Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 17267
Kjøpte meg 95% sprit i Polen, og de siste 2 dagene når jeg har drukket dette, har jeg ikke blitt bakfull, faktisk så føler jeg meg utvilt og står opp etter 6-7 timer med full energi neste morgen. (bedre enn om jeg la meg edru)
igår mixa jeg til og med konjakk, starta med konjakk først, så kjørte 95% ut over kvelden, og la meg greit drita kl 3.30, men føler meg i helt top form idag, dette er ikke vanlig for meg.
noen som har noen forklaring på dette?
O_o Blir du bakfull av og drikke andre typer alkoholholdige drikker? Fks. Øl, Cider og Vin?
Sitat av Doktor Hodebry Vis innlegg
O_o Blir du bakfull av og drikke andre typer alkoholholdige drikker? Fks. Øl, Cider og Vin?
Vis hele sitatet...
ja veldig ofte, ikke alltid skallebank, men føler meg redusert / fortsatt full dagen derpå.
Mangden du drikker, samt hvor mye væske du har i kroppen. En av de store grunnnene til at man blir bakfull er at man har fått i seg alt for lite vann. I tillegg generell formen du hadde når du drakk. Tror nok det er helt andre faktorer som spillte inn enn selve spriten. Men det er umulig å synse oss frem til svaret.
Sitat av etse Vis innlegg
Mangden du drikker, samt hvor mye væske du har i kroppen. En av de store grunnnene til at man blir bakfull er at man har fått i seg alt for lite vann. I tillegg generell formen du hadde når du drakk. Tror nok det er helt andre faktorer som spillte inn enn selve spriten. Men det er umulig å synse oss frem til svaret.
Vis hele sitatet...
Er klar over dette med mengde vann, og jeg drakk til og med mindre enn vanlig har alltid en 1.5 liter cola ved siden av når jeg drikker, og legger meg med 2 glass vann ved sengen, vanlig at alt dette går idag er faktisk mye av det igjenn (drakk 2 shots rent, og blanda resten med cola, igår, brukte mindre cola, siden drinkene mine var sterkere)
Tviler på at det er hva du drikker som er årsaken. Jeg unngår som regel fyllesjuke ved følgende:
- Slutter å drikke ca 1-2 time før jeg skal hjem
- Drikker en god del vann før jeg legger meg
- Sørger for å få minst 5-6 timer søvn
Husk at hukummelsen er noe av det siste du burde stole på, spesielt din egen når du drikker. Kan godt være du drakk mindre enn du husker og at 95% flaska de egentlig har betydelig lavere prosent. Eventuelt at du bare har glemt ting du spiste drakk utover kvelden.

Om du tror du drikker mer enn du egentlig gjør, eller at du er overbevist om at drikken er sterkere enn den er, så skaper det en forventning til seg selv om hvor ruset du kommer til å bli. Denne forventningen vil da kunne fremskape en placebo effekt, som gjør at du blir så ruset som du forventer selv om ikke promillen skulle tilsi det.
Nei, sånn helt seriøst! jeg drikker helt vanlig (sånn som jeg alltid gjør), som om jeg hadde noe på 40%, eneste som er forskjelden er at det går mindre "veske alkohol" siden den da er sterkere. Drakk til og med mindre vann, og våknet opp mer utvilt av mindre søvn enn om jeg la meg edru begge dagene. Er virkerlig noe rart som skjer.
Sitat av DrOctagon Vis innlegg
Nei, sånn helt seriøst! jeg drikker helt vanlig (sånn som jeg alltid gjør), som om jeg hadde noe på 40%, eneste som er forskjelden er at det går mindre "veske alkohol" siden den da er sterkere. Drakk til og med mindre vann, og våknet opp mer utvilt av mindre søvn enn om jeg la meg edru begge dagene. Er virkerlig noe rart som skjer.
Vis hele sitatet...
Det er noe du ikke fikk med deg. du drakk enten mindre alkohol (eller den var svakere enn du forventer) eller mer vann enn vanlig. Som sagt, hukommelsen er en snodig ting. Og den kan absolutt ikke stoles på. Hjernen vår er ekspert på å skape "falske minner".
Sist endret av etse; 7. juni 2014 kl. 12:25.
hmm ja, kunne vært placebo! syns bare det virkerlig var noe underlig :P siden jeg føler meg så fin idag, og jeg var drita som F igår. og det samme skjedde når jeg drakk dette sist gang og, men da tenkte jeg bare det var et sammentreff.
Det du beskriver som "veske alkohol" er jo bare vann. Så om man følger teorien om at man skal drikke vann når man drikker alkohol så burde man altså bli i bedre form dagen derpå ved 40% enn 95%. Dog trenger du mindre blandevann ved 40%, men vil tro det går opp i opp egentlig

