Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3419
Hei! Tenkte at det ville være interessant å diskutere hva som vil være de mest fremtidssikre jobbene og utdanningene i fremtiden. Både Elon Musk og Bill Gates har snakket om automasjon og borgerlønn de siste ukene, og jeg har tenkt litt på hva slags jobber som fortsatt vil eksistere i fremtiden for oss som vil fortsette å jobbe.
Hvilken yrker tror dere vil fortsette å eksistere, og er borgerlønn en del av løningen til problemet?
Spesialister innen informasjons- og datasikkerhet kommer garantert til å bli uunnværlige. Andre fagfelt jeg ser for meg kan være sikre valg:
- Nanoteknologi
- Matematikk (matematikere har dyp systemforståelse og vil derfor kunne designe og prototype/programmere avanserte systemer hvor personer med ren IT-bakgrunn kommer til kort)
- Statistikk (Big Data)
- Robotikk (noen må lage og vedlikeholde og omprogrammere robotene som skal erstatte mennesker)

Alle disse krever riktignok høyere utdannelse, men det er nok den veien det går - jobber som kan automatiseres kommer til å bli automatisert.
Utdanning innenfor helse er vel noe av det tryggeste du kan utdanne deg innen. Det er en stor mangel på f.eks sykepleiere, og behovet vil bare øke i fremtiden - du har dessuten enormt med ulike retninger og arbeidsplasser og velge i mellom.
Jobber innen kultur, som f.eks TV, Spill og film burde vel også være ganske sikkert en stund fremover. Det kommer nok roboter som kan ta seg av enkelte oppgaver, men tror det tar en stund før alt blir overtatt.
Tenker at alt som har med teknologi og utvikling vil være viktig. Samt de elementære oppgavene som helse, brann og beskyttelse/politi.

Så avhengig av hva man ønsker å jobbe med, er nok en høyere utdannelse innen IT, eller fagbrev som automatiker eller elektro svært trygge veier å gå.