Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 875
Er på utkikk etter en IR-mottaker, helst av samme type som brukes i tv-apparater, men klarer ikke å finne det. Etter å ha googlet så ser det ut til at 940nm er mest brukt til dette, og det skorter ikke på IR-leds med denne bølgelengden. Det jeg derimot har funnet en del av er IR-receivere hvor det oppgis at frekvensen er 38kHz, men det er jo tilogmed utenfor det infrarøde spekteret?

Planen er å bruke dette sammen med arduino til å lese signaler fra tv-fjernkontroller etc.
Prøv å søk opp 084ST IR eller noe.
Infrarødt lys har frekvensen +/- 430 THz og oppover. 38 KHz er vel signalet i bærebølgen?
Altså at det infrarøde lyser i seg selv har en standardbølgelengde på ca 940 nm. Mens du må (som på en FM radio) ha et "signal i signalet"

Er ikke min sterkeste side dette, om elektromagnetisk stråling...
LTd
Trådstarter
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Infrarødt lys har frekvensen +/- 430 THz og oppover. 38 KHz er vel signalet i bærebølgen?
Altså at det infrarøde lyser i seg selv har en standardbølgelengde på ca 940 nm. Mens du må (som på en FM radio) ha et "signal i signalet"

Er ikke min sterkeste side dette, om elektromagnetisk stråling...
Vis hele sitatet...
Okay, så IR-mottakeren registrerer hele det infrarøde spekteret, eller ihvertfall en større del av det? Ante ikke at mottakeren var avhengig av en bestemt bærefrekvens for å fungere, isåfall må jeg ha en receiver som fungerer på den samme frekvensen som fjernkontrollen. Trodde de disse IR-mottakerne bare registrerte IR-pulser og så var det en mikrokontroller som tolket disse i bits eller noe.
Jo, det er avhengig av en bærefrekvens. det er fordi at det finnes masse infrarødt lys rundt deg nesten til en hver tid, fra f.eks. lysstoffrør og sola(?). Bærefrekvensen, som er nøye valgt for å skille seg ut i "mengden" er der altså for å filtrere ut støy-IR. Les databladet for en typisk ir-mottaker så ser du hvordan et telegram burde se ut.

Kort fortalt, en logisk "lav" eller 0 for mottakeren vil være en IR diode som er skrudd av, mens en logisk "høy" eller 1 vil være en IR-diode som pulserer på rundt 38 KHz er det vel. MEN etter et visst antall ms skal mottakeren ha en pause, les mer i databladet (link på sparkfun produktside)!
massevis av IR fra sola, ja. (Det er derfor den er så deilig og varm!)
Her har du en IR receiver: http://www.taydaelectronics.com/sens...-tsop4838.html

Jeg tror du vil trenge en mikrokontroller for å kunne sende og tolke signalene som sendes, men det spørs litt på hva slags signaler det er snakk om. Receiveren vil gi en logisk HØY hvis den mottar IR-lys med en frekvens på ca. 38khz, sender du et konstant lys så vil receiveren tolke dette som støy. Jeg har tidligere testet en del med IR-leds og IR fototransistorer og uten denne bærefrekvensen så kommer du ikke stort mer enn en halvmeter før lyset fra en liten LED ikke er stort kraftigere enn det passive lyset som finnes i rommet.