Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1998
Den nye stipendordningen for elever ved videregående skole understreker at i år, i motsetning til foregående år, vil begge forsørgernes inntekt regnes med uavhengig av om de bor sammen eller ikke - til manges fortvilelse.

Spørsmålet er da om den ene forelderen er oppført som eneforsørger, vil fortsatt den andre forelderens inntekt bli medregnet, selv om den ikke har noe med barnets liv å gjøre, samt ikke dekker noen form for økonomiske behov?
Jepp skjedde med meg.
Conflate's Avatar
Trådstarter
25 2
Sitat av dalken Vis innlegg
Jepp skjedde med meg.
Vis hele sitatet...
Det henger virkelig ikke på greip.
Sitat av Conflate Vis innlegg
Det henger virkelig ikke på greip.
Vis hele sitatet...
Ja det er noe fryktelig galt i det systemet i år iallefall. :/
Definitivt på tide!

Ser at det kan være uheldig hvis barnet ikke har noe med den ene av foreldrene å gjøre overhode, men var vitne til at ekstremt mange fikk fullt stipend ved å oppgi forelder som tjente lite, mens de hadde en annen som tjente godt over gjennomsnittet og barnet ikke hadde noen problemer økonomisk.

Det som er håpløst er at foreldres inntekt teller etter fylte 18, til tross for at man ikke bor eller har noe med dem å gjøre. Personlig måtte jeg ta opp lån i banken for å kunne leve et ok liv, fikk ikke engang ta opp lån fra lånekassen.
Yeah, forrige opplegget deres var merkelig, bodde 60% hos moren min og 40% hos faren min i 2014, fikk 20k i stipend.
Enda faren min har millionlønn og moren min tjener helt ok.

Det merkelige er at en venn av meg med skilte foreldre begge på trygd som bodde to helt forskjellige steder i landet, fikk like mye som meg i stipend. Blir tullete..
Sist endret av EliteBook; 19. juli 2015 kl. 03:17.
Sitat av Conflate Vis innlegg
Den nye stipendordningen for elever ved videregående skole understreker at i år, i motsetning til foregående år, vil begge forsørgernes inntekt regnes med uavhengig av om de bor sammen eller ikke - til manges fortvilelse.

Spørsmålet er da om den ene forelderen er oppført som eneforsørger, vil fortsatt den andre forelderens inntekt bli medregnet, selv om den ikke har noe med barnets liv å gjøre, samt ikke dekker noen form for økonomiske behov?
Vis hele sitatet...
Ikke alle dette slår like bra ut for, men er mer rettferdig.. Har selv en lillebror som nå begynner på VGS, som bor hos mor med relativt OK lønn. Hvor far knapt tjener noe.. Mor sitter med alle regningene knyttet til han og vil muligens derfor få noe mindre utgifter.
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Yeah, forrige opplegget deres var merkelig, bodde 60% hos moren min og 40% hos faren min i 2014, fikk 20k i stipend.
Enda faren min har millionlønn og moren min tjener helt ok.

Det merkelige er at en venn av meg med skilte foreldre begge på trygd som bodde to helt forskjellige steder i landet, fikk like mye som meg i stipend. Blir tullete..
Vis hele sitatet...
Däven, jeg fikk kunn grunnstipend hele vgs, enda moren min er död og jeg har fire sösken hvorav tre er under 18... Pappa tjener dog over gjennomsnittet.

Regner länekassen kun ut stipend ut i fra foreldres intekt? Og i säfall er det noen som vet hvor grensene gär? Altsä hvordan de deler det inn i forhold til hvor mye penger man fär.
Sitat av Jakobet Vis innlegg
Däven, jeg fikk kunn grunnstipend hele vgs, enda moren min er död og jeg har fire sösken hvorav tre er under 18... Pappa tjener dog over gjennomsnittet.

Regner länekassen kun ut stipend ut i fra foreldres intekt? Og i säfall er det noen som vet hvor grensene gär? Altsä hvordan de deler det inn i forhold til hvor mye penger man fär.
Vis hele sitatet...
https://www.lanekassen.no/nb-NO/Topp...plaring/#24068 19-6 er relevant.
Synes denne ny ordningen er fæl lille broren min får bare grunnstipendet pga de regner med moren vår som ikke har rett på oss, samt har ikke hatt kontakt med hun på 10år.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nå er det også slik at selv om en av foreldrene ikke har foreldrerett (eller hva det nå heter), har de forsørger rett.
Det vil si at om en av foreldrene ikke har noe med barna å gjøre (og er under 18) kan den med foreldreansvaret kreve penger av den uten, videre er det mulig å få noen ekstra penger fra staten om en tjener under et visst beløp ( er litt usikker på dette men kan hende at det er mulig å få det uansett ). Om foreldren som skal betale ikke har råd kan NAV dekke dette (dette skjer med faren min). Om en er over 18 og tar utdanning (hvertfall VGS) har foreldrene forsørgerrett og en kan derfor krever penger "til livets opphold" fra dem.