Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 914
Hei!

Har et spørsmål angående det å motta bortebostipend fra Lånekassa. For å få bortebostipend, må man oppfylle minst ett av følgende krav:

1. Mer enn 40 km mellom hjem og skole
2. Reisetiden er tre timer tur-retur eller mer mellom hjem og skole
3. Særlige forhold

Jeg oppfyller ikke #1 eller #2, men jeg lurer på om situasjonen her i hjemmet oppfyller krav #3.

Situasjonen er som følger:

Jeg bor hjemme med familien min; mor, far og mine to søstre. Uten å gå for mye i detalj, så er moren min blitt rammet av kreft. Hun bor hjemme hos oss, og per dags dato deler hun og faren min soverom. Men pga situasjonen hennes, er hun nå nødt til å flytte til eget soverom, hvor hun skal få Hjelpemiddelsentralen til å sette opp en diger "sykeseng", på eget soverom til henne.

Så siden hun altså må ha sitt eget rom, og vi ikke har noen soverom til overs vil det bli litt domino effekt.
Hun overtar soverommet til min lillesøster, og da må jo lillesøsteren min ha nytt rom. Og da må enten jeg eller storesøsteren min flytte ut, slik at lillesøsteren min overtar det ledige rommet.

Storesøsteren min ønsker ikke å flytte, pga hun leker personlig sykepleier for mamma. Og dermed er jeg mer eller mindre tvunget til å flytte, slik at lillesøsteren min får det ledige rommet.

Så, til spørsmålet. Tror dere at denne situasjonen innfrir punkt #3, "Særlige forhold"?
Dersom det er særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme hos foreldrene dine mens du går på skole, kan du få bostipend.
Vis hele sitatet...
Det skader ikke å prøve, så jeg skal prøve å søke om bortebostipend til høsten. Jeg er bare interessert i å høre deres syn på saken, og og om dere tror dette er "god nok grunn" til å motta bortebostipend.

På forhånd takk.
http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/S...-fa/Bostipend/
Bla deg nedover til "Særlige forhold", her står det litt mer info om akkurat dette.

Jeg vil anbefale deg å se på "Bekreftelse fra en eller flere av følgende". Hvem du skal snakke med er jeg ikke sikker, litt spesiell situasjon. (Om en familierådgiver hadde hatt mulighet til å skrive en bekreftelse hadde det nok vært bra, men vanskelig om de ikke kjenner situasjonen..)
Sist endret av Volch0k; 13. april 2010 kl. 05:59.
Dette kommer ikke til å bli noe problem å få borteboerstipend for. Andre folk får fordi det er for mange søsken og for lite plass. Din situasjon er ganske lik, og enda mer dramatisk.

Søk du, det går nok i boks.
Situasjonen din er nok ikke noe problem for å få stipend. Jeg ville tatt kontakt med lånekassen for å høre hva slags dokumentasjon de vil trenge i ditt tilfelle
Trådstarter
Tenker jeg tar kontakt med Lånekassa en av dagene og hører hvordan jeg gjør det, ang dokumentasjon osv.

Takker så mye for raske, gode og oppmuntrende svar.