Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2880
Hei

Eg har den store gleda av å gå på NTNU, og datateknikk. Her er det sjølvklart flest menn/guttar, og det er sjølvklart litt dumt (bidrar der eg ja). Difor har nokre jenter (visstnok ein mann og ei dame) starta "Jenter og data". Dette skal vere ein slags motivasjonsfaktor for jenter, slik at det skal verte fleire jenter innanfor data (noko som er ein god idé).

Det som diverre er litt rart, det er at dei då får veldig mange fordelar. Hadde det vore litt her og der, så hadde det vore greitt. Men her får 6 jenter på data, av 100 studentar, veldig store fordelar. For all del, gje dei kjønnspoeng, og gjer noko sosialt for dei, men er det heilt rett at dei skal få 1,8 millionar kroner kvart år å smøre jentena for? Er den utdanna kvinna så viktig at dei skal få nesten to millionar kroner å spise for i året (nei, det er sjølvklart ikkje berre spising, men det virkar sånn for oss andre)?

For all del, mange jenter inn i databransjen, og dersom det er mat som er det som skal til, så får dei heller få det. Eg tykkjer diverre det er leit at det er ein sånn motivasjonsfaktor som skal til, sidan det heller burde vere interressa for data som dreiv dei. Kanskje det er det, og kanskje ikkje?
Jeg er litt enig, men du gir for lite info om hva pengene faktisk brukes til til at jeg kan ta et informert standpunkt. Det sagt er det nok av jenter i spillbransjen
Lurer på hva som hadde skjedd hvis de gjorde det samme for å få gutter inn i feks sykepleierutdanningen. Hadde nok blitt ropt "diskrimering" med en gang. Jeg er absolutt ikke i mot å få flere jenter inn i datautdanning, men man må være forsiktig med virkemidlene.
Sitat av pete^
Lurer på hva som hadde skjedd hvis de gjorde det samme for å få gutter inn i feks sykepleierutdanningen. Hadde nok blitt ropt "diskrimering" med en gang. Jeg er absolutt ikke i mot å få flere jenter inn i datautdanning, men man må være forsiktig med virkemidlene.
Vis hele sitatet...
Hadde det?
Sitat av commie
Hadde det?
Vis hele sitatet...
Det vil jeg anta, ja.
Kommer da helt ann på, gutter og jener har helt forskjellige interresser så synes ikke dette er så merkelig. At gutter er mer inn for data, bruker mer tid på data, kan mer om data har noe med at gutter velger og disponere tid til det. Siden ikke like mange jener gjør dette så er det ikke rart at ikke like mange velger å ta den rettningen.
~2 Millioner på å fore 6 jenter? Reality show incoming?
Sist endret av morten; 11. oktober 2007 kl. 14:20.
Men hvorfor er det så ille?
Fleretallet av jenter kan ikke data og begynner ikke på datalinjer, akkurat som fleretallet av gutter ikke begyner på helse og sosial.
Irriterende at jentene skal få sånne privileger, men jeg er vant til det så det overrasker egentlig ikke.
Dakar jenter.
Noen av fordelene jetene i denne gruppa får:
Egene bedriftspresentasjoner.
Gratis kurs.
Stor datasal, kun for jenter.
en del spising og drikking, gratis.

I tilleg er det jentekvotering inn på de diverse linjene..

hørte jeg noen rope diskriminering?
Det er tullete!
De kommer aldri til å gjøre en bedre jobb, men kanskje like bra.
De kommer aldri til å jobbe mer effektivt/tjene mer på dem.

Hvorfor? Greit med type 8000 gutter for får å gå helse og sosial.
Men SÅ mye? sykt.

Og jenter klager på likestilling? xD
Jeg er for all del for likestilling av bege kjønn. Men personlig syns jeg kampen om likestilling for damer/jenter har sklidd veldig godt ut. Det blir disktriminering mot menn når damene får fordeler som menn ikke får. Jeg opplevde noe lignende selv.

Jeg var nesten ferdig på VK1 IKT-drifstdag. Skolen som jeg gikk på trengte en lærling. Flere i klassen søkte, kanskje 4 stykk. En gutt fikk 1 tilbud om læreplassen, må nok si at han var ganske flink så han fortjente den. 2 tilbudet gikk til en jente som hadde ikke peiling på data. Hun var ganske pen så jeg tror det var grunnen til at hun fikk 2 tilbud. Så hadde ikke han 1 takket ja hadde henne fått lærling plassen, selvom hun var nesten helt grønn på data.

