Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1385
Holder på å lage en H-bridge av 4stk 2n2222 som skal drive en likestrømsmotor og styres av en arduino, men er litt usikker på om diodene er riktig plassert. Kretsen fungerer greit nå, men hvis jeg i tillegg skal styre hastigheten på motoren med pwm, bør jeg da ha en mosfet som styrer spenningen på 9V? Motstandene er valgt for å begrense strømmen inn i transistorene til 40mA (som er max for arduinoen).

I ettertid tenker jeg at jeg kunne ha byttet ut to av transistorene til PNP, vil jeg ikke da kunne styre retningen med kun to outputs fra arduinoen istedet for fire slik som det er nå? (Måtte vel isåfall doblet motstandsverdiene).

http://bldr.no/1Qk
kretsen er riktig, og du trenger heller ikke bruke PNP-transistorer for å kunne bruke to outputs. bare koble opp de to transistorene som er på skrå ovenfor hverandre til samme output. med pwm for å styre hovedspenningen så bruker du totalt 3 utganger: http://i.imgur.com/8vRGlY8.png
LTd
Trådstarter
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
kretsen er riktig, og du trenger heller ikke bruke PNP-transistorer for å kunne bruke to outputs. bare koble opp de to transistorene som er på skrå ovenfor hverandre til samme output. med pwm for å styre hovedspenningen så bruker du totalt 3 utganger: http://i.imgur.com/8vRGlY8.png
Vis hele sitatet...
Er det ikke da mulig å gjøre det slik at retning styres kun ved hjelp av én output, ved å bruke PNP/NPN parvis? (Totalt 2 stk output, én for hastighet (PWM), og én for retning).
hmm, det vet jeg faktisk ikke, vet ikke hvordan kretsen blir påvirket av å bruke 2 pnp'er og 2 npn'er. du kan jo lage en NOT-gate med npn transistorer hvertfall, men dette er kanskje lettere med mosfeter når de skal styre en last. http://www.transtutors.com/universit...NOT%20Gate.JPG
med mosfet slipper du "R" på tegningen
LTd
Trådstarter
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
hmm, det vet jeg faktisk ikke, vet ikke hvordan kretsen blir påvirket av å bruke 2 pnp'er og 2 npn'er. du kan jo lage en NOT-gate med npn transistorer hvertfall, men dette er kanskje lettere med mosfeter når de skal styre en last. http://www.transtutors.com/universit...NOT%20Gate.JPG
med mosfet slipper du "R" på tegningen
Vis hele sitatet...
Jepp, har en del mosfet'er men tenkte å lage skiten så billig som mulig. Har tilfeldigvis en del transistorer liggende . Du skjønte sikkert hva jeg mente i forrige innlegg med at de to PNP-transistorene åpner og NPN-transisorene lukker når signalet er LOW, og vice versa når signalet er HIGH? Men som du sier så kan det vel hende at det skjer noe kødd i kretsen.

Uansett så er det vel mosfet'er å foretrekke?
Hei.

Slik som din kobling er nå, så vil du få et spenningsfall over de to transistorene som har kolektor koblet til 12V, mellom kollektor og emitter. Dette gjør at transistorene vil utvikle varme (P=U*I) og i verste fall brenne ut etterhvert.

En bedre H-bro (H-bridge på engelsk) der det brukes NPN og PNP parvis er beskrevet her.
Jeg ser ikke hvordan det vil utvikle seg noe mer varme med den løsningen der. Spenningsfallet over de to nederste transistorene vil bli veldig lav noe som vil gjøre emitter til de to øvre transistorene tilnærmet lik jord. Å bruke PNP/NPN er kanskje litt mer elegant da du kan styre alt med bare èn pin fra arduinoen, men da vil du ikke kunne skru motoren av, i så fall måtte du hatt en 5. transistor som kuttet strømmen til hele motoren.

Om du bruker mosfet eller BJT har ikke stort å si, det spørs hvor mye strøm motoren bruker egentlig.

Og jo. Arduinoen klarer ikke 40mA, tror du skal være heldig hvis du får 20mA. Uansett om den hadde klart 40mA så ville det tilsvart en collector strøm på 2.5-3A, 2n2222 klarer ikke mer enn 800mA hvis du har TO-18 pakka. En basestrøm på 16mA er mer enn nok til hva transistoren faktisk tåler.