Det skjer meg ofte at jeg våkner etter kanonfylla, og det kjennes ikke ut som om jeg har vært ute engang. Men som regel våkner jeg dritdårlig, selv om alkoholmengden har vært tilnærmet den samme. Det er en haug med faktorer som spiller inn. Ikke om man har drukket F.eks Koskenkorva eller Grey Goose (Som overraskende mange tror man får mindre bakrus av).
Anbefaler forresten serien "Fylla" som gikk på NRK, eller boken "Fylla - Fra vors til bakrus" som serien er basert på!
Sist endret av TopGun; 7. juni 2014 kl. 12:28.
Coca Cola er jo vanndrivende da, så du blir ikke mindre fyllesjuk om du drikker det.
Det er ingen brekningsmiddel, dermed mister du kvalmen. Så lenge man da holder seg godt hydrert vil bakfylla bli veldig komfortabel iforhold til hva man er vant til. I Norge har vi brekningsmiddel slik at folk ikke skal drikke seg til døde.
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Det er ingen brekningsmiddel, dermed mister du kvalmen. Så lenge man da holder seg godt hydrert vil bakfylla bli veldig komfortabel iforhold til hva man er vant til. I Norge har vi brekningsmiddel slik at folk ikke skal drikke seg til døde.
Vis hele sitatet...
Det er ingen brekningsmiddel i alkhol du kjøper på polet eller i butikkene heller - med mindre du går til innkjøp av ting som rødsprit. (og rødsprit er jo ikke ment til å drikkes)

Grunnen til at alkohol gjør deg kvalm er at det er en gift for kroppen, og den letteste måten for kroppen å kvitte seg med konsumerte giftstoffer er å brekke seg.
Sist endret av etse; 7. juni 2014 kl. 12:53.
http://boards.straightdope.com/sdmb/...d.php?t=469782 søkte mer om dette på nettet, virker som om jeg ikke er den eneste...
men syns fortsatt ikke det er noe svar, jeg kan sverge på at jeg ikke drakk mer veske enn vanlig, til og med mindre, og det er jo himmla rart og våkne opp i bedre form av å være full, enn om jeg ikke drakk i det hele tatt.
Sist endret av DrOctagon; 7. juni 2014 kl. 13:04.
Nei er ingen brekningsmiddel i alkoholen som blir servert, er bare en myte.
Tror det bare er helt tilfeldig at du ikke ble dårlig. Kan våkne helt fin dagen etter på enda jeg drakk meg sørpefull, eller så kan jeg våkne med tidenes værste fullsjuke etter et par øl og 0.3-0.4l 40%.

Bruker du vanligvis å drikke masse forskjellig alkoholholdig drikke? eller holder du deg til en type? Jeg blir vertfall mye dårligere vist jeg blander alt mulig rart istedenfor bare å drikke øl eller brennvin.
joa, det gjør jeg faktisk! pleier ofte å mixe alt murlig dritt, nå gikk det bare i konjakk først, også holdt jeg meg til 95%en!
Det er nok bare placebo effekten. Bakrus kommer fra selve etanolen i blodstrømmen din. Du blir dehydrert dagen derpå, som kan gi deg hodepine, og du kan få etanolforgifning, som gjør deg kvalm.

