Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2457
Fuck Mr. Plod!
Er helt mangel på aduvanz, har gått en uke uten og det tar nesten 2 uker til før det kommer på lager.

Medisiner gir meg så sykt oppheng i tall, spesielt tall. Kunne sitte i timer hver dag å studere priser på crypto minere, fortjeneste, proffit, strømpriser, osv osv.
Aldri skjer det noe, jeg bare sitter å sløser bort timer på noe som gir meg null kunnskap.

Jeg blir å sykt sliten psykisk på adhd medisiner, men nå som jeg er uten er jeg kjempesliten fysisk og null interesse av tall og statistikk+++

Jeg har det bedre psykisk uten, men nå er jeg akkuratt tilbake der jeg var før. Nå kan jeg ta imot informasjon litt lettere og hodet har roet seg mye.
Men det er så kjedelig når jeg ikke får oppheng.

Sitter nå og vet egentlig ikke om jeg vil gå på medisiner som gjør meg helt robot eller om jeg vil være trøtt, sliten med livsglede og ro i toppen.
Føler medisiner gir meg det jeg alltid har ønsket, men samtidig tar det bort en del av "meg"

Merker ikke noe problem med abstinens annet en det psykiske, men ikke vanskelig å gå uten.
Jeg bare kjeder meg sånn og savner å hoppe ut av senga for å skrive en bibel til annonym bruker kl 0700. Eller bare kjenne den "ja! Det må jeg sjekke ut" følelsen.

Er det noen som har virkelig prøvd å få medisiner til å funke og har likt sider av dens effekter, men som måtte gi slipp?

Er bare litt forvirret over hva jeg vil leve med, For jeg kan ikke ha det som eventuelt medisin. "Idag vil jeg være trøtt og sliten" -har ikke kontroll nok til å si det til megselv.
Setter pris på erfaringer klarer ikke se om jeg skal prøve videre eller gi opp hele greia.

Hva kan jeg muligens forvente om jeg fortsetter uten?
Når er hodet tilbake til baseline?
Finnes det medisiner som er lettere for psyken og mere effektivt på det fysiske?
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er i samme båt.. 2 uker uten. Gjør ikke en dritt om dagen, har ødelagt døgnrytme og alt. Gått opp skkkert 10kg

Hater lisdeks men fungerer bedre på det enn uten,,
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ikke fornyet resepten min, men tror jeg gjør det på mandag… håper ikke det er mangel her også.. har vært uten ganske ofte siden sommeren.
Høres litt ut som du er overmedisinert når du går på medisiner egentlig. Det skal ikke funke sånn. Har du prøvd andre ADHD-medisiner? Kan jo være en god anledning til det nå når aduvanz er utilgjengelig. Eventuelt se litt på dose.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Høres litt ut som du er overmedisinert når du går på medisiner egentlig. Det skal ikke funke sånn. Har du prøvd andre ADHD-medisiner? Kan jo være en god anledning til det nå når aduvanz er utilgjengelig. Eventuelt se litt på dose.
Vis hele sitatet...
Har prøvd alle doser siste måneden med aduvanz bare 30mg daglig.

De funker etter en ukes pause, da er jeg varm og glad, i maks 3 dager. Også blir jeg kald, deppa og bruker tall og obsessions som en flukt fra virkeligheten.

Denne flukten er veldig gøy, helt til det ikke er så gøy.
Jævla bergodalbane hele tiden.

Også finner jeg alltid en "løsning" som varer helt til jeg finner 1 feil eller innbiller meg 20 feil.

Helt ubeskrivelig rart i skallen har det alltid vært, men aldri så depressivt. Ingen nære ser at jeg er veldig annerledes enn før, så jeg er jo på bakken fortsatt
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Har prøvd alle doser siste måneden med aduvanz bare 30mg daglig.

De funker etter en ukes pause, da er jeg varm og glad, i maks 3 dager. Også blir jeg kald, deppa og bruker tall og obsessions som en flukt fra virkeligheten.

Denne flukten er veldig gøy, helt til det ikke er så gøy.
Jævla bergodalbane hele tiden.

Også finner jeg alltid en "løsning" som varer helt til jeg finner 1 feil eller innbiller meg 20 feil.

