Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 652
Føler at flash er generellt på vei til å dø ut
Bør jeg investere tid i actionscript? Hvis nei, hva kan jeg investere tid i og fortsatt få et pent grafisk og funksjonell dynamisk resultat som flash/actionscript ?
Hei. Jeg har aldri likt flash - og skjeldent at jeg har fått inntrykket av at det er noe spesielt grafisk pent. Vil heller si at det ofte er en grafisk overkill. Hvor funksjonell Flash har vært opp gjennom tiden kan vel også diskuteres - men en ting er sikkert, og det er at dersom det hadde vært så veldig funksjonibelt (stabilt osv) så hadde nok ikke verktøyet blitt så dårlig likt på webben og støttet av operativsystem.

Men... uansett. Jeg ville rett og slett sett på jQuery, og kanskje HTML5-canvas. Men for best mulig resultat mener i alle fall jeg at et minimalt innslag av effekter gir det beste resultatet; spesielt med tanke på å få siden til å fungere på alle de forskjellige platformene som nå er kommet på banen; mini-pc, tablets og smartphones.
Flash som menyer og funksjoner på nettsider døde for lenge siden. Flash som spill eller medieavspillere er fortsatt i aller høyeste grad i live.
Vel, jeg tror nok at flash dør der også snart, og at html5 tar over. Medieavspiller i HTML5 vil jeg si er langt mer aktuell fremfor flash.
Trådstarter
Aldri om jeg skal bruke flash i ren designmessige sammenheng eller video-sammenheng. CSS og HTML5 gjør mer enn nok for meg der. Men jeg tenker spesifikt på interaktive animasjoner (enklere form for spill). (per i dag er ikke animasjonsmulighetene noe å skryte av når det kommer til HTML5 men jeg er en opptimist). Forandrer dette deres svar?
HTML5, CSS transitions og Javascript.