Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1318
Innviklingshemmet
Hei! Lå å tenkte i senga i går kveld, for jeg er nemlig veldig frustrert for at det ikke er muligheter for Adobe-pakka på linux. Driver bare med hobbyredigering/foto så gimp er et veldig godt alternativ + at det er åpen kildekode, noe jeg forguder.

Haka er nemlig at jeg er vant til CS4, og blir endel man må lære seg på nytt hvis man skal gjøre det i Gimp. Har lest rundt omkring på nettet om folk som er frustrerte for nettopp dette.
En tanke slo meg i hodet at hvis en klarte å samle inn masse underskrifter, ville kanskje Adobe vurdere dette. Er dette overhodet noe sannsynlig, evt. tror dere interessen er stor nok? Hadde vært et kult prosjekt, spesielt hvis man klarte dette.


Hva tror dere?
Sitat av Teddow Vis innlegg
Hei! Lå å tenkte i senga i går kveld, for jeg er nemlig veldig frustrert for at det ikke er muligheter for Adobe-pakka på linux. Driver bare med hobbyredigering/foto så gimp er et veldig godt alternativ + at det er åpen kildekode, noe jeg forguder.

Haka er nemlig at jeg er vant til CS4, og blir endel man må lære seg på nytt hvis man skal gjøre det i Gimp. Har lest rundt omkring på nettet om folk som er frustrerte for nettopp dette.
En tanke slo meg i hodet at hvis en klarte å samle inn masse underskrifter, ville kanskje Adobe vurdere dette. Er dette overhodet noe sannsynlig, evt. tror dere interessen er stor nok? Hadde vært et kult prosjekt, spesielt hvis man klarte dette.


Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare kjøre i Wine?
Innviklingshemmet
Trådstarter
Wine funker utmerket på enkelte områder, men har hørt mye om at photoshop crasher. CS2/3 klarer dette bra, men CS5 tror jeg sliter litt.
Er ikke noen ekspert men en venn av meg satt en helg og prøvde å løse det, noe han ikke klarte. Han endte opp med Windows.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Hvis du vil ha windowsprogrammer er det kanskje best å bruke Windows (enten som hovedoperativsystem eller i virtuell maskin).
Parkettetterligning
Er jo selvfølgelig ergelig at en så populær og nyttig pakke ikke eksisterer til linux. Hvis flere hadde laget programmene sine til linux så hadde jeg hoppet for godt på det for lenge siden. Hvis du har en online underskriftskampanje tror jeg at du kanskje kan få til litt tenking i adobe ihvertfall.
Altså, jeg ser hvor du vil, men Adobe har jo alltid kjørt mot windowsplattformen, og jeg tror det kommer til å fortsette med det. Og om du tenker hvor omfattende CS-pakkene er så tror jeg ikke det blir utviklet til andre plattformer enn det det er i dag. Og igjen, tenker du at det skulle vært gratis også? Uansett, du kan jo sende en e-post, høre om de har planer om det eller ønsker å gjøre det om så og så mange har sterke nok ønsker. Alt i alt så tror jeg ikke noe særlig på at det blir noe av
Adobe + Linux = NoProfit
Adobe + Windows = BigProfit
Adobe + Mac = BigProfit

You do the math..
Tviler desverre på at en underskriftskampanje vil hjelpe så veldig mye.
De er jo på vei til å droppe flash support også, og for ikke så lenge siden så droppa de Adobe Air supporten ..

Sitat av Charger Vis innlegg
Adobe + Linux = NoProfit
Adobe + Windows = BigProfit
Adobe + Mac = BigProfit

You do the math..
Vis hele sitatet...
Der tar du ganske feil, etter min mening. Det er mange Linux brukere som ønsker Adobe til Linux. Og hvis man ser på tall fra Hubmle Indie Bundle, så er faktisk linux brukere noen av de mest betalende.
Problemet er at når en Linux bruker skal ha software så sier de "Hva? Koster det penger?".
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av nomore Vis innlegg
Problemet er at når en Linux bruker skal ha software så sier de "Hva? Koster det penger?".
Vis hele sitatet...
Jeg lurer veldig på hva slags linuxbrukere du har vært i kontakt med. De linuxbrukerne jeg kjenner er interesserte i å ha et åpent system, og de er over gjennomsnittlig oppdaterte i dataverdenen. De er oppdaterte på forskjeller i filosofier, lisenser, forretningsmodeller og distribusjonsmetoder, og som alle andre vet de at en del software koster penger.

De som begynner å bruke GNU/Linux fordi de ser etter en gratisversjon av Windows blir skuffet hver eneste gang. GNU/Linux handler ikke om å lage noe gratis - det handler om åpenhet. Hvis GNU/Linux kostet penger, mens Windows var gratis, ville jeg betalt for å bruke GNU/Linux. Ingen tvil.
For å snu på flisa litt. De Adobe brukerene eg kjenner har ikke betalt for lisensen sin. Og kombinert med de linux brukerene eg kjenner så er ikke betalingsviljen stor.

Eg sier ikke at det ikke finnes linux brukere som ser verdien i å betale for god programvare. Problemet er at eg tipper det markedet er forsvinnende lite, og all den tid Adobe er et privat selskap som skal selge et kommersielt produkt for å tjene penger til sine eiere, så tipper eg at de lett overser den brukerpromillen det her er snakk om som faktisk er villig til å betale for det. For å ikke snakke om at jobben Adobe må gjøre er rimelig komplisert, og som en konsekvens av at markedet er forsvinnende lite, så må prisen gå tilsvarende opp pr solgte produkt.

Og plutselig satt du igjen med ingen som såg nytten i å ha Adobe på linux, når det faktisk blir billigere å kjøpe en Windows lisens kun for Adobe programvaren, enn prisen vil måtte være på linux varianten.

Så må vi ikke glemme at de fleste som ønsker seg Adobe på linux allerede har betalt dyrt for lisensen de har. Eller arbeidsgiveren har. Som fort beløper seg til flere titusenlapper pr brukerlisens. Tror du virkelig at det er mange brukere som er villige til å kaste disse pengene ut av vinduet for å betale for en ny lisens, til linux? Tror du arbeidsgiverene er det? Eller regner man med at Adobe skal gi disse lisensene bort gratis til eksisterende lisenseiere? De har vel ikke vært kjent for å gi ved dørene før

Og for å ta et kjapt, og grovt, regnestykke. Den underskriftskampanjen det er linket til over har ca 6100 underskriver. Forutsatt at 60% av disse faktisk kjøper ny lisens, noe som vil være et høyt estimat, så snakker vi om 3660 nye lisenser som Adobe skal selge. Prisen for en Adobe Design Premium lisens ligger i dag på ca 16k eks mva ut til kunde. For å ta et rundt tall så kan vi si at butikkene kjøper inn disse for 10k, som da går til Adobe. På det salget vil Adobe tjene grovt regnet ca 30 million(har rundet det ned mtp markedsføring, produksjon og frakt). NOK. Og la oss si at en utvikler for Adobe skal ha ei timelønn på ca 200 kr timen(som er lavt), så får man 150000 arbeidstimer for disse pengene. Dette er uten å regne med utgifter til de ansatte osv som kommer i tillegg til lønn. Spørsmålet da blir, som bunnlinja må vise et positivt tall for, er 150 tusen arbeidstimer nok til å lage en linux versjon? Og vedlikeholde og supportere den? Eg tviler.