En del av bakrusen er også abstinensproblemer, der hjernen din sliter med å vende seg til å ikke være under alkoholrus.. Jeg vil anta at det er placebo.
Alkohol er alkohol. Kroppen skiller ikke mellom hvor den kommer fra.

Som andre er inne på, det kan være så og si hva som helst annet som er grunnen, men det er uansett ikke spriten i seg selv.

Min hypotese er at du muligens har bitt fullere enn vanlig, noe som har resultert i at du våkner med betydelig promille. Da er det vanlig å føle seg veldig opplagt, helt til du krasjer som fan utover dagen. Men du drakk jo igjen fra kvelden av, så kanskje du rett og slett ikke har blitt edru enda. I så fall får du deg en smell
Sist endret av Tøffetom; 7. juni 2014 kl. 14:13.
Kanskje spriten din rett og slett er renere enn skvipet i Norge? med 95% alkohol er det jo ikke plass til mye annet i vesken. Du er kanskje "renere" i kroppen når du våkner i tillegg?
Dette er synsing fra min side, men har merket lignende selv.
Drakk en hel sommer bare 95/96 som var bra laga.. Blei så og si aldri fyllesjuk men kom til konklusjonen at det ble driktvså mye at jeg våkna berusa og det gjorde overgangen lettere, drakk grisemye en lørdag og våkna helt fin og kjørte en tur.. I 10 tia på kvelden kom fyllesjuka..

Bra og rein 95-96 er ikke noe og tulle med i mine øyne.. Har du sykt rein sprit i den prosent kan du drikke mye mer en du husker og etter min mening blir du ikke som på 40% før du har gått over streken og da er det nesten pumping neste
Nei, er 100% sikker på at jeg ikke er full jeg er en ganske "dreven" drikker, og har vært borti å våkne beruset mange ganger før, jeg føler meg rett og slett fin og opplagt, som om jeg ikke har drukket i det hele tatt
Personlig blir jeg aldri fyllesyk dersom jeg bare drikker sprit med kun samme blande vann.
Men om jeg har forskjellige blandevann eller drikker vin, øl, etc. i tillegg så kan jeg føle meg småkvalm og redusert dagen etterpå.


Kan dette være tilfelle for deg også?
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Men om jeg har forskjellige blandevann eller drikker vin, øl, etc. i tillegg så kan jeg føle meg småkvalm og redusert dagen etterpå.
Vis hele sitatet...
Sitat av DrOctagon Vis innlegg
igår mixa jeg til og med konjakk, starta med konjakk først, så kjørte 95% ut over kvelden, og la meg greit drita kl 3.30
Vis hele sitatet...
tibokstaver
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Coca Cola er jo vanndrivende da, så du blir ikke mindre fyllesjuk om du drikker det.
Vis hele sitatet...
Selvsagt blir du det. Man skal opp i store mengder koffein før det blir vanndrivende. Vi hadde ikke trengt vanndrivende medisiner dersom man bare kunne drikke to glass cola og tisse ut 6

Man blir kvalm fordi alkoholen irriterer magesekken. Dehydrering og svimmlinga bidrar gjerne og
Sitat av WayGone Vis innlegg
Kanskje spriten din rett og slett er renere enn skvipet i Norge? med 95% alkohol er det jo ikke plass til mye annet i vesken. Du er kanskje "renere" i kroppen når du våkner i tillegg?
Dette er synsing fra min side, men har merket lignende selv.
Vis hele sitatet...
Det er veldig strenge krav på alt av konsumerte handelsvarer her i Norge. Spriten som blir laget, blir laget så sterkt som man får det, av utdannede mennesker som bruker dyre maskiner før det blir blandet ned med vann. Jeg tviler på at hjemmebrenten til mannen i gata er renere en fabrikkprodusert polsprit.
Sist endret av Relevant; 7. juni 2014 kl. 18:46.
Sitat av DrOctagon Vis innlegg
Nei, er 100% sikker på at jeg ikke er full jeg er en ganske "dreven" drikker, og har vært borti å våkne beruset mange ganger før, jeg føler meg rett og slett fin og opplagt, som om jeg ikke har drukket i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Sitat av WayGone Vis innlegg
Kanskje spriten din rett og slett er renere enn skvipet i Norge? med 95% alkohol er det jo ikke plass til mye annet i vesken. Du er kanskje "renere" i kroppen når du våkner i tillegg?
Dette er synsing fra min side, men har merket lignende selv.
Vis hele sitatet...

