Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 10847
Metoder for inntak av Cannabis

Satt uten noe å gjøre og ble grepet av skrivelyst.
”Hva kan jeg skrive som folk vil ha interesse av å lese” tenkte jeg. ”En oppsummering av inntaksmetoder for cannabis kanskje?”

Målet med denne artikkelen er å oppsummere alle metodene for inntak som jeg har personlig erfaring med. De metodene jeg ikke selv er kjent med skriver jeg bare kort/ingen ting om.

Det finnes mange forskjellige metoder for inntak av cannabis. Å rulle en joint er absolutt ikke den eneste eller, i hvert fall etter min mening, den beste beste metoden.

En ting alle røykere burde skaffe seg er en grinder. Dette er et redskap for å smuldre opp marihuana og er mer effektivt enn å smuldre med fingrene sine.
Det finnes grindere som har en rist i bunn, og et lite kammer under denne rista. Alt det fine støvet/krystallene, også kalt keif, som sitter på marihuanaen blir ikke sittende fast når man grinder. I en vanlig grinder setter keifen seg ofte fast i kriker og kroker i grinderen og går til spille. I en grinder med rist faller dette gjennom rista og ned i kammeret i bunn. Denne keifen er det man presser sammen til klumper for å lage hasj. Sparer man opp nok i bunn av kammeret på grinderen sin kan man lage sin egen hasj, sprinkle det på jointen sin/på bongen/i vaporizeren, eller bruke det i mat.
Dette er mye mer potent enn marihuana pga det er så mye mer konsentrert, så husk dette!
http://haraldhobbit.no-ip.org/div/can/grinder.jpg


Joint (egner seg til marihuana)

http://haraldhobbit.no-ip.org/div/can/joint.jpg

Jeg begynner med metoden folk flest antakelig er kjent med. Joint, spliff, rev, doobie, etc.. Kjært barn har mange navn sies det.
En joint er rett og slett marihuana eller hasj rullet i en form for røykepapir. Man får kjøpt ferdig rullede jointpapir man bare trenger å fylle med innhold, eller man kan kjøpe rullepapir og gjøre det selv.

Det finnes utallige videoer på youtube som viser hvordan man kan rulle en joint. Selv brukte jeg 4-5 forsøk første gang jeg skulle rulle en joint, og resultatet var en tynn, rynkete og skeiv liten sak.
Øvelse gjør mester, så her er det bare å prøve igjen og igjen til man klarer det!
Her er link til en youtube-video som viser hvordan man kan rulle sin egen joint:
http://youtu.be/Kyh-ou4CQ8c

Legg merke til at i videoen blander han marihuanaen med tobakk, og blandingen kalles da ofte for mekk. Mange gjør dette for at jointen skal brenne bedre. Hvis man ikke har ordentlig tørket urt hender det man må tenne jointen på nytt for hvert trekk, og det kan løses ved å blande ut med for eksempel tobakk.
Det er riktignok absolutt ikke nødvendig å gjøre dette. Selv røyker jeg alltid ren marihuana når jeg skal røyke. Jeg vet også at noen blander ut for at jointen ikke skal bli så sterk. Til det sier jeg bare ”ta litt mindre da, hvis du ikke vil bli så høy!”. Men dette er selvfølgelig smak og behag!

Det går også an å rulle en joint med hasj. Da må hasjen smuldres opp så fint som mulig. En tykk klump med hasj vil ikke brenne like fort som papiret rundt, og man risikerer å sløse bort mye hvis man ikke smuldrer det opp ordentlig. For at det skal brenne bedre kan man blande den oppsmuldrede hasjen med marihuana hvis man har dette tilgjenglig, eller tobakk hvis man foretrekker det.


Bong (egner seg til marihuana og hasj)

http://haraldhobbit.no-ip.org/div/can/bong1.jpg
Bong er navnet på et røykeredskap man kan røyke stort sett alt med, men de brukes i hovedsak til å røyke marihuana og hasj.

De finnes i alle størrelser og fasonger, og kommer vanligvis i plast eller glass.
Glass er lettere å rengjøre kontra plast da man kan rense glass med sprit.

En bong fungerer generelt på følgende måte:
1) Det som skal røykes grindes/smuldres og plasseres i bowlen
2) Plasser munnen over hullet på toppen
3) Tenn på innholdet i bowlen mens luft trekkes inn via hullet på toppen
4) Noen bonger har et hull på baksiden man holder over mens man trekker
Når bongen har fylt seg med passe mye røyk åpner man dette hullet og trekker inn røyken.
Bongen på bildet har ikke et sånt hull. Man tar istendenfor ut hele bowlen når man skal trekke inn røyken.

