Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 13157
Hei, mitt første innlegg Jeg er smertepasient og bruker paralgin f til vanlig. Nå har jeg fått litt lite denne runden fordi det har vært så innmari vondt og jeg har gått til skrittet å ringe en som har dolcontin. Skulle høre om han hadde forte, men fantes ikke. Jeg har kun brukt morfin ved sykehusinnleggelser- som da jeg fjernet blindtarmen. Jeg er vettskremt for sånt noe og er ikke ute etter å ruse meg. Jeg vil ha smertelindring. Ok blir jeg bittelitt happy så gjør ikke det noe, men jeg er ikke ute etter å dope meg sånn apekattaktig.

Han hadde (det minste han hadde var...) 30 mg. Nå lurer jeg på om noen kan svare meg på om jeg dauer av det Eller om jeg ikke gjør det, i så fall om jeg vil bli helt kakemann?

Dette er ikke noe jeg gjør til en vane, men for at det er krise, så jeg trenger ikke noe moralpreken- men det skjønner sikkert de fleste vil jeg tro.

SÅ hva kan jeg forvente meg- ??

takk for svar
med hilsen auau
30 er nok ihvertfall ikke noe du dauer av. mener å huske at man må opp i 100+ mg før det begynner å bli skummelt for en førstegangsbruker. men det kommer sikkert noen andre her som kan svare deg bedre
Indikasjoner: Sterke smerter, f.eks. cancersmerter.



Dosering: Individuell dosering som avpasses slik at smertegjennombrudd unngås. Dosering avhenger av graden av smerte, pasientens alder og tidligere bruk av smertestillende midler. Dosering hver 12. time. Depotgranulat: Innholdet av 1 dosepose 20 mg blandes med minst 10 ml vann. Depotgranulatet kan ev. drysses over en skje passende myk føde, eksempelvis grøt eller yoghurt og inntas straks. Depotgranulatet må svelges helt, må ikke tygges eller knuses da dette vil kunne føre til for rask absorpsjon av morfin. Depottablettene svelges hele, skal ikke deles eller knuses. Voksne: Pasienter med sterke smerter, som ikke påvirkes av svakere opioider bør starte med en dosering på 30 mg hver 12. time eller den dosen som hindrer smertegjennombrudd. Behandlingen innledes med at den morfindosen som gir smertelindring stilles inn ved hjelp av en korttidsvirkende formulering (tabletter, mikstur). Deretter stiller en pasienten over på samme døgndose (mg) av depottabletter eller depotgranulat til mikstur. Ved skifte fra parenteral morfinbehandling er det nødvendig å øke døgndosen. Dette for å kompensere for den endrede biotilgjengeligheten ved administrering av morfin peroralt. Vanligvis må dosen økes med størrelsesorden 100%, men individuell dosejustering er nødvendig. Reduksjon av dosen skal skje med gradvis nedtrapping. Eldre: Det anbefales en reduksjon i doseringen hos eldre pasienter.



Kontraindikasjoner: Alvorlige respirasjonsvansker. Overfølsomhet for noen av innholdsstoffene.

Δ

Forsiktighetsregler: Brukes med forsiktighet av pasienter med respirasjonsdepresjon, nedsatt lungekapasitet, hodeskader, forsinket ventrikkeltømming, obstruktive luftveissykdommer og kjent overfølsomhet for morfin. Bør ikke brukes samtidig med eller innen 2 uker etter seponering av monoaminoksidasehemmere (MAOH). Ikke anbefalt for preoperativt bruk eller til bruk i løpet av de første postoperative 24 timer. En reduksjon i doseringen anbefales hos eldre pasienter, ved hypotyreoidisme, ved alvorlig nedsatt nyre- eller leverfunksjon. Brukes med forsiktighet hos pasienter med økt intrakranielt trykk, hos pasienter med lavt blodtrykk ved hypovolemi, galleveisforstyrrelser, pankreatitt og hos opiatavhengige pasienter. Dersom det er mistanke om at paralytisk ileus kan inntreffe eller inntreffer under bruk, bør preparatet umiddelbart seponeres. Bør ikke gis til pasienter som skal underkastes «cordotomy» eller annen smertelindrende kirurgisk behandling de siste 23 timer før operasjon. Pasienter som er titrert til en effektiv dose bør ikke bytte mellom Dolcontin depotgranulat til mikstur og Dolcontin depottabletter, eller til andre morfinformuleringer ev. andre kraftige smertestillende midler uten at det foretas retitrering og klinisk vurdering. Pasienter med sjeldne arvelige problemer med galaktoseintoleranse, en spesiell form for hereditær laktasemangel (lapp-laktasemangel) eller glukose-galaktosemalabsorpsjon bør ikke ta depottabletter. Pasienten bør advares mot å kjøre bil eller passe farlige maskiner.



