Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5210
Hei. Samboeren min har tatt speed, igjen.. og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har mattetentamen denne uken, og er nødt til å øve til denne, men det er ikke så lett når han flyger rundt og er hissig og roter, og ikke gir meg fred. Jeg vurderer å reise til biblioteket i morgen etter skolen for å jobbe der, men synes det er veldig skipt å måtte "rømme" fra mitt eget hjem fordi han ruser seg og blir idiot. (Når han tar speed, er han helt giret i ca. et døgn, også har har nedtur i ca 2-4 døgn, kommer ann på kvaliteten) Dermed er det et helvette i flere dager hver gang han tar dette. Faen som jeg hater det!

Hva burde jeg gjøre? Noen som har noen tips?
Be han stikke en annen plass? Gå en annen plass selv? Er vel enten eller..
Snakk med han om hvordan du opplever situasjonen når han er i edru tilstand.
Trådstarter
6 0
Sitat av Röyksopp Vis innlegg
Be han stikke en annen plass? Gå en annen plass selv? Er vel enten eller..
Vis hele sitatet...
Ja men problemer er at vi bor ganske langt ute på landet med dårlig bussforbindelse, jeg har lappen men ikke bil, så er ikke så lett å komme seg noen steder med mindre man planlegger det, og reiser på dagtid.
Hvis han ikke har noen som helst respekt ovenfor deg... - Så er det bare til å stikke! Helt alvorlig..
Trådstarter
6 0
Sitat av Antidote Vis innlegg
Snakk med han om hvordan du opplever situasjonen når han er i edru tilstand.
Vis hele sitatet...
Har gjort det mange ganger, og hver gang sier han "nå har jeg virkelig skjønt det, det er noe drit, det ødelegger alt for meg, jeg skal aldri gjøre det igjen." også 2 dager senere....
Sitat av spørsmål10 Vis innlegg
Hvis han ikke har noen som helst respekt ovenfor deg... - Så er det bare til å stikke! Helt alvorlig..
Vis hele sitatet...
Sikkert lett å si.. Men du fortjener bedre!
Trådstarter
6 0
Sitat av spørsmål10 Vis innlegg
Sikkert lett å si.. Men du fortjener bedre!
Vis hele sitatet...
Jeg har vert inne på tanken, men jeg er jo ufattelig glad i han, og når han ikke er ruset har vi det veldig fint sammen. Dessuten er jeg livredd for at om jeg går fra han, at han tar selvmord. Det er kanskje veldig klisje, men han har sagt mange ganger at han kommer til å gjøre det om jeg går fra ham. Da har jeg sagt at det ikke er noe fint å true med sånt, og svaret jeg får da, er at han ikke truer, han sier bare sannheten..
Han fortsetter å bruke etter du ber han stoppe og han selv sier han skal stoppe..
Med andre ord, han kommer ikke til å stoppe.
Om du er så plaget av det så er det jo ikke værre en å se etter ett annet sted og bo uten denne samboeren som ikke klarer å respektere deg.
Sist endret av Slæsken; 18. april 2017 kl. 21:00.
Du har sikkert bekjente du kan ta en tur til? Er ikke noe galt i at du forteller at forholdet skranter. Du hadde behov for en liten pause.

Kan bli koko selv i enkelte situasjoner med samboeren. Heldigvis bor vi i en liten enebolig med 2 etg. Tar bare turen opp blir det for ille.
Sist endret av ImnotEmo.; 18. april 2017 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
6 0
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Du har sikkert bekjente du kan ta en tur til? Er ikke noe galt i at du forteller at forholdet skranter. Du hadde behov for en liten pause.

Kan bli koko selv i enkelte situasjoner med samboeren. Heldigvis bor vi i en liten enebolig med 2 etg. Tar bare turen opp blir det for ille.
Vis hele sitatet...
Ja, sliter du med samme problemet som meg da eller? At han ruser seg?
Nei, ikke det samme problemet. Jeg har en psykiatrisk diagnose som ikke alltid er like lett leve med. Både for meg selv og samboer.

