Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 2867
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Hei,

Det jeg lurte på er om at det er mulig å fjerne støpselet på denne kabelen:http://bildr.no/thumb/1384745.jpeg og lodde på en usb istedet?

Oh hvilke kabel lodder man sammen?
Hvor mye output gir enheten?

http://www.bealecorner.org/best/measure/USB/USB-cable-wiring.png
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Det står 12v. Ikke noen rød, hvit, grønn eller svart kabel. Bare blå og en beige.
Blir da verre, tror ikke det går. BTW hva er den til?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Det er bare rød og svart på usben

Sitat av DatPyro Vis innlegg
Blir da verre, tror ikke det går. BTW hva er den til?
Vis hele sitatet...
Det er til pcen min for lys. Istedet for å kople den til 240v men istedet til 12v.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Det står 12v. Ikke noen rød, hvit, grønn eller svart kabel. Bare blå og en beige.
Vis hele sitatet...
USB leverer 5v, det du skal drive krever 12v.
Det blir mye trøbbel med transformering for å få dette til å fungere.
Vel om du ser på en usb og finner ut hvilken som er strøm og ikke data (tar jeg feil her, så rett meg) og den/de til usb 'kontakten', dog at du ikke for nok v
Sist endret av DatPyro; 5. februar 2013 kl. 15:44.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Hvordan kan jeg gjøre det? Istedet for 240v?
Du kan alltids bruke et bilbatteri? Annet enn det så har du ikke så mange muligheter. Hvis den lampa du skal gi strøm til bruker mindre enn 2-2.5W så kanskje du finner en DC-DC omformer på ebay som gjør om 5V til 12V, men du ser at en USB utgang kan ikke gi stort mer enn 500mA.

Hvorfor kan du ikke koble den til 230V?
Sist endret av Plecto; 5. februar 2013 kl. 16:17.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Plecto Vis innlegg
Du kan alltids bruke et bilbatteri? Annet enn det så har du ikke så mange muligheter. Hvis den lampa du skal gi strøm til bruker mindre enn 2-2.5W så kanskje du finner en DC-DC omformer på ebay som gjør om 5V til 12V, men du ser at en USB utgang kan ikke gi stort mer enn 500mA.

Hvorfor kan du ikke koble den til 230V?
Vis hele sitatet...
Så det er ikke mulig uten å kjøpe noe ekstra stuff?

Fordi det blir for mye styr for en liten led lampe.

på led lampa står det 12vdc og 1,25w.
Har du muligheten til å åpne LED lampa for å se hvordan den er koblet inni der? Skal da være mulig å gjøre så den fungerer på 5V istede. Post gjerne noen bilder.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Plecto Vis innlegg
Har du muligheten til å åpne LED lampa for å se hvordan den er koblet inni der? Skal da være mulig å gjøre så den fungerer på 5V istede. Post gjerne noen bilder.
Vis hele sitatet...
Det er vel mer en list.

http://bildr.no/thumb/1384788.jpeg
Må nok nærmere enn det for å se noe
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Plecto Vis innlegg
Må nok nærmere enn det for å se noe
Vis hele sitatet...
Bare si hva du leter etter så kan jeg se selv
Hva slags type leds det er, om de er på et PCB, om det bare er motstander som begrensen strømmen eller om det er satt inn en LED controller der.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Plecto Vis innlegg
Hva slags type leds det er, om de er på et PCB, om det bare er motstander som begrensen strømmen eller om det er satt inn en LED controller der.
Vis hele sitatet...
Det er på pcb, ser ikke noen motstandere her og led controller er ekstern.
Da blir det kanskje litt vanskelig å gjøre noe med. Jeg antar at LEDene er koblet i serie, 3 og 3 eller kanskje 4 og 4. For å få det til å fungere på 5V må du ha samtlige i parallell eller 2 og 2 i serie.

Denne kan være et alternativ:

http://www.ebay.com/itm/15W-Motor-LE...item3f21378261
Skal du ha denne inni en pc? Hadde vært fint om du kunne gitt litt mer informasjon sånn at man vet hva man har med å gjøre.

Om det er tilfellet at du skal pynte på pcen så kan du ta 12 volt fra en molex eller atx kontakt fra strømforsyningen ved å koble det på mellom gul og sort.
Er det ikke en slik lys-strip fra ikea?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Er det ikke en slik lys-strip fra ikea?
Vis hele sitatet...
Det er det vet du!
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Jeg prøvde å feste 5 pin fra LED listen til CPU fan connector og da kom det ett svakt lys
hva er det du EGENTLIG vil? vil du få led-listen fra IKEA til å lyse ved å koble den til 5v?
Jeg prøvde å feste 5 pin fra LED listen til CPU fan connector og da kom det ett svakt lys
Vis hele sitatet...
Ja det er vel ikke å forvente noe mer. Koble den til +12V fra en intern kabel i pcen eller kjøp en DC-DC converter.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Er det mulig å lodde på 2-3 usber? eller er det det samme?
Er vel mulig hvis du vil ha mer strøm, men du kan ikke koble de i parallel for å få høyere spenning. Hvis du bare trenger 1.25W eller hva det var så holder det med èn USB port (så sant du får boostet opp spenningen til 12V).
Pretty Princess
Freaken's Avatar
En USB-port kan ikke levere mer enn 500 mA. Hvis poenget at du skal ha den inne i PC-en din så forstår jeg ikke helt hvorfor du vil bruke USB heller - den finnes jo en intern 12v fra strømforsyningen din og det er en smal sak å lodde på ei 4-pins molex-kontakt og bruke dette i stedet.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freaken Vis innlegg
En USB-port kan ikke levere mer enn 500 mA. Hvis poenget at du skal ha den inne i PC-en din så forstår jeg ikke helt hvorfor du vil bruke USB heller - den finnes jo en intern 12v fra strømforsyningen din og det er en smal sak å lodde på ei 4-pins molex-kontakt og bruke dette i stedet.
Vis hele sitatet...
Hvordan gjør jeg det? Jeg hvet ikke hvilke kabler jeg skal lodde sammen. Har du ett bilde eller noe slikt?
http://cdn.erodov.net/portal//reviews/guide/pci-e-connector/pci-e-power-connector-5.jpg