...Kanskje det rett og slett er spriten i polen som ikke er kontrollert tilstrekkelig og egentlig har lavere alkoholprosent enn oppgitt?

Er spriten kjøpt på en legitim utsalgsplass eller en liten shabby shappe?
Sist endret av Tøffetom; 7. juni 2014 kl. 18:51.
Den er kjøpt i en stor matbutikk kjede..og var selvsagt forseilet. Jeg tror kontrollen på slikt i Polen er seriøst. husk at det er polen i det hele tatt som oppfant vodkaen (ikke Russland nei), og meste parten av de bedre vodkaene kommer fra Polen.
Jeg drakk jo dette rent også :P så tro meg, dette er 95% haha, smalt greit i skallen av 2 shots og :P

TylerDurden: Ja, det kunne faktisk være tilfelle med meg, pleier vanligvis å blande mange forskjeldige typer alkohol, de 2 gangene jeg drakk 95% starta jeg først med konjakk den ene gangen, og vodka den andre gangen, for så å bare holde meg til 95%
Sist endret av DrOctagon; 7. juni 2014 kl. 19:16.
Sitat av DrOctagon Vis innlegg
husk at det er polen i det hele tatt som oppfant vodkaen (ikke Russland nei), og meste parten av de bedre vodkaene kommer fra Polen.
Vis hele sitatet...
Vodkaen vi drikker i dag ble først laget i St. Petersburg (russland) tidlig på 1800-tallet. Den opprinnelige polske Peter Smirnoff grunnla sitt destilleri i Moskva i 1818. Ergo, vodkaen vi drikker idag ble oppfunnet i russland, men av en som ble født i polen. Det var verken russland eller polen som fant opp vodka. Vodkaen var litt annerledes før, og vi vet at vodka er blitt destilert i hele Øst-Europa i over 800 år.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Vodkaen vi drikker i dag ble først laget i St. Petersburg (russland) tidlig på 1800-tallet. Den opprinnelige polske Peter Smirnoff grunnla sitt destilleri i Moskva i 1818. Ergo, vodkaen vi drikker idag ble oppfunnet i russland, men av en som ble født i polen. Det var verken russland eller polen som fant opp vodka. Vodkaen var litt annerledes før, og vi vet at vodka er blitt destilert i hele Øst-Europa i over 800 år.
Vis hele sitatet...
"In Poland, vodka (Polish: wódka; obsolete: gorzałka) has been produced since the early Middle Ages with local traditions as varied as the production of cognac in France, or Scottish whisky.[19]

The world's first written mention of the drink and of the word "vodka" was in 1405 from Akta Grodzkie recorder of deeds,[7] in the court documents from the Palatinate of Sandomierz in Poland[7] and it went on to become a popular drink there. At the time, the word wódka referred to chemical compounds such as medicines and cosmetics' cleansers, while the popular beverage currently known as vodka was called gorzałka (from the Old Polish verb gorzeć meaning "to burn"), which is also the source of Ukrainian horilka (горілка). The word written in Cyrillic appeared first in 1533, in relation to a medicinal drink brought from Poland to Russia by the merchants of Kievan Rus'.[7]
" source Wikipedia
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
[quote=DrOctagon;3131157]Jeg drakk jo dette rent også :P så tro meg, dette er 95% haha, smalt greit i skallen av 2 shots og :P

Sitat av DrOctagon Vis innlegg
(drakk 2 shots rent, og blanda resten med cola, igår, brukte mindre cola, siden drinkene mine var sterkere)
Vis hele sitatet...
Wut? Enten lyver du eller så er du enda påvirket av alkoholen, som hadde gitt svar på hvorfor du ikke har blitt bakfull.
[quote=Skeetonez;3131166]
Sitat av DrOctagon Vis innlegg
Jeg drakk jo dette rent også :P så tro meg, dette er 95% haha, smalt greit i skallen av 2 shots og :P



