Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6909
Hei, har fri hele denne uka og planen var å dra en liten tur til sverige for å handle litt + bare for å komme seg litt på tur. Men jeg måtte ha bilen min på verksted og får ikke tilbake bilen før i neste uke og heller ingen lånebil av verkstedet, så derfor vurderer jeg å låne min fars firmabil (uten at han vet det) bilen er helt nøytral og ikke en med firmalogo etc. Og er det noen reel fare for å bli oppdaget med dette? Sjekker feks politiet eller tollere bilen og evt rapporterer skattetaten dersom firmabiler blir brukt privat? Eller må kontrollører hos skatteetaten selv rapportere dette inn?
Sitat av jeisn Vis innlegg
Hei, har fri hele denne uka og planen var å dra en liten tur til sverige for å handle litt + bare for å komme seg litt på tur. Men jeg måtte ha bilen min på verksted og får ikke tilbake bilen før i neste uke og heller ingen lånebil av verkstedet, så derfor vurderer jeg å låne min fars firmabil (uten at han vet det) bilen er helt nøytral og ikke en med firmalogo etc. Og er det noen reel fare for å bli oppdaget med dette? Sjekker feks politiet eller tollere bilen og evt rapporterer skattetaten dersom firmabiler blir brukt privat? Eller må kontrollører hos skatteetaten selv rapportere dette inn?
Vis hele sitatet...
Hvis faren din har elektronisk kjørebok (Abax) så vil både han og hans arbeidsgiver se at bilen har vært i sverige.
Trådstarter
23 3
Ingen kjørebok, og han er selvstendig næringsdrivende!
Blir å mangle km i kjøreboken hans. Skatteetaten har stort fokus på kjørebøker for tiden, så jeg ville ikke gjort det om ikke han er med på det og kan skrive noe annet på de km du skal kjøre
Når han er selvstendig næringsdrivende er bilen registrert på han, så er det bare å kjøre. Sjekk vognkortet for sikkerhets skyld. Men husk å tøm bilen for verktøy og materiell før du kjører over grensa, for hvis du blir stoppet, må du betale moms på verdien av alt
Det bjarkem sa. Bilen er nok registrert på ham, hvorpå han leier den ut til firmaet sitt og da er det ikke en firmabil, men han kan få problemer med forsikringa hvis den er forsikra på kmstand.

mvh
selvstendig næringsdrivende

hvis du er usikker på hvor bilen er registrert kan du sende REGNR [registreringsnummer] til 2282 det er brønnøysundsregister.

praktisk også hvis noen har parkert deg inne eller du ser noen som har glemt å skru av lysa på bilen sin
Sitat av HellToPay Vis innlegg
Det bjarkem sa. Bilen er nok registrert på ham, hvorpå han leier den ut til firmaet sitt og da er det ikke en firmabil, men han kan få problemer med forsikringa hvis den er forsikra på kmstand.

mvh
selvstendig næringsdrivende

hvis du er usikker på hvor bilen er registrert kan du sende REGNR [registreringsnummer] til 2282 det er brønnøysundsregister.

praktisk også hvis noen har parkert deg inne eller du ser noen som har glemt å skru av lysa på bilen sin
Vis hele sitatet...
Hvis du er selvstendig næringsdrivende som LEIER ut bilen til ditt epf burde du lese reglene rundt bruk av privat bil i næring litt bedre.

OT: Du vil ikke få noen problemer med politi, toll el. med mindre din far har meldt bilen for stjålet.
Er man selvstendig næringsdrivende og bruker bil i denne næringen så skal man ha kjørebok hvor alt føres opp, privat og jobbrelatert. Dette pga skattemyndighetene krever det.Så det vil nok oppdages før eller siden. Bompasseringer vil også bli registrert. Å skulle du være uheldig å kræsje så har du jo et problem... Kræsje med en firmabil er veldig kostbart.

Et godt råd: lei en bil isteden.
Eller bare spørre han far din pent om å låne den.
Har vært 2 ganger til svinesund med firmabil. Hadde en motorsykkel, snus, sprit og rundt 30 brett med brus baki på vei tilbake. Gikk meget fint, ble ikke stoppet av tollerene engang.

Arbeidsgiveren min viste om turen begge gangene. Skulle kjøpe sykkel begge gangene, holder til i møre og romsdal. Kjørebok er det ytterst få i mitt firma som bruker, dermed har vi bestemt oss for å få inn Abax. Man kan få en gaaanske solid smell på bruk av firmabil uten å skatte for den.
Sitat av bjarkem Vis innlegg
Når han er selvstendig næringsdrivende er bilen registrert på han, så er det bare å kjøre. Sjekk vognkortet for sikkerhets skyld. Men husk å tøm bilen for verktøy og materiell før du kjører over grensa, for hvis du blir stoppet, må du betale moms på verdien av alt
Vis hele sitatet...
Dersom han har firmabil skal det være kjørebok. Engen digital eller per håndskrevne bok som skal fremlegges for skatteetaten dersom de ber om det. Om det viser seg at det er mange km som ikke er gjort rede for så kan han fort få problemer med dem.
Trådstarter
23 3
Takker for svar

Problemet er jo igrunn ikke om jeg får lov av min far å låne den, Men at det ikke er lov å bruke bilen til privatkjøring uten at det skal fordelsskattes av dette og om det er noen fare for at dette kan bli oppdaget! Har jo ikke lyst til at han skal ende opp med å bli straffeskattet.

Det føres garantert ikke noen kjørebok på bilen samt jeg vet at regnskapsfører har opplyst om at det ikke er behov for det. Bilen står registrert på han selv, er en pickup som arbeidsbil i forbindelse med vintervedlikehold av veier og div slikt.
Om han skatter som alle andre og ikke får fradrag for å bruke den i næring så er det ikke en firmabil. Men en helt normal privatbil som han bruker på jobb av egen lomme
Trådstarter
23 3
Han får fradrag for å bruke den samt jeg tror han fikk mva tilbake også! Bilen blir kun brukt i jobbsammenheng og har aldri sett han kjøre rundt med den på privaten
Det er noe dritt om bilen også ikke er forsikret for fører under 25(og du er under). Kræsjer du da vil du aldri få låne bil noensinne. Husk at dette er kontoret til faren din om han driver i servicebransjen.
Trådstarter
23 3
Det er ikke en ting jeg trenger å tenke på da jeg er nærmere 30 enn 20 Tror nok jeg konkluderer meg at jeg låner bilen for en liten roadtrip siden det ikke er noen fare for å få trøbbel med politi/tollere ved bruk av arbeidsbil på privaten! Var igrunn det jeg var redd for at evt tollere kunne sjekke dette