Alle gule kabler er +12V. Alle svarte kabler er jord.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Plecto Vis innlegg
http://cdn.erodov.net/portal//reviews/guide/pci-e-connector/pci-e-power-connector-5.jpg

Alle gule kabler er +12V. Alle svarte kabler er jord.
Vis hele sitatet...
Hvilken kabel lodder jeg den til? Den blå eller beige?
Litt dårlig bilde kanskje, den til venstre er gul, de to i midten er svarte, den til høyre er rød (+5V). Du bruker svart og gul kabel.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Plecto Vis innlegg
Litt dårlig bilde kanskje, den til venstre er gul, de to i midten er svarte, den til høyre er rød (+5V). Du bruker svart og gul kabel.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg, men hvilken kabel lodder jeg til 240v kabelen? Inni 240v kabelen er det 2 stykker. 1 beige og 1 blå.
Er det en beige og en blå kabel inne i lederen som går til LED lyset? :S Du ser ikke på kablene som går inn til 240V inne i støpselet nå?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Den går fra 240v til en greie hvor jeg kobler til lysene. http://bildr.no/thumb/1385100.jpeg
Koble gul mot brun og sort mot blå.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freeky2k Vis innlegg
Koble gul mot brun og sort mot blå.
Vis hele sitatet...
Tusen takk!
Er det ikke litt rart at 12VDC bruker de fargene? Blir ikke de ofte brukt til 230VAC?

Du får si ifra hvis det fungerer, HanDuck
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Plecto Vis innlegg
Er det ikke litt rart at 12VDC bruker de fargene? Blir ikke de ofte brukt til 230VAC?

Du får si ifra hvis det fungerer, HanDuck
Vis hele sitatet...
Det skal jeg!
Joda, en normal myk lampett-ledning for 220V bruker normalt de fargene.
Her ser du at det sitter en transformator direkte på 220V pluggene. Det betyr at spenningen du finner i kabelen er nedtransformert. Står det 12V er nok det riktig spenning ut på ledningen. Hvorvidt det er vekselstrøm eller likestrøm er ikke sikkert og heller uvesentlig!
Virker ikke forslaget til Freeky2k er det bare å bytte om!
Sist endret av woff; 5. februar 2013 kl. 21:23.
kan du åpne opp støpselet og ta bilde av det som er inni der? ta gjerne bilde av baksiden til den pcb'en hvor kontaktene til lysene sitter.

for å få strøm fra pcen kan du kjøpe en slik: http://www.ebay.com/itm/New-4-Pin-ID...item2a235e061a

kutt av den svarte pluggen og bruk gul og svart ledning som 12v og jord. har selv gjort noe lignende, og det kan være greit å ha muligheten til å plugge den ut igjen av pcen hvis du skal fikse på noe eller fjerne den helt.
Hvis du ikke vil bruke 12v som er i PCen fra før så kan du kjøpe sånn: http://www.biltema.no/no/Kontor---Te...adapter-38115/
Hvis du ikke vil bruke 12v som er i PCen fra før så kan du kjøpe sånn: http://www.biltema.no/no/Kontor---Te...adapter-38115/
Vis hele sitatet...
Grunnen til at trådstarter lagde tråden var for å unngå bruk av en slik omformer.
Bare prøv å kople den rett på 5Volt'en fra USB'en.

LED lampene som har er forspent motstand er som oftest lite kresen på tillført spenning. Har du bare to ledere fra USB-pluggen så er det jo kjempeenkelt. Blir det ingen lys, så bytter du bare om på polariteten og prøver på nytt.

Blir det ikke lys da heller, så trenger du en "DC/DC stepp up converter". Det finner du på eBay for kr. 30,- inkl. frakt.
Sist endret av BjornTore; 6. februar 2013 kl. 14:11.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av BjornTore Vis innlegg
Bare prøv å kople den rett på 5Volt'en fra USB'en.

LED lampene som har er forspent motstand er som oftest lite kresen på tillført spenning. Har du bare to ledere fra USB-pluggen så er det jo kjempeenkelt. Blir det ingen lys, så bytter du bare om på polariteten og prøver på nytt.

Blir det ikke lys da heller, så trenger du en "DC/DC stepp up converter". Det finner du på eBay for kr. 30,- inkl. frakt.
Vis hele sitatet...
Skal ikke ha noe slikt. Jeg skal lodde den til en molex.ø
Gjør som du har fått tips om før i tråden! Molex og koble gul mot brun og sort mot blå. Virker det ikke så bytt om.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Gjør som du har fått tips om før i tråden! Molex og koble gul mot brun og sort mot blå. Virker det ikke så bytt om.
Vis hele sitatet...
Som jeg skal! Deres majestet <3
Hihi! Lykke til. Du kan jo si ifra om det virker da?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av woff Vis innlegg
Hihi! Lykke til. Du kan jo si ifra om det virker da?
Vis hele sitatet...
Takk takk, skal legge ut resultat om noen dager

Bare for å si det. Det fungerte fjell!