Er alltid en ting som heter å overdrive. Det er det samfunnet begynner å skli ut på med å minske diskrimineringen.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Poenget er vel gjerne også at bedriftene ønsker flere jenter i denne bransjen siden kvinner ofte har andre kvaliteter enn oss menn. Det må vel absolutt respekteres og jeg tror det er en av grunnene til at det er blitt stor fokus på å få kvinner ut i manns-dominerte yrker.
Enig med trådstarter og Arath.inc! I mine øyne blir likestillingen dratt helt ut og i den andre retningen; oss gutta får mindre goder og rettigheter enn jentene. Min søster studerer også ved NTNU - på en retning som visstnok har vært mannsdominert i alle år: Den første måneden på skolen gikk med til utflukter, bespisning, en såkalt jentedag, fester og you name it. Og ja, alt på NTNUs regning (og dernest staten).

Helt klart, jentene kan, og er ofte like flink eller flinkere enn gutter på mange områder. Det kvinnelige kjønn er jo i stand til så og si hva det enn er, men det stopper ofte ved motivasjon og tradisjoner.
Sist endret av Mister Minit; 11. oktober 2007 kl. 15:38. Grunn: La til det siste
Atte...
6 jenter med 2m?
Det blir over 27 000 i måneden per jente.
Ey! Jeg vil også begynne på datalinje! :-D
Sitat av Freako
Men hvorfor er det så ille?
Fleretallet av jenter kan ikke data og begynner ikke på datalinjer, akkurat som fleretallet av gutter ikke begyner på helse og sosial.
Irriterende at jentene skal få sånne privileger, men jeg er vant til det så det overrasker egentlig ikke.
Dakar jenter.
Vis hele sitatet...

Fy fader for noen fordommer. Jeg går selv på NITH, og det finens udugelige jenter, OG gutter. På lik linje finnes det DUGELIGE jenter, OG gutter. Slutt å far med slike idiotiske fordommer.

Vi har selv en egen sosialgruppe ved skolen, "Jenter og IT", som har som formål å samle jentene ved skolen til sosiale aktiviteter. Hvorfor? Fordi det sosiale teller faktisk ved utdanningen. Hadde man virkelig orket 3-5 år med studie i sin beste alder, hvis man ikke hadde venner man passet sammen med på skolen?

Men jeg er enig i noen andre her i tråden, hvorfor ser vi ikke lignende kontragruppe i utdanninger med sterkt overtall av jenter?
Sitat av morten
~2 Millioner på å fore 6 jenter? Reality show incoming?
Vis hele sitatet...
Hahaha... Du er så kul morten
Likestilling burde være akkurat det - likt for alle. Jenter har alltid mast om likestilling når de egentlig mener at de burde ha flere fordeler enn menn. Det er forkastelig, og derfor har jeg ikke noe til overs for feminister.
Det er fint å være prinsippfast og sånn, men det er ikke så kult å ha noe automatikk i at linjefeste == pølsefest
Me Reed-Hand: Veldig store fordeler? Hvilke veldig store fordeler får de egentlig? Nå skal det sies at jeg ikke fulgte så godt med da "jenter og data" holdte sin lille tale i forelesningen, men så vidt jeg husker var det snakk om å disponere et par datasaler og liknede. Det virka ikke som de jentene jeg studerer med ble trollbundet akkurat.

Og det er selvfølgelig aktuelt å spørre; hvor får de pengene fra? Er det NTNU, eller er det bedrifter som sponser dette? Og hvor får du tallene dine fra?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg syns det er veldig viktig å få flere kvinner inn i IT-rettede studiumer, selv om det begynner å bli ganske bra nå. Personlig misliker jeg sterkt å jobbe i grupper uten en jente / kvinne, diversity is power og så videre. Men at de skal få så forferdelig mye fordeler virker lite rettferdig og matnyttig i det lange løp - vil vi virkelig ha de som velger studium basert utelukkende på fordeler og økonomisk gevinst fremfor interesser?
Er viktig med likestilling, men tenk på alt det staten kunne ha brukt 2 mill på da, fy faen
Sitat av RipZ
Me Reed-Hand: Veldig store fordeler? Hvilke veldig store fordeler får de egentlig?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig får de store fordeler!
Med den prisen, så er jo silikon bare et steinkast unna!

