Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7176
Hei Freaks.

Antar det er noen her inne som kan hjelpe meg litt med dette.

Jeg jobber mye med photoshop og indesign på jobb.
Er ikke utdannet innen dette, og må lære av meg selv. (skal på kurs etterhvert, men ting tar tid.
Har kontroll på det meste, men sliter med størrelser på dokumenter.
Jeg har ikke klart å google meg til dette heller.

Jeg lager i hovedsak bannere. De er jo ganske store.
Største jeg skal lage nå er 20meter x 2meter. Og rollups med en del str. osv.

Problemet er at datan min ikke helt håndterer dette. Den blir treig, og maser om mer diskplass, jeg får ikke lagret de store dokumentene osv.

Datan jeg har har jeg fått beskjed om at skal kunne håndtere slikt da den ble kjøpt.
Det er denne https://www.multicom.no/msi-gp62mvr-...AaAlopEALw_wcB

Må man lage filene i den str det skal trykkes i? Eller kan det lages mindre uten at det blir dårlig når det trykkes?

Idag får jeg f.eks ikke lov å lagre en fil på 850cm X 2000 cm.

Jeg er klar over at jeg som jobber med dette burde kunne dette :P
Men det var altså i utgangspunktet ikke min jobb.

Håper dere kan se forbi dumskapen og hjelpe meg i riktig retning!
Takk takk.
Tips er å bruke vectorgrafikk og jobbe i et mindre dokument!
0bs
0bs's Avatar
Trådstarter
Takk for tips!

Jeg har prøvd å sette meg inn i Vector, men det forstår jeg absolutt ingenting av.
Har du noen gode forslag til hvor jeg kan begynne?

Jeg har alle adobeprogrammene - hvertfall. Hehe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For det første. Digitale bilder er ikkje i meter. Dei er i pixler. I tillegg kan dei ha informasjon om Pixels Per Inch (PPI) e.l. som seier kor stor ein fysisk pixel er tenkt å vere. Om du t.d. har eit bilete på 1000x1000px og 100dpi, vil det måle 10x10 tommer i tenkt målestokk.

For det andre. Du må ha meir RAM. 8GB er lite. Prøv med 32GB.

For det tredje. Bannere står du sjeldan tett på, og du treng i praksis ikkje spesielt god oppløysing. Sjekk med trykkeriet kva dei anbefaler.

For det fjerde. Bruk vektorformat for denslags. Adobe Illustrator er vektormotparten til Photoshop. Photoshop er laga for billedmanipulering, ikkje grafikk.
0bs
0bs's Avatar
Trådstarter
Takk for svar Vidarlo.

Jeg skal ta en telefon til trykkeriet.

Og etter et kjapt googlesøk ser det ikke ut som det er noe problem å sette i mer RAM.

Illustrator har jeg aldri brukt før, men det er vel aldri for sent å lære
Limited edition
Moff's Avatar
Personlig bruker jeg Photoshop til vektorgrafikk også, rett og slett fordi jeg synes prosessen i Illustrator er alt for komplisert. Illustrator har noen store fordeler, særlig hvis du skal tegne vektorgrafikk fra bunnen av (eller tegne generelt). For eksempel, så har Illustrator verktøy for image tracing, som lar deg generere vektorer fra et bitmap-bilde. Du kan også glatte ut vektorer for å fjerne skarpe kanter og slike ting, noe Photoshop (meg bekjent) ikke kan.

Men for å lage helt enkle figurer og logoer, hvor jeg ikke trenger disse funksjonene, så bruker jeg alltid Photoshop. De fleste jeg kjenner som jobber med grafikk gjør det samme.

Når det er sagt, så er ikke vektorgrafikk løsningen på alt. Det virker som TS ikke vet hva vektorgrafikk er for noe, så jeg kan først prøve å forklare konseptet. Et "vanlig" bilde er det jeg referer til som bitmaps. Dette er en pixel-matrise, som vil si at bildet består av massevis av små punkter med en bestemt farge. Når du printer et slikt bilde så vil printeren lese hver pixel (hvert punkt) i bildet og lage en farge på papiret.

Vektorgrafikk er ikke et alternativ til bitmaps. Vektorer er figurer som definerer et område med pixler. La oss for eksempel si at du har et bilde av det Japanske flagget (hvit firkant med rød sirkel inni). Som et bitmap, så ville dette bildet inneholdt veldig mye informasjon. Pixel nummer 1 skal være hvit, pixel nummer 2 skal være hvit (...) pixel nummer 8624 skal være rød - og så videre. Såklart, med komprimering og slike ting så ville ikke nødvendigvis bildefilen blitt så enormt stor, men du skjønner hva jeg mener.

