(Og ja, to av moralpreknene i eksemplet ovenfor er hentet fra De Ti Bud + ett er hentet fra RånerBibelen.)

Dersom det er noe som er over streken for hva som kan diskuteres her på nFF har vi utmerkede administratorer som enkelt og greit stenger tråden.
Nå som dette er sagt håper jeg på færre moralprekner og flere saklige svar : )

Til slutt; ironisk nok er dette en moralpreken mot moralprekner!
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Flott innlegg,Biologen, og takk for skryt.

Hvis det er noen innlegg man syntes går for mye utover emnets premisser (og her synder nok alle til tider) er det bare å rapportere innlegget ved å klikke på lenken kalt "Regelbrudd?" under innlegget.
Hvis administrasjonen er enig i at det er for langt off-topic vil det forsvinne.
Å servere moralprekner er hurtigmåten til å få en slettet post og ved for mange slettede poster her, så er det takk og farvel. Det samme gjelder linker til google (uten søk).
Jeg er ganske enig her, er ganske mye spydigheter og mye flaming (er skyldig selv). Uansett om folk søker eller ikke så går det ann å bare fortelle dem på en fin uspydig måte at de kan søke på google eller forumet. Kanskje du kan hjelpe dem litt og faktisk gi dem link på google som er linket til det temaet som de leter etter!

Jeg ser ikke helt grunnen til at folk skal gjøre ting surt for folk som spørr (selv om de kunne søkt! Se avsnittet over).

Folk lærer jo hele tiden, gi dem sjansen ti ldet med å be dem pent om å søke.

EDIT pga: skrivefeil
Sist endret av Arath.inc; 29. mars 2008 kl. 20:49.
For å gjøre en lang historie kort: Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill; og forøvrig kan man gjøre hva man vil.
Du er min venn
niigu's Avatar
Og de aller fleste tråder som blir startet på forumet er ut av personlig interesse og dermed ikke ute etter hardbarka leksikon-fakta. Dessuten har forumet blitt såpass stort at og bredt at spesielle temaer blir kanskje vanskeligere å finne. I hvert fall for nye folk. Vi må vel egentlig alle skjerpe oss på tone og måte iblant.
veldig enig med biologen over her. jeg synes dette forumet har en relativt høflig tone, og det største problemet her er folk som uttaler seg skråsikkert i saker de overhode ikke har peiling på. totalt feilaktig informasjon burde vært grunnlag for utestengning, ihvertfall når det skjer ofte.
▼ ... over et år senere ... ▼
Egentlig så burde det ikke finnes en sånn her tråd om dette vi har reglene og får følge de, eller blir vi kasta ut.
Men veldig bra tråd
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Egentlig så burde det ikke finnes en sånn her tråd om dette vi har reglene og får følge de, eller blir vi kasta ut.
Men veldig bra tråd
Vis hele sitatet...
Er jo alltid kjekt med en tråd som tar opp temaet.
Som en liten huskelapp blant dumme tråder og poster.
Sitat av OoM Vis innlegg
Er jo alltid kjekt med en tråd som tar opp temaet.
Som en liten huskelapp blant dumme tråder og poster.
Vis hele sitatet...
Jaja, sier ikke at det er en dårlig tråd, det er en utmerkt tråd, men som egentlig ikke behøves fordi vi har reglene, og ingen her på forumet er så dumme så de ikke vet hvordan de skal være mot andre.
Sist endret av FaLcOn; 15. april 2009 kl. 15:46.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Jaja, sier ikke at det er en dårlig tråd, det er en utmerkt tråd, men som egentlig ikke behøves fordi vi har reglene, og ingen her på forumet er så dumme så de ikke vet hvordan de skal være mot andre.
Vis hele sitatet...
Så lenge det er et relevant problem, så behøves den vel? Da gjør jo reglene tydligvis ikke jobben sin godt nok.
Sitat av Bonggass Vis innlegg
Så lenge det er et relevant problem, så behøves den vel? Da gjør jo reglene tydligvis ikke jobben sin godt nok.
Vis hele sitatet...
Da har admin rett til å kaste de ut av forumet, eller kanskje gi de en advarsel først, det er ikke værre enn det
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Da har admin rett til å kaste de ut av forumet, eller kanskje gi de en advarsel først, det er ikke værre enn det
Vis hele sitatet...
Innrømmer nok selv at jeg flere ganger har vært litt kvass mot noen brukere.
Om det skjer, pleier det ofte være et spørsmål som har kommet utallige ganger før, og er like opplagt.

