Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1050
Hva er meningene til folk her inne om at mange blir feildiagnostisert med ADHD i barndom og ikke PTSD?
Enda adhd og omsorgssvikt ofte kan vise like symptomer utad?
Jeg tror det går mye på kompetanse. Så tror jeg det er lett å sette en ADHD diagnose pga at en del av de symptomene på ADHD kan man få av en del andre psykiske lidelser/problemer.
Husker ikke helt hvordan det er med ptsd, men lurer på om det er en av diagnosene som ikke settes før en viss alder. Adhd setter man ofte i veldig tidlig alder.
Hadde nok vært en stor fordel dersom man hadde noe tvungen samtaleterapi før man fastsatte adhd diagnose. At det ikke var to-tre timer med samtaler med psykolog, hvor samtalen dreier seg om å fylle ut icd-10(alternativt 11) skjemaet.
Omsorgssvikt har mange likhetstrekk med adhd. Og ptsd og adhd har mye likhetstrekk i symptomtrykk. I tillegg så er det mange andre diagnoser som har overlappende symptomer på generell basis.
Når det gjelder ptsd og adhd så har de en ekstra utfordring hvor adhd medisiner kan bidra positivt på symptomene for begge diagnoser. Og det kan fort være både positivt og negativt.
It's a fucking jungle
Hadde 2-3 venner som ble satt på ritalin som barn. Det de hadde til felles var at de vokste opp med voldelige foreldre. Har tenkt mye på det. Kjenner også ett par stk som vokste opp på barnehjem. De fikk ritalin.
Sist endret av FriFugl; 17. februar 2024 kl. 08:03.
Adhd er over diagnostisert, det er jeg sikker på men, at symptomene skjuler ptsd, ja i noen tilfeller, men dette er og en diagnose som til en viss grad blir overbrukt, ihvertfall i dagligtalen, fan til og med tiåringene vet jo om denne og skriker det i skolegården.

Problemet er at vi ofte leter etter noe å støtte.oas.på.og fikse eller en unnskyldning til hvorfor livet er sånn det er. Og med Internetts hjelp så tilegner vi oss kunnskapen og tilpasser oss diagnosen vi tror det er.

Men vil bare understreke at jeg og kjenner mennesker som har disse diagnosene og riktig at de har de, men man skal være forsiktig med å slenge de frem.
Sitat av ForNysgjerrig Vis innlegg
Hva er meningene til folk her inne om at mange blir feildiagnostisert med ADHD i barndom og ikke PTSD?
Enda adhd og omsorgssvikt ofte kan vise like symptomer utad?
Vis hele sitatet...
Hva mener du når du sier mange?

Meningen til folk er vel at det er forferdelig dumt. Var det dette du lurte på eller noe annet? Ingen syns vel det er en bra ting. Et bedre formulert spørsmål eller problemstilling kunne vært spennende.
Fikk nylig et ptsd diagnose. Og når jeg tenker tilbake på ungdomstiden så har jeg fått noen spørsmål «har du adhd?» begynte lure på det selv, men er visst ptsd som kan han noen likheter.
Det er jo ikke gjensidig utelukkende diagnoser, tvert imot. ADHD gjør deg utsatt for misbruk, omsorgssvikt, mobbing og utenforskap, og øker risikoen for å ikke mestre skole og å rote deg opp i potensielt traumatiserende situasjoner gjennom hele livet. Legg til at det er veldig arvelig, og at du altså med høy sannsylighet har minst en forelder med reguleringsvansker som ikke vet det selv og som er oppdratt i en generasjon der det ikke var veldig mye forståelse for denslags, så har du oppskriften på generasjonstraumer. Å vokse opp med udiagnostisert ADHD uten å bli litt traumatisert er nesten godt gjort.

Sitat av SaySo Vis innlegg
Hadde nok vært en stor fordel dersom man hadde noe tvungen samtaleterapi før man fastsatte adhd diagnose. At det ikke var to-tre timer med samtaler med psykolog, hvor samtalen dreier seg om å fylle ut icd-10(alternativt 11) skjemaet.
Omsorgssvikt har mange likhetstrekk med adhd. Og ptsd og adhd har mye likhetstrekk i symptomtrykk.
Vis hele sitatet...
Det er standard å kartlegge blant annet traumer og vurdere omsorg når barn utredes for ADHD.

Når det gjelder ptsd og adhd så har de en ekstra utfordring hvor adhd medisiner kan bidra positivt på symptomene for begge diagnoser. Og det kan fort være både positivt og negativt.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det negativt hvis noen med ptsd får en medisin som hjelper symptomene deres?
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er jo ikke gjensidig utelukkende diagnoser, tvert imot. ADHD gjør deg utsatt for misbruk, omsorgssvikt, mobbing og utenforskap, og øker risikoen for å ikke mestre skole og å rote deg opp i potensielt traumatiserende situasjoner gjennom hele livet. Legg til at det er veldig arvelig, og at du altså med høy sannsylighet har minst en forelder med reguleringsvansker som ikke vet det selv og som er oppdratt i en generasjon der det ikke var veldig mye forståelse for denslags, så har du oppskriften på generasjonstraumer. Å vokse opp med udiagnostisert ADHD uten å bli litt traumatisert er nesten godt gjort.

Det er standard å kartlegge blant annet traumer og vurdere omsorg når barn utredes for ADHD.


Hvordan er det negativt hvis noen med ptsd får en medisin som hjelper symptomene deres?
Vis hele sitatet...

Hvis du ikke har adhd, men har et tankekjør pga ptsd og blir halvbehandlet med adhd medisiner så er vel ikke det utelukkende positivt?
Det jeg refererte til med utredningen er at enkelte diagnoser ikke settes i tidlig alder, men jeg husker ikke helt om ptsd er blant de diagnosene man avventer.
Sitat av SaySo Vis innlegg
Hvis du ikke har adhd, men har et tankekjør pga ptsd og blir halvbehandlet med adhd medisiner så er vel ikke det utelukkende positivt?
Vis hele sitatet...
Det er ikke positivt dersom traumer ikke oppdages, selvsagt. Men komplekse traumer finnes det jo i reaøiteten null offentlig tilbud for uansett, så om man kan få hjelp av medisiner så burde ikke mamglende ADHD være en hindring. Men selvsagt, det bør ikke være en lettvint erstatning for annen hjelp. Det bør det ikke for ADHD heller, medisiner kurerer det jo ikke.

Det jeg refererte til med utredningen er at enkelte diagnoser ikke settes i tidlig alder, men jeg husker ikke helt om ptsd er blant de diagnosene man avventer.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke PTSD- diagnose, men man kartlegger traumeopplevelser og symptomer på omsorgssvikt osv, og vurderer også om barnet har god omsorg hjemme og trygg tilknytning til foreldrene. Det er en relativt omfattende utredning.
Kommer litt an på hvilken behandler en møter ifht om man er tilbakeholden med ptsd diagnose. Når man er veldig ung så mangler man en del data så det blir naturlig vanskeligere å stille diagnose. Noen tenker derimot at det er bedre å sette diagnose tidlig så kan men heller eventuelt fjerne den senere. Vet ikke helt hva jeg syns er best. Spørs vel litt på individuelle faktorer.