Helt ubeskrivelig rart i skallen har det alltid vært, men aldri så depressivt. Ingen nære ser at jeg er veldig annerledes enn før, så jeg er jo på bakken fortsatt
Vis hele sitatet...
Kjipt. Prøvd andre medikamenter da?
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sikkert feildiagnostisert bipolar eller no piss Kjører 3 uker nå uten også ser jeg hva som skjer.



Bare prøvd ritalin og aduvanz.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke for å oppmuntre det å være speedfreak, men hva med gate amf? Er det bedre enn adhd medisin med tanke på bivirkning? Jeg fikk en concerta når jeg gikk på ungdomsskolen ble dum som et brød, men var ganske digg egentlig. Gatespeed er mer hef10 og lett å få nerver på hvis man ikke supplerer med andre stoff? Eller?
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Sikkert feildiagnostisert bipolar eller no piss Kjører 3 uker nå uten også ser jeg hva som skjer.



Bare prøvd ritalin og aduvanz.
Vis hele sitatet...
Da burde du prøve concerta, det kan man faktisk bli skikkelig stuka på. Ritalin så blir man bare bleik etter mine erfaringer. Aduvanz aldri prøvd.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da burde du prøve concerta, det kan man faktisk bli skikkelig stuka på. Ritalin så blir man bare bleik etter mine erfaringer. Aduvanz aldri prøvd.
Vis hele sitatet...
Ritalin og concerta her det samme bare forskjell på virketid. Siden TS har det på resept legger jeg godsia til å velger å tro han ikke vil bli "stuka".
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke for å oppmuntre det å være speedfreak, men hva med gate amf? Er det bedre enn adhd medisin med tanke på bivirkning? Jeg fikk en concerta når jeg gikk på ungdomsskolen ble dum som et brød, men var ganske digg egentlig. Gatespeed er mer hef10 og lett å få nerver på hvis man ikke supplerer med andre stoff? Eller?
Vis hele sitatet...
Hadde man vist hvor rent det var så kunne man gjort det, men det fungerer dårlig å bruke gatespeed medisinsk når man aldri vet hvor mye det inneholder.
En annen ting er at gatespeed inneholder levo-amfetamin også, noe som gjør den racemisk. Det er mulig å få resept på racemisk amfetamin også, men det er ganske uvanlig i forhold til deksamfetamin. Jeg er mer produktiv på lisdeks enn på racemisk.


Man kan jo titrere dosen sakte opp til man finner den som er passelig, så det er mulig å gjøre det om man absolutt vil, men ingenting slår apotekvarer. Greit å slippe unna alle urenhetene og annen dritt man finner i speed.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke for å oppmuntre det å være speedfreak, men hva med gate amf? Er det bedre enn adhd medisin med tanke på bivirkning? Jeg fikk en concerta når jeg gikk på ungdomsskolen ble dum som et brød, men var ganske digg egentlig. Gatespeed er mer hef10 og lett å få nerver på hvis man ikke supplerer med andre stoff? Eller?
Vis hele sitatet...
Jeg skal aldri prøve gate amf og jeg skal ikke ha noe som er sikkelig stuk. Jeg blir sliten av stuk sier jeg. Woshhh!..
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Sikkert feildiagnostisert bipolar eller no piss Kjører 3 uker nå uten også ser jeg hva som skjer.



Bare prøvd ritalin og aduvanz.
Vis hele sitatet...
Ville gitt attentin et forsøk da.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Jeg skal aldri prøve gate amf og jeg skal ikke ha noe som er sikkelig stuk. Jeg blir sliten av stuk sier jeg. Woshhh!..
Vis hele sitatet...
Ta deg en kaffe eller noe da nigga daym…
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Sikkert feildiagnostisert bipolar eller no piss
Vis hele sitatet...
Hvis du seriøst tror det så bør du jo sjekke opp i det, all den tid det faktisk er en lidelse det finnes relativt god medisin for, og all den tid stimulanter kan utløse mani hvis du ikke også behandler den.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis du seriøst tror det så bør du jo sjekke opp i det, all den tid det faktisk er en lidelse det finnes relativt god medisin for, og all den tid stimulanter kan utløse mani hvis du ikke også behandler den.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde diabetes og autisme for noen måneder siden. Blir bare sett på som hypokonder og de ber meg slappe av.

