Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 18760
Har kommet til å gruble på en ting noen ganger. Her i Norge skrives det nesten bare ut metylfenidat aka Ritalin og Concerta, man må på videre utredning og styr så vidt jeg vet for å få noe annet som for eksempel Attentin/Metamina som inneholder ren dextroamfetaminsulfat. Er dextroamfetaminsulfat noe skadeligere / mer risikofylt enn metylfenidat?
Selv ville jeg mye mer foretrukket å bare kunne få den medisinen jeg vet funker best og har mindre bivirkninger med en gang. Hvorfor er det slik i Norge? I andre land, eksempelvis statene får man vel adderall med en gang om det er ønsket. (Vet at adderall er racemisk). Ser ikke helt argumentet for at dextroamfetaminsulfat skal være "farligere" enn metylfenidat.
Større misbrukspotensial? Amfetamin er diggere å ruse seg på enn metylfenidat. Tror det er så enkelt.
Og hva de gjør i USA... ett ord: Opiatkrise! Det er ikke akkurat forsvarlig medisinbruk de driver med der borte.
I norge starter man medisinering av adhd med ritalin eller concerta, om det ikke gir ønskelig effekt på pasienten så går man videre på lista, man trenger ikke noe videre utredning annet enn ny voksen utredning for å tilfredsstille et gammelt regelverk basert på uvitenhet.

Så lenge du har diagnosen på papiret så er det bare å snakke med legen din.
Attenin var det første legen min nevnte da jeg sa jeg ville begynne på medisin igjen og det skulle ikke være noe problem, men siden jeg er langt over 18år og fikk diagnosen i barns alder så må jeg gjennom en ny voksen utredning fordi det heter seg at diagnosen frafaller ved fylte 18år om man ikke har hatt jevnlig kontakt med helsevesen angående adhd, noe jeg ikke har hatt og da frafaller diagnosen min.
Uten en gyldig diagnose kan ikke legen skrive ut medisin, mens straks diagnosen var i boks så skulle vi få orden på medisinen.

Reglene er utdatert og de er slik fordi at før trodde man at adhd var noe vokste av seg, mens nå vet man at man heller lærer seg å leve med det og heller kontrollere det i voksen alder.
Sist endret av Kjelldriver; 6. februar 2019 kl. 19:39.
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Større misbrukspotensial? Amfetamin er diggere å ruse seg på enn metylfenidat. Tror det er så enkelt.
Og hva de gjør i USA... ett ord: Opiatkrise! Det er ikke akkurat forsvarlig medisinbruk de driver med der borte.
Vis hele sitatet...
Vet man kan få ting alt for lett der ja. Men antatt større misbrukspotensial, ja muligens, men synes ikke det argumentet holder. Vært borti en del speed freaks og ingen av de liker attentin, de vil heller ha "meth". Selv funker attentin bedre for meg enn ritalin. Bedre effekt og mindre bivirkninger. At de først skal skrive ut et stoff med mindre virkning og mer bivirkninger kun pga at det har "mindre misbrukspotensial" blir vell for teit.
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Vet man kan få ting alt for lett der ja. Men antatt større misbrukspotensial, ja muligens, men synes ikke det argumentet holder. Vært borti en del speed freaks og ingen av de liker attentin, de vil heller ha "meth". Selv funker attentin bedre for meg enn ritalin. Bedre effekt og mindre bivirkninger. At de først skal skrive ut et stoff med mindre virkning og mer bivirkninger kun pga at det har "mindre misbrukspotensial" blir vell for teit.
Vis hele sitatet...
Det synes ikke jeg. Det jeg skriver videre er basert på at det faktisk er tilfellet at ritalin er mindre virkningsfullt og har flere bivirkninger enn attentin: (har du noen kilder, eller er det anekdotisk?): Bivirkningene ved misbruk av attentin er nok garantert verre enn bivirkningene ved normal bruk av ritalin. Pluss at du i tillegg vil få deg et potensielt seiglivet rusproblem. Hvis du vet med deg selv at du ikke ville ha misbrukt medisinene dine, så kan jeg forstå at det kan virke dumt for deg. Men som generell førstemedisin til en hel befolkning så virker det egentlig ganske fornuftig.
Sist endret av Relevant; 6. februar 2019 kl. 19:57.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
I norge starter man medisinering av adhd med ritalin eller concerta, om det ikke gir ønskelig effekt på pasienten så går man videre på lista, man trenger ikke noe videre utredning annet enn ny voksen utredning for å tilfredsstille et gammelt regelverk basert på uvitenhet.