Men de fleste forhold opplever oppturer og nedturer av og til. Tør påstå at det er normalt i de fleste forhold at man krangler av og til.
Er ikke normalt med en sambo som flyr rundt og sprer kvalme på amf uansett hvordan man snur og vender på det. Hadde jeg vært i dine sko hadde det blitt med en sjanse til og et ultimatum, enten er han edru eller så stikker du. Er ikke vanskelig overhode å holde seg edruelig, særs ikke når man allerede har en samboer.
Er vel utallige tråder her på forumet som beviser det motsatte, Mozzie.

Samboere som ikke forlater en rusmisbruker/voldsmann. Dessverre så er det ofte slik at mange velger fortsette slike forhold.
Jo er tydeligvis flere som velger å holde ut, men det er jo ikke sånn at alle tilfellene er dokumentert heller. Har han truet med å ta livet sitt om du forlater ham så er det en typisk hersketeknikk og ikke noe hold i det. Det er kun noe han sier så han slipper å være en singel rusmisbruker.


Med en gang du faktisk synes det er problematisk, som du beskriver i klartekst her, så har han faktisk et rusproblem han er nødt til å endre på. Små ting i hverdagen vil alle samboere krangle om, men det er de færreste som har krangler på grunn av amfetamin.
Det er sant, Mozzie Krangel var mer relatert til min egen situasjon.

Ser godt at det ikke er sunt bo i et forhold med tunge narkotiske stoffer når det er prat på misbruk.

Valget på om hun vil forlate typen får hun nesten ta selv. Men når det gjentar seg gang på gang med løfter og rosenrøde dager framover, så er jeg enig med deg i at hun seriøst bør vurdere forholdet for hva det er verdt over tid. Eventuelt tilby typen at de oppsøker hjelp for problemene han har. Regner med det er psykiatri inne i bildet. Det er ofte det når det er prat på et misbruk.
Hvilket forhold har du til stoffer TS? Bruker du noe selv?
Nå vet jeg absolutt ingenting om deg ts, men ser folk sier at du fortjener bedre osv osv... men gjør du det?

Om du helt ærlig mener at du fortjener bedre så støtter jeg forslaget om å gi han et ultimatum så han kanskje får opp øynene. Da ser du om han er villig til å ta i ett tak for å beholde deg.

Men som regel er man ikke helt feil fri selv, så mitt forslag er å prøve å si i fra på en mer alvorlig måte enn du har gjort før, der du får fremm at om dette fortsetter og fortsetter så kommer noe til å skje.. men da hjelper det ikke om du er helt på trynet selv til tider
( ikke ta dette feil, jeg bare nevner det. Jeg kjenner deg jo ikke)

Du er jo glad i han er du ikke? Alle har noe å slite med så det beste er jo å prøve å hjelpe han/dere så alt blir bra

For å svare mer konkret på spørsmålet ditt om hva du skal gjøre her å nå, med tanke på eksamen og alt. Så er jo det eneste alternativene det som er nevnt her i tråden fra før av. Forflytt deg eller be han forflytte seg osv osv..
Anonym bruker
"Kjær Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Alge Vis innlegg
Hvilket forhold har du til stoffer TS? Bruker du noe selv?
Nå vet jeg absolutt ingenting om deg ts, men ser folk sier at du fortjener bedre osv osv... men gjør du det?

Om du helt ærlig mener at du fortjener bedre så støtter jeg forslaget om å gi han et ultimatum så han kanskje får opp øynene. Da ser du om han er villig til å ta i ett tak for å beholde deg.

Men som regel er man ikke helt feil fri selv, så mitt forslag er å prøve å si i fra på en mer alvorlig måte enn du har gjort før, der du får fremm at om dette fortsetter og fortsetter så kommer noe til å skje.. men da hjelper det ikke om du er helt på trynet selv til tider
( ikke ta dette feil, jeg bare nevner det. Jeg kjenner deg jo ikke)

Du er jo glad i han er du ikke? Alle har noe å slite med så det beste er jo å prøve å hjelpe han/dere så alt blir bra

For å svare mer konkret på spørsmålet ditt om hva du skal gjøre her å nå, med tanke på eksamen og alt. Så er jo det eneste alternativene det som er nevnt her i tråden fra før av. Forflytt deg eller be han forflytte seg osv osv..
Vis hele sitatet...
Wow, det er alt jeg klarer å si. Jeg vet absolutt ingenting om deg, men mener du det du skriver her? Isåfall har du et forvrengt syn på hvordan et forhold funker.
Ok?? Gjærne utdype deg litt. Hva er så forvrengt?
Så du mener om partneren din ikke er perfekt så er det bare å drite i hele greia?

