Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 832
Hei dette var bare noe jeg tenkte på men, hvorfor kjenner ikke de med adhd Ritalin og andre adhd medisiner like mye som andre uten?
"normale" folk kjenner rusen. Adhd folk har noen mangelstoffer i systemet som medisinene supplerer. Men jeg kan ikke si at jeg ikke merker medisinene, for det gjør jeg definitivt. Men, jeg merker de ikke som en rus. De gjør at jeg klarer å konsentrere meg og holde fokus over lengre tid, noe som er særdeles vanskelig/umulig uten medisiner. I tillegg til at de gir en ro i tankene som jeg ikke har naturlig.
Sitat av Lookien Vis innlegg
Hei dette var bare noe jeg tenkte på men, hvorfor kjenner ikke de med adhd Ritalin og andre adhd medisiner like mye som andre uten?
Vis hele sitatet...
Den myte den trodde jeg var dødd ut nå. En med adhd vil føle seg rusa av medisin om han ikke trapper opp. Det er bare at på vedlikeholdsdose så vil en med ADHD ha mye bedre nytte rent medisinsk. Man må bygge opp toleranse både med å uten ADHD får å ikke få ruseffekten. Ellers kunne man vell diagnostisert ADHD basert på effekten av medisiner.
Sist endret av NokErNok; 24. november 2023 kl. 07:42.
Selvsagt kjenner en med adhd ritalin! Jeg har ikke adhd men kjenner en rus der jeg kan tenke klart, lese bøker, fungere og en hit med dopamin første timen etter inntaket.

Kjenner de med adhd, dem blir rolig.. kanskje jeg faktisk har adhd? mhm

Hvordan er ritalin for en som ikke har adhd? ifølge south park så blir alle rolig, fokusert og generelt kjedelig.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Kjenner de med adhd, dem blir rolig.. kanskje jeg faktisk har adhd? mhm
Vis hele sitatet...
Du kan ikke vite om du har adhd ut fra hvordan du reagerer på ritalin. Stimulanter er stimulerende (også for folk med adhd) men i rett dose og hvis du har toletanse for bivirkningene så kan det hjelpe på fokuset. Mange uten adhd bruker det også som study drugs, så det er jo ikke unikt for adhd-hjernen å få den effekten. Det varierer forøvrig veldig hvor god effekt man får og hvor mye bivirkninger. Ruset blir alle, om dosen er høy nok.