Interaksjoner: Det er blitt rapportert at monoaminoksidasehemmere reagerer med analgetika, ved å gi CNS-eksitasjon eller -depresjon med hyper- eller hypotensive kriser. Morfin potenserer effekten av alkohol, anxiolytika, anestetika, hypnotika og sedativa. Barbiturater forsterker opiaters og opioiders respirasjonsdepressive effekt. Kombinasjon bør derfor unngås. Rifampicin induserer metabolismen av oralt morfin så pass kraftig at det kreves høyere doser enn normalt for å oppnå analgetisk effekt. Klomipramin samt amitriptylin forsterker den analgetiske effekten til morfin, trolig pga. økt biotilgjengelighet. Dosejustering kan være nødvendig. Monoaminoksidasehemmere potenserer effekten av opiater og det bør gå minst 14 dager mellom medisinering med hvert legemiddel. Cimetidin hemmer morfinmetabolismen. Alkohol forsterker den respirasjonsdepressive effekten. Morfinintoksikasjon med respirasjonsdepresjon kan oppveies med nalokson. Depotgranulat til mikstur: Samtidig bruk med antacida kan føre til en raskere frigjøring av morfin enn ellers forventet. Dolcontin depotgranulat til mikstur og antacida bør derfor gis med minst 2 timers mellomrom.

Litt copy paste fra felleskatalogen
Smertelindring av hva det nå enn er som gir deg smerter. Eller du kan bli helt apemann som synes det er meget digg å bare ligge og drømme deg vekk i dine tanker. Spiste de oransje 30mg en før i tiden uten noen smerteproblematikk, ble ganske så "flytende"

Men du tilvennes ganske raskt på dem slik FORSIKTIGHET bør utvises. Endte opp med å innta 2 stk om gangen uten effekt før jeg skjønte at det ikke var no tess i det lange løp
Så lenge du holder deg under 60mg, så er du 100% safe. 30mg vil gi deg en god rus, tro meg. Del heller opp 30mg pilla i 3 doser, om du bare skal ha smerte lindring. 10mg dolc tilsvarer kanskje 3-4 paralgin forte?
Trådstarter
38 6
Sitat av Muradi Vis innlegg
Så lenge du holder deg under 60mg, så er du 100% safe. 30mg vil gi deg en god rus, tro meg. Del heller opp 30mg pilla i 3 doser, om du bare skal ha smerte lindring. 10mg dolc tilsvarer kanskje 3-4 paralgin forte?
Vis hele sitatet...
Takk til alle for svar. Har studert felleskatalogen og snakket med apoteket...her er vi nøye... der spurte jeg om jeg kunne dele dem og det sa de nei, til. Depottbl skal ikke deles...jeg for min del kunne sikkert tenkt meg å dele de i 4. Tror du de fremdeles vil virke ca 12 timer om jeg deler ? Hva skjer om jeg deler? Blir virkningen sterkere, raskere eller hva?
Du kan fint dele de. Jeg hadde 30mg pillene for en tid tilbake og delte de ofte i to. Passet på og ikke ta mer enn 2 piller om gangen da du blir faktisk ganske loka på 60mg. Tar du for mye så spyr du - det gjorde ihvertfall jeg når jeg tok 3 på en gang.

Begynn med 1 og vent ihvertfall 1 time før du justerer. Ble aldri kjempeloka av de selv med du får en ganske behagelig og god rus. Sove hadde jeg store problemer med hvis det ikke var lenge siden jeg tok de og tisse fant jeg også vanskelig (klarer på en måte ikke å slappe helt av).
Når du deler depottabl. i to. Får du raskere virkning. Depottabl. er ment for gi en kontinuerlig strøm av virkestoffet. Eller sagt på en annen måte, tygge depottabl. kan gjøre deg fort om til en "apemann"..
Trådstarter
38 6
Hmm høres ut som jeg kan risikere å få alt i en av halvdelene da og ittno i den andre. Eller noe slikt- det er jo ikke delelinje på. Men har da saktens delt tbl uten delelinje før. Nevrotisk jeg!!Redd for å bli kjemperusa eller kvalm eller syk....hadde vært festlig vet du om jeg ble helt stein og fikk besøk av en eller annen med røntgenbriller haha
Du blir ikke "stein" av dolcotin. Etter 1 30mg tabelett som jeg delte, var jeg fremdeles klar i toppen og du fungerer relativt normalt. Du får en behagelig godfølelse i kroppen og du føler deg myk og god. Sammenligner du med en hasj/weed rus så sammenligner du feil, du blir ikke like sløv/brainføkked

disc: mine erfaringer
Trådstarter
38 6
Sitat av Morgul Vis innlegg
Du blir ikke "stein" av dolcotin. Etter 1 30mg tabelett som jeg delte, var jeg fremdeles klar i toppen og du fungerer relativt normalt. Du får en behagelig godfølelse i kroppen og du føler deg myk og god. Sammenligner du med en hasj/weed rus så sammenligner du feil, du blir ikke like sløv/brainføkked