Det som skjer er at når man trekker inn luft via hullet på toppen dras det luft gjennom det som ligger i bowlen. Røyken og luften blir da dratt gjennom vannet og samler seg deretter inne i bongen. Vannet er dermed filteret ved denne røykemetoden, og sørger også for å kjøle ned røyken så den er mer behagelig å trekke inn.
Når det er passe mye røyk i bongen åpner man hullet eller tar ut bowlen. Da slipper det luft rett inn i bongen og man får ikke noe mer røyk samt det blir enklere å puste inn alt innholdet.

Bongen på bildet er fylt med frostvæske. Det er så man kan putte den i fryseren før bruk. Når røyken passerer gjennom halsen på bongen blir den nedkjølt av den kalde frostvæsken, og man får deilige kalde trekk.
Det går også an å ha isbiter i vannet på hvilken som helst bong for å oppnå mer nedkjøling, og dette kan jeg anbefale!


I mat (egner seg til hasj og marihuana)
Dette er den ”sunneste” måten å innta cannabis på. Man slipper alle avfallstoffene som oppstår ved røyking, og får bare virkestoffene (det er mulig det følger med noe annet plantemateriale og, tar gjerne i mot kommentarer på denne påstanden).

Cannasmør:
Den kanskje mest kjente metoden for å blande ut virkestoffene i mat, og den mest effektive jeg har prøvd, er å lage cannasmør. THC(hoved-virkestoffet i cannabis) binder seg godt med fett, og siden smør er nesten bare fett er dette den perfekte substans å løse opp cannabisen sin i. Cannasmøret man sitter igjen med etterpå kan brukes til å lage hva som helst som inneholder smør. Man bytter da bare ut alt smøret i oppskriften med cannasmør. Cannasmør kan fryses ned og tas vare på hvis man ikke vil bruke det med en gang.

Det finnes masse guider på nett for hvordan man lager cannasmør, men jeg skal gi en kjapp oppskrift her.
Oppskriften skal fungere like bra for både hasj og marihuana, men siden hasj er mer potent enn marihuana trenger man mindre hasj enn marihuana for tilsvarende effekt.


1) Smuldre opp hasjen i så fine biter som mulig. Jeg har selv aldri laget cannasmør med marihuana, så jeg er usikker på om det er nødvendig å grinde den opp eller ikke. Jeg tror beste er å ikke grinde den opp for da er det enklere å sile ut bladene etterpå.

2) Finn en liten gryte og ha oppi så mye smør du har tenkt til å bruk, og smelt dette.

3) Når smøret er smeltet har man oppi hasj/marihuana og blander godt.
NB: Smøret skal IKKE koke, men ligge akkurat under kokepunktet. Hvis det blir for varmt ødelegger man virkestoffene i hasjen/marihuanaen!

4) Nå skal man la hasjen/marihuanaen ligge i det nesten kokende smøret i en times tid mens man sørger for å røre hele tiden. Man må passe godt på temperaturen så det ikke blir for varmt. Jeg pleier å ha kokeplata på 2-3(av 6), også justerer jeg ned hvis det begynner å boble for mye, og opp igjen hvis det blir for kaldt. Her må man prøve seg fram siden alle komfyrer er forskjellige, så det er bare å begynne å øve!

5) Etter en times tid (jo lenger man koker jo mer av virkestoffene løser seg opp og fester seg til smøret) tar man gryta av platen. Hvis man har brukt marihuana må nå bladene siles ut av blandingen. En sikt burde for eksempel gjøre nytten, men det er bare å være kreativ.

6) Smøret kan brukes i mat med en gang, eller fryses ned og spares.

Canna-kakao(skakkao):
Hvis man vil lage canna-kakao kan man gjøre det samme som med cannasmøret, men bytte ut smøret med kokeskjokolade. Lag deretter varm skjokolade etter en oppskrift du liker selv.

Raskt cannasmør:
Jeg har også prøvd å ha smør og hasj i en skje også varme opp skjeen med en ligter.
Når innholdet i skjeen har smeltet kan man putte dette i for eksempel yoghurt og spise. Dette fungerer derimot ikke like bra som å lage ordentlig cannasmør da hasjen ikke blir like godt blandet med smøret på denne måten.

