Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 902
Crew lofotLAN 2012
PureRushh's Avatar
Hei.

Nettopp started med bash scripting. Jeg har da et spørsmål, hvordan kan jeg få bash scriptet til å kjøre noen kommandoer i en spesifikk screen for så og stoppe screenen og starte den på nytt?

Håper på svar.

Kode

man screen
Låner denne tråden litt jeg også da.. Skal lage et enkelt bash-script for back-up, og lurer på hva jeg har gjort feil her? Fungerer ikke som ønsket i alle fall...

Kode

#!/bin/bash
if [ -f /var/back-up/bkup ]; then
	echo Backup igangsatt `date` > /var/back-up/log

rm -rf /var/back-up/mappe3
for i in {2..0}
	do
mv /var/back-up/mappe$i /var/back-up/mappe[$i + 1]
	done
cd /var/www
#Bruker tar for å kunne ekskludere filer fra liste
	tar cvf backup.tar --exclude=$unntak *
		mv backup.tar /var/back-up/mappe0
		cd /var/back-up/mappe0  
			tar xvf backup.tar

	else
	mkdir /var/www
	mkdir /var/back-up
		echo "" > /var/back-up/bkup
		echo "" > /var/back-up/excludelist
			mkdir /var/back-up/mappe0
			mkdir /var/back-up/mappe1
			mkdir /var/back-up/mappe2
			mkdir /var/back-up/mappe3
fi
Hei.

Du bør benytte rsync til backup. Kanskje du finner litt inspirasjon her: http://development.giaever.org/paste.../Filesystem.sh

Dog tar det scriptet og backer opp mot én annen server, via Secure Shell, også kjent som SSH. :-)

Ikke én ferdig løsning for hvem som helst, men det vil gi deg én pekepinn. ;-)
Sitat av nukleuz Vis innlegg

Kode

man screen
Vis hele sitatet...
Forkastelig at du klarer å svare på dette spørsmålet på denne måten. Ikke bare svarte du med et frekt 'rtfm'-type svarl, men samtidig så svarer du på feil spørsmål. Han spurte ikke hvor man finner screen-manualen, han spurte hvordan han kunne scripte et script som kjører kommandoer i en screen, som 'lukker seg' og som starter opp der den slutta igjen.

'man screen' forteller deg ikke hvordan man gjør det i et bashscript.
Nei, men det forteller hvordan man bruker screen. Og ingenting forklarer det bedre og mer utfyllende én manualen selv? Uten at det egentlig er vits ta diskusjonen noe videre i denne tråden. Har du anledning til å beskrive evt kode scriptet for trådstarter er det fint, men det har ikke jeg akkurat nå.