*trådens mest useriøse og tørreste innlegg*
NTNU har som visjon å "være internasjonalt fremragende". Innbakt i den forskriften ligger det at de må bli flinkere til å rekruttere kvinnelige doktorgradstipendiater. Problemet er bare at rekrutteringsgrunnlaget per i dag er mildt sagt ræva på en del studier, især på gløshaugen (hvor siv.ing'ene holder hus). Derfor får en nesten daglig "kreative" forslag på hvordan få flere jenter til å velge denne typen studier (bortsett fra den vanlige om at "vi vil ha flere jenter".)

Det de ikke helt har innsett sentralt ved NTNU er at de få jentene som velger (og fullfører) realfag er særs attraktive for næringslivet, slik at når stipendiatstillinger skal deles ut, har de så og si ingen jenter å velge mellom, på utvalgte realfaglinjer.

De kan velge å øremerke stillinger, starte jentedager, lage facebookevent eller andre håpløse ting, men ingenting får dem nærmere målsettingen om 50% kvinnelige ansatte i vitenskapelige stillinger før de får flere jenter inn på studiet, og da av den grunnen at jentene ØNSKER å studere der. Ikke fordi de får fordeler som jenter, ikke fordi de møter egne grupper som "jenter og data", men fordi de selv vil være der.
Sitat av tore-
Fy fader for noen fordommer. Jeg går selv på NITH, og det finens udugelige jenter, OG gutter. På lik linje finnes det DUGELIGE jenter, OG gutter. Slutt å far med slike idiotiske fordommer.
Vis hele sitatet...
Ja, selvsagt finnes det både dugelig jenter..og gutter.
Itansvarlige på skolen vår er en jente.
Men hvis du er uenig i påstanden om at FLERETALLET av jenter er udugelige i data så får vi være bare være uenige.
Jeg kjenner ikke en eneste jente som kan laste ned noe fra thepiratebay (mange av dere gjør det sikkert, det er jo ikke veldig uvanlig det)

Går man på ntnu så har man selvfølgelig større itkompetanse, men du trodde vell ikke jeg snakket om de jentene?
Grunnen til disse tilbudene er like mye, hvis ikke mer og lokke til nye jenter som det er og holde de som har starte gående.

Er vell ikke fordommer ogsynes jenter er udugelige på data generelt sett, ja, udugelige! Jeg kunne sikkert funnet på et mer politisk korrekt ord som "ikke så flinke" eller at jenter gjennom tidene har vært frarøvet sinne dataprivileger pga kjønsdiskriminering.
Men for hvis det hadde vært motsatt så hadde det holdt og si at "gutter er dårlige til og vise følelser" eller gutter "er ikke like flinke som jenter på skolen" istedenfor "gutter har pga deres posisjon i samfunnet som krigsherrer ikke utviklet samme evnte til og vise følelser" eller "gutter er mer annlagt til og ta sine egne veier og være i fysisk aktivitet og har derfor ikke like lett for og klare 15 år med skole"
Da sier jeg: Flertallet av gutter er UDUGELIGE på interiør og mote. Det blir den samme greien. Naturlige forskjeller.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
torsken: Jeg kjenner damer som kan utforme algoritmer i Java, sette opp avanserte objektrelasjonelle databasehåndteringssystemer vha. Oracle eller MySQL samt har omfattende kunnskaper om menneske-maskin interaskjon. Mange av disse kan ikke laste ned eller for den saks skyld ANER hva piratebay eller bittorent som sådan er for noe. Hvorvidt man klarer å tilegne seg piratkopier eller ei er IKKE en god målestokk på IKT-kompetanse.

Når det er sagt så kjenner jeg flere kvinnelige teknofober enn mannlige, og statistisk sett så er interessen for og kunnskapen om IT-systemer høyere hos menn enn hos kvinner. Dette har imidlertid begynt å gjevne seg veldig ut de siste årene, og IT er blitt en folketing i motsetning til eksempelvis på søttitallet når det bare var The Great Big Nerds som invisterte i datamaskiner.

Så, for å oppsumere; tja, men i mindre og mindre grad, IT kan brukes svært forskjellig og bruk av torrent er ingen god målestokk på kompetanse.