Wut? Enten lyver du eller så er du enda påvirket av alkoholen, som hadde gitt svar på hvorfor du ikke har blitt bakfull.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er dette vanskerlig å tro? 2 shots 95% blir jo sirka 5 shots med 40%.. er ikke voldsomme mengder det.. drakk jo enda mer senere blanda med cola, ble greit drita ja.. men våkna opp helt fin :P
Men har ikke drukket opp hele halvliteren nei, om det var det du trodde jeg prøvde å skryte på meg!
Sist endret av DrOctagon; 7. juni 2014 kl. 19:36.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av DrOctagon Vis innlegg
Hvorfor er dette vanskerlig å tro? 2 shots 95% blir jo sirka 5 shots med 40%.. er ikke voldsomme mengder det.. drakk jo enda mer senere blanda med cola, ble greit drita ja.. men våkna opp helt fin :P
Men har ikke drukket opp hele halvliteren nei, om det var det du trodde jeg prøvde å skryte på meg!
Vis hele sitatet...
Fordi du sier først at du drakk 2 shots og blandet resten med cola, og etterpå sier du at du kun drakk det rent.
Åja, dårlig formulering av meg, mente at jeg også drakk det rent, ikke bare blandet, og at jeg kjente dette var langt over 60% iværtfall Siden det var et svar på noen som lurte på om ikke flasken min var bøff.
Sitat av DrOctagon Vis innlegg
Er klar over dette med mengde vann, og jeg drakk til og med mindre enn vanlig har alltid en 1.5 liter cola ved siden av når jeg drikker, og legger meg med 2 glass vann ved sengen, vanlig at alt dette går idag er faktisk mye av det igjenn (drakk 2 shots rent, og blanda resten med cola, igår, brukte mindre cola, siden drinkene mine var sterkere)
Vis hele sitatet...
Drikke niseks rent kalles nakkeskudd av gode grunner
Shotter aldri niseks el nifem
Tenker du har vært heldig rett og slett. Noen ganger blir man dårlig andre ganger ikke. Selv er jeg mest dårlig de gangene jeg drikker til blackout. Da våkner jeg med noia og lurer på hva pokker jeg har rota med også går det stort sett nedover fra der, med kvalme, hodepine etc.

Sitat av Rambofant Vis innlegg
Det er ingen brekningsmiddel, dermed mister du kvalmen. Så lenge man da holder seg godt hydrert vil bakfylla bli veldig komfortabel iforhold til hva man er vant til. I Norge har vi brekningsmiddel slik at folk ikke skal drikke seg til døde.
Vis hele sitatet...

Nei vi har ikke det. Rødsprit feks har brekningsmiddel. Fordi det er ikke ment å drikke. Samme med andre former for teknisk sprit produkter. Men dette gjelder KUN alkohol som ikke er produsert for konsum.

Øl, sprit vin etc har selvfølgelig ikke noe brekningsmidler.
Sist endret av frtoretang; 7. juni 2014 kl. 19:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kjedelig streiting
Det er ikke bare alkoholen som gjør deg fyllesjuk, men også alle de andre stoffene som dannes under gjæringen. I øl og vin blir jo ikke disse fjernet i det hele tatt, og er med på å gi brygget smak. Det samme med rom og whisky og alle andre brennsvinesorter med smak. Dette vil det jo ikke være så mye av i 96 som er destillert ordentlig.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det er ikke bare alkoholen som gjør deg fyllesjuk, men også alle de andre stoffene som dannes under gjæringen. I øl og vin blir jo ikke disse fjernet i det hele tatt, og er med på å gi brygget smak. Det samme med rom og whisky og alle andre brennsvinesorter med smak. Dette vil det jo ikke være så mye av i 96 som er destillert ordentlig.
Vis hele sitatet...
I sprit fra vinmonopolet, blir det som regel laget 95% (Maxgrense) for og så blande det ned med vann.
Sist endret av Relevant; 7. juni 2014 kl. 20:22.
kjedelig streiting
Sitat av Relevant Vis innlegg
I sprit fra vinmonopolet, blir det som regel laget 95% (Maxgrense) for og så blande det ned med vann.
Vis hele sitatet...
Ja nøytral sprit som f.eks Vodka blir det. Og spriten som skal blandes med smakstilsetninger ol. Typisk brunt brennevin derimot blir ofte destillert i "pot-stills" ofte ved 60-70%
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Alkohol er alkohol. Kroppen skiller ikke mellom hvor den kommer fra.

