Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1805
Hvor får jeg lastet ned den nyeste versionen av Linux?
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Hvis du hadde lest litt rundt her, hadde du sett at det ikke finnes "linux" som du kan laste ned, du kan laste ned en distro.
Er en post som er oppe om det nå.
Les den.
http://www.freakforum.nu/forum/showt...threadid=29412
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
kernel.org er kjernemirroren til linux.
Se på den som en grunnmur.
Husene kan være forskjellige, men de har alle en grunnmur.

Linuxdistroer kan være forskjellige, men de har alle en grunnmur, eller kjernen.
Men han spør etter linux Da får han linux. Vil han prøve GNU/Linux så synes jeg jaggu meg han kan søke bittelitt på det før han spør etter "linux" på forumet.
Trådstarter
12 0
Hvordan er det slik at linux ikke er til å finne? Bare masse "distroer".
Fordi linux bare er en kernel. Distroene tar en kernel, stasjer med masse programmer, fikser litt fancy stasj og distribuerer.

For nybegynnere anbefales Fedora/Mandrake

Fedora har noen issues slik som at den ikke har mp3-støtte inne som default, det er fordi de ikke vil komme i klammeri med Fraunhofer (folka som laget mp3-kodeken). Det finnes dog en enkel fiks her.
Sist endret av Nichotin; 8. februar 2004 kl. 14:33.
Trådstarter
12 0
Kernel = ?
drit i det, det du er ute etter er en distro!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Linux er en kjerne, altså ingen programmer eller noe men mer en "base" alt kjører på. Systemet om du vil.

GNU/Linux er betegnelsen på Linux-kjernen med GNU programmvare, altså systemet med programmer som du kan bruke. Grunnen til at de er to forskjellige ting er at programmer og kjerne blir utviklet individuelt, altså programmene blir utviklet av noen entusiaster mens kjernen blir utviklet av andre igjen. Så slenger man hele sulamitten sammen og får et komplett operativsystem.

Du kan godt lese diskusjonen "Mandrake vs. Red Hat" som inneholder mange gode tips og forklaringer.
http://www.freakforum.nu/forum/showt...threadid=29412

Edit:
Kernel = kjerne.
Kernel er den biten av softwaren som kommuniserer direkte med hardwaren. Windows har også en kernel, men den er godt skjult og ingen får kødde med den uten å ende i rettsak med microsoft.

edit: Windows er brukervennlig i den forstand at enhver idiot kan sette seg ned og bruke det, mer eller mindre. Linux er også brukervennlig, men krever at du er villig til å bruke noen kalorier på å lese litt og prøve å sette seg inn i ting.
http://www.linuxforum.com/linux-introduction.php
Linux er mer eller mindre for power users.
Sist endret av Nichotin; 8. februar 2004 kl. 14:39.
Trådstarter
12 0
Takk. Men på mandrake vs red hat sier de fleste Bruk Fedora.
Jeg bruker det nå. Jeg får ingenting til å virke. :P
Hva får du ikke til å virke?
Trådstarter
12 0
.exe/spill .avi/filmer osv..
exe-filer er windows-filer, hvis ikke du har skjønt det enda. de kan kjøres, man da trenger du wine/winex. skal du spille av film må du ha ett eller annet program som kan det. f.eks mplayer med gmplayer som frontend. win32-codecs er også kjekt å ha med.
Trådstarter
12 0
Hvor finnner man alt dette da?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
ZOLI: Wine etc er litt klussing. Hva med å legge .exe på hyllen en stund til du har lært deg systemet? .avi filene trenger du helt sikkert kodeker for å spille av, så let opp kodeksidene og se om du finner en linux versjon.
du har seriøse problemer hvis du ikke klarer å bruke google. alt dette er fritt tilgjengelig, og skal ikke være noe problem å finne.

http://www.google.com/search?q=mplay...utf-8&oe=utf-8
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Tror vi skal konkludere med:
Vil du ha linux, så ikke tenk windows.
Linux er ikke windows og motsatt.

Windows = inn med teskje
Linux = inn med man.
Trådstarter
12 0
Takk
Tror du kunne trengt en lang tur på www.tldp.org
La meg prøve nok en gang å understreke et poeng. Jeg bruker Fedora som eksempel på linuxdistribusjon her nå, dette gjelder for alle linuxdistribusjoner.

Fedora er linux, linux er ikke windows. I windows bruker man windowsprogrammer, i linux bruker man linuxprogrammer.

Fedora er en sammensetning av veldig mange deler som alle skal fungere sammen. Fedora består kun av fri/åpen programvare, det vil si programvare som oppfyller de ti kravene som du finner her

Linux er kjernen eller kernelen som det heter på engelsk. Som noen nevnte over er kjernen den delen av operativsystemet som prater direkte med maskinvaren din. Windows har også en kjerne.

En kjerne alene er ikke et komplett operativsystem, operativsystemet trenger også en hel haug med andre elementer. En eller annen gang på 80-tallet bestemte en rar skjeggete mann som heter Richard Stallman seg for at det var noe galt i at vi alle var slaver av programvareprodusentene. Han sa det at han ville lage et fullstendig fritt operativsystem som skulle erstatte den dagens systemer, som i stor grad var unix-systemer.