Tenkte litt feil. Jeg ser nå at det du linket er en litt uheldig løsning. Basestrømmen som går igjennom the øvre transistorene vil bero på motstanden i motoren, altså må du ta dette inn i betrakningen. Også når motoren starter opp vil den ha en veldig stor motstand noe som vil skape et spenningsfall over de samme transistorene, dette kan bli et problem hvis du skal styre med PWM. Jeg tror du må ty til NPN og PNP, men jeg ser jo nå at du må bruke to pins ut fra ardionoen, for å bruke bare èn pin så må du ha en inverter også, eller tenker jeg feil?
Sist endret av Plecto; 2. februar 2013 kl. 09:54.
Sitat av LTd Vis innlegg
men hvis jeg i tillegg skal styre hastigheten på motoren med pwm, bør jeg da ha en mosfet som styrer spenningen på 9V?
Vis hele sitatet...
Mulig jeg misforstår deg, men det er vanligere å kontrollere basestrømmen på transistorene, enn å switche på forsyningen til motor før H-bridgen
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Mulig jeg misforstår deg, men det er vanligere å kontrollere basestrømmen på transistorene, enn å switche på forsyningen til motor før H-bridgen
Vis hele sitatet...
Hvis motor skal styres med switch mode, så styrer man dulsbreddeforholdet på basis på H-brua, ikke strømmen. Strømmen forblir konstant (bestemmes av formotstanden) så transistoren går i metning uansett belastning.
LTd
Trådstarter
Okay, bør jeg da heller bruke PNP mellom +9V og motoren og NPN mellom motoren og 0V? Planen er å kun bruke H-bridgen til å styre retningen, og så bruke en mosfet mellom +9V og H-bridgen til å styre hastigheten med PWM. Motstandene kan med fordel være større ja, muligens 1K antar jeg. På databladet mener jeg forresten at arduinoen takler 40mA per pin, men totalt 200mA, det er uansett langt mer enn det jeg egentlig trenger.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Hvis motor skal styres med switch mode, så styrer man dulsbreddeforholdet på basis på H-brua, ikke strømmen. Strømmen forblir konstant (bestemmes av formotstanden) så transistoren går i metning uansett belastning.
Vis hele sitatet...
Når jeg skrev "kontrollere basestrømmen på transistorene" så mente jeg så klart å skru basestrømmen helt av og på, noe som er naturlig i PWM-sammenheng...
Okay, bør jeg da heller bruke PNP mellom +9V og motoren og NPN mellom motoren og 0V? Planen er å kun bruke H-bridgen til å styre retningen, og så bruke en mosfet mellom +9V og H-bridgen til å styre hastigheten med PWM. Motstandene kan med fordel være større ja, muligens 1K antar jeg. På databladet mener jeg forresten at arduinoen takler 40mA per pin, men totalt 200mA, det er uansett langt mer enn det jeg egentlig trenger.
Vis hele sitatet...
Du bruker PNP og NPN transistorer ja. Hvis du kobler basene til den ene av PNP og NPN transistorene sammen, samt basene til de to gjenværende transistorene sammen og bruker to pins på arduinoen vil du kunne styre retningen til motoren samt bruke PWM uten bruk av en femte transistor. Hvis begge utgangene er HØY vil de to nedre transistorene (som er koblet til jord) være på, men ikke de to koblet til +V, altså vil motoren være av. Det samme gjelder også hvis begge utgangene er lave. Switcher du mellom å ha utgangene 01 og 00 vil du kunne styre motoren med PWM i den ene retningen. Switcher du mellom 10 og 00 vil du regulere den i den andre retningen.
Sist endret av Plecto; 4. februar 2013 kl. 18:07.
LTd
Trådstarter
Sitat av Plecto Vis innlegg
Du bruker PNP og NPN transistorer ja. Hvis du kobler basene til den ene av PNP og NPN transistorene sammen, samt basene til de to gjenværende transistorene sammen og bruker to pins på arduinoen vil du kunne styre retningen til motoren samt bruke PWM uten bruk av en femte transistor. Hvis begge utgangene er HØY vil de to nedre transistorene (som er koblet til jord) være på, men ikke de to koblet til +V, altså vil motoren være av. Det samme gjelder også hvis begge utgangene er lave. Switcher du mellom å ha utgangene 01 og 00 vil du kunne styre motoren med PWM i den ene retningen. Switcher du mellom 10 og 00 vil du regulere den i den andre retningen.
Vis hele sitatet...
Skjønner, men vil det ikke være bedre å ha en PNP-transistor koblet mellom 9V og H-bridgen, eller en NPN-transistor koblet mellom H-bridgen og jord som styrer hastigheten vha PWM, og så la transistorene inne i H-bridgen kun styre retning ved å være enten av eller på hele tiden?
Skjønner, men vil det ikke være bedre å ha en PNP-transistor koblet mellom 9V og H-bridgen, eller en NPN-transistor koblet mellom H-bridgen og jord som styrer hastigheten vha PWM, og så la transistorene inne i H-bridgen kun styre retning ved å være enten av eller på hele tiden?
Vis hele sitatet...
Det vil fungere det også, men det gjør bare designet mer komplisert enn det trenger å være.