Som andre er inne på, det kan være så og si hva som helst annet som er grunnen, men det er uansett ikke spriten i seg selv.

Min hypotese er at du muligens har bitt fullere enn vanlig, noe som har resultert i at du våkner med betydelig promille. Da er det vanlig å føle seg veldig opplagt, helt til du krasjer som fan utover dagen. Men du drakk jo igjen fra kvelden av, så kanskje du rett og slett ikke har blitt edru enda. I så fall får du deg en smell
Vis hele sitatet...
Det er sant, men om man f.eks drikker Whiskey kontra ren sprit er ikke det samme. Begge inneholder etanol, men sprit inneholder mye mindre fuseloljer enn Whiskey. Fuseloljer er ett biprodukt ved alkoholfremstilling.

Whiskey får sin smak bla. av å bruke disse fuseloljene, derfor kan man bli utrolig dårlig dagen derpå av å drikke whiskey kontra ren sprit.

Disse fuseloljene er med på å gjøre deg fyllesyk, samt dehydrering såklart.

95% vil inneholde veldig lite fuseloljer siden det er et såppas rent produkt, kan godt være at TS ikke ble fyllesyk pågrunn av dette.
http://www.cure-hangovers.com/images/congener_levels.jpg
Sist endret av Osteper; 7. juni 2014 kl. 21:36.
Ikke bare "ikke fyllesjuk" stod opp mer utvilt, og i bedre form enn om jeg ikke hadde drukket! (etter 6-7 timer søvn) ikke bare en gang, men to ganger.Når jeg vanligvis drikker kan jeg godt ligge i senga i 10 timer, å fortsatt stå opp som et vrak. Det var som om spriten rensa meg. :P
Sist endret av DrOctagon; 7. juni 2014 kl. 21:59.
Sitat av DrOctagon Vis innlegg
Ikke bare "ikke fyllesjuk" stod opp mer utvilt, og i bedre form enn om jeg ikke hadde drukket! (etter 6-7 timer søvn) ikke bare en gang, men to ganger.Når jeg vanligvis drikker kan jeg godt ligge i senga i 10 timer, å fortsatt stå opp som et vrak. Det var som om spriten rensa meg. :P
Vis hele sitatet...
hvor lenge drikker du?
hmm, husker ikke nøyaktig, men de gangene jeg drakk 95% starta jeg vell rundt 6-7 tiden, og drakk til ca 3.
joda, var rusa nok tro meg :P som sakt så starta jeg med annen drikke først!
Sist endret av DrOctagon; 7. juni 2014 kl. 22:31.
Placebo effekten er veldig sterk. Husker da vi var.. tja.. Vi var ganske små (typ 7, eller 8 klasse) og vi hadde delt ei vinflaske. Jeg merket meg litt sånn tipsy, mens kompisen min var 4 ganger værre, og hadde det kjempegøy. Da foreldrene plutselig kom inn, så klarte ikke helt kompisen min og oppføre seg, selv om han konsentrerte seg skikkelig om å klare å gå rett. Han var livredd, og jeg så det på han. Foreldrene spurte så om vi hadde drukket alkohol, så sa vi raskt nei. Foreldrene kom med vinflaska dagen etter, da vi begge to hadde en ganske heftig bakrus. Jeg klarte å reise meg opp for og lese på flaska, da hu spurte om hvorfor den var tom. Leste på flaska at det var alkoholfri vin. Den veldig virkelige hodepinen min forsvant direkte, og jeg følte meg plutselig mye mer opplagt.