Så lenge du har diagnosen på papiret så er det bare å snakke med legen din.
Attenin var det første legen min nevnte da jeg sa jeg ville begynne på medisin igjen og det skulle ikke være noe problem, men siden jeg er langt over 18år og fikk diagnosen i barns alder så må jeg gjennom en ny voksen utredning fordi det heter seg at diagnosen frafaller ved fylte 18år om man ikke har hatt jevnlig kontakt med helsevesen angående adhd, noe jeg ikke har hatt og da frafaller diagnosen min.
Uten en gyldig diagnose kan ikke legen skrive ut medisin, mens straks diagnosen var i boks så skulle vi få orden på medisinen.

Reglene er utdatert og de er slik fordi at før trodde man at adhd var noe vokste av seg, mens nå vet man at man heller lærer seg å leve med det og heller kontrollere det i voksen alder.
Vis hele sitatet...
Slik det fungerer ja, takk!

Sitat av Relevant Vis innlegg
Det synes ikke jeg. Det jeg skriver videre er basert på at det faktisk er tilfellet at ritalin er mindre virkningsfullt og har flere bivirkninger enn attentin: (har du noen kilder, eller er det anekdotisk?): Bivirkningene ved misbruk av attentin er nok garantert verre enn bivirkningene ved normal bruk av ritalin. Pluss at du i tillegg vil få deg et potensielt seiglivet rusproblem. Hvis du vet med deg selv at du ikke ville ha misbrukt medisinene dine, så kan jeg forstå at det kan virke dumt for deg. Men som generell førstemedisin til en hel befolkning så virker det egentlig ganske fornuftig.
Vis hele sitatet...
Må vel si det er anekdotisk da tilfelle er meg selv og en 2-3stk jeg har snakket med. Får ofte hodepine og blir mer "skjelven" av ritalin enn attentin. Føler dextroen er jevnere. Sant det du sier der, men har nå sett ganske mange kids og folk generelt som misbruker ritalin også. Ritalin kan også være avhengighetsskapende i stor grad. Vil tro at det er flere som heller ville foretrukket attentin, men ja, om attentin virkelig er mer avhengighetsskapende i betydelig grad er det kanskje fornuftig.

Side effects unique to Adderall include:
Dizziness Tremor Weakness Diarrhea Constipation Fear Restlessness Excitability Irritability Fever Hair loss Difficulty having an orgasm

Side effects unique to Ritalin include:
Sweating Rash Psychosis Numbness, tingling, or cold hands and feet Aggression Growth suppression Psychosis Manic episodes Seizures Prolonged, painful erections (priapism)Vasculitis Peripheral vasculopathy Raynaud's phenomenon

https://www.medicinenet.com/adderall...es/article.htm
Sist endret av playboyboler89; 6. februar 2019 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hadde jeg måttet stå en dag lengre på metylfenidat, hadde jeg tørnet.. Gikk over på Elvanse (lisdeksamfetamin), mye bedre.. og ikke minst, mye mindre bivirkninger. Klart at sjangsen for misbruk er større ved disse preparatene, er nok derfor.. Før jeg begynte på medisinering for ADHD, spurte jeg om jeg ikke kunne gå rett på Elvanse. Men det svaret jeg fikk var at " staten godkjenner ikke at vi setter pasienter rett på Elvanse,da denne medisinen er dyrere. Man må ha prøvd ut Ritalin evt concerta først.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg går på 60mg Ritalin og lyst til å gå over på attentin men får ikke lov av legen... (ikke noe historie med rus)
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Aduvanz/Elvanse er gjerne neste steg etter ritalin/concerta. Depotattentin om du vil.
Noen av dere som har prøvd amfetamin, mollly og lignende? Jeg sovner som en stein av sånne ting. Kokain slår meg helt ut.
Har nok ADHD, men ikke utredet enda.
Flere med ADHD som sliter med å sovne? Prøvd alle mulige sovepiller som jeg har fått hos legen. Men ingen av dem har veldig god effekt.
jeg synes ritalin\conserta er rimelig kjipt, conserta var alt for svakt for meg så jeg ble bare inneslutta og sov lite.. ritalin funka litt bedre, men fikk en følse av å være overgira, lissom at øynene mine var vidåpne men jeg var dødstrøtt.. elvanse var for svakt og gjorde at jeg slutta å sove og jeg plutselig befant meg i en sånn halvdøs der jeg var dødstrøtt men for våken til å sove ... og Attentin funka ok om jeg tok sovetabeletter også.. jeg ble mer fornøyd, mindre overgira og jeg fikk gjort ting når jeg skulle ..

Og elvanse er ikke en depo variant av attentin fordi en depotabelett kan man som oftest åpne og ta ut virkestoffet av, mens lisdexamfetamin må brytes ned i blodet før det går over til dexamfetamin, noe som gjør at man ikke merker noe til disse pillene de første 30min og kanskje ikke noe før det har gått 1-2t om man tar de når man spiser .. noe som kan føre til at man ikke helt vet når de starter å funke ..

https://www.felleskatalogen.no/medis...aventis-564177 funker ok å sove på..