Ikke miss forstå, jeg prøver ikke forsvare en stuka fyr som driver å lager kvalme. Men hva vet jeg om TS? Kanskje ts er like ille på en annen måte? Ikke vet jeg?

Det kan godt hende han fyren er en helt super fyr når han ikke er på nedtur? Men virker jo som han sliter litt, men det betyr jo ikke at det bare er å droppe hele forholdet av den grunn?? Selvfølgelig, er ikke fyren villig til å ta i ett tak og forbedre seg så går jo forholdet til helvette før eller siden uansett.
Sist endret av Alge; 19. april 2017 kl. 02:24.
Anonym bruker
"Kjær Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Alge Vis innlegg
Ok?? Gjærne utdype deg litt. Hva er så forvrengt?
Så du mener om partneren din ikke er perfekt så er det bare å drite i hele greia?

Ikke miss forstå, jeg prøver ikke forsvare en stuka fyr som driver å lager kvalme. Men hva vet jeg om TS? Kanskje ts er like ille på en annen måte? Ikke vet jeg?

Det kan godt hende han fyren er en helt super fyr når han ikke er på nedtur? Men virker jo som han sliter litt, men det betyr jo ikke at det bare er å droppe hele forholdet av den grunn?? Selvfølgelig, er ikke fyren villig til å ta i ett tak og forbedre seg så går jo forholdet til helvette før eller siden uansett.
Vis hele sitatet...
Okei, la meg utdype. Det siste du sier er egentlig argumentet jeg tenkte å bruke. Men å dra konklusjoner om at TS ikke er perfekt selv blir for meg latterlig. Ingen er perfekt, men hvis en partner ikke klarer å respektere at den andre trenger å lese på en viktig prøve sier sitt. Samtidig er det en ukedag, at man da går å stuker rundt på makka er alt annet enn normalt.

Jeg syns bare det er usmakelig å prøve og vri det over på TS når det åpenbart er typen som er problemet. Å begynne å gjette på hva slags feiler TS har blir helt feil imo.
Faen er det du snakker om a?
Jeg har da ikke dratt noen konklusjon om hvordan ts er.. det er jo liksom en stor del av hele poenget mitt, at jeg ikke har peiling på hvordan ts er selv.
Og at jeg prøver å vri det over på ts? Nei vet du hva, her er det du som drar konklusjoner.

Det er trossalt ts som spør oss om hva vi mener ts burde gjøre.. hva mener du a liksom? At de bare slår opp på flekken, selv etter hun sier at hun er glad i han?
Det ville jo ikke hjulpet henne med eksamen om de slo opp ikveld da fyren ikke har noen sted å dra og han måtte bli værende der til neste dag uansett.

Virker også som om du mener jeg prøver å rettferdig gjøre den uforskammet oppførselen til fyren, noe jeg absolutt ikke gjør

Slutt å synse
Sist endret av Alge; 19. april 2017 kl. 03:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonyme brukere er av og til veldig irriterende... ene og alene fordi de kommenterer anonymt. Feigt av anonym bruker her i tråden.

TS får selv kommentere eventuelle "svin" på skogen hun kan ha selv. Ser hva Alge mener. Selv om det kan oppfattes som litt "strengt".
Trådstarter
6 0
For å oppklare dette litt. Nei jeg bruker ingen rusmidler selv, og har heller aldri prøvd det. Jeg har veldig sterke meninger på dette, nettopp fordi jeg har sett baksidene av dette med min samboer. Jeg låste meg inn på det ene soverommet, og pugget litt i går, men det var ikke så lett å kobsentrere seg. Jeg er på skolen nå, og har ikke snakket med ham i dag. Jeg vet ikke om jeg tar sjansen på å reise hjem etter skolen. Ikke fordi jeg er redd han skal være voldelige eller noe, for det har han aldri vært, men fordi det sliter meg helt ut å ha det slik hjemme.

For å ta det andre som kom opp her, nei jeg er nok ikke perfekt, jeg som noen andre. Alle har feil, og jeg innrømmer at jeg kan bli veldig sur når han ruser seg, men jeg har aldri rust meg selv, klikket mongo og kastet ting rundt meg, eller bare gått uten å gi beskjed om hvor og når jeg kommer tilbake. Alt dette er ting han har gjort flere ganger..
Ok, da har vi ihvertfall litt mer innsikt i saken. Noe som er bra for de som har lyst til å hjelpe deg med å finne ut av hva du kan gjøre med situasjonen.