Kan være det som skjer i ditt tilfelle. At du tror at det ikke gir hangover, så føler du det ikke, og føler deg faktisk bedre, siden det er en kul tanke å ha, derfor kommer Mr. Placebo og gjør det til virkelighet.
Haha, Fin historie, opplevd noe lignende selv, men tror virkerlig ikke det var tilfellet med meg, hvis noe så forventa jeg å bli mer fyllesjuk enn vanlig. Første gangen det skjedde etter jeg drakk 95% dagen før tenkte jeg ikke stort over det, bare at det var tilfeldig, Men andre gang jeg drakk det, og jeg våkna opp så fin og utvilt som om jeg ikke har drukket I det hele tatt, begynte jeg virkerlig å lure.
Sist endret av DrOctagon; 8. juni 2014 kl. 12:03.
96 % er ren etanol. Øl, vin og f eks konjakk inneholder fuselstoffer. Disse tilfører ubehag til bakrusen som alkoholen skaper.
Sitat av keentoo Vis innlegg
96 % er ren etanol. Øl, vin og f eks konjakk inneholder fuselstoffer. Disse tilfører ubehag til bakrusen som alkoholen skaper.
Vis hele sitatet...
Du kan fint lage 96 som er full av fusel. Er bare og gi faen i cuts, eller ha et apparat som ikke kan separere de forskjellige alkoholene.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Alkohol er alkohol. Kroppen skiller ikke mellom hvor den kommer fra.

Som andre er inne på, det kan være så og si hva som helst annet som er grunnen, men det er uansett ikke spriten i seg selv.

Min hypotese er at du muligens har bitt fullere enn vanlig, noe som har resultert i at du våkner med betydelig promille. Da er det vanlig å føle seg veldig opplagt, helt til du krasjer som fan utover dagen. Men du drakk jo igjen fra kvelden av, så kanskje du rett og slett ikke har blitt edru enda. I så fall får du deg en smell
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på alkohol og hvor dårlig man blir av ulike typer alkoholholdige drikker. Vodka er det 'reneste', det inneholder mindre metanol. Allle alkoholholdige drikker inneholder litt metanol, men ikke alle inneholder like mye. Dette gjør en dårlig.

Dersom du har en svært god og ren polsk vodka, så er det en mulighet for det. Kilder foruten min hukommelse: http://www.klikk.no/helse/velvare/kr...icle478978.ece
Sitat av DoctorGreen Vis innlegg
Det er forskjell på alkohol og hvor dårlig man blir av ulike typer alkoholholdige drikker. Vodka er det 'reneste', det inneholder mindre metanol. Allle alkoholholdige drikker inneholder litt metanol, men ikke alle inneholder like mye. Dette gjør en dårlig.

Dersom du har en svært god og ren polsk vodka, så er det en mulighet for det. Kilder foruten min hukommelse: http://www.klikk.no/helse/velvare/kr...icle478978.ece
Vis hele sitatet...

Har hørt det utsagnet før. Men har aldri sett noen kilder på det. Metanol eller tresprit blir jo idag laget kjemisk blant annet av naturgass. Tidligere ble det produsert tresprit av trekull produksjon.

Kan ikke se hvordan koking av sats skal produsere metanol. Det er jo bare karbohydrater og gjær. Og gjæren lager alkohol av sukkeret. Som da blir fordampet til sprit. Hvor kommer metanol inn i bildet?

Har hørt folk si at om en koker egen sprit så kan man dø fordi om man gjør feil blir det tresprit. Spurte engang en kjemilærer og dette og han sa det var rent sludder.

Har du noen linker kanskje?


Offtopic:
Hvordan har det seg at smuglersprit noen ganger viser seg å være metanol? Er smuglerne lystmordere?
Eller hvordan kan slikt skje?
Sist endret av frtoretang; 10. juni 2014 kl. 01:20.