Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3607
Heisann

Jeg har i den siste tiden brukt mye cannabis og har derfor lagt igjen en del spor i form av meldinger (sms) som tydelig inneholder kjøp av cannabis. Har nå lagt hele opplegget på hylla og går inn i en ny fase med et roligere familieliv.
Er pissredd for at denne dealeren skal bli tatt og politiet skal få meg i søkelyset.

Har hatt en periode hvor jeg rett og slett ikke har brydd meg om noe, og tenkte ikke på konsekvenser selv om jeg er klar over at slike meldinger er fyfy.
Resultatet er meldinger som dette:

- Duuude, har du noe shiiiet på lur?
- Jaman, epic grønnings, en tier, eller?
- Hellz yeah, møtes om 1 time?
- Aiiiight, kewl!

(litt overdramatisert)

Har søkt litt rundt, men hvordan håndterer politiet slike ting? Kan jeg forvente å plutselig få en eller annen luring i blått på døra? Det hadde vært ganske uheldig forran dame og eventuelt familie som er på besøk.
Pleier de å ringe først? Hva kan jeg eventuelt forvente?

Det går sikkert fint, men i tilfelle. Må bare ha litt mer info siden det plager meg sånn. Er ikke sikker på om denne dealeren er dum eller om han føler seg så trygg at han sender slike meldinger.

Det er kun snakk om kjøp av 5 - 10 gram per runde for min del.

Kunne trengt noen beroligende ord
Sist endret av Needle; 12. juni 2013 kl. 00:55.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Hvis dealeren blir hanket, og politiet gjennomsøker mobilen hans, og finner åpenbare meldinger fra deg, kan du forvente deg alt fra razzia til ingenting.
Så lenge du er ren kan du riktignok ikke bli tatt, men i et maksimalt uheldig tilfelle kan du risikere og få onkel blå på døra...
Jeg ville ikke mistet nattesøvnen av dette.
For det første, hvis politiet fatter interesse for geskjeften til dealeren din er det han som er interessant, ikke deg. Poeng nummer to er at dealeren trolig er like paranoid som alle andre dealere og har byttet telefon 14 ganger siden du sist var i kontakt med han.

Sov godt. Det går fint
fikk selv razzia grunnet sms, men dette var for bruk å ikke for kjøp -_-
Bare be ham slette meldingene. Politiet kan rekonstruere meldinger, men det er krevende og tar tid. Kripos gjør det i drapssaker, lokale lensmannskontorer gidder som regel ikke.
Du blir sikkert kalt inn til avhør, om du kommer unna med det er en annen ting.
Hvis du nekter så kan du sikkert komme unna med dette. Bor du på et sted der politiet har mer ressurser/tid så vil jeg tippe de her meldingene er nok til å få deg bøtelagt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om du nå er helt ren, ikke har noe ulovlig stoff eller brukerutstyr liggende så har de ingen beviser på deg, de kan ikke dømme deg ut i fra meldinger alene.
Det som evt må til er en tilståelse, og dette gir du dem ikke, uansett hva slags tullprat de kommer med i et eventuellt avhør: teknikker som at du forhindrer politiets arbeid og straffen for slikt er verre etc er klassikere.
Stikker
Needle's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Om du nå er helt ren, ikke har noe ulovlig stoff eller brukerutstyr liggende så har de ingen beviser på deg, de kan ikke dømme deg ut i fra meldinger alene.
Det som evt må til er en tilståelse, og dette gir du dem ikke, uansett hva slags tullprat de kommer med i et eventuellt avhør: teknikker som at du forhindrer politiets arbeid og straffen for slikt er verre etc er klassikere.
Vis hele sitatet...
Takk for tipsene
Nå er spørsmålet; har jeg rett til å holde dette for meg selv, slik at de ikke kommer uventet en dag slik at bestemor får småkakene i vrangstrupen? Dette er eventuelt noe jeg gjerne ville holdt for meg selv, og bare meg!
Sist endret av Needle; 12. juni 2013 kl. 12:12.
Hvorfor må folk alltid skrive slike meldinger? Altså, enten kan man ringe eller så kan man skrive noe motparten garantert forstår selv om det ikke inneholder åpenbare ord som "grønt" og alt det der. Hvis det er en kompis kan dere avtale noe og hvis det er en dealer holder det enkelt nok å si "Hei! Har du litt tid å avse til meg i dag?", eller noe i den dur. En dealer vet hva du vil ha av ham.