disc: mine erfaringer
Vis hele sitatet...
Thnx det høres bra ut- satser på og prøve å dele en jeg da, selv om jeg syns det høres ut som veldig mye ift sammenligningen med pf. men så kan de vel ikke helt sammenlignes helt heller da. MYK OG GOD ja takk
1 30mg tablett har ingen rus effekt. Dolcontin er morfinhydroklorid insatt med middel som gjør at den løser seg opp over tid (depot). Slik at 30mg har meget bra effekt på smerter, men liten ruseffekt.
Dog har en 30mg tbl god rusvirkning på en ikke-opiatavhengig, dersom den knuses og filtereres.
(Noen enkle grep fjerner "limet" som gjør den langsomtoppløsende)
Trådstarter
38 6
Jeg delte den i 3 og har virkning i 12 timer- blir ikke spesielt rusa, men smertelindret ...og det føles fantastisk- sukk skulle ønske legen ville gitt meg dette...men det kan jeg vel bare drømme om
Sitat av AUAU Vis innlegg
Jeg delte den i 3 og har virkning i 12 timer- blir ikke spesielt rusa, men smertelindret ...og det føles fantastisk- sukk skulle ønske legen ville gitt meg dette...men det kan jeg vel bare drømme om
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke umulig å få A-preparater. Men det er mange faktorer som teller inn.

Har du noen diagnose?
Har du vært hos smerteklinikk, evt. et tverrfaglig team for vurdering?
Hvor gammel er du?
Har du noen form for missbruk i din journal?
Hvilke preparater har du prøvd? (fått fra lege)

Du har jo krav på adekvat smertebehandling, men veien dit kan være lang noen ganger.
Er det den store forskjellen på Oxycontin VS Dolcontin?
Oxycontin er ca 3 ganger så potent som dolc (morfin). Og som tidligere nevnt, 10mg dolc tilsvarer ikke 3-4 paralgin forte, men sånn cirka 1.
Sitat av Chang Vis innlegg
Er det den store forskjellen på Oxycontin VS Dolcontin?
Vis hele sitatet...
Hva er det du sikter etter?
50mg OxyContin tilsvarer 100mg Dolcontin.
Dolcontin gir mere rus-følelse en hva OxyContin gjør. (de som missbruker Dolcontin setter det ofte IV.)
Biotilgjengelighet på Dolcontin er ca. 30% oralt. OxyContin har opp til 90% oralt.
OxyContin har lengre halveringstid en Dolcontin.
OxyContin oppnår raskere maks effekt en hva Dolcontin gjør.
OxyContin varer også normalt lengre en hva Dolcontin gjør.

Jeg har brukt begge, og for meg virker OxyContin best.
Dolcontin hadde ganske mange bivirkninger på meg. OxyContin hadde ingen.

Er det mere du lurer på kan du sende meg en PM, så skal jeg prøve å svare etter beste evne.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
38 6
Sitat av Tothep Vis innlegg
Det er jo ikke umulig å få A-preparater. Men det er mange faktorer som teller inn.

Har du noen diagnose?
Har du vært hos smerteklinikk, evt. et tverrfaglig team for vurdering?
Hvor gammel er du?
Har du noen form for missbruk i din journal?
Hvilke preparater har du prøvd? (fått fra lege)

Du har jo krav på adekvat smertebehandling, men veien dit kan være lang noen ganger.
Vis hele sitatet...
Jeg har fibromyalgidiagnose, skal på smerteklinikk, er 42- har vært hasjrøyker og litt for mye alko for 10-15 år siden.(i journal) Jeg har fått tramadol/nobligan og bruker nå paralgin forte på blå resept.

Og sobril som muskelavslappende

Sitat av Pyr0-GonTz Vis innlegg
Oxycontin er ca 3 ganger så potent som dolc (morfin). Og som tidligere nevnt, 10mg dolc tilsvarer ikke 3-4 paralgin forte, men sånn cirka 1.
Vis hele sitatet...
Hvis 10 mg dolc tilsvarer 1 paralgin forte så er ikke de to medikamentene sammenlignbar- for av 1 paralgin forte har jeg ikke noe spesielt virkning. Men jeg fikk noe virkning da jeg delte 30 mg dolc i tre. Etter to ganger kjente jeg at det holder ikke helt- delte den i to- altså 15 mg og hadde behov for å stikke innpå en paralgin i tillegg.

Nå fikk jeg bare tak i 100 mg og det skal vel godt gjøres å greie å dele den i mer enn 4. .... i dag har jeg spist halve 30 mg morfin sulfat...med en liten "stikker" forte i tillegg så funker det.

Synd at en skal være nødt å holde på sånn i det skjulte med slike ting.