Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6545
Hei!
Pappa skal installere noen downlights på et lite bad imorgen, og selvsagt har jeg noen ting jeg vil pirke på.
Vi har vel egentlig blitt enige om det meste, men det er hovedsaklig to ting som vi fortsatt diskuterer litt.

- Hvor mange spotter trenger vi?
Rommet er 350x160cm, standard takhøyde. Fattern vil sette opp 7x4w LED-spotter. Jeg mener det holder med 5x3w. Siden jeg ikke scorte så fryktelig høyt på teori-biten når det kom til lysfordeling setter jeg stor pris på litt input her.

- 2-polt brudd?
Her er vi litt usikre begge to. Sånn planen er nå setter vi opp en 2+1-bryter, der vi har 2-polt brudd til trafo + enkel dimming. Høres det her greit ut, eller er det en annen måte å gjøre det på for å følge kravene?

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger!
Sitat av McLovin Vis innlegg
- Hvor mange spotter trenger vi?
Rommet er 350x160cm, standard takhøyde. Fattern vil sette opp 7x4w LED-spotter. Jeg mener det holder med 5x3w. Siden jeg ikke scorte så fryktelig høyt på teori-biten når det kom til lysfordeling setter jeg stor pris på litt input her.
Vis hele sitatet...
Har ikke noe teorietisk å bidra med men jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal kjipe på ett par spotter og en watt på de. Folk flest skal ha flomlys på badet, ikke pyntelys. Det er bare sånne huer som meg som ikke forstår det og er superbegeistrert over å kunne studere kviser og hudormer. Skvetter like mye hver gang jeg bor på hotell. Med dimmer er jo saken grei.
-Det kommer an på hva slags led-spotter dere skal bruke. Skal dere bruke bra spotter med lyskilde fra osram eller philips (f.eks SG), så vil jeg si det holder med 5 stk. Men det viktigste er at de er jevnt fordelt og at de lyser der de skal. Led-spotter har dårligere spredning, og må derfor settes tettere.

-Har spottene ekstern driver/trafo så holder det nå med en-polt brudd etter de nyeste forskriftene. Er det 230 rett i spotten, så må du ha 2-polt brudd. Er det impulsdimming dere tenker på siden dere bruker 2+1 dimming? Da er dere uansett innafor. For å få to-polt brudd også på impulsledningen, er det bare å sette spenninga inn på oversida av bryteren, altså INN på 2-polt del(de 2 pilene til venstre). Så henter du ut spenning til trafo fra L og N i bunn av bryteren, og dimmeledningen på den siste pila. Dette er egentlig "feil vei", men kobler du det etter koblingsskjema, altså spenning inn på L og N, så får du ikke to polt brudd i impulsledning.
Sist endret av Bercedes-Menz; 7. februar 2013 kl. 20:22.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Har ikke noe teorietisk å bidra med men jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal kjipe på ett par spotter og en watt på de. Folk flest skal ha flomlys på badet, ikke pyntelys. Det er bare sånne huer som meg som ikke forstår det og er superbegeistrert over å kunne studere kviser og hudormer. Skvetter like mye hver gang jeg bor på hotell. Med dimmer er jo saken grei.
Vis hele sitatet...
Er enig der. På bad og kjøkken er det bedre med litt for mye lys enn litt for lite. Så kjør på med litt ekstra lys.
Sist endret av Fuzzybossen; 7. februar 2013 kl. 20:25.
Ha sterk belysning over speil, det er der man trenger lys. Så deler dere inn med spotter etter behov. Det skal være allpolig brudd i våtrom.
Er ikke 2polt brudd påbudt på bad?
Sitat av Isvarmt Vis innlegg
Er ikke 2polt brudd påbudt på bad?
Vis hele sitatet...
Ikke etter tek 400 2010, hvis det er lavvolt belysningsanlegg SELV/PELV.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Har ikke noe teorietisk å bidra med men jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal kjipe på ett par spotter og en watt på de. Folk flest skal ha flomlys på badet, ikke pyntelys. Det er bare sånne huer som meg som ikke forstår det og er superbegeistrert over å kunne studere kviser og hudormer. Skvetter like mye hver gang jeg bor på hotell. Med dimmer er jo saken grei.
Vis hele sitatet...
Matmor i huset er like glad i hudormer som deg, så vi har god nok belysning over speil allerede. Her er det simpelthen bare belysning i taket det er snakk om.

Sitat av Bercedes-Menz Vis innlegg
-Det kommer an på hva slags led-spotter dere skal bruke. Skal dere bruke bra spotter med lyskilde fra osram eller philips (f.eks SG), så vil jeg si det holder med 5 stk. Men det viktigste er at de er jevnt fordelt og at de lyser der de skal. Led-spotter har dårligere spredning, og må derfor settes tettere.

-Har spottene ekstern driver/trafo så holder det nå med en-polt brudd etter de nyeste forskriftene. Er det 230 rett i spotten, så må du ha 2-polt brudd. Er det impulsdimming dere tenker på siden dere bruker 2+1 dimming? Da er dere uansett innafor. For å få to-polt brudd også på impulsledningen, er det bare å sette spenninga inn på oversida av bryteren, altså INN på 2-polt del(de 2 pilene til venstre). Så henter du ut spenning til trafo fra L og N i bunn av bryteren, og dimmeledningen på den siste pila. Dette er egentlig "feil vei", men kobler du det etter koblingsskjema, altså spenning inn på L og N, så får du ikke to polt brudd i impulsledning.
Vis hele sitatet...
Takker så mye for godt svar!

