Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1832
Finner det meste av utstyr, men figuren ønsker utendørs kamera med batteri for å slippe å legge opp kabler, det må enten være gsm eller wifi, ir, og helst detektor for bevegelse slik at kameraet ikke står å går 24/7.
Ca 100m fra selve verkstedet er en parkeringsplass hvor det står båter og biler, det er det området figuren ønsker å ha kontroll på utendørs. 50x50m ca.

Budsjett totalt inne og ute, 10.000,- 3 utendørs kamera og 2 inne, dvr med netteløsning og så smått som mulig.
Har funnet det som er aktuelt for innebruk til rundt 5k med dvr. men sliter med å finne det som skal henge ute.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 20. februar 2014 kl. 09:21.
Blir det ikke jævlig stress pga. batteri bytter etc.?
Ikke om det har ok standby tid.
Hva er ok standby tid?
Crimea River
Alec's Avatar
Sensoren vil alltid plukke opp ting dere ikke ønsker, alternativt ikke filme det dere ønsker. Om dere tenker et lite batteri, så vil dere få en evigvarende lei rutine om å bytte dette batteriet.

Om dere kjøper 4 bilbatterier hvor dere rullerer på 2 og 2 så holder det nok en stund lenger, men det er både kostbart og vil ta stor plass. Hvordan batteriene takler hyppige utladninger vet jeg ikke.

Husk også at nettverkskameraer er dyrt. Om dere vil ha god HD kvalitet så har dere sprengt budsjettet allerede der.


Jeg anbefaler dere å grave en smal grøft for hånd dit dere skal ha kameraet hvor dere legger en nettverks og strømkabel.
Produktene jeg ville ha valgt er:
3x D-Link DCS-7010L - 6.221,25,- (Nettverkskameraer med HD oppløsning og IR lys for natt)
1x D-Link DNR-322L - 1.215,- (Video recorder som samler kameraene og gir dere mange gode valg for å ta opp, slette, se og varsle om det skjer noe.)

Totalt 7.436,25,- eks mva. Prisene er hentet fra Deal.no siden de ikke hadde video recorderen på Komplett. Komplett.no har selger kameraene ca 100kr billigere.

De resterende kronene går til kabler og eventuelt en switch om dere ikke har det fra før.


Husk også å sjekk med datatilsynet før dere setter det opp. Det er greit å få sjekket at det er lovlig å ha et kamera der. Det skal være gode grunner før man setter opp et overvåkingskamera.
Jeg ville bare lagt planene om trådløst kamera på hylla, det er liten sikkerhet i det. Ikkje bare vil det være mulig for andre å følge med på kamera hvis sikring av signalet blir gjort på feil måte, selvsagt så vil jo en lang WPA2 nøkkel være veldig umulig å knekke, men både WEP og WPA har sine sikkerhetshull, WEP kan knekkes under opptimale forhold på noen minutter, WPA tar en del lengere tid og svakheten er avhengig av cipheren som brukes.

Men det er også mulig å forstyrre signalet, noe som kanskje er mer kritisk. Ved å jamme signalet til kamera så vil den miste kommunikasjonen med det trådløse nettverket og man vil miste bilde. Det finnes ingen måter å sikre kamera mot jamming annet enn å trekke kabel.

Jeg ville anbefalt et nettverks kamera med PoE (Power Over Ethernet), da trengs det bare å trekke en kabel som både leverer strøm og signal til kamera.

Sitat av Alec Vis innlegg
3x D-Link DCS-7010L - 6.221,25,- (Nettverkskameraer med HD oppløsning og IR lys for natt)
1x D-Link DNR-322L - 1.215,- (Video recorder som samler kameraene og gir dere mange gode valg for å ta opp, slette, se og varsle om det skjer noe.)

Totalt 7.436,25,- eks mva. Prisene er hentet fra Deal.no siden de ikke hadde video recorderen på Komplett. Komplett.no har selger kameraene ca 100kr billigere.
Vis hele sitatet...
Hva skal han med en dedikert video recorder? Teknisk sett så er den "video recorderen" bare en NAS som kjører en programvare for å lagre video'en, dette kan settes opp på hvilken som helst maskin.
Sist endret av 0xFF; 20. februar 2014 kl. 12:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Var det jeg også sa, det ville være ugunstig å kjøre batteri osv. Oppsett med poe kameraer da?
Regner med at så lenge overvåkningen skjer på privat grunn er et vel ikke noe problem? Figuren eier bygget og parkeringsplass samt 2-3 mål rundt dette. Det vil ikke bli filmet på offentig plass slik jeg ser det?
Så fremt jeg vet krever det tillatelse av Datatilsynet selv på private områder, jeg er litt usikker og sitter på mobil så får ikke sjekket, men mener det er tilfelle.
Video- og tvovervåkning
TV-og videoovervåkning krever tillatelse og varsling etter bestemmelsene i personopplysningsloven §§ 31-41. Datatilsynet har utarbeidet en Veileder om kamerovervåking. Dette gjelder ikke for opptak som gjøres i private hjem så lenge man ikke filmer annen privat eiendom.
Legg merke til at den nevner private hjem, og ikke private områder. Jeg tror det blir to forskjellige ting. Men sannsynligvis går det nok bra uansett.