Så, at denne tråden kan være med på å minne folk som meg på at man ikke skal være kvass, er vel bra. Mye hyggeligere å lese denne posten, en å få en 2 ukers ferie fra nFF.
Er vel bedre å prøve å endre holdningene til folk (til en viss grad) enn å automatisk kicke de fra forumet vel
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Da har admin rett til å kaste de ut av forumet, eller kanskje gi de en advarsel først, det er ikke værre enn det
Vis hele sitatet...
men litt av poenget med tråden her var vel at admin skulle få litt mindre å tenke på.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Bonggass Vis innlegg
Er vel bedre å prøve å endre holdningene til folk (til en viss grad) enn å automatisk kicke de fra forumet vel
Vis hele sitatet...
Endre folk sine holdninger over internett ?

virker dødfødt spør du meg ....
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så lenge det forblir akseptabelt å være kontroversiell... Mange ganger jeg har sett tråder og poster bli sletta uten noen bedre, hypotetisk, begrunnelse enn "Hvem tror du at du er?". Da snakker jeg ikke om hets, men synsing uten kilder og nysgjerrig arroganse. Ytringsfrihet er en rett alle andre steder, så jeg synes det blir for dumt om moderatorer skal få et så eiendommelig forhold til forumet sitt at følelsene tar overhånd. Vel, de får jo bare holde på som de vil, men jeg klarer ikke annet enn å stusse over dette stive regelverket. Rettskriving? På et forum for freaker, med tråder som "Hvilken pille har jeg spist?" og "Norges ecstacy-marked"? Den blir litt tynn.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Så lenge det forblir akseptabelt å være kontroversiell... Mange ganger jeg har sett tråder og poster bli sletta uten noen bedre, hypotetisk, begrunnelse enn "Hvem tror du at du er?". Da snakker jeg ikke om hets, men synsing uten kilder og nysgjerrig arroganse. Ytringsfrihet er en rett alle andre steder, så jeg synes det blir for dumt om moderatorer skal få et så eiendommelig forhold til forumet sitt at følelsene tar overhånd. Vel, de får jo bare holde på som de vil, men jeg klarer ikke annet enn å stusse over dette stive regelverket. Rettskriving? På et forum for freaker, med tråder som "Hvilken pille har jeg spist?" og "Norges ecstacy-marked"? Den blir litt tynn.
Vis hele sitatet...
Dette er diskutert opp og i mente mange ganger tidligere. Vi blir som regel enige om at grunnen til at forumet finnes er at det er streng moderering, at man ikke aksepterer folk som ikke gidder å skrive så korrekt som mulig og man ikke godtar folk som like godt kunne ha oppretta en chat eller en blogg.

De som ikke liker det kan gå et annet sted å leke.
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Ytringsfrihet er en rett alle andre steder
Vis hele sitatet...
Hvilken verden lever du i? Det kan ihvertfall ikke være den samme som oss andre, for i denne virkeligheten er det ingen rettighet å skrive hva man vil på andre menneskers private nettsteder.

For øvrig så skjønner jeg ikke hva som er så vanskelig å forstå. Ja forumet tillater spørsmål om piller og rusmidler, men det stilles allikevel et visst krav til kvaliteten på teksten. Freakforum er ikke synonymt med søppelforum. I tillegg er det en rekke emner som ikke er ønsket, fordi forumet skal ha en viss profil, og ikke ende opp som et hvilket som helst annet forum. Hva er det som er så vanskelig å begripe med dette?
Sist endret av mentalmelt; 9. november 2011 kl. 21:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Så lenge det forblir akseptabelt å være kontroversiell...
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge du begrunner meiningane dine, og ikkje skriv reint søppel.
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Ytringsfrihet er en rett alle andre steder, så jeg synes det blir for dumt om moderatorer skal få et så eiendommelig forhold til forumet sitt at følelsene tar overhånd.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje. Ytringsfridom vil sei at du ikkje kan straffast for ytringer (og ytringsfridomen er ikkje absolutt heller). Det vil ikkje sei at nokon har plikt til å lytte, eller gi deg plass til meiningane.
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Rettskriving? På et forum for freaker, med tråder som "Hvilken pille har jeg spist?" og "Norges ecstacy-marked"? Den blir litt tynn.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo ein liten fordel at det er råd å lese det som blir skrive. Om du er ueinig i reglane står du fritt til å ikkje nytte nFF.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Så lenge det forblir akseptabelt å være kontroversiell... Mange ganger jeg har sett tråder og poster bli sletta uten noen bedre, hypotetisk, begrunnelse enn "Hvem tror du at du er?". Da snakker jeg ikke om hets, men synsing uten kilder og nysgjerrig arroganse. Ytringsfrihet er en rett alle andre steder, så jeg synes det blir for dumt om moderatorer skal få et så eiendommelig forhold til forumet sitt at følelsene tar overhånd. Vel, de får jo bare holde på som de vil, men jeg klarer ikke annet enn å stusse over dette stive regelverket. Rettskriving? På et forum for freaker, med tråder som "Hvilken pille har jeg spist?" og "Norges ecstacy-marked"? Den blir litt tynn.
Vis hele sitatet...
Det er merkelig at ikke flere forstår dette: det er ikke noe som heter "ytringsfrihet" på privateide nettsamfunn og liknende. Glem det. Hvis eieren av et nettsted bestemmer seg for at du ikke skal få tilgang eller at innholdet du kommer med ikke er ønsket, vil du rett og slett bli nødt til å takle det.
Synd, men sant! Så er det opp til eieren å veie hvorvidt restriksjonene de nedlegger er lønnsomme i forhold til hvor mange som da gidder å benytte forumet.