Uansett, det er bare å nekte mens man holder hodet klart. Si at noen lånte mobilen din, at den ble stjålet eller hva enn. Det finnes visse ting de kan spørre om, og selvfølgelig liker de å overtre den grensen. Men dine rettigheter må du finne ut av før du får dem opp i ansiktet. Du kan forøvrig plassere utstyr et annet sted enn i din bopel da det kun er der de skal ransake. Har vært i samme situasjon før selv, faktisk. Da var det snakk om litt hardere stoffer enn bare Cannabis. Ingenting skjedde.
SLÅ AV MOBILEN om politiet kommer, så er du helt OK, ikke slå den på, nekt nekt om du ikke vil at de skal se noe.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av Supperman Vis innlegg
SLÅ AV MOBILEN om politiet kommer, så er du helt OK, ikke slå den på, nekt nekt om du ikke vil at de skal se noe.
Vis hele sitatet...
Problemet er vel meldingene på dealeren sin telefon.
Sekundet dealern din blir tatt med stoff og beviser på langing(dine meldinger f.eks) og tilstår og solgt deg noe så blir du også tatt. Så din skjebne er alltså i noen andres hender, ikke dine egne.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Bare be ham slette meldingene. Politiet kan rekonstruere meldinger, men det er krevende og tar tid. Kripos gjør det i drapssaker, lokale lensmannskontorer gidder som regel ikke.
Vis hele sitatet...
Nei, nå får du gi deg! Det er abosolutt ikke krevendes og er i tillegg gjort på et par sekunder. Dessuten kan politiet få utlevert sms-historikken fra teleoperatøren din, så det hjelper ikke uansett hvor mange meldiger du har slettet.
Vet ikke helt hvor du er fra, men her er det i hvertfall "vanlig" at politiet sjekker gjennom telefonen i små fillesaker, og da spesielt i mindre narko-saker. Dette også et lokalt lensmanskontor..
Hvis selgeren har 50 kontakter med bare navn (ikke mor, far o.l.) på mobilen, men ingen meldinger, og ikke finner opplysninger fra teleselskapet, tar politiet kontakt med alle de 50 da? Hva om alle 50 har meldinger om salg på telefonen? Blir brått mye jobb det om to-tre selgere blir tatt.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis selgeren har 50 kontakter med bare navn (ikke mor, far o.l.) på mobilen, men ingen meldinger, og ikke finner opplysninger fra teleselskapet, tar politiet kontakt med alle de 50 da? Hva om alle 50 har meldinger om salg på telefonen? Blir brått mye jobb det om to-tre selgere blir tatt.
Vis hele sitatet...
Da sjekker dem nok bare samtaleloggen..
Sitat av 3ndgame Vis innlegg
Nei, nå får du gi deg! Det er abosolutt ikke krevendes og er i tillegg gjort på et par sekunder. Dessuten kan politiet få utlevert sms-historikken fra teleoperatøren din, så det hjelper ikke uansett hvor mange meldiger du har slettet.
Vet ikke helt hvor du er fra, men her er det i hvertfall "vanlig" at politiet sjekker gjennom telefonen i små fillesaker, og da spesielt i mindre narko-saker. Dette også et lokalt lensmanskontor..
Vis hele sitatet...
Jeg har riktig nok ikke veldig mye peiling på dette, men jeg snakker ikke om å sjekke meldinger som ligger på telefonen. Selvfølgelig gjør de det. Men tar det virkelig noen sekunder å rekonstruere slettet digitalt innhold? Har alle politibetjenter opplæring i og utstyr til å gjøre dette på kort tid?

F.eks. nå i Øygard-saken fikk de rekonstruert anslagsvis to prosent av det som var slettet fra hans telefon, og jeg ser ofte at politiet "venter på svar" fra hvem det nå er som gjenoppretter slettet innhold. Jeg regner med at dette kommer an på hvor lenge det er siden innholdet er slettet, og hva slags minne/lagringskapasitet den aktuelle telefonen har. Men hvis meldingene ikke lar seg gjenskape, så er det ikke mye de kan gjøre når de ikke vet hva som stod i dem. Det er ikke forbudt å sende sms til folk som bryter loven.
Stikker
Needle's Avatar
Trådstarter
Ja, ble ikke så beroliget av dette egentlig, haha. Hadde vært fint om noen med positive erfaringer kunne skrevet noe også.
Be vedkommende å slette meldinger + nr ditt fra telefonen, gjør det samme på din. Burde egentlig være en grei sak..?
Så du vil heller være forbredt på det beste istedenfor det værste? Lykke til på avhør.
Sitat av Bemu Vis innlegg
fikk selv razzia grunnet sms, men dette var for bruk å ikke for kjøp -_-
Vis hele sitatet...
Fikk også razzia grunnet sms, dette var også for bruk :/ Har skjedd 2 ganger...
Sitat av fourtwenty94 Vis innlegg
Fikk også razzia grunnet sms, dette var også for bruk :/ Har skjedd 2 ganger...
Vis hele sitatet...
Jepp, dette har skjedd meg og. Kommer nok litt an på hvor man befinner seg i landet, da politiet fra sted til sted har ulike prioriteringer. På landet er som regel første prio for politiet å ta de som røyker og selger hasj.

Et annet spørsmål som stod litt lengre oppe i tråden her: Vil dem evt ringe før dem kommer? Nei, det vil dem ikke. Kommer dem, så kommer dem.
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Jepp, dette har skjedd meg og. Kommer nok litt an på hvor man befinner seg i landet, da politiet fra sted til sted har ulike prioriteringer. På landet er som regel første prio for politiet å ta de som røyker og selger hasj.

Et annet spørsmål som stod litt lengre oppe i tråden her: Vil dem evt ringe før dem kommer? Nei, det vil dem ikke. Kommer dem, så kommer dem.
Vis hele sitatet...
De ringer ikke nei. Første gangen kom de på skolen å hentet meg mens jeg satt i klasserommet. Nektet på alt, tok urinprøve som var negativ så dro jeg hjem etter en liten stund. Måtte vente til de var ferdig med å ransake hjemme til meg før jeg kunne dra hjem da.

Den andre gangen kom de hjem til meg, var bare jeg som var hjemme da. De vekket meg på rommet mitt i rundt 11 tiden. Ble tatt for besittelse av cannabis denne gangen etter den jævla urinprøven og endte med 4 000 i bot. Ble sendt til en større politistasjon etter noen timer for å ta bilde/fingeravtrykk osv, men datamaskinen funket ikke så slapp unna det, men måtte sitte i glattcella i 5 timer og fikk ikke mat før etter kl 18. Lå å skalv på glattcella ettersom det var så jævli kaldt. Alt i alt, tok det rundt 10-11 timer ettersom jeg var hjemme igjen rundt kl 21-22 på kvelden om jeg husker rett.