Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2046
Hei alle sammen! Jeg trenger litt eksperthjelp her...

Jeg er gift med en mann som tidligere har misbrukt heroin og kokain. Vanlig kjør var 1/4g heroin og 1/4g kokain pr dose ca 20 ganger om dagen. Dette har han styra med av og på i flere år, og har avruset seg på egenhånd med stålvilje og stahet. Dette har gått fint, og han har nå vært rusfri i over fire år (like lenge som vi har vært sammen).

For noen uker siden ble han dårlig og blir nå utredet for mulig leverkreft. Han ble innlagt på sykehuset for fire uker siden, lå der i to uker. Der fikk han 40mg oxycodone 4ggr pr dag og 40mg oxycontin depot 2ggr pr dag. I tillegg fikk han også morfin intramuskulært etter behov, vet ikke hvor mye. På kvelden fikk han 30mg sobril å sove på.

Når han ble skrevet ut, fikk han resepter på 20mg oxycodone (100tabl) og 40mg oxycontin (98tabl) , samt 25mg sobril. Her kommer min egen idioti inn, jeg trodde han hadde kontroll... Etter to uker var disse pillene borte, og fra søndag til mandag ettermiddag var han uten medisiner. Han var helt ødelagt, mye smerter, frysninger og angst Da hadde jeg innsett at han misbrukte medisinene sine, og fått ham til å forstå at han hadde mistet grepet. Han ble dypt fortvila, har alltid vært livredd for å bli avhengig av piller, men nå ser det ut til at det er tilfelle. Han fikk nye resepter (på samme medikamenter) av fastlegen mandag ettermiddag, og kastet i seg 80mg oxycodone og 40mg oxycontin, da roet alt seg,

Igår var han inne og tok leverbiopsi som et ledd av kreftutredningen. Han hadde tatt 20mg oxycodone og fått en morfinsprøyte på sykehuset kl fem, og klokka syv tok han 40mg oxycodone til. Jeg fikk ikke vite hva han hadde fått på sykehuset før etterpå. Etterhvert begynte han å bli tungpustet, dvs måtte iblant ta dype drag for å føle at han fikk nok luft. Dette skremte vettet av ham.

Idag er han helt på felgen med ekstreme smerter i korsryggen og nyrene (der har smerten sittet siden alt dette begynte). Han har i to og en halv uke knapt sovet mer enn 2-3 timer i strekk, og fått i seg minimalt med mat. Gått ned 18 kg den siste måneden. Han veier 150kg nå.

Jeg kastet meg på telefon til fastlegen vår idag og har bestilt time for å sette opp en nedtrappingsplan, og i den anledning tenkte jeg å høre med dere her inne om det er noen som har noen tips til hvordan dette bør gjøres? Han er innstilt på å kvitte seg med alt nå, for dette skremmer vettet av ham. Men jeg vet ikke hvordan vi skal gå fram, han vet heller ikke siden han aldri har misbrukt piller, og jeg vet ikke hvor mye kunnskap fastlegen vår har angående dette heller.

Setter stor pris på svar!

Hilsen desperat konemor
Nedtrappingsplaner er helt vanlig for alle som bruker morfinpreparater i en periode, og dette er noe fastlegen er vandt med.
Spørsmålet er om han kan starte med det nå, eller om han må vente til han har fått en diagnose/behandling for de plagene som gjorde at han måtte ta smertestillende.
Han kan jo ikke trappe ned hvis han plages med ekstreme smerter,
man må bli kvitt et problem av gangen.
Morfinavhengighet er noe skikkelig drit, og det trengs viljestyrke og support for å bli kvitt svineriet, men det er samtidig det beste smertelindrende preparatet som finnes. Et tveegget sverd.
Lykke til, og husk at det finnes mange tilbud til dere begge for å hjelpe dere gjennom dette.

Et lite tillegg:
Unødig å si egentlig, men du bør vel streng tatt ta over medisinering på hjemmefronten her etter.
Bukken og havresekken...
Sist endret av TrooperTom; 4. november 2015 kl. 12:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Legen hjelper dere, det går veldig fint. Beklager å høre at din mann har vondt. Men har han veldig vondt, så er medisiner veien å gå om ikke annet hjelper (det virker som om det er snakk om sterke smerter, så da må det være lov å ta litt meds)

Ønsker dere lykke til og god helse videre
Om man har ekstreme smerter, slik tilfellet virker her, så må han fortsette med morfinpreparater for ikke å gå til grunne på grunn av smertene alene.

Også narkomane og tidligere narkomane har rett til adekvat smertebehandling, også morfin og lignende.

Det finnes preparater som inneholder nalokson, som demper rusen, men som likevel ikke ødelegger den analgetiske effekten. Det finnes også administrasjonsmetoder som gir mindre rus, men likevel adekvat smertelindring. Spør legen om det!