Blir dårlig av å be om hjelp og jeg blir dårlig av å ikke be om hjelp.

Begynner å bli jævlig oppgitt av denne karusellen, frykten og alt. Dritt lei, ikke deppa. Lei og sinna.

Så nettopp at antidepressiva ikke er bra for bipolare folk.

Fikk meg til å tenke på da jeg stjal en sterk antidepressiva hjemme og rulla rundt i hagen i ubehag og hjertebank på natta.

Hmm.. kanskje jeg burde ta det opp med legen.

Fuck fuck fuck fuck. Alt var bra til jeg tok antidepressiva fra mor.

Etter den jævlige uka etter med kule øyer fra pilla balla det seg på med ned pissing av ett helt toalett, butikktyveri, rus, Graffiti, fentanyl, 3 timer søvn daglig, sko i dass, festning og helt tullete mye annet kuk. Alt på bare en sommer. Også aldri mere drittoppførsel etter det, er flaut men ja. Flere år siden.

Herregud jeg kan stuke edru også
Sist endret av Nøddy; 12. november 2023 kl. 01:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ville gitt attentin et forsøk da.
Vis hele sitatet...
Jeg støtter denne og synes det er det beste valget av det vi har reg. i Norge. Snill når det kommer til bivirkninger, veldig effektiv og ikke minst super enkel å dosere rett. En del klager over litt kort varighet, men det er helt grei for min del. Siden adhd medisiner alle er stimulant, så vil de naturligvis interfere med søvn, det gjelder da spesielt alle depot-varianter

Sitat av Nøddy Vis innlegg
Så nettopp at antidepressiva ikke er bra for bipolare folk.
Vis hele sitatet...
Nei og det er heller ikke stimulant er generelt som feks adhd-preparater. Jeg har selv bipolar 1 og føler jeg lever litt risky hver gang jeg bruker noen for for stimulant, selv noe så uskyldig som koffein kan bidra til mani etterfulgt av ekstrem nedstemthet og sorg/depresjon
Sist endret av noguhso; 12. november 2023 kl. 07:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av noguhso Vis innlegg
Jeg støtter denne og synes det er det beste valget av det vi har reg. i Norge. Snill når det kommer til bivirkninger, veldig effektiv og ikke minst super enkel å dosere rett. En del klager over litt kort varighet, men det er helt grei for min del. Siden adhd medisiner alle er stimulant, så vil de naturligvis interfere med søvn, det gjelder da spesielt alle depot-varianter



Nei og det er heller ikke stimulant er generelt som feks adhd-preparater. Jeg har selv bipolar 1 og føler jeg lever litt risky hver gang jeg bruker noen for for stimulant, selv noe så uskyldig som koffein kan bidra til mani etterfulgt av ekstrem nedstemthet og sorg/depresjon
Vis hele sitatet...
Nydelig takk for svar
Sitat av noguhso Vis innlegg
Jeg støtter denne og synes det er det beste valget av det vi har reg. i Norge. Snill når det kommer til bivirkninger, veldig effektiv og ikke minst super enkel å dosere rett. En del klager over litt kort varighet, men det er helt grei for min del. Siden adhd medisiner alle er stimulant, så vil de naturligvis interfere med søvn, det gjelder da spesielt alle depot-varianter
Vis hele sitatet...
Det er min erfaring også, den gradvise nedturen fra aduvanz tok jo faen aldri slutt. Hele kvelden var ubehagelig, og søvnen håpløs. Attentin varer kort, men det er jo bare å ta to doser om nødvendig. Man kan time det som man vil, og bare ta en lavere dose utpå dagen hvis man vil ha en litt jevnere kurve på det. Effekten kommer kjappere også, så du faktisk får utbytte av medisinen fra starten av dagen.

Dette er jo individuelt, men man bør absolutt prøve alle alternativene for å finne ut hva som funker best.