Sånn er det bare
Sist endret av Wolfe707; 10. november 2011 kl. 16:45. Grunn: Tilleggssetning
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Synd, men sant! Så er det opp til eieren å veie hvorvidt restriksjonene de nedlegger er lønnsomme i forhold til hvor mange som da gidder å benytte forumet.

Sånn er det bare
Vis hele sitatet...
Vi klarer oss helt fint i det departementet.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Synd, men sant! Så er det opp til eieren å veie hvorvidt restriksjonene de nedlegger er lønnsomme i forhold til hvor mange som da gidder å benytte forumet.

Sånn er det bare
Vis hele sitatet...
Er det ikke nok folk på forumet allerede da?
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Synd, men sant! Så er det opp til eieren å veie hvorvidt restriksjonene de nedlegger er lønnsomme i forhold til hvor mange som da gidder å benytte forumet.
Vis hele sitatet...
Når medlemsmasse og aktive brukere stiger jevnt og trutt, ville jeg tolke det som om at den generelle bruker ikke ser et problem i de strikse reglene som brukes her. Så har man ytterpunktene, de som vil forsvare regelverket og aldri bøye på det, ikke det aller minste og de som mener at reglene er ulovlig og at det ikke skal legges bånd på deres personlige frihet.

Nå, det er ikke mange store nettsamfunn/fora i norge, og alle har regler av forskjellig slag. Bryter man med de respektive reglene, så blir man "straffet" for det. Hvis dere vil ha ett nettsamfunn som er slik dere vil ha det, så får dere lage ett da*.

Lønnsomheten vil jeg si at sikkert peker i rktig rettning, nFF reklamerer ikke for kundemasse, det kommer strømmende til av seg selv. Da gjenstår hosting og hvor mye tid man velger å gi av seg selv, og siden foumet er forholdsvis reklamefritt kan det ikke være noen store problemer der for ledelse.




(* jeg gidder ikke engang å sette penger på at det innen de første hundre medlemmene må komme regler og skikk og bruk og avstraffelse av de som bryter disse, samfunn impliserer regler)
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Moderatorene gjør, som vanlig, en kjempejobb i å fjerne det aller aller meste, men for å gjøre deres jobb så liten som mulig synes jeg man kan diskutere noen "kjøreregler".
Vis hele sitatet...
Problemet med moderatorene er at de som regel ser ut til å bare slette ting og så blir det borte. Så ingen aner hva som har skjedd.

Eventuelt så bare stenger de folk ute uten noen form for advarsel eller noe som helst.

Det hadde vært bedre om overtramp ble redigert, og man eventuelt fikk en privat melding så man vet hva man har å forholde seg til.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Problemet med moderatorene er at de som regel ser ut til å bare slette ting og så blir det borte. Så ingen aner hva som har skjedd.

Eventuelt så bare stenger de folk ute uten noen form for advarsel eller noe som helst.

Det hadde vært bedre om overtramp ble redigert, og man eventuelt fikk en privat melding så man vet hva man har å forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Sier du at du har blitt sperret ute flere ganger selv ?

Hvis ikke så vet jo ikke du noe om de bakenforliggende forholdene hvis du ikke overvåker alle brukerne 24\7.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av T.J Vis innlegg
Endre folk sine holdninger over internett ?

virker dødfødt spør du meg ....
Vis hele sitatet...
Innlegg i nFF-takknemlighetstråder sier annet. Og hvorfor virker det dødfødt fordi det er over Internett? Det er da en kommunikasjonskanal mellom mennesker.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Problemet med moderatorene er at de som regel ser ut til å bare slette ting og så blir det borte. Så ingen aner hva som har skjedd.
Vis hele sitatet...
Det som har skjedd er at en moderator, crewmedlem eller administrator har slettet innlegget i tråd med reglene.
Eventuelt så bare stenger de folk ute uten noen form for advarsel eller noe som helst.
Vis hele sitatet...
Ved registrering gis det advarsel om at nFF «har en streng linje i forhold til regelbrudd», og mulige konsekvenser ved regelbrudd.
Det hadde vært bedre om overtramp ble redigert, og man eventuelt fikk en privat melding så man vet hva man har å forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Bedre, men ikke mulig. For det første vil dette kunne endre innlegget såpass at det ikke lengre stemmer med hva brukeren mente (jeg har mange ganger sett på diskusjon.no à la «innlegg slettet, da det ikke lenger stemmer overens med hva jeg skrev, fordi mod redigerte det»).