Dosering må man finne ut av selv.
Tenk over hvor mye du vanligvis trenger for å bli passe beruset når du røyker. Beregn mengden hasj/marihuana sånn at et kakestykke/en porsjon yoghurt/en kopp cannakakao blir omtrent denne mengden.
Mitt tips er som med alle andre rusmidler, begynn lavt og ta heller mer neste gang. Det er virkelig en annen opplevelse å spise cannabis enn å røyke det.
Du er herved advart!

Husk at rusen varer mye lenger når cannabisen inntas oralt, så sett av ekstra mye tid! Det tar også lenger tid før man oppnår noen ruseffekt da cannabisen nå må tas opp via fordøyelsen og ikke via lungene. En feil mange gjør er å tro at det ikke fungerte fordi de fortsatt ikke merker noe etter en halv time, også spiser eller røyker man mer. Når det man da spiste først plutselig kicker inn samtidig med det ekstra man tok kan dette resultere i en ubehagelig overdose. Det er ikke farlig, men kan være så ubehagelig at mange tror de kommer til å dø.
5-6 timer må man regne med å være påvirket ved oralt inntak, men jeg har opplevd å være ruset i 11-12 timer. Det kommer selvfølgelig an på hvor potent produkt du har, og hvor mye du spiser.

To historier for å eksemplifisere:
Jeg og noen venner hadde en gang laget brownies med cannasmør.
Vi hadde brukt 7 gram hasj til en pose med ferdigblandet browniemix som man kjøper på butikken.
Vi veide stykkene vi spiste og tok tiden fra inntak til slutt.
Denne kaken spiste vi 50-60grams stykker av. På denne tiden var vi godt innrøyket alle mann, og etter 30min kunne vi alle føle effekten. Deretter økte det i en time eller to før det avtok over 3-4 timer. 50-60gram var med andre ord en passe dose for oss.
Kjæresten til den ene kompisen min skulle en dag spise cannabrownies sammen med oss. Det var samme kaken som vi ble passe beruset av med 50-60grams stykker. Hun var ca 185cm høy, men littspinklere enn oss andre. Hun pleide ikke å røyke så hun hadde med andre ord mye lavere toleranse enn oss andre. Hun fikk derfor bare et lite 25grams stykke.
Litt utover kvelden ble hun skikkelig dårlig. Faktisk så dårlig at hun fikk kompisen min til å ringe etter ambulanse (heldigvis var det oppegående mennesker som satt på vakt og de fortalte kompisen min at ”hvis dere er gamle nok til å bruke cannabis er dere også gamle nok til ordne opp i dette selv”, og ba kompisen min få henne i seng). Vi fikk henne i seng og gav henne noe sukker og litt å spise, og hun fikk etter hvert roet seg ned og sovnet. Det var ikke noen kul opplevelse, selv om jeg visste at det kom til å gå bra med henne

Den andre historien er om en gang vi dro på hyttetur. Vi hadde da bakt mer cannabrownies, denne gangen med 5 gram. Hasjen var helt kullsvart og ble blandet ut i like mye kake som forrige gang.
Fordi vi ikke hadde prøvd denne hasjen før bestemte vi oss for å ta litt mindre kakestykker en forrige gang. Vi spiste 40-50gram hver i 4tiden på ettermiddagen og la oss i sola for å slappe av.
Det var god stemning, bra musikk, deilig vær og ikke en bekymring i verden!
Dette er til dags dato den mest intense opplevelsen jeg har hatt på cannabis. Den lignet mistenkelig mye på en tripp jeg ville forventet på et mye kraftigere psykedelika.
Til tider var jeg helt på grensen mellom behag og ubehag. I tolv-tiden måtte den ene kompisen min gå å legge seg for han var så dårlig (ca 8 timer etter inntak!), og i ett-to-tiden gikk resten av oss å la seg. Vi var fortsatt ikke helt nede 9-10 timer etter inntak, men vi var trøtte og slitne og måtte komme oss i seng.
De fem grammene vi hadde i denne kaken var tydeligvis MYE mer potent enn det vi hadde i den forrige kaken vi lagde. Jeg var veldig glad for at vi ikke spiste større stykker. Det hadde neppe vært behagelig!


Vaporizer (egner seg til marihuana)
Da var vi kommet til min absolutte favoritt!
Jeg er medeier i to vaporizere, Volcano vaporizer og Silver Surfer Vaporizer.
Når jeg og vennene mine røyker innendørs bruker vi alltid en av disse to.