Richard kalte prosjektet GNU (står for gnu's not unix) og lagde en genial lisens som han skulle gi ut programvaren sin under. Lisensen heter General public licence, kortes til GPL. Mange flere kom til og noen få år senere hadde GNU prosjektet nesten alt de trengte, det de manglet var en kernel, en kjerne.

Samtidig, på universitetet i Helsinki i Finnland satt en bebrillet smarting av en finne og snekret på sitt eget lille operativsystem, han hadde en god kjerne klar. Geniet het Linus Torvalds og kjernen kalte han Linux. En kammerat overbeviste han om å gi ut Linux under GPL og det gjorde han.

Det linuxdistribusjoner gjør er å kombinere Linux-kjernen og GNU systemet, samt fri programvare som ikke er del av GNU prosjektet for å så lage komplette, brukbare systemer. Fedora er en slik distribusjon. Derav navnet GNU/Linux.

I dag kreves det langt mer av en datamaskin enn det gjorde på 80-tallet. GNU prosjektet lever i beste velgående og har det meste man trenger av programmer til en datamaskin, både utviklingsverktøy, tjenerprogrammer og skrivebordsløsninger.

Når du spør om linux, er det egentlig bare kjernen du spør om. Men kjernen alene kommer du ikke langt med, du vil ha en distribusjon. Der er usansynlig mange å velge mellom. Fedora er et godt valg for en som ikke er så vant med hvordan ting gjøres i et GNU/Linux system.

Som jeg sa over, Linux er ikke windows. Windowsprogrammer kan du for nå bare glemme, om du vil ha et system som er helt likt windows så finnes det, det heter windows og koster deg bare litt over tusenlappen.

Om du derimot vil prøve et nytt, spennende og ofte bedre system, sats på en GNU/Linux distribusjon som Fedora. Det koster deg ikke en krone og du vil få den gode følelsen av å være del av noe stort og viktig, selv om det bare handler om datamaskiner, tross alt. Dessuten koster de fleste distroer det ikke en krone. Du kan bare laste de ned fra internett.

Konklusjonen er: Linux er ikke Windows. Om du vil ha windowsprogrammer, windowsspill, windowssystem og windowsproblemer, bruk windows.

Jeg håper personlig på at du og alle andre velger en linuxdistribusjon og at du også glemmer det meste av din windows-spesifikke kunnskap og legger deg helt flat i begynnelsen.

For eksempel: Istedenfor å spørre om hvordan du kan kjøre winamp i linux, spør om noen har et forslag til god musikkspiller til linux, om den ligner på winamp som du kjenner fra windows ville det vært flott.


Puh! dette ble enda en lang post.
Sist endret av foolish; 12. februar 2004 kl. 20:34.
Hum, selv har jeg brukt debian, redhat, mandrake, slackware, suse, gentoo og fedora.

Fedora (core1) hadde jeg endel trøbbel med, det virket som om tingene bare var slengt sammen uten noen egentlig testing, for så å bli releasa.

Redhat er en i min mening flott distro, installeren (anaconda) må sies å være den beste på markedet (der er forresten også en debian-port) jeg foretrekker den framfor suse pga satsingen på gnome, som jeg igjen foretrekker stort framfor kde. Ja, jeg vil ha et desktop-miljø, selv om jeg har kjørt endel bare med black/fluxbox... I allefall - rpm-helvetet vil enhver rpm-distro-brukende person komme borti, selv hvor digg du syns apt-rpm er.

Debian er den klart mest solide distroen, med sin apt-get loveliness, men du må nesten kjøre unstable for å ha noenlunde oppegående programmer tilgjengelig imho. "Feilen" med debian er i min mening at de satser på så forbanna mange arkitekturer at det hele blir helvetes tungrodd. Bra for folk som ikke kjører i386, dårlig for consumer-type-folk. Ncurses(?)-installeren som er default i debian (og som presenteres som "neste genereasjons debian-installer" på debianplanet), er noe av det minst grafisk gjennomførte jeg har sett, med unntak av gentoo som ikke har noen installer. Igjen, mangelen på en skikkelig default-grafisk-installer kommer pågrunn av alle arkitekturene som absolutt må støttes...

Gentoo er en flott distro, emerge er supert, men kompilering av all software du skal bruke kan fort bli irriterende. Folk som bruker gentoo gjør jo det mest for å ha state-of-the-art, no? Det betyr kompilering, kompilering, kompilering, dag ut og dag inn. Men faen så kjapt det går!

Gentoo er min soleklare favoritt i linuxverdenen, så får vi se om fedora klarer å karre seg opp blant de andre gutta etterhvert. Det er iallefall et lovende prosjekt.


Forøvrig bruker jeg nå winXP, og kommer til å gjøre det til dreamweaver og photoshop kjører native i linux ;>
Linux er mer eller mindre for power users.
Vis hele sitatet...
vissvass. Linux er for powerusers, nybegynnere og de som bare jobber på maskinen uten å fikle noe særlig. Brukere som fikler endel, men ikke har så mye peiling vil slite på linux.
Opprinnelig postet av commie
Brukere som fikler endel, men ikke har så mye peiling vil slite på linux.
Vis hele sitatet...
Det skal du ikke si! Fikling er en unik egenskap, det er av fiklingen man lærer. Skal man få innsikt og forståelse i bruk av GNU/Linux, eller hvilket som helst annet os, er det viktigere å være tålmodig og kunne lese.
Nå tenkte jeg mer på fikling som i "installere programmer i hytt og gevær og bytte cd-key i CS"