Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3018
Jeg viser her til følgende artikkel hos VG: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/r...ud/a/23449164/

Det jeg personlig spesielt reagerer på er at det i det hele tatt finnes et lovverk som sier at man kan bli straffet med FENGSEL, for noe så lite som å ha et bilde av det Norske Riksvåpenet på personlige Biler, Russebusser og lignende.

Personlig så har jeg lenge hatt inntrykk av at landet vi bor i er et Demokratisk land med Ytringsfrihet. Og ikke i et Diktatur/Politistat som dette lovverket gir meg et sterkt inntrykk av..

Er jeg den eneste som reagerer svært negativt og nærmest sjokkert på denne hendelsen- og lovverket?
Hva mener dere?

Spør man meg så blir dette mye av det samme som å bli straffet med fengselstraff for å male et bilde av statsministeren på sitt eget personlige kjøretøy.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Det jeg personlig spesielt reagerer på er at det i det hele tatt finnes et lovverk som sier at man kan bli straffet med FENGSEL, for noe så lite som å ha et bilde av det Norske Riksvåpenet på personlige Biler, Russebusser og lignende.
Vis hele sitatet...
IMHO ikkje veldig urimeleg. Det er symbolet for staten, og vert nytta for å identifisere offisielle køyrety. T.d. var det svært sentralt på politibilar tidlegare. Merk at staten her ikkje har gått direkte til anmeldelse av personane, men opplyst dei om regelverket, og gjeve dei høve til å rette opp problemet utan å verte melde til politiet.

At strafferamma er fengsel vil heller ikkje sei at brot vil føre til fengsel, men at det kan føre til fengsel. T.d. er nasking straffbart med inntil seks månaders fengsel, men i alle vanlege tilfeller vil det løysast med førelegg på eit par tusenlapper. Strafferamma for bruk av riksvåpenet er forøvrig mindre enn strafferamma for nasking, for å settje det i perspektiv.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Personlig så har jeg lenge hatt inntrykk av at landet vi bor i er et Demokratisk land med Ytringsfrihet. Og ikke i et Diktatur/Politistat som dette lovverket gir meg et sterkt inntrykk av..
Vis hele sitatet...
Du har ytringsfridom. Du står relativt fritt til å nytte riksvåpenet i satire, kritikk av myndigheitene e.l.

T.d. vil VG ha adgang til å nytte riksvåpenet for å illustrere ei sak i avisa. Problemet her er at riksvåpenet kan føre til at folk antar at det er eit offisielt køyrety, som er problematisk.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Spør man meg så blir dette mye av det samme som å bli straffet med fengselstraff for å male et bilde av statsministeren på sitt eget personlige kjøretøy.
Vis hele sitatet...
Dårleg samanlikning. Eit bilete av statsministeren er ikkje nytta for å representere staten Noreg. For å gjere det litt klårare: kva for eit av dei to bileta nedanfor representerer Coca Cola?



Det er forøvrig omlag i tråd med varemerkelovgjeving elles. Så eg trur du gjerne bør lese gjennom mykje anna lovverk om det er det mest skremmande du kan finne i norsk lovverk. Eg er mykje meir kritisk til delar av den nye straffelova, t.d. at enkelte typer drap er litt ekstra kriminelt, og gjerne utlendingslova, som imho er på grensa til inhuman.
Sist endret av vidarlo; 9. mai 2015 kl. 17:28.
Må le meg ihjel av kommentarene på vg sia, sammenligner det med muhammed karikatur og ytringsfrihet, poenget er at logoen er nesten identisk, noe som kan få folk til å misforstå kjøretøyet med ett offentlig statlig kjøretøy, hadde den sett åpenbart ikke lik ut hadde det ikke vært et problem.
Jeg ser ikke helt hvordan noen skal kunne forveksle denne her med et offisielt kjøretøyhttp://1.vgc.no/drpublish/images/article/2015/05/09/23449450/1/fullbredde/11154600_1406989182956476_5210930051646982248_o.jpg
Som slashdot sier, så brukes faktisk riksvåpenet til å identifisere offentlige kjøretøy, så selv om man ikke kan forveksle akkurat den bussen med et offentlig kjøretøy, så må man ha lik lov for alle, og da er det ulovlig om det er på enten en russebuss eller en helt sort varebil.
http://1.vgc.no/drpublish/images/art...lovebakken.jpg

Men dette som var på baksiden.....
De har endret det nå til brevet.

Ellers så synes jeg det er helt greit å reagere på dette. Det er tross alt Norges riksvåpen.