TS: hvis stimulanter virkelig ikke funker for deg, så er strattera verdt et forsøk også. For noen er det er brukbart alternativ. Få en psykiater til å følge opp dette, ikke bare fastlegen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvordan er det med de ulike ADHD-medisinene? Følger man en liste for hva man prøver først og sist? Eller kan man skyte inn til fastlegen hva for en medisin man spesifikt vil ha?
Sitat av Asket Vis innlegg
Hvordan er det med de ulike ADHD-medisinene? Følger man en liste for hva man prøver først og sist? Eller kan man skyte inn til fastlegen hva for en medisin man spesifikt vil ha?
Vis hele sitatet...
Alle begynner på Ritalin, så kan du begynne og skyte fra hofta hvis rit ikke gir ønsket effekt.

Men vær klar for en begrunnelse om hvorfor du vil prøve medisin Y. Du bør lese deg godt opp og kunne argumentere, hadde en kamp selv om og få attentin som ettermiddagsbooster, men det gikk med rette begrunnelse og argument
OK, takk. Jeg har vært ærlig om tidligere hasjbruk. Virket ikke som at fastlegen fikk bakoversveis av det, heller en klapp for at det var tilbakelagt fortid.

Jeg har fått henvisning til nevropsykolog for utredning. Ble litt paff da hun sa at man sjekker f.eks. ADHD og lettere psykisk utviklingshemming. Aldri tenkt på at jeg kan være utviklingshemmet, men hvorfor ikke.

Det virker til at de fleste(hofteskudd) foretrekker Attentin eller lisdeksamfetamin?

Jeg må uansett prøve Ritalin i riktig dose for å se hva slags effekt det ev. har, om det blir tilfelle at jeg skal få medisiner.
Sitat av Asket Vis innlegg
OK, takk. Jeg har vært ærlig om tidligere hasjbruk. Virket ikke som at fastlegen fikk bakoversveis av det, heller en klapp for at det var tilbakelagt fortid.

Jeg har fått henvisning til nevropsykolog for utredning. Ble litt paff da hun sa at man sjekker f.eks. ADHD og lettere psykisk utviklingshemming. Aldri tenkt på at jeg kan være utviklingshemmet, men hvorfor ikke.

Det virker til at de fleste(hofteskudd) foretrekker Attentin eller lisdeksamfetamin?

Jeg må uansett prøve Ritalin i riktig dose for å se hva slags effekt det ev. har, om det blir tilfelle at jeg skal få medisiner.
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om at de sjekker for psykisk utviklingshemming, har vært til nevropsykolog selv for utredning av ADHD. Aldri snakk om PU. Kanskje de har mistanke da?
Har aldri hørt at man sjekket for PU i en adhd utredning (som standard prosedyre). Jeg hadde blitt litt krenka og bedt han forklare hva skjer.

Men kan jo være du sender ut noen vibber. Blir vel en wais test da. Ha tynga rett i munnen. Kjipt å gå det stemplet der.
Sist endret av Astro Man; 13. desember 2023 kl. 19:58.
På barn i skolealder tar man evnetester for å se om det er sprik i funksjonsnivå på ulike deler, og for å avdekke mulige komorbide lærevansker.
Ja, jeg må si at tankene raste fort der. Men det ble også sagt andre eventuelle diagnoser, så jeg tok det som et generelt utsagn.

Nå vet jeg ikke om det har noen konsekvenser i livet mitt om jeg har ADHD eller lettere psykisk utviklingshemming. Må jo ærlig si at sistnevnte kom som et lyn fra klar himmel.
Sist endret av Asket; 13. desember 2023 kl. 21:35.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fastlegen kan vel ikke starte adhd medisinering, det er det psykiater som gjør.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fastlegen kan vel ikke starte adhd medisinering, det er det psykiater som gjør.
Vis hele sitatet...
Det sa også han som utreda meg for ADHD mens fastlegen min tilbydde seg å skrive ut ritalin før jeg var utreda. Har fortsatt ikke fått lest noen plass at fastlegen ikke har lov.
Leger kan vel skrive ut hva man vil så lenge preparatet ikke trenger dispensasjon. En kollega skreiv ut nozinan til meg over en kopp kaffe på vaktrommet. Og han var ikke fastlegen min eller noe slikt.
Sist endret av Astro Man; 14. desember 2023 kl. 17:42.