Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 967
Heisann, jeg lurer på en liten ting, hvis jeg skal sende en kommando til et arduinobrett som ligger inni et stålrør, ville dette la seg gjøre gjennom to spoler, der den ene ligger inni røret og den andre tvunnet rundt?

Kommandoen som skal sendes trenger ikke være lengre enn 4 siffer og må overføres i løpet av et par sekunder, er det noen enkel måte å gjøre dette uten å ty til alt for avanserte kretser?

EKS:
http://i941.photobucket.com/albums/ad253/FredrikNK/Test2.jpg

Takker for alle svar
Nå spørs det hvordan stålrøret er bygd opp.
Men ville heller satset på morse eller en frekvensbasert overføring av signalene istedet.


Ser ikke hva spolen skal være god for?
Trådstarter
En krets der du slipper en mottagermodul, hvis du kunne mottatt signalet gjennom spolen og tolket signalet i arduinobrettet sparer man seg rf mottageren.

*edit*

Har flere rf sendere/mottagere, det er ikke det som er problemet, lurer bare på om det hadde latt seg realisere med induktiv signaloverføring gjennom et stålrør
Sist endret av ReOB; 13. desember 2010 kl. 03:05.
Sitat av ReOB Vis innlegg
En krets der du slipper en mottagermodul, hvis du kunne mottatt signalet gjennom spolen og tolket signalet i arduinobrettet sparer man seg rf mottageren.

*edit*

Har flere rf sendere/mottagere, det er ikke det som er problemet, lurer bare på om det hadde latt seg realisere med induktiv signaloverføring gjennom et stålrør
Vis hele sitatet...
Drev endel med eksperimenter på 70 tallet med sånn overføring av musikk.
Avstanden vi kunne fange opp signalet og forsterke det til hørbart ble vel nærmere 100 meter. Hadde ikke annet utstyr enn relativt enkle reiseradioer med forsterkerinngang til mottaker og hjemme stereo på noen watt til sender.
Koblet bare passe spole på høytalerutgangen og mikrofoninngange.
Trådstarter
Sitat av asmika Vis innlegg
Drev endel med eksperimenter på 70 tallet med sånn overføring av musikk.
Avstanden vi kunne fange opp signalet og forsterke det til hørbart ble vel nærmere 100 meter. Hadde ikke annet utstyr enn relativt enkle reiseradioer med forsterkerinngang til mottaker og hjemme stereo på noen watt til sender.
Koblet bare passe spole på høytalerutgangen og mikrofoninngange.
Vis hele sitatet...
Så det fungerte altså med en analog signaloverføring gjennom et magnetfelt? Ja jeg ser jo det egentlig ettersom det blir tilsvarende en transformator med like vindinger så vil du jo kunne overføre et analogt signal, eneste er jo at det vil bli en faseforskyvning hvis jeg husker rett? Men ville det fungert å overført et digitalt signal gjennom spoler på samme måte?
Sist endret av ReOB; 13. desember 2010 kl. 14:40.
Sitat av ReOB Vis innlegg
Så det fungerte altså med en analog signaloverføring gjennom et magnetfelt? Ja jeg ser jo det egentlig ettersom det blir tilsvarende en transformator med like vindinger så vil du jo kunne overføre et analogt signal, eneste er jo at det vil bli en faseforskyvning hvis jeg husker rett? Men ville det fungert å overført et digitalt signal gjennom spoler på samme måte?
Vis hele sitatet...
Gode gammeldagse telefon modem benyttet analoge overføring av signaler. Det gikk jo å få mere enn fire siffer med data frem ( hahah )
Ellers ville vel en slags enkel kode med 0= intet signal 1= tone