Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4000
Hei. Lurer på om noen har hat "referanser" og godt inntrykk av mennene som jobber litt på fritiden? Jeg tenker primært på snekker oppdrag i leilighet i Oslo. Er det greit å legge ut en "oppdrag " på Finn, når man vet at jeg skal betale uten moms, eller er det "fy-fy" fra skattemyndighetene, slik at jeg kan straffes for at jeg har leid inn folk til å pusse opp leilighet.? Hvordan kan man undersøke referanser?
takk
Ja svart er ikke alltid enkelt. Du må nesten kjenne noen eller noen du stoler på må kjenne noen de stoler på. Du kan ikke annonsere at du trenger noen til svartarbeid. Da blir du fort hekta. Ja du blir straffet og må sikkert betale bot og straffeskatt og gud vet hva om du blir tatt.

Du har jo heller ingen garanti på svartarbeid. Hva gjør du om snekker krever forskuddsbetaling for anskaffelse av materialer etc og bare stikker etter å ha fått pengene?
Trådstarter
16 0
takk, tenker også på det samme, men samtidig florerer annonser på FINN små jobber: for 3 timer siden Oslo:
"Oppussing av leilighet ,]Betaling,kr 1,- xper time ,Må kunne påbegynnes snarest
- Legge parkett/laminat
- Gulvlister
- Sparkling av tak
- Maling
- Veggpanel
+++
Tidspunkt
Så fort som mulig / Haster"

RETT PÅ SAK.
har ikke funnet noe på Google om straffen for sliik,,,,
frister.

fra "DIN SIDE" 2009: "Dette gjelder dersom beløpet overstiger 10.000 kroner, og du betaler kontant. Og beløpsgrensen er den samme, uansett om du utbetaler summen som et engangsbeløp, eller i små porsjoner utover året.
Dette vil si at dersom du har vaskehjelp du gir 400 kroner i en konvolutt, annen hver uke i ett år, totalt 10.400 kroner, kan du bli medansvarlig for å betale vaskehjelpens skattegjeld, dersom vedkommende ikke betaler skatt - og blir tatt for dette"
Betyr det at hvis vaskehjelp ikke har liggende på konto mer enn hun tjener i "offentlig stilling" i løpet av skatteår da kan man ikke dokumentere for "fy-fy" forhold ?
Sist endret av arsa; 7. juni 2017 kl. 22:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av arsa Vis innlegg
[...] eller er det "fy-fy" fra skattemyndighetene, slik at jeg kan straffes for at jeg har leid inn folk til å pusse opp leilighet.?
Vis hele sitatet...
Sitat av arsa Vis innlegg
har ikke funnet noe på Google om straffen for sliik,,,,
frister.
Vis hele sitatet...
Kommer an på kontraktssum. "Svart arbeid" innebærer dog definisjonsmessig skattesvik, som er straffbart etter strl. §§ 378–380. Strafferammen varierer fra bot til 6 års fengsel.
Som håndverker; De fleste flinke håndverkere har nok av jobb hvitt, og er ikke spesielt interesserte i å jobbe svart. De har nok av egne prosjekter å jobbe med på fritiden, og risikoen de tar ved å jobbe svart er ikke verdt det (tenk, tatt for skattefusk, skader seg uten forsikring). Er du en kamerat er jo saken en annen.

Ikke bare har du mindre beskyttelse svart, men håndverkerne også. Har en del kolleger som har gjort ferdig jobben, for så å aldri få siste betaling. Uklare avtaler som fører til konflikt etc, kunder som ombestemmer seg halvveis, ikke ønsker å betale for grunnarbeid etc...


Forøvrig er legging av parkett og montering av veggpanel rimelig greie oppgaver. Når det kommer til listverk, sparkling og maling er det best å ha en med litt erfaring under beltet til å gjøre det.

Var på ett prosjekt hvor en av kundene tok malingen svart, og ikke gjennom oss. Var ganske stor forskjell på overflatene i leilighetene, men sikkert også like stor forskjell i pris. Du får for det meste hva du betaler for.
Anbefaler heller at du går for et hvitt firma. Gjerne drevet av polakker. Sameiet vårt hadde en del som skulle gjøres. Vi la det ut på Mittanbud. Det første tilbudet var sykt dårlig. Så kom en polakk og ga oss et tilbud som var en syvendedel av prisen de første ga oss, og dobbelt så mye arbeid. Fantastisk utført jobb som kan skrives av på skatten. Igjen 1/7 av prisen.
I min erfaring så er 90% av aktørene på mittanbud.no interessert i å jobbe svart.
It goes nesten without saying.
Sist endret av ID-Brikke; 9. juni 2017 kl. 11:22.
Da vil jeg også slenge inn at anbudstorget er en fin plass å starte. Flere aktører som er mer seriøse enn mittanbud.no. Anbudstorget gir deg flere muligheter og velge mellom også, etter egen erfaring.

Jeg slenger meg på resten av folka her. Har du ikke en kompis du kan betale under bordet vil jeg anbefale å betale de ekstra kronene for at du skal få det ordentlig gjort.
Sikkerhetsklarert
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
I min erfaring så er 90% av aktørene på mittanbud.no interessert i å jobbe svart.
It goes nesten without saying.
Vis hele sitatet...
Det er min erfaring også.
Bare spør dem om det når de er på befaring.