Og for det andre er det tidsmangel. Det slettes veldig mange innlegg hver dag, og om man skulle begynt å skrive begrunnelse for hver, ville administrasjonen fått tid til lite annet. For ikke å snakke om å vurdere å redigere dem.

Jeg har slått meg til ro med at det av og til slettes innlegg som kanskje kunne forblitt stående, men at dette er mer enn verdt det med den høye SNR-en vi har på nFF.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Eventuelt så bare stenger de folk ute uten noen form for advarsel eller noe som helst.
Vis hele sitatet...
For det første er det hyperskjeldent vi utestenger folk permanent første gang dei blir utestengt - i så fall er det fordi dei etterspør narkotika på nFF, eller spammer fra første innlegg. I andre tilfeller får dei gjentatte, begrunna bans over kortere eller lengre tidsrom som advarsel. Så vi gir definitivt advarsler, og så beskrivande bangrunner som mulig.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det hadde vært bedre om overtramp ble redigert, og man eventuelt fikk en privat melding så man vet hva man har å forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Det har vi ikkje ønske om å bruke tid på. 99.5% av regelbrota er fullstendig openbare.
Sitat av nso Vis innlegg
Vi klarer oss helt fint i det departementet.
Vis hele sitatet...
Sa heller ikke noe annet Selv om noen av oss kan være litt eller veldig uenige med mods til tider, så endrer ikke det på faktumet at dette er noe mods må ta stilling til, ikke hvert enkelt medlem.

Sitat av evvedevve Vis innlegg
Er det ikke nok folk på forumet allerede da?
Vis hele sitatet...
Joda, så vidt jeg vet er det vel over 50 000 registrerte medlemmer...? Mente ikke at jeg ønsker flere medlemmer, jeg synes Freak er stabilt på det området, det var bare en påpekelse av at dette med hvor strenge mods skal være er noe bare mods må ta stilling til, ikke hvert enkelt medlem.

Selv om det sikkert er kjipt å måtte "bite i det sure eplet" iblant, bestemmer ikke hver og en av oss hva som skal være lov her. Vi innfinner oss etter de reglene som er gjeldende.

Er litt som å komme inn i huset til noen andre. Kanskje synes du fargen på veggene er jævlig slitsom for øynene, og du kan si fra om dette, men det er jo de som eier huset som bestemmer hvordan det skal se ut
Sist endret av Wolfe707; 11. november 2011 kl. 09:23. Grunn: liten setningsendring
Regner med at admin. klarer å skille dyslektikere fra slappfisker når det kommer til rettskrivning.
Hadde vært utrolig kjedelig om mennesker med skrivevansker hadde blitt utestengt utelukkende pga det, men som sagt, regner med det ikke er tilfelle.
Sitat av Palarie Vis innlegg
Regner med at admin. klarer å skille dyslektikere fra slappfisker når det kommer til rettskrivning.
Vis hele sitatet...
Dyslektikere som ikke ser gjennom teksten sin et par ganger, og/eller bruker stavekontrollen i nettleseren er da slappfisker de også. Dysleksi er selvfølgelig ikke noe kult å ha, men det er heller ikke et problem folk bør skyve foran seg og bruke som frikort for å skrive uforståelig hele livet.
Dyslektikere som ikke ser gjennom teksten sin et par ganger
Vis hele sitatet...
Hmm, virker som du kanskje ikke har forståelse for hvordan dysleksi fungerer.

, og/eller bruker stavekontrollen i nettleseren er da slappfisker de også. Dysleksi er selvfølgelig ikke noe kult å ha, men det er heller ikke et problem folk bør skyve foran seg og bruke som frikort for å skrive uforståelig hele livet.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg enig i, men har man heftig dysleksi så kan det likevel forekomme en del glipp.
Slik jeg forstår det stokker bokstavene seg om for en med dysleksi, så ser ikke hvordan man skal klare å memorisere ord noe særlig. Stavekontroll kan hjelpe mye, men å dobbeltsjekke hvert eneste ord i f.eks. en forholdsvis lang tekst tror jeg kan bli utrolig slitsomt.

LITT tålmodighet kan man vel ha med små skrivefeil, men the again, så har admin. gjerne det, håper jeg.