Dette er jo ikke ett sunt forhold å leve i. Og jeg skjønner at dette er ekstra slitsomt for deg når dette er noe du ikke deltar i selv (mtp rus osv) Jeg vet selv alt om hvordan det er å ikke ha lyst til å gå hjemm til sitt eget hjem, det er ett helvette som kommer til bryte deg ned med tiden så noe må gjøres

Men vist du virkelig er glad i han så ville ikke jeg dratt ultimatum kortet med en gang, men heller hatt det som noe som ligger i kortene om ting ikke bedrer seg etter å ha prøvde noe annet først. Å dra ultimatumet med en gang er noe som jeg tror kommer til å varm skjære hele greia fort, da rus problemer er noe som ikke kommer til å fikse seg over natta

Du må ta en skikkelig alvors prat med han som har en mer alvorlig og seriøs stemning over seg en noen gang, der du får fremm at dette er noe som bli bedre ellers så kommer du til å slå opp for dette livet orker du ikke lengere

Du kan også si at han ikke nødvendigvis trenger å slutte å ruse seg for alltid, men at det må bli mye mer skjeldent og at du ikke vil ha han rundt deg når han ruser seg (ihvertfall ikke i den tillstanden som før)

Forhåpentligvis så vill han skjønne alvoret og at det blir kjipere å kjipere for han og komme hjemm ruset. Jeg vet selv litt om hvordan det er å slite med rus, så og si at han må slutte for alltid er noe jeg tror funker dårlig. Men det er snakk om å ha ett sunt forhold til rus, noe som typen din ikke har.

Om ting ikke ser ut til å bli bedre over tid så må du til slutt dra ultimatumet. Han må ofre noe for å beholde deg ellers så får han til helvette gå.

Dette er bare mitt syn på saken.
Lykke til! Håper ting fikser seg for både han og deg, det tror jeg ville vært det beste
Sist endret av Alge; 19. april 2017 kl. 14:53.
Du kvier deg til å dra hjem, ta ett tak for egen fremtidig lykke å gjør et endelig valg om du lar han holde på på denne måten mer. Han skal jo løfte deg egentlig, ikke komplisere livet ditt i en negativ bane.
Du spør "Hva burde jeg gjøre? Noen som har noen tips?" men du er egentlig ikke interessert i svar eller tips. Hvis noen sier; prat med han! så svarer du at det har du har gjort, og opptil flere ganger. Hvis noen sier dump han, så kan du ikke det fordi han er så herlig. Du har tilogmed "sterke" meninger vedrørende bruk av rus...men du er selvfølgelig sammen med en rusmisbruker. Mitt forslag er at du må inbefatte deg med den situasjonen du er i, og at det ikke kommer til å bli bedre. Tipset mitt er; bare hold ut med han når han er rusa eller når han har nedtur

Nb. Prøv å ikke ring politiet når dette drar seg til i fremtiden(sån typisk natt til lør og/eller søn) de har bedre ting å bruke tiden på, som f.eks se en film på nattestid eller skrive rappporter fra tidligere husbråk.

Her fikk du virkeligheten slengt i trynet, vær så god=)
Sist endret av Heltenhelt; 19. april 2017 kl. 20:02.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Du kvier deg til å dra hjem, ta ett tak for egen fremtidig lykke å gjør et endelig valg om du lar han holde på på denne måten mer. Han skal jo løfte deg egentlig, ikke komplisere livet ditt i en negativ bane.
Vis hele sitatet...
Jeg benekter ikke det du skriver, men jeg tror at TS bør konsentrere seg mest mulig om mattetentamen nå. Og eventuelt gjøre seg ferdig med dette skoleåret, hvis dette er mindre bry enn de eventuelle følgene et ultimatum gir. Jeg tror neppe en mulig kjærlighetssorg (hvis forholder slutter), er det beste å ha til tentamener og kanskje eksamener. Dette er kanskje best å rydde opp i ferien, hvis det er mulig.

Så mitt råd er å prioritere skolen først, på den måten du TS mener er smartest! Lykke til!