Prinsippet bak en vaporizer er at man varmer opp cannabisen akkurat nok til at virkestoffene koker og blir til damp. THC fordamper på lavere temperatur en antennings-temperaturen, så man trenger ikke tenne på planten for å få i seg virkestoffene. De aller fleste skadelige stoffene (om ikke alle?) oppstår når marihuanaen eller hasjen tennes på. Organisk materiale som brennes frigir sot, tjære og andre stoffer som en meget skadelig for lungene. Disse unngår man ved å fordampe virkestoffene istedenfor å brenne hele planten.

Dette gir en helt egen smak, da dampen man trekker inn ikke inneholder all dritten man får med når man røyker med bong eller joint.
Du smaker cannabis-smaken og ikke brent plante-smaken.
Det er også en bra måte å sjekke om produktet du har kjøpt er bra eller ikke. Kommer det mye damp når du trekker er det bra, hvis ikke, dårlig. Når det ikke er mer virkestoff igjen blir marihuana brunt, og hasj blir gråaktig.
Hvis man vil røyke hasj i en vaporizer er det viktig å smuldre den opp så mye som overhode mulig.
Jo mer overflate varmlufta kan gli over jo bedre. Det er selvfølgelig også viktig å grinde opp marihuanaen grundig.

Det man skal røyke bør ikke pakkes tett sammen, men ligge så løst som mulig.
Da får man ekstra mye overflate og får utnyttet hver minste bit av virkestoffene.
Vaporizer er en overlegen måte å innta cannabis på. Man slipper nesten alle stoffene som er skadelig for lungene, det smaker MYE bedre (synes jeg i hvert fall), man kan lett skille bra og dårlig produkt og det minimalt med sløsing da man får med seg alt virkestoffet.

Dette er hvordan Silver Surfer Vaporizer fungerer:

http://haraldhobbit.no-ip.org/div/can/ssv.jpg
Internett sier at THC fordamper på ca 185 grader celcius. Silver Surferen har ingen indikasjon på temperatur, men vi har funnet ut at når vi stiller varmeknappen på ca kl 1 så får vi perfekte trekk.
På Volcano vaporizer-en pleier 7,5 på første pose og 8 på andre pose å være bra instillinger.
Men dette må man eksperimentere litt med.



Dette er de inntaksmetodene jeg er best kjent med.
Konklusjonen min er at hvis du røyker mye er vaporizer en investering i helse og en stor besparelse i det lange løp. BEST I TEST med andre ord!
Jeg har helt sikkert glemt noe, eller skrevet noe feil. I så fall får dere kommentere dette så kanskje en moderator hjelper meg å redigere posten så jeg kan rette feilene/manglene.

Og husk, kjør forsiktig! =)
Sist endret av nso; 10. juni 2011 kl. 22:19.
Vaporizer metoden var ny for meg, takk for infoen
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
En fet og meget informativ tråd, credz!
Savner eksempelbilder, men ellers brilliant. c:
er det noen som hvet hvor lenge weed blir i urine? når du har røyka ca 1 mnd hver dag. skal i millitæret skjønner dere
Hobbit
harald25's Avatar
Trådstarter
Sitat av tommyklovn Vis innlegg
er det noen som hvet hvor lenge weed blir i urine? når du har røyka ca 1 mnd hver dag. skal i millitæret skjønner dere
Vis hele sitatet...
1-2 måneder er det jeg har hørt.


Jeg hadde masse bilder her, og de kom opp på forhåndsvisningen av posten.
Vet ikke hvor de har tatt veien, men jeg skal se om jeg får tak i en moderator så jeg kan legge det til i posten min.
kan også skjære hull på toppen og på siden av et eple , så legger du alu folie på toppen av eplet .. så trekker du fra den andre siden av hullet på eplet . greit og lage små ganger så hullene treffer hverandre ( kan spise eplet etterpå for og spise oljen som har dannet seg . og rasp vekk asken selvfølgelig )

http://blogs.tcpalm.com/off_the_beat_will_greenlee_blog/assets_c/2010/04/applepotpipe-thumb-250x222-3844.jpg
Sist endret av NosNils; 10. juni 2011 kl. 22:38.
Veldig Informativ Topic !

Kp fra meg
Bra tråd, Harald!

Selv om informasjonen finnes på forumet fra før var posten din godt skrevet, ryddig og oversiktlig
Fortjener et lite kp