Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2324
Jeg ble ganske overrasket da jeg ikke fant en tråd om dette her på freak. Det er lite diskusjon rundt MDMA til medisinsk bruk, så jeg lurer på om det er noen som har noen erfaringer å dele når det gjelder dette? Er det f.eks. noen her som har vært i terapi hvor det er blitt brukt MDMA under terapitimene? Hvis ja, hvordan fungerte dette for deg?

Har lest en del om dette i forbindelse med PTSD og i følge flere studier ligger helbredelsenivået på 80%. Dette gjelder også krigsveteraner som har lidd av PTSD i over 20 år.
Det er selvsagt ikke lovlig, men jeg vet at det finnes "undergrunn" psykologer i utlandet som benytter seg av metoden. Man vet lite om hvorfor det fungerer, men det forskes på i mange land. Visstnok i Sveits, Spania, Tyskland, UK og USA i tillegg til Norge hvor det blir offentlig støttet og sikkert mange andre land og? (kilder?)

Det er mye snakk om å legalisere/avkriminalisere hasj, og Norge har ennå ikke kommet noen vei med det. Er det for tidlig å snakke om ren MDMA i medisinsk bruk i Norge når ikke engang marijuana er lovlig?
En amerikansk lege mente USA var kun 10 år fra å legalisere MDMA til medisinsk bruk. (Intervjuet i den britiske dokumentarserien "Dopeffekten" vist på NRK3 i går)
Noen britiske forskere tror også visse stoffer i ecstasy kanskje kan kurere visse typer blodkreft. Jeg synes det er mange grunner til å investere mer penger til å forske på dette, og synes dette er noe som burde diskuteres mer åpent i samfunnet.

Om forskningen som forgår i Norge.
Sist endret av metaforisk; 17. november 2011 kl. 23:51.
vel jeg har hatt mye negative tanker og vært skikkelig depp og slit med motivasjonen osv da jeg tok mdma forsvant alle bekymringer og alle tanker og har fått et nytt syn på ting ikke testet det i terapi men jeg har adhd og bruker ikke medisiner og har en sterk indre uro dette forsvant umiddelbart under turen og i de påfallende dagene etterpå
Ok. Har du noen opplevelser av langvarig kurering? Ikke bare selve opplevelsen da du tura? Har det forandret deg noe?
Jeg vil anta at effekten vil bli annerledes i forbindelse med terapi.
ja det har forandret livs synet mitt og jeg man føler seg som en ny person etter turen vet ikke helt hvordan man skal si det men ny inspirasjon/livsgnist? ikke noe spess langtids effekt av dette men generelt sett et bedre syn på ting og livet i seg selv
Sist endret av mr-martinss; 18. november 2011 kl. 00:07.
Jeg så en dokumentar (husker ikke navnet i farta) hvor en mann som led av PTSD som følge av krig, ble helt kurert etter en terapitime med MDMA. Han hadde hatt voldelige blackouts hvor han slo hull i veggen. Dokumentaren konkluderte med at stoffet hjalp han snakke rolig ut om sine opplevelser med psykologen, som gjorde at han klarte å "få det ut av systemet" og bli kvitt angst/sinnelidelsen. Det var også snakk om at det kunne brukes i sinneterapi. Noen som så?
Dette er organisasjonen som blir omtalt i dokumentaren: http://maps.org/
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Det er mye snakk om å legalisere/avkriminalisere hasj, og Norge har ennå ikke kommet noen vei med det. Er det for tidlig å snakke om ren MDMA i medisinsk bruk i Norge når ikke engang marijuana er lovlig?
Vis hele sitatet...
Dette er to HELT forskjellige diskusjoner. MDMA trer inn i medisinsk bruk når det har blitt konstatert at det har en betydelig nytteverdi. Cannabis kommer også til å tas i bruk medisinsk hvis en kommer fram til at virkningen til det medisinske bruket er så god at det veier opp for bivirkningene og at det er bedre enn alternativene.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
jeg har ifølge psykolg kansje PTSD, dog jeg ikke kan finne noen traumer som er SÅ alvorlige som de burde være for å kvalifisere for PTSD. hvis jeg evt år vite at det er dette jeg har skal jeg se om jeg kan få tak i MDMA krystaller.
PTSD suger hardt..
Det blir fortalt om synergien mellom MDMA og terapi i PiHKAL av Alexander Shulgin. Denne kombinasjonen ble lært bort til noen tusen psykologer på 80-tallet.

Litt klipp og lim fra http://www.mdma.net/alexander-shulgin/

He believes his studies are critical to modern science’s quest to understand the human mind. When used clinically, he says, such drugs can help patients break down psychological barriers and look objectively at their lives. Did he intend his research to have worldwide distribution via technology like the Internet? He says no, though he and his wife have self-published two books filled with hundreds of his psychoactive recipes.
Vis hele sitatet...
"MDMA is an insight drug," she says with a determined passion. "It helps you open doors to yourself. You can see yourself for what you are. You can feel a compassion for who you are."
Vis hele sitatet...
"I think it could prove most important in helping soldiers who have killed during war," Ann says, adding that she cried on the day it was outlawed. "It allows you insight without self-rejection. It’s as if you can see your life happening to someone else, but view it with understanding compassion."
Vis hele sitatet...
Sist endret av daaa; 21. november 2011 kl. 23:25.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Dette er to HELT forskjellige diskusjoner. MDMA trer inn i medisinsk bruk når det har blitt konstatert at det har en betydelig nytteverdi. Cannabis kommer også til å tas i bruk medisinsk hvis en kommer fram til at virkningen til det medisinske bruket er så god at det veier opp for bivirkningene og at det er bedre enn alternativene.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det er så forskjellig. Selvfølgelig er nytelsesbruk og medisinsk bruk annerledes, men jeg mener med tanke på at begge er "NARKOTIKA" og at det derfor kanskje er vanskelig å få i gang en ordentlig diskusjon rundt temaet i samfunnet. Jeg synes ihvertfall det er interessant og rart at det ikke har blitt snakket mer om.
Men det virker ikke engang som folk her synes det var så veldig interessant å diskutere, så kunne egentlig bare sletta tråden. Får spørre hva folk synes om 20 år
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Jeg synes ikke det er så forskjellig. Selvfølgelig er nytelsesbruk og medisinsk bruk annerledes, men jeg mener med tanke på at begge er "NARKOTIKA" og at det derfor kanskje er vanskelig å få i gang en ordentlig diskusjon rundt temaet i samfunnet. Jeg synes ihvertfall det er interessant og rart at det ikke har blitt snakket mer om.
Men det virker ikke engang som folk her synes det var så veldig interessant å diskutere, så kunne egentlig bare sletta tråden. Får spørre hva folk synes om 20 år
Vis hele sitatet...
Det er to helt forskjellige diskusjoner i.o.m. at MDMA er et rent kjemikalie og Cannabis er tørket plantemateriale med flere psykoaktive kjemikalier samt horder av terpener som flere mener også spiller inn på rus/virkningen.

Man må gjerne diskutere de medisinske aspektene ved cannabis i et av flere tråder her på forumet. Men når en bruker starter en tråd om MDMA, og spesifikt personlige erfaringer, så trenger man ikke å dra cannabis inn i debatten.