- Armaturene er fra El-produkter. Husker ikke eksakt serie, men det skal ikke være kvaliteten det står på, for å si det sånn. Lyskilde er jeg usikker på akkurat nå, men mener å huske det var sagt at de bruker osram når jeg var på besøk på fabrikken.
Det var dette med dårligere spredning på LED som satte meg litt i tenkeboksen, men med 7 spotter blir det 40cm fra vegg og 80 cm fra armatur til armatur. I mitt hode blir dette utrolig nærme, men jeg er som sagt veldig usikker.

- Var slik vi tenkte å gjøre det, ja. Er klar over at man ikke trenger to-polt brudd på ekstern trafo, men det her er noe pappa er overbevist over at vi trenger.

EDIT: Hvor opplyst er du forresten på nye NEK? Lenge siden jeg har bladd i boka, og er litt usikker på RIM i taket. Er snakk om 13A sikring og tynne takplater uten isolasjon.
Sist endret av McLovin; 7. februar 2013 kl. 21:10.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
hvis trafoen skal ligge på taket, noe den mest sannsynlig skal gjøre, så vil det gå 230volt inn til den fra bryteren. Dvs 2polt bryter med ip grad over 44
Sett vertfall inn et partall da, lettere å plassere. Sån 70-90cm i mellom er en fin ting, og rundt 50-60cm fra veggen. Hadde selv gått for 230V LED på 7w uten å tenke meg om. Da slipper du de trafo styret med max 2-3m ledning. Så er det bare å bruke 2p dimmer, hva skal den 1p bryteren gå til ?
RIM=?
Sist endret av l0hre; 7. februar 2013 kl. 21:19.
Sitat av McLovin Vis innlegg
EDIT: Hvor opplyst er du forresten på nye NEK? Lenge siden jeg har bladd i boka, og er litt usikker på RIM i taket. Er snakk om 13A sikring og tynne takplater uten isolasjon.
Vis hele sitatet...
Glem den biten der. Litt for trøtt her jeg sitter.

Sitat av colabox Vis innlegg
hvis trafoen skal ligge på taket, noe den mest sannsynlig skal gjøre, så vil det gå 230volt inn til den fra bryteren. Dvs 2polt bryter med ip grad over 44
Vis hele sitatet...
Det var jeg faktisk ikke klar over. Trodde man var innafor med en-polt brudd så lenge trafoen var ekstern?
Angående 2 polt brudd !
Sett vertfall inn et partall da, lettere å plassere. Sån 70-90cm i mellom er en fin ting, og rundt 50-60cm fra veggen. Hadde selv gått for 230V LED på 7w uten å tenke meg om. Da slipper du de trafo styret med max 2-3m ledning. Så er det bare å bruke 2p dimmer, hva skal den 1p bryteren gå til ?
Vis hele sitatet...
Har du en link til en slik LED? Lurer på hvordan den kan fungere på 230V AC
Sitat av l0hre Vis innlegg
Sett vertfall inn et partall da, lettere å plassere. Sån 70-90cm i mellom er en fin ting, og rundt 50-60cm fra veggen. Hadde selv gått for 230V LED på 7w uten å tenke meg om. Da slipper du de trafo styret med max 2-3m ledning. Så er det bare å bruke 2p dimmer, hva skal den 1p bryteren gå til ?
RIM=?
Vis hele sitatet...
I hjørnet står dusjkabinettet, så der går det bort en spot.

50-60cm fra vegg og 70-90cm mellom armaturene? Nei, den kjøper jeg ikke.

På trafoene vi bruker kan vi ha 24w pr. trafo. Ikke antall meter kabel.

Som tidligere sagt, så blir det to-polt brudd på tilførsel med en-polt impulsdimming.

RIM står for referanseinstallasjonsmetode, men se vekk ifra det. Jeg tenkte på forleggingsmetode, men kom på at det bare kan gjøres på en måte før taket skiftes.
________

Takker for all hjelp som har kommet inn i tråden her! Nå står det egentlig bare på spredning og lysmengde. Er det noen som vil ta på seg å regne litt enkelt på hvor mange spotter som vil gi korrekt lysmengde? Både jeg og faderen er rimelig blank på lumen, lysflux og alt det der.

Spottene det er snakk om er El-Produkter Merkur
Har selv nettopp montert spotter på bade. Da er målene 60cm fra veggen og 83cm mellom. Sg-as.no se på jupiter 7w led 230v. På sekundær siden på trafoen er det en max lengde på ledningen. Du kan fint sette en i dusjen hvis taket er over 2,25m
Sitat av Plornt Vis innlegg
Angående 2 polt brudd !
Vis hele sitatet...
Det gjor vel saken ganske grei, og jeg tror vi nå har slått fra oss allpolig brudd. Da har vi i tillegg en ekstra bryter til stikk og varmeovn.
Hvis du måtte trenge 2-polt brudd i bryteren, så kjøp dimmer med 2 polt brudd, så trenger du ikke dobbelt opp med brytere.