Hvis du derimot skulle ha representert dette bildet som vektorgrafikk, så ville du ha lagret informasjonen slik: Firkant, x bred og y høy. Hvit. Sirkel, radius på z. Rød. Ferdig. Det høres flott ut, og det kan brukes - digitalt. Hvis du derimot skal trykke et slikt bilde, så må det uansett konverteres til et bitmap for at en printer skal forstå hva den skal gjøre. Det er også mange andre begrensninger knyttet til hva vektorer kan gjøre og hva de kan brukes til.

Du kan lage ganske kompliserte vektorer med fargegraderinger og andre effekter, men det er ikke praktisk mulig å vektorisere et typisk bilde som du har tatt med et fotoapparat. Enkle figurer og logoer, tekst og slike ting - absolutt bra, lag gjerne vektorer. Realistiske bilder med masse farger og detaljer - nei.

En ekstra bonus med vektorer er at de ikke har noe forhold til hvor store de er, så du kan skalere vektorgrafikk opp og ned så mye du vil uten at du mister kvalitet, slik du ville gjort med et bitmap. Årsaken er ganske åpenbar; du har bare en beskrivelse av figurer, så det er spiller ingen rolle hvor store eller små de er. En sirkel er en sirkel. Når du printer dem ut derimot, da blir det konvertert til et bitmap, og størrelsen vil plutselig ha noe å si likevel.

Til slutt, vedrørende PC-en din; du må ha mye RAM for å redigere store bilder, og du må ha nok lagringsplass til filene. Dette kommer du ikke utenom. Hvis selve redigeringen går tregt, så kan dette imidlertid løses ved at du jobber på små bilder, og skalerer opp til 100% når du er ferdig. Dette blir litt som å jobbe med proxyer når man redigerer film. Det er ingen innebygget måte å gjøre dette på som jeg vet om, men det er ikke verre enn at du krymper bildene du har med x antall prosent, jobber til du er fornøyd, og deretter oppskalerer hele prosjektet. Så erstatter du bildefilene med full-versjonene én etter én slik at kvaliteten blir 100%.
Når det er så store formater som 20 x 2 meter (som er større enn hva man kan lagre i InDesign) kan man for eksempel lage en InDesign-fil som er 2 x 0,2 meter (10% størrelse), og sørge for at eventuelle bilder man benytter seg av har en oppløsning (PPI) som blir riktig når trykkeriet forstørrer filen.

Altså, hvis du har et banner på 20 x 2 meter som krever at bildet skal ha minst 100 PPI når det er ferdig trykket, må du sørge for at du har 1000 PPI på bildet i InDesign-fila som er på 2 x 0,2 meter. Dette har vi gjort i firmaet jeg jobber i hos flere forskjellige trykkerier, men alltid greit å høre med trykkeriet om hvordan de ønsker det uansett.

Som du sikkert vet har InDesign et info-felt hvor den effektive PPI-en står.



Når det er sagt er det – som vidarlo sier – ikke ofte man trenger spesielt høy PPI på så store formater, det står litt om dette + et fiffig skjema med avstand/DPI på denne lenka.



Således er det heller sjelden nødvendig å lage PSD-filer (eller PSB-filer for store formater) som er 20 x 2 meter, lag heller filer med mindre mål og høyere oppløsning.
0bs
0bs's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for godt utfyllende svar Moff!
Det er helt riktig, jeg har ikke noe stor snøring på vektorgrafikk annet enn at jeg har hørt jeg burde jobbe i det når jeg jobber med store filer.
Og flere av trykkeriene har spurt om jeg kan vektorisere før jeg sender det inn (noe jeg ikke kan, åpentbart..)

Alle bannere og alt vi lager er jo av bilder (reklame), altså bilder tatt med photoapparat.
Så da er det ikke vits å vektorisere, eller hva det kalles uansett? eller er vectorgrafikk og vektorisering ikke det samme (iogmed at trykkeriene vil at vi skal gjøre det).

Jeg har bestilt mer RAM og ordnet så jeg får hjelp til å sette inn det.

Til det siste du skrev, er det, det jeg stort sett har gjort nå. Lager det lite, sender det til sjefen og hører om de vil ha det sånn eller ikke, før jeg lager det stort etterpå (det går hvertfall en del raskere).
Men tilbake til da str. jeg forstår at oppløsning og meter ikke er det samme. Men hvor stort bør det lages? Når jeg lager nytt dokument kan jeg jo velge mm, bildepunkter osv osv. De står jo i forhold til hverandre.
Jeg må jo nødvendigvis legge inn i meter så jeg vet det blir rikig lengde/breddeforhold. Er det en bedre måte jeg kan løse dette på?
Eller bør det lages i original str? Endrer jeg bildepunkter så blir det jo mindre millimeter osv.
Oppløsning trykkeriet vil ha er 300dpi.

Igjen jeg har prøvd å google, men jeg blir ikke klokere. Sorry!

Viva_La_Opium:
Takk, det var lurt. Men om trykkeriet da vil ha filene i PDF format, vil bildene da fortsatt bli i samme oppløsning, om du skjønner hva jeg mener? (jeg aner som sagt ikke hva jeg prater om!)
Sist endret av 0bs; 3. august 2018 kl. 13:57. Grunn: Legger til
Så lenge du eksporterer PDF-en med riktige innstillinger – herunder spesielt viktig at ikke oppløsningen reduseres –så blir alt riktig når trykkeriet mottar filene og forstørrer disse før trykkingen. Dette skjermbildet viser hvor man styrer dette under eksporten fra InDesign:



Dog nekter jeg å tro at trykkeriene faktisk trenger 300 dpi på (spesielt) bannere/rollups, med mindre det er meningen at man skal stå på kloss hold og finstudere detaljer. 300 dpi er det man sier trengs for å få supre bilder i magasiner, bøker og lignende, men man slipper til og med der ofte greit unna med 200 dpi.
Limited edition
Moff's Avatar
Kjapp begrepsforklaring:
Vektorisering er prosessen med å endre et bitmap til en vektor, typisk ved å tegne over et bilde eller bruke automatisk image tracing.
PPI står for Pixels Per Inch, og dette beskriver hvor mange pixler i et bilde som vises per tomme når du ser på en skjerm. For de aller, aller fleste bruksområder så er PPI på 72 optimalt. Med dette mener jeg at de fleste dataskjermer i dag ikke er i stand til å vise mer enn 72 pixler per tomme, og derfor tjener det ingen hensikt å prøve seg på noe annet.
DPI er Dots Per Inch, og selv om mange forveksler begrepet med PPI, så er det absolutt ikke det samme. DPI beskriver hvor mange fysiske prikker med farget blekk en printer skal trykke på papiret for hver tomme. Om du skal ha 300 DPI, så vil det si at printeren smører 300 fargede prikker for hver eneste tomme på papiret (eller hva du nå enn trykker på).

Med disse tallene så kan du regne deg frem til hva som blir korrekt størrelse. Det krever at du holder tunga veldig rett i munnen, men det er ikke så komplisert som det høres ut som.

Når du lager et nytt dokument i Photoshop så får du opp 3 basisinnstillinger; bredde, høyde og DPI. DPI er merket "resolution" på engelsk (oppløsning på norsk, kanskje?), og du har en rullgardinmeny hvor du kan velge pixels/inch eller pixels/centimeter. I-en i DPI står for inch, så om trykkeriet ber om 300 DPI så blir det korrekt å velge 300 pixels/inch.

Om du da oppretter et dokument med utgangspunkt i centimeter, så vil Photoshop regne seg bakover og finne ut hvor mange pixler du skal se på skjermen mens du jobber. For eksempel, jeg oppretter et dokument på 25 ganger 25 centimeter med 300 DPI. Photoshop vil da gjøre følgende utregning:
25 centimeter = 9,84252 tommer (cirka)
9,84252 tommer ganger 300 DPI = 2952,756 pixler

Jeg får derfor opp et dokument som er 2953 pixler bredt og høyt (rundet av oppover). Når dette dokumentet printes, så vil det rett nok komme ut som 25 centimeter stort.
Sist endret av Moff; 3. august 2018 kl. 14:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Moff Vis innlegg
For de aller, aller fleste bruksområder så er PPI på 72 optimalt. Med dette mener jeg at de fleste dataskjermer i dag ikke er i stand til å vise mer enn 72 pixler per tomme, og derfor tjener det ingen hensikt å prøve seg på noe annet.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje sant. Ein laptop med Full HD (1920x1080) på 13" har over det doble. Mange PCer har i praksis i området 150-200PPI.
Limited edition
Moff's Avatar
I serien ting jeg ikke har tenkt over, det har du selvsagt helt rett i. Det er en stund siden jeg satt på skolebenken, og jeg har nok en mistanke om at veldig mange grafikklærere fortsatt lærer bort 72 PPI som standard. Regnet nettopp ut min egen skjerm, som ligger laaangt over.
▼ ... over et år senere ... ▼
0bs
0bs's Avatar
Trådstarter
Jeg har glemt tråden. Jeg ble så oppgitt over alt jeg ikke forstår og klarer å lære meg selv med tanke på jobben min at jeg nå studerer grafisk design på deltid.

Så forhåpentligvis lærer jeg dette etterhvert. Og heldigvis er vi ferdige med bannere på jobb for en